متن سخنرانی وزیر خارجه چین در کنفرانس کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12404 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،متن سخنرانی وزیر خارجه چین در کنفرانس کابل به شرح ذیل می باشد:

این نخستین بار است که چنین کنفرانسی در کابل به عمل می آید و این نمایانگر حمایت جامعه جهانی از افغانستان و مردم افغانستان است . تا بتوانند اعتمادشان رادر روند بازسازی مستحکم تر سازند. سال گذشته نیز ما برای تجدید تعهداتمان برای یک افغانستان با ثبات و دموکراتیک گرد هم آمدیم.

از آن وقت بدین سو تحت رهبری دولت افغانستان و با کمک و تلاش شبانه روزی مردم افغانستان به دستاوردهای زیادی در صاحات مصالحه سیاسی و اقتصادی و بهبود امنیت دست یافتند اما هنوز مشکلات و چالشهای زیادی در راه ماست جامعه جهانی به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد طبق تعهداتی که در لندن و سایر کنفرانسها عنوان کرده اند عمل خواهد کرد.

ما از حاکمیت افغانستان حمایت میکنیم و با هم برای تحقق این اهداف با افغانها کار خواهیم کرد . ما یک افغانستان با ثبات و افغانستان مرفه می خواهیم جامعه جهانی باید برای کمک به تامین صلح افغانستان باید متعهد باقی بماند و کمک هایشان راباید برای مردم افغانستان برای ارتقاع سطح ملی ادامه دهند برای مصالحه سیاسی باید گفت که ما از تمامی پیشنهاداتی که در جرگه صلح صورت گرفت برای مصالحه ملی حمایت میکنیم . و از جامعه جهانی نیز میخواهیم که از جرگه صلح حمایت کنند تا بتوانند مردم افغانستان رابرای این هدف کمک کنند .

تاریخ نشان داده است که افغانستان توانسته است در مراحل مشکل و دشوار از مشورت و تفاهم استفاده کند و این موضوع بازسازی است که باید تصریح پیدا کند از برنامه تطبیق و اردوی ملی افغانستان حمایت می کنیم و آرزو داریم که جامعه جهانی حمایت خود را از این پلان و تطبیق تعهداتشان وفادار باشند و کمکهای اقتصادیشان را بیشتر از طریق بودجه افغانستان به همان میزان که گفتند یعنی پنجاه فی صد برسانند ما از جامعه جهانی می خواهیم که کمکهای بیشترشان را برای تخصیص زیر بناها در افغانستان به عمل برسانند ما همچنین از تلاشهای دو لت افغانستان بر مبارزه در مورد مواد مخدر حمایت میکنیم و چهارم ما از ملل متحد حمایت میکنیم و امید واریم در ایفای نقششان در هدایت کمکهای بین المللی وتلاشهای بین الملللی تا به این ترتیب بتوانند.

تمامی تلا شهایی را که جهان برای افغانستان انجام میدهد با کفایت تمام انجام شود کمکهای منطقه ای و حمایتهای منطقه ای میتواند نقش بسیار مهمی را در روند باز سازی افغانستان بازی کند و چین همواره از دولت افغانستان و روند بازسازی در افغانستان حمایت میکند و کمکهای لاز م رادر اختیارشان قرار داده است از سال 2002 تا 2009 دولت چین حدود نهصد میلیون ین را به افغانستان کمک کرده است و حدود نوزده عشاره یک میلیون ین اوراق قرضه در افغانستان را لغو کرده است .و این کمکها در موارد مختلف صحی و زیر بنایی به مصرف ر سیده است.

ما بعضی توافقات و تعهدات مالی و تجاری نیز داشته ایم که حدود چهار هزار اقلام تجارتی را مطابق میباشد .چین برای انجام پروژه های بیشتر در افغانستان متعهد است و ما تلاش میکنیم که کمکهای جامعه جهانی و چین به نقاطی به مصرف برسد که بیشترین نیاز رادارد و چین به پروسه بازسازی افغانستان متعهد است و نقش مهمی در تامین امنیت و صلح و انکشاف در افغانستان ایفا خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است