رییس جمهور در کنفرانس کابل
ما فرصت بی نظیری در دست داریم تا دولت افغانستان را با استفاده از اجماع ملی ، امکانات موجود ، اراده ملی و همکاری بین المللی از فقر به سوی سعادت و از بی امنیتی بسوی ثبات سوق دهیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۹    ۱۳۸۹/۴/۲۹ کد خبر: 12377 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)،کنفرانس بین المللی کابل ساعت 9 صبح امروز با ریاست رییس جمهور کرزی و بانکی مون ، دبیر کل سازمان ملل آغاز شد.

مراسم با تلاوت قران وسرود ملی جمهوری اسلامی افغانستان آغاز شد و پس ازان داکتر زلمی رسول ، وزیر امور خارجه کشورمان بیانیه خوش امدگویی خویش را قرائت نمود.

وی در این پیام ضمن خوش امد گویی به نمایندگان و وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده ؛ اظهار داشت که این کنفرانس نشانه ای از تعمیق دوستی و همکاری کشورهای شرکت کننده برای تغییرات جدی و تاریخی در 9 سال اخیر در افغانستان است.داکتر رسول همچنین کنفرانس کابل را نقطه عطفی در تلاش ها برای تأمین ثبات و صلح در افغانستان دانست .

رییس جمهور کرزی نیز سخنان خود را با خوش آمدگویی مهمانان حاضر آغاز کرد.وی حضور نمایندگان بیش از 70 کشور جهان را در کابل نمایانگر اراده جمعی جامعه جهانی برای حمایت از مردم افغانستان ؛ برای تأمین آینده روشنتر کشور عنوان کرد و افزود ما افغانها از قربانی و جانفشانی هایی که فرزندان شما در دفاع از امنیت مشترک مان و تقویت نهادهای حکومتی مام متحمل می شوند اظهار قدردانی می کنیم.

رییس جمهور ضمن اشاره به دشمنان افغانستان و تلاش آنان برای بر هم زدن اتحاد کشور با جامعه جهانی از اشتراک کنندگان در این نشست خواست تا دیدشان را از جنگ با دشمن مشترک فراتر برده و روی هدف اصلی که همانا یک افغانستان امن ، مرفه و باثبات است متمرکز سازند.

وی تأکید کرد که ما فرصت بی نظیری در دست داریم تا دولت افغانستان را با استفاده از اجماع ملی ، امکانات موجود ، اراده ملی و همکاری بین المللی هر چه بیشتر مؤثر ساخته تا مردم افغانستان را از فقر به سوی سعادت واز بی امنیتی بسوی ثبات سوق دهیم.

به گفته حامد کرزی افغانستان امروز دوباره جایگاه خود را من حیث چهارراه آسیا به عنوان نقطه وصل اقتصاد رو به رشد این قاره و نقطه پیوند باز می یابد که راهها، نظریات ، اموال وخدمات از این مسیر به تمام دنیا تقسیم می شود.

رییس جمهور اعلام کرد که دید ما از افغانستان به عنوان کشوری است که نقطه وصل تمدنهاست نه محلی برای براندازی کارزار جهانی علیه تروریزم و تقابل تمدنها مطرح می باشد.

وی همچنین به موقعیت تجاری کشور اشاره کرد و افزود در سال 2009 میزان تجارت افغانستان باهمسایگان به 13 میلیارد دالر رسیده است .وارادات از پاکستان نیز از 26 میلیون دالر در 2001 به 4.3 میلیارد دالر رسیده است که این خود نشاندهنده این است که انکشاف افغانستان باعث ترقی کشورهای همسایه می شود. رییس جمهورهمچنین توافقنامه تجارتی میان افغانستان و پاکستان را که دو روز پیش به امضا رسید یک گام مهم در این راستا خواند .

حامدکرزی در ادامه گفت ما موافق هستیم که گرفتن رهبریت و مالکیت امور توسط افغانها کلیدی برای تداوم و پایداری کشور می باشد . وی در عین حال از تعهد جامعه بین المللی در راستای منابع کافی مالی برای سال آینده افغانستان در شرایط دشوار اقتصادی جهان قدردانی نمود.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خویش گفت با وجود یک سلسله دستاوردهای قابل ملاحظه ما از تجارب اموخته ایم که مصرف مناب عاز طریق صدها پروژه غیر هماهنگ نمی تواند نتایج دلخواه را به نحوی در پی داشته باشد که مردم ان را احساس و یا در بهبود حکومتداری کمک کند.

به باور وی اکنون زمان آن رسیده است که تا تلاش ها را بروی پروژههای محدودتر ملی برای تغییر در زندگی مردم ، افزایش اعتماد میان مردم ودولت و ایجاد مکانیزمهای دوجانبه برای پاسخگویی میان دولت و همکاران بین المللی ان متمرکز سازیم.

