متن سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12403 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،متن سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس کابل به شرح ذیل می باشد:

افتخار دارم که یکجا بیش از هفتاد نماینده سازمان های بین المللی را با خود داریم برای آینده با ثبات و امن افغانستان .

جا دارد از سازماندهی این کنفرانس مهم تشکر کنم . قبل از همه می خواهم امضای توافقنامه اخیر میان افغانستان و پاکستان را برای هر دو کشور تبریک بگویم.فکر می کنم این مهم ترین دستاورد در 50 سال اخیر بین دو همسایه است و می تواند شرایط را برای روابط مستحکم تر اقتصادی ، زمینه اشتغال و ... فراهم بسازد.

کنفرانس امروز نقطه عطفی در مسیر دشواری است که همه ما آن را می پیماییم. امروز افغانستان در راس امور قرار دارد.مردم و دولت افغانستان یک استراتژی جامعی را برای آینده شان طرح کردند. پلان هایشان مفصل عملی است و کار و مشورت زیادی را نیازمند است.ما به عنوان نمایندگان جامعه جهانی اینجا حضور داریم تا حمایت و منابع خود را بر اساس سیاست ها و اهداف دولت افغانستان مجددا تنظیم کنیم.

می دانیم سفری را که ما آغاز کرده ایم با دشواری هایی همراه خواهد بود، همه شهروندان کشورها به شمول شهروندان کشور من فکر می کنیم که آیا ما موفق خواهیم شد ؟و آیا ما تعهدی را در این زمینه با هم داریم یا خیر؟ اما ما باید با عمل به این سوالات پاسخ دهیم . امروز ما یکجا با حکومت افغانستان یک روندی را به نام پروسه کابل آغاز می کنیم.

این پروسه ای است که در واقع تعهد همه را برای پاسخگوئی نشان می دهد. در واقع این کنفرانس هدفش از پاسخگوئی برای ایالات متحده آمریکا ، پاسخگوئی برای ملل متحد ،پاسخگوئی برای جامعه جهانی و پاسخگوئی برای حکومت افغانستان هست. ما نه تنها اینجا به خاطر اعلام حمایت خود از مردم افغانستان حضور داریم ، بلکه از پیشرفت هایی که ما همه مشترکا بدست آورده ایم نیز ارزیابی خواهیم کرد تا ببینیم چه خلأ هایی میان توقعات و عملکرد ما وجود دارد و ما بتوانیم با حوصله و شکیبایی این مشکلات را رفع کنیم.اما مهم هست که همه بدانیم که ما پیشرفت هایی را بدست آورده ایم. منابع و پرسنل به کشور حدود 10هزار نیروی جدید برای آیساف در کشور حضور دارند.ما به طور شبانه روزی کار می کنیم تا نیروهای امنیتی افغانستان را تقویت کنیم. با همکاران افغان ما ، ما در برخی نقاط کشور که مخالفین حضور دارند در مبارزه هستیم.

ما تلاش های نظامی خود را با افزایش فعالیت های ملکی خود مقایسه می کنیم تا بتوانیم انکشاف اقتصادی و نهادسازی را نیز تقویت کنیم. رئیس جمهور اوباما همواره گفته است که رهبریت به دست افغان ها بر اساس شرایط صورت خواهد گرفت به این هدف دولت افغانستان یکجا با ناتو یک چارچوب وسیعی را برای این پروسه که می تواند شرایط را برای واگذاری از ولایت به ولایت ، ولسوالی به ولسوالی تنظیم کند به میان خواهند آورد تا بتوانند نیروهای اردوی افغانستان مسئولیت تامین امنیت خود را خودشان بر عهده بگیرند. جولای 2011 تاریخی است که در عین زمان ما دو عمل را انجام خواهیم داد.

تعهدمان را بیشتر خواهیم کرد و استعجالیت را نیز سریع تر خواهیم ساخت. روند واگذاری مسئولیت امنیت خیلی مهم است ، اما هیچ تصمیمی به خاطر این تاریخ وجود ندارد که ما تلاش هایمان را پشت سر بگذاریم. ما متعهد هستیم به آن چیزهایی که رئیس جمهور کرزی اشاره کردند.ما می دانیم مردم افغانستان در طول تاریخ تجارب تلخی را متحمل شدند و ما به حمایت خود برای فراهم آوری کمک های اقتصادی و انکشافی برای مدت طولانی متعهد هستیم و برای ساختن و آموزش و تجهیز اردوی ملی و نیروهای امنیتی افغانستان.

