گزارشی از کنفرانس کابل
بزرگترین و بی سابقه ترین کنفرانس بین المللی در كابل با حضور سرمنشي سازمان ملل متحد، وزراي خارجه و نمايندگان بيشتر از هفتاد كشور و سازمانهاي معتبر بين المللي برگزار شد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۳    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12398 منبع: پرینت

صبح سه شنبه بزرگترین و بی سابقه ترین کنفرانس بین المللی در كابل پایتخت افغانستان با حضور سرمنشي سازمان ملل متحد، وزراي خارجه و نمايندگان بيشتر از هفتاد كشور و سازمانهاي معتبر بين المللي با خواندن آیه از قران شریف آغاز گردید.
سخنران های کنفرانس و چکیده گفتار هریک شان در اینجا به اختصار و به نوبت یادداشت می گردد و در پایان کنفرانس و نتیجه آن نظر خود را نیز بیان خواهم داشت.

اشرف غنی احمد زی، وزیر مالیه پیشین افغانستان ریاست جسله را برعهده داشت.
زلمی رسول وزیر خارجه جمهوری اسلامی افغانستان
وزير امور خارجه کشور، به شرکت کنندگان کنفرانس خوش امدید گفته وكنفرانس كابل را نقطه عطف در تاريخ روابط افغانستان و جامعه جهاني خواند.
حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان
پیوسته به آن حامد کرزی سخنرانی خود را ایراد نمود.
اینک فشرده گفتار حامد کرزی:
" شما را به خانه مردم افغانستان خوش آمديد مي گويم.
حامد کرزی به ادامه سخنانش افزود که :
" كشورما با دشمن وحشي مواجه است، دشمني كه تمام موازين بين المللي را بخاطر خدشه دار سازي روابط افغانستان با جامعه جهاني زير پا مي كند... بناً بايد ديد مان را از دشمن فراتر برده به افغانستان متمركز سازيم. افغانستان اينده بيشتر اقتصادي براي منطقه باشد و دركنار جامعه جهاني ايستاده گردد... افغانستان امروز بحیث چهار راه منطقه، بار ديگر متبارز مي گردد و بحیث منطقه منافع كشورها مبدل مي گردد ما از سخاوت جامعه جهاني در قبال افغانستان سپاس گزاري مي كنيم... بربنياد ديگر استراتيژي و سرمايه گذاري در بخش زير زميني افغانستان مي خواهم زمينه هاي اشتغال و رفاه را فراهم و فقر را ریشه کن سازیم... رئيس جمهوري دراين راستا به چهار اصل عمده
اصلاحات در اداره ،
قانون مدني ،
صلح و مصالحه با مخالفان ،
دموكراسي و تقويه جامعه مدني تاکید نمود و از اقدامات دولت در راستاي مبارزه شديدعليه فساد اداري و نهادهاي كه از طريق دولت دراين راستا ايجاد گرديده است ياد آورشد...
رئيس جمهور به ارتباط مسايل امنيتي گفت :
تا سال 2014 تمام امور امنيتي ، تعقيب و تحقیق را بدوش خواهند گرفت... ما تلاش مي كنيم فرهنگ حسابدهي را در نهاد های امنيتي كشور توسعه و گسترش دهیم . رئيس جمهوري جرگه صلح را اجماع ملي مردم افغانستان دانسته گفت كه ارزودارم در روشنايي فيصله هاي آن جرگه اناني كه عليه دولت سلاح گرفته اند به صلح بپيوندند...
رئيس جمهوري در مورد حمايت از قانون اساسي ، تقويت نهادهاي عدلي و پارلماني كشور نيز با تفصيل صحبت كرده و شاخص هایی را در راستاي همكاري هاي جامعه بين المللي ارايه كرده و از اینکه ايالات متحده امريكا مصمم است پنجاه فيصد كمك هاي دو سال آينده خويش را از طريق دولت به مصرف ميرساند تشکرنمود و توجه جامعه جهاني را به پروژه هاي بنيادي ، ارايه بديل معيشت براي مواد مخدر معطوف داشت.