حامد کرزی در عین حال اظهار داشت که حکومتداری ضعیف که مشخصه آن سوء استفاده از قدرت است از سوی جرگه ملی مشورتی صلح به عنوان یکی از عوامل بی ثباتی شناسایی گردید . حکومت افغانستان با آغاز روندصلح و مصالحه خود را متعهد می داند که دولت را به مثابه وسیله مؤثر به عدالت برای رسیدن به این اهداف بهبود بخشد.

رییس جمهور در ادامه به سرمایه گذاری درافغانستان اشاره کرد و افزود از حدود30 فیصد منابع زیر زمینی؛ افغانستان دارای ذخایر حدود 1 تا3ترلیون دالر می باشد و در صورت تنظیم و اداره درست روند دولت سازی را قابل تطبیق می سازد. وی تأکیدکرد که ما دارای استراتژی تنظیم و اداره بهتر ثروت زیرزمینی خود هستیم تا به این ترتیب زمینه اشتغال فراهم شده و عواید افغانستان افزایش یابد.

رییس جمهور همچنین به برنامه های ملی انرژی ، زراعت واداره منابع آبی برای افزایش سطح محصولات روستایی اشاره کرد. به گفته وی رفع چالش های سکتور زراعت برای تأمین ثبات سیاسی ونیز فقرزدایی ضروری است.

رییس جمهور کرزی اصلاحات در ساختارها ، قانونمندی و نظم ، صلح ومصالحه وتطبیق قانون اساسی را از جمله عوامل مهم در رسیدن به ثبات سیاسی عنوان کرد.

وی در ادامه اظهار داشت که در بخشهای مختلف کشور برنامه ها و طرحهایی روی دست داریم که مدیریت هر یک از این برنامه ها در مشورت با همکاران بین المللی طرح و تصمیمی اتخاذ خواهد شد تا بدین ترتیب معیارات سفافیت و پاسخگویی به بلندترین درجه رعایت گردد.

محترم کرزی همچنین در مورد مبارزه با فساد گفت که تدابیری از جمله ثبت و راجستر دارایی مسؤاین دولتی ، حمایت اداره عالی نظارت و تطبیق استراتژی مبارزه با فساد، برداشتن موانعی که بر سر راه حکومت برای پیگرد سریع متخلفین قرار گرفته است.

وی درادامه گفت مامعتقدهستیم که سکتور خصوصی رقابتی می تواند به مثابه ماشین زمینه اشتغال برای مردم افغانستان مطرح گردد. متشبثین ما ثابت ساخته اند که می توانند در رونق یافتن اقتصاد منطقه و جهانی سهیم گردند. اما چالش این است تا زمینه همکاری میان سکتورهای خصوصی ودولتی فراهم گردد. رییس جمهور در این راستا توظیف کمیسیونی را برای جستجوی این مشارکت پیشنهاد کرد.

رییس جمهور در عین حال از دستاوردهای اردوی ملی تمجید نمود و افزود نیروهای امنیتی افغان مسؤلیت کلیه عملیاتهای نظامی و تطبیق قانون و تأمین نظم عامه در کشور را تا سال 2014 برعهده گیرند.

وی همچنین گفت که هدف ما مبدل ساختن هر سه نهاد اردو، پولیس و ریاست امنیت ملی به نهادهای قابل اعتماد ملی است که وظیفه شان رادر زمینه تأمین امنیت کشور انجام دهند.وی اظهارداشت که با در نظرداشت این هدف والا ما از همکاری نیروهای ناتو و از سایر کشورهای سرباز دهنده استقبال میکنیم و تا ماههای آینده روی ایجاد شیوه های درست برای سپردن مسؤلیت کامل به نیروهای امنیتی افغان با هم کار خواهیم کرد.

رییس جمهور در ادامه به برنامه مذارکه با مخالفین پرداخت و اظهارداشت که برگزاری جرگه مشورتی صلح بیانگر اجماع ملی ما بود و پیشنهاداتی را ارائه کرد که بر اساس ان دولت با ان عده از مخالفینی که قانون اساسی را می پذیرند وروابط با القاعده را قطع میکنند مذاکره کند. وی اظهار امیدواری کرد تمام کسانی که در برابر کشورشان اسلحه برداشتند بتوانند به آرزوهای مشروعشان از طریق صلح آمیز برسند.حامدکرزی در عین حال حمایت همکاران بین المللی را از ابتکارات وتدابیر صلح جویانه افغانستان خواستار شد.

حامد کرزی سپس در مورد چگونگی حمایتهای جامعه جهانی صحبت کرد و اظهار داشت که ما و همکاران بین المللی مشترکاً سعی می کنیم تا وسایل و امکانات موجوده را طوری تنظیم کنیم تا مسله رهبریت بدست افغانها را تحقق بخشیده و حقیقت مبدل کنیم.