پیشرفت های ما در ماه های آینده به عملکرد مردم و دولت افغانستان وابسته خواهد بود و همچنان مطابق عملکرد جامعه جهانی ،دولت افغانستان می دانیم با چالش های فراوانی مواجه است، اما می دانیم که برخی از این چالش ها از طرف خود جامعه جهانی دشوار تر و مشکل تر شده است و تحلیل ما این است ، قسمی که رئیس جمهور کرزی به آن اشاره کردند. ولی در برخی ساحات ما پیشرفت هایی هم داریم. دولت افغانستان وسایل و زمینه های بهتری را برای مبارزه با فساد ایجاد کرده اند و رئیس جمهور کرزی هدایت دادند تا سوء استفاده از موقف در دفاتر کاملا منع قرار داده شود.همه ما موافق و متعهد هستیم تا با گرفتن تدابیر لازم علیه فساد اداری و رفع چالش های موجود مبارزه کنیم.قسمی که می دانیم همه مسئولیت دارند . دولت افغانستان هم باید به خاطر مبارزه با این چالش ها تدابیر جدی تری را اتخاذ کند و ما با ایشان همکار خواهیم بود.

گام های مبتی در چند ماه اخیر مخصوصا با برگزاری جرگه صلح برداشته شده است. رئیس جمهور کرزی برنامه ادغام مجدد و مصالحه با مخالفین دولت را پیشنهاد کرده اند.اما پیشرفت ما در این زمینه بستگی دارد به اینکه آیا مخالفین می خواهند روابطشان با القاعده را ترک کنند ؟ آیا می خواهند خشونت را پایان بخشند ؟ و آیا حاضر هستند به قانون اساسی افغانستان احترام کرده و قوانین افغانستان را بپذیرند و به پیشرفت هایی که در ساحات مختلف به شمول حقوق زنان و حقوق بشر انجام شده است ،آنها را می پذیرند.

می خواهم تاکید کنم که تجاربی که ما در تمام دنیا داریم ، می دانیم که حضور و اشتراک گروه های جامعه مدنی در افغانستان و حضور زنان و مشارکت فعال آنها می تواند باعث موفقیت تلاش های همه مان گردد.هرگاه این گروه ها و اقشار منزوی شده و به کنار رانده شوند دستاوردهای ما نمی تواند به موفقیت برساند.

من افتخار دارم که چند برنامه را که آمریکا در نظر دارد تمویل کند در قسمت صحت طفل و ما در اعلام کنم تا ما بتوانیم به اهداف هزاره ملل متحد برسیم. برنامه های متعددی را نیز با وزارت صحت عامه افغانستان کار می کنیم تا بتوانیم دسترسی به خدامت صحی در سراسر افغانستان را برای مردم تامین کنیم و برنامه هایی برای مساوات جنسیتی هم در ادارت افغانستان و در قالب برنامه های مختلفی زیر کار است و اینها همه هدفشان برای مشارکت بیشتر زنان در محلاتشان و اشتراک فعالشان در تمامی روند می باشد.هرقدر ما بتوانیم با یک صدا صحبت کنیم ، می توانیم زمینه ابهام در کارها و فعالیت ها را کاهش دهیم. قسمی که رئیس جمهور افغانستان گفتند ما باید تلاش های خود را متعهد بسازیم تا بتوانیم با یک صدا برای رفتن یک هدف اصلی که افغانستان مرفه و باثبات هست در حرکت شویم.طور که ما می بینیم نماینده های بیش از هفتاد کشور و جامعه جهانی برای افغانستان کمک می کنند.ولی ما تلاش های جدی را که ملل متحد ، ناتو، کشورهای عضو آیساف و اینها همه با قیمت جان هایشان انجام دادند، مورد تمجید و قدردانی است.

اینها همه دلایلی است برای خوشبینی .اما ما باید خود را برای کار موثر و بیشتر متعهد بسازیم، چون ما گفتیم که چقدر مهم است که دولت افغانستان را برای تامین ثبات ، امنیت و صلح پایدار چقدر مهم است.این کنفرانس یک پیام بسیار واضح دارد ، اینکه جهان با افغانستان است و جهان در برابر القاعده و طالبان و سایر مخالفینی که علیه آینده آرام افغانستان است در مبارزه هستند، ولی ما نباید فراموش کنیم که نه تنها میلیون ها افغان برای آینده بهتر کار می کنند اما ده ها هزار زنان و مردان جوان ما نیز به این هدف جان هایشان را در خطر انداخته اند.

برخی از این جوانان به خود اسلحه آورده اند به یک هدف و دیگران در فعالیت های ملکی و اینها همه برای رسیدن به همان آینده برای افغانستان تلاش می کنند.و برای هدفی که ما بتوانیم برای افغانستان بدست آوریم. امروز چیزی که ما از افغانستان توقع داریم باید از خود هم بپرسیم. رئیس جمهور اوباما ، ملل متحد و همه شما می خواهید این ماموریت با موفقیت انجام شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است