سرمنشی ملل متحد بان کی مون ،
بعدا بان کی مون سرمنشي سازمان ملل متحد صحبت كرده افزود كه اين اولين كنفرانس بين المللي است كه دركابل برگزار مي شود و ادامه كنفرانس لندن است ...
سرمنشي سازمان ملل متحد تصريح نمود كه ما افغانستان را كمك مي كنم كه صاحب سرنوشت خويش گردد.
بانكي مون در خطاب به مردم افغانستان گفت كه ما در درد و غم شريك مي باشيم و ارزوهاي شما را مي دانيم ، ما مي خواهيم چنان برنامه هاي مطرح گردد و جامعه جهاني از آن حمايت كند كه مردم افغانستان با سعادت گردند.
سرمنشي سازمان ملل متحد از مردم افغانستان خواست كه در تامين صلح و عدالت و پيشرفت شريك و همكار شوند...
تيم ملل متحد همراه با مسوولين دولت افغانستان بخاطر تطبيق برنامه هاي مورد نظربطور هماهنگ كار مي نمايند ، تا آنچه آرزوي مردم افغانستان و جامعه جهاني است برآورده گردد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ،
هيلاري كلنتون وزير امور خارجه ایالات امريكا صحبت نموده با خرسندي از توافقنامه اخير ميان افغانستان و پاكستان گفت : امروز مردم افغانستان در راس امور قرار گرفته است.
او گفت" ما و جامعه جهاني اينجا آمده ايم تا مردم افغانستان راكمك كنيم...
هدف اساسي پروسه كابل ، پاسخدهي به امريكا ، جامعه جهاني و افغانستان مي باشد و مهم اين است كه ما بدانيم پيشرفت هاي بدست آورده ايم... ما تلاش مي كنيم نيروهاي امنيتي افغان را مجهز سازيم و مي خواهيم تلاش هاي نظامي را همراه با تلاش عمراني مقايسه نموده تا دانسته شود كه مشكل در كجاست ؟
هيلاري كلنتون جولاي 2011 را موعدي براي آغاز روند واگذاري امنيت قريه به قريه ولسوالي به ولسوالي و ولايت به ولايت مهم خوانده تصريح كرد ، ما مي دانيم مردم افغانستان در طول تاريخ تجارب تلخ را سپري كرده و ما به حمايت خود از مردم افغانستان براي مدت طولاتي متعهد هستيم.
وی در مورد چالش ها : برخي اين چالش ها را مربوط جامعه جهاني دانست.
در باره فساد اداری در افغانستان گفت : متعهد به رفع چالش هاي ناشي از فساد اداري هستيم و دولت فغانستان بايد گامهاي اساسي تري را دراين راستا بردارد.
خانم هیلاری کلینتون در باره " جرگه مشورتی صلح " گفت : اين مساله برمي گردد به مخالفان كه آنها مي خواهند روابط شانرا با القاعده قطع كنند. قانون اساسي را بپذيرند ، حقوق زنان را قبول كنند.
در مورد صحت زنان گفت : هرقدر كه ما يك صدا باشيم و بايك صدا به سوي افغانستان مرفه حركت كنيم به سود مردم خواهد بود.
هیلاری کلینتون گفت : اين كنفرانس پيام واضح دارد و آن اينكه جهان با افغانستان است و جهان عليه القاعده و تروريزم قراردارد..."

داکتر زاخیل وال وزیر مالیه جمهوری اسلامی افغانستان ،
زاخيل وال وزير ماليه سخنراني كرده و گفت : افغانستان به ادامه تعهدات كنفرانس لندن در پيوند به مهارسازي فساد اداري تلاش خواهد كرد : اكنون پلاني را به كنفرانس ارايه مي داريم كه صلح و ثبات و تلاش همه جانبه دولت افغانستان را در راستاي امحاي فساد اداري بيان مي كند.
افغانستان نمي تواند به طور مستمر كمك هاي جامعه جهاني را با خود داشته باشد ، به اين دليل دولت برنامه انكشاف ملي را ترتيب داده كه بخش اساسي آنرا ، حكومتداري بهتر تشكيل ميدهد...
ا ين موضوع نتيجه تجربه هشت ساله اي مي باشد كه دولت افغانستان حاصل نموده است...