رییس جمهور کرزی از جامعه جهانی خواست تا مشارکت و همکاری شان رابا اصول ذیل تحکیم بخشند:
1-خرسند هستیم از یان که جامعه جهانی در مجموع و به خصوص ایالات متحده آمریکا 50 فیصد کمک هایشان رااز طریق بودجه دولت افغانستان در دو سال آینده به مصرف برسانند اما نیاز است تا ما روی ایجاد یک سیستم مدیریت مالی به توافق برسیم تا به این ترتیب شرایط لازم برای مصرف بیشتر منابع و کمک ها از طریق بودجهدولت افغانستان مشخص گردد.سیستم های موجوده دولت امروز نهادینه تر و در حال رشد هستند ما متعهد هستیم که با جامعه کمک کننده کار کنیم و این اعتماد را به آنها بدهیم تا منابع رااز طریق بودجه دولت افغانستان به مصرف برسانند.

2-با در نظر داشت این که عهدهای قرارداده به عنوان یکی از منابع اقتصاد شناسایی شده است تقاضا دارم تا تمام قراردادهایی که از سوی همکاران بین المللی ما چه نظامی و ملکی اعطا می گردد اعلام شود تا مطمئن شویم که نه مسؤلین ارشد دولتی و نه افراد دیگر به صورت غیرقانونی از ان مستفید شوند.

3-توجه وتأکید بروی تطبیق پروژه های کوتاه مدت با در نظرداشت مصرف منابع عظیمی که از سوی همکاران بین المللی ما به این هدف و مصرف می رسد نتوانسته است نتایج ملموس و قابل مشاهده را برای مردم افغانستان در پی داشته باشد از این رو مااز جامعه جهانی دعوت می نماییم تا نهادی را برای طرح و نظارت بر برنامه های بزرگ انکشافی تشکیل و حمایت کنند.

4-مواد مخدر معضلی بوده است که درکل به منفعت شبکه های جرمی جهانی تمام شده است و یکی ازعوامل بی ثباتی نیز به شمار می رود.همکاران بین المللی می توانند باحمایت از محصولات پر ارزش زراعتی بدیل خوبی را در عوض کشت خشخاش ارائه کنند . به همین دلیل از همکاران خود تقاضا می کنیم تا در کنار کمک وتطبیق قانون ما را در دسترسی به بازارها، ایجاد وسیله های مالی ، امکانات لازم که زارعین ما را به سهام داران اقتصاد مشروع مبدل سارد یاری رسانند.

5-موجودیت نهادهای موازی باعث ایجاد مشکلات در روند هماهنگی امور شدند . از سازمان ناتو می خواهم تا روند تنظیم فعالیتهای تیم های بازسازی ولایتی یا پی آر تی را طبق سیستم ملی اداری افغانستان تصریح بخشند.سازمانهای جامعه مدنی نقش مهمی را در ارائه خدمات اجتماعی ایفا کرده اند و برای ارتقای شفافیت از سازمانهای جامعه مدنی و مؤسسات غیردولتی تقاضا می کنم تا یک چارچوب مشترک رابرای بودجه سازی و گزارشدهی و ارائه معلومات به مردم ایجاد نمایند.

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت که تصویب برنامه ملل متحد موسوم به پروگرام واحد ملل متحددر برخی از کشورها منتج به افزایش هماهنگی میان حکومت وادارات ملل متحدشده است بنابراین از تمام ادارات ملل متحد تقاضا می کنم این برنامه را در افغانستان نیز آغاز کنند.

محترم کرزی در پایان به چالش مهمی که سد راه رسیدن به اهداف انکشافی ملل متحد وجود دارد اشاره کرد و گفت سالانه هزاران زندر هنگام زایمان جان خود را در افغانستان از دست می دهند با وجود پیشرفتهای چشمگیر در ارائه تعلیمات ابتدایی هنوز حدود6 میلیون کودک ما نمی توانند به مکتب بروند و بیش از 11 میلیون افغان بی سواد وجود دارد.

تقریباً یک میلیون معلول به هزاران خانواده ای اند که زنان رییس خانواده هستند. در نهایت موفقیت مااز روی میزان تغییرات در زندگی آسیب پذیر ترین قشر جامعه ما سنجیده خواهندشد. رییس جمهور از جامعه جهانی خواست تا ما دولت افغانستان یک جا شوند و راههای مؤثر را برای مساعد ساختن زمینه برای مشارکت این اقشار آسیب پذیر ومحروم در جامعه افغانستان در یابیم.