بشارت جعفری رئيس كشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي ،
بشارت جعفری رئيس كشور هاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي گفت : از تلاشهاي دولت افغانستان در راستاي صلح ، توسعه اقتصادي و مبارزه با فساد اداري حمايت مي كنیم.
وی در باره ای " جرگه مشورتی صلح " گفت : بي ثباتي در افغانستان تاثير سوء بالاي منطقه داشته و مي تواند جهان را با مشكل مواجه سازد.

راسموسن سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی- ناتو ،
راسموسن سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی- ناتو گفت : دررابطه به تعهد ناتو در قبال امنيت افغانستان به دیده ای شك نگريسته نشود.
ناتو تا زماني درافغانستان باقي مي ماند كه نياز باشد....
ماموريت ما تنها زماني ختم خواهد شد كه افغانها بتوانند امنيت خود را تامين كنند و ... تلاش وجود دارد كه اين زمان هرچه زودتر مساعد شود. آ يساف و ناتو به آموزش نيروهاي امنيتي ادامه خواهند داد... ما به طالبان اجازه نمي دهيم كه حكومت منتخب را شكست دهد و به القاعده اجازه نمي دهيم كه پناه گاه هاي امن را در اينجا ايجاد كند...

نماينده اتحاديه اروپا ،
نماينده اتحاديه اروپا گفت كه كنفرانس لندن تعهد والاي دو جانبه را اساس گذاشت و كنفرانس امروز نهايت مهم در مورد حاكميت و رهبري افغانستان مي باشد...
او گفت" جرگه مشورتي صلح، پيام واضح مردم افغانستان بخاطر رسيدن به صلح مي باشد و اتحاديه اروپا از آن حمايت مي كند.

وزیر خارجه دولت مردم چین ،
نماينده با صلاحيت امارات متحده عربي ،
وزير خارجه چين و نماينده با صلاحيت امارات متحده عربي سخنراني نموده، از تلاشهاي دولت در راستای حكومتداري خوب و برنامه ادغام مجدد تمجيد كردند.
نماينده امارات متحده عربي با يادآوري از مهاجران افغان در انكشور اظهار داشت كه تجار و سرمايه گذاران امارات را بخاطر سرمايه گذاري درافغانستان تشويق نموده و امارات متحده در جهت گسترش روابط افغانستان همكاري نموده و مي نمايد.
وي تاكيد كرد كه ما بخاطر حمايت و همكاري با افغانستان دراين كنفرانس با هم جمع شده ايم و مي كوشيم افغانستان از اين حالت خارج شود.

نماينده امارات متحده عربي گفت : با القاعده بايد مبارزه مشترك صورت گيرد و بايد بگويم ، كه القاعده از كشورهاي اسلامي نماينده گي نمي تواند.

وزیر خارجه انگلستان ،
وزیر خارجه انگلستان گفت : جمع شدن ما تعهد به همكاري با افغانستان و بيانگر تعهد حامدكرزي بخاطر انجام كارهاي بيشتر بخاطر رفاه مردم افغانستان و تحكيم ثبات است... اردو و پوليس افغانستان را كمك مي نمائيم تا ظرفيت انجام وظايف مستقلانه را حاصل نمايند... درعين حال به يك راه حل سياسي نيز نياز داريم و برنامه آشتي ملي و ادغام مجدد يكي از راه هاي است كه در اين مورد موثر ميباشد.
پيشرفتها درعرصه هاي مختلف صورت گرفته كه در رشد عوايد افغانستان موثر است. بيش از پنجاه فيصد كمك هاي خود را ازطريق بودجه دولت افغانستان مصرف خواهيم كرد اما بايد كوشش شود كه اولويتها و شفافيت دركار مدنظر گرفته شود، حمايت ما با شما خواهد بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ،
وزير امور خارجه ايران در سخنراني خود ازجهان خواست تا براي تامين ثبات درمنطقه بيشتر به مراكز آموزشي و لانه هاي تروريزم كه در خارج از مرزهاي افغانستان قراردارد ، توجه كند...
جهان براي برقراري ثبات دايمي در منطقه بايد چگونگي تامين منابع مالي تروريزم را در خارج از مرزهاي افغانستان جستجو و تشخيص نمايند. آنانيكه براي تروريزم منابع مالي تامين مي كنند و مدرن ترين سلاح و مواد انفجاري را در اختيار آنان قرار مي دهند بايد بدانند كه تروريزم مرز جغرافيايي ندارد... حرکت های حكومت افغانستان با تمركز به زير ساخت ها و نيازمندي هاي اين كشور مي تواند ، اميدوار كننده باشد.

خبر گزاری بی بی سی در مورد سخنرانی منوچهر متکی چنین گزارش داد :" وزیر خارجه ایران که ششمین سخنران کنفرانس کابل بود گفت حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه فقط برای حل مشکلات این کشور کمکی نکرده، بلکه بر مشکلات افزوده است.
به گفته آقای متکی، با حضور این نیروها در افغانستان "نارضایی های عمومی" در این کشور افزایش یافته و تولید مواد مخدر هم چند برابر شده است. او افزود که افزایش آوارگی و فقر در میان افغانها هم ناشی از حضور این نیروها بوده است.
آقای متکی در حالی این سخنان را ایراد کرد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، اندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو و وزیران خارجه بیشتر کشورهای عضو ناتو و نیروهای یاری امنیتی، آیساف، هم در این نشست حضور داشتند."
وزیر خارجه ایران تاکید کرد که مشکلات افغانستان ریشه های منطقه ای دارد و باید راه حل های منطقه ای برای این مشکل جستجو شود.
او در عین حال گفت که تروریسم "چالشی جهانی" است و هیچ ارتباطی با هیچ مذهب، ملیت و فرهنگی ندارد. به گفته آقای متکی، تروریسم می تواند همه را در هر جایی بدون توجه به توانایی هایی آنها، با خطر مواجه کند.
منوچهر متکی در بخشی از سخنان خود گفت که عملیات نظامی خارجی در افغانستان نمی تواند راه حلی باشد برای ریشه کن کردن مشکل تروریسم در افغانستان.
وزیر خارجه ایران افزود که در این زمینه نباید تنها به راه حل نظامی فکر کرد، بلکه باید به گفته او، رفتارها در افغانستان مطابق با واقعیات اجتماعی، تاریخی و اقتصادی این کشور باشد. او مشکلات اقتصادی و توسعه نیافتگی را تهدیدی علیه امنیت دانست.
آقای متکی تاکید کرد که مسئولیت امور باید به افغانها سپرده شود و از "صدور نسخه های تجویزی" پرهیز کرد. او گفت که ایران از "افغانیزه کردن و بومی انتقادهای تند آقای متکی از نیروهای خارجی در افغانستان باعث شد که از او خواسته شود تا بر موضوع مورد بحث در کنفرانس توجه کند.
اشرف غنی احمد زی، وزیر مالیه پیشین افغانستان که ریاست جسله را برعهده داشت ضمن اشاره به تمام شدن وقت آقای متکی، از وی خواست به سخنان خود پایان دهد.کردن امور" حمایت می کند."

وزير خارجه فرانسه ،
وزير خارجه فرانسه در سخنراني خود بر مسايل امنيتي تماس گرفته گفت : امنيت و ازادي در بيشتر ساحات تامين نيست ، مردم در بعضي ساحات از حقوق اوليه خود برخوردار نشده اند ، راهكارهاي بايد روي دست گرفته شود كه حلال مشكلات موجود باشد و تلاش شود كه مردم در انجام برنامه ها شريك شوند.
او نيز بر حل سياسي مساله تاكيد كرده گفت كه فرانسه معتقد است ، راه حل سياسي بايد تعقيب شود و افزود: ما در آغاز راه قرار داريم كه بسيار طولاني است بايد صلح بميان آيد. مفاهمه و مذاكره صورت گيرد و واقعيتها عدالت و احترام به قوانين مدنظر گرفته شود، حقوق زنان متضرر نشود، عليه فساد مبارزه شود و راه حل بميان ايد كه طرف قبول همه افغانها باشد.
وزير خارجه فرانسه همچنان بر روابط منطقوي تاكيد كرده و آنرا يكي از راه هاي مناسب دانسته گفت كه بايد همسايه هاي افغانستان در زمينه سهم فعال بگيرند...
فرانسه در كنار شما قرار دارد و تازماني كه لازم است حضور داريم و شانس براي تحكيم ثبات و دموكراسي در افغانستان موجود است و ما با افغانها يكجا مبارزه مي نمائيم ."

وزیر خارجه جاپان ،
وزیر خارجه جاپان سخنران ديگر كنفرانس كابل است که با ياد اوري از كمك هاي كشورش به افغانستان : ازبرنامه ادغام مجدد و پيوستن طالبان به جانب دولت استقبال نمود.
وي اظهار داشت ، كه جاپان كمك هاي ملكي خود را به افغانستان و در عرصه تعليم و تربيه پوليس افزايش ميدهد.
وی از كمك و همكاري كشورش را در عرصه هاي زراعت و انكشاف دهات ابراز داشت.

وزير امور خارجه پاكستان ،
وزير امور خارجه پاكستان سخنران ديگر كنفرانس كابل در صحبت خود گفت كه براي تامين امنيت و ثبات درافغانستان، در پهلوي مبارزه عليه تروريزم بايد به انكشاف متوازن ، بازسازي ، تقويه بنيه اقتصادي و آموزش و تجهيز نيروهاي افغان توجه بيشتر شود. وزير امور خارجه پاكستان واگذاري مسووليت امنيت افغانستان به نيروهاي افغان را منوط به تربيه و آموزش خواند و گفت كه كشورش دراين راستا در پهلوي جامعه جهاني كمك خواهد كرد.
وی افزود كه كشورش از احياي راه ابريشم كه افغانستان را ازطريق آسياي ميانه و چين به جهان وصل ميكند حمايت مي كند.
همینگونه وزرای خارجه کشورها ی ترکیه، ، روسیه، کانادا، آلمان، جمهوری چک، سویدن،مصر، ایتالیا، قزاقزستان، هند، ، زیلاند جدید، و سایر وزرای خارجه اشتراک کننده، مسئول سیاست خارجی و امنیتی کمیسیون اروپا، نماینده شبکه انکشافی آقا خان و نمایندگان برخی دیگر از نهادهای بین المللی طی سخنرانی نموده ، ضمن اظهار تعهد دراز مدت شان برای کمک به ثبات و بازسازی افغانستان، از برنامه های حکومت افغانستان در عرصه های مختلف به شمول مصالحه و ادغام مجدد، فیصله های جرگه ملی مشورتی صلح، مصرف 50 در صد کمک ها از طریق بودجه افغانستان و انتقال مسئولیت ببیشتر تامین امنیت به نیروهای افغان حمایت کردند.
کنفرانس بین المللی کابل بعد از ظهر روز گذشته با سخنرانی اختتامیه حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و بان کیمون سرمنشی ملل متحد به پایان رسید.

در اخیر این نشست، قطعنامه کنفرانس بین المللی افغانستان نیز تهیه گردیده و پخش گردید.

پایان نخستین بخش گزارش از کنفرانس کابل.
این گزارش بکمک خبرنگاران جوان افغانستان تهیه شده است که لازم نمی بینند تا همین حالا از ایشان نام ببرم. با سپاس فراوان از خبرنگاران جوان این بخش را بپایان می رسا نم.
یار زنده و صحبت باقی .

باقی سمندر
سرطان1389
20 جولای 2010-07-20


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فقط متکی حرف دل مارا زده
محمود

>>>   اگر عملی شود تمامآ تعهدات گپ خوب است مردم ما از آن حمایت میکند . بشرطیکه هجنان تمام تجهیزات مدرن خود را به اردو و پولیس ما بدهند.
بغلانی ها

>>>   سلامتی همه دوستان را از بارگاه الله متعال خواهانم
چنین کنفرانس ها به نفع این کشور زمانی خواهد بود که ما تجربه خوب میداشتیم . اینکه همه نماینده های 70 کشور توجه برای سپردن قدرت به خود افغان ها هستند و میخواهند که نیرو های افغان تجهیز شوند و بتوانند در چند سال اخیر از این کشور دفاع کنند. این

>>>   سلام !
امیدوارهستم کنرانفس کابل پیامدهای خوبی را درقبال داشته باشد بتواند درامورات افغانستان نتایج قابل ملاحظه دربربیگیرد .
بااحترام
نذیرالله " احمدی "
ولایت بلخ شهر مزارشریف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است