حامد کرزی در پایان به نمایندگی از تمام مردم افغانستان از کمکهای جامعه جهانی قدردانی نمود وی همچنین از صبر و شکیبایی مردم ملکی افغان که در جریان جنگ متأثر شده اند با افتخار یاد کرد و تأکید کرد ما در نهایت پیروز خواهیم شد و افغانستان خواهد توانست باهمکاری جامعه جهانی جایگاه شایسته خود را در کنار خانواده ملل به عنوان یک دولت مؤثر باز خواهد یافت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همه حیف و است و هیچ. مردم افغانستان باید آمادگی دفاع خود ی را در مقابل طالب بگیرند. این حکومت طالبی است و دیر نخواهد بود که حکومت آن از بین میرود و فقط طالب می ماند.

>>>   کرزی یاوه ..... است!
این حرف هارا درنه سال گزشته نیز گفته بود چنانچه که تجربه ثابت کرده است حل مشلات افغانستان چه ازنظر سیاسی اقتصادی و فرهنگی ازتوان آقای کرزی بالا بوده وحل چنین مشکل دروجود آقای کرزی دیده نمیشود.
آرین فر

>>>   این کانفرانها برای ملت ما هیچ سودی ندارد ویک تعداد مردم این کانفرانس بخاطر منفعت شخصی وپرکردن جیباهی خودشان برگزاز نموده اند.
والسلام. بشار

>>>   هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
چه جالب
کرزی درست می فرمایئد یا شوخی ؟؟!!

>>>   خواننده عزیز، این همه هیاهو کار محترم کرزی صاحب نیست ،بلکه ادامه راهبرد غرب از بهره برداری از منابع این سرزمین است ،پس هر اتفاق که بی افتد سنجیده شده است و در اراده مردم ما نیست ،آخرین گزینه غرب ایجاد شرکت های محدود عظیم در داخیل و به تربیب استفاده منابع از طریق آنان است ،نمونه بارز آن ادامه حضور مشتی از رباخواران در اداره چندین ساله این دولت است که اغب مردم محروم ما شاهد سیلی از منابع مالی در کیسه انها ست.هدف من اتهام بستن به کشورهای غرب نیست بلکه اعمال نفوذ برخی از کشورهای همسایه است که به ناحق خون مردم افغانستان را می مکند تا باشد روزی شاهرگ منابع این کشور را در اختیار داشته باشد که آن پاکستان است.
دوکتور سرفراز دلداری

>>>   اگر دولت پروسه صلح را که آغاز کرده است به پیش برده و با حزب اسلامی و طالبان میانه رو به توافق برسد فرصت خوبی است تا بتوانیم به یک صلح آبرومند و پایه دار دست یابیم ورنه بازشرایط ازین بدوبرتر خواهد شد و از حرف های خارجی ها معلوم میشد که حوصله هایشان به آخر رسیده است و آثار خسته گی و وارخطایی در چهره هایشان دیده میشد که باید در ایجاد صلح بدرستی کوشید و به اولاد وطن دل سوختاند
شهلا کریمی از کابل

>>>   دوعا وسلام برای سایت افغان پیپر از توستی سایت شما یگ ادا مردم حققت را بایان مکند من خودم پشتون هستم و حق نام خدا است کرزی اعتبار خود را از دست داده هر وعده کی همرای هم واطن خود کرد زیر بار فت شمایان میبند که مردم جه ها نوشته مکند همش بخاتیر کرزی است پشتون بدنام مشود

>>>   دوعا وسلام برای سایت افغان پیپر از توستی سایت شما یگ ادا مردم حققت را بایان مکند من خودم پشتون هستم و حق نام خدا است کرزی اعتبار خود را از دست داده هر وعده کی همرای هم واطن خود کرد زیر بار فت شمایان میبند که مردم جه ها نوشته مکند همش بخاتیر کرزی است پشتون بدنام مشود والی از زابل

>>>   سلام دوستان نام احمد ازجاغوری برای کرزی صاحب پیام دارم بسیار گپ ها است مگرر خلاصه میکنم اول سری قولی خود وافا کنید دوم در افغانستان همه را یگ برابر حق بیدهد سوم هر دولت باید سه چیز خوب در دولت خود داشته باشد اول تعلم خوب دوم صیحت خوب سوم اردوی خوب یعنی ارمیی ار م ی خوب مگر کرزی صاحب شما حچ کدام از این چیز ها را ندارید همه میداند کی در افغانستان 30 سال جنگ بود بسیار مشکل است که 30 روز جور شود مگر شما تاوان این را دارد همه اقوام را در پهلولی خود یک جا کنید تا دست بازوی شما شود

>>>   برای ریس جمهور ملی خود صبر جمیل خواهانیم تا مردم ما را از این
بدبختی نجاد دهد.
اگر چی بیساری دشمنان خاریجی و داخلی خواهان هرج و مرج و گروگان گرفتن مردم خود در فقر تفرقه هستند.
پاینده باد افغانستان
زنده باد مردم غیور افغان.

>>>   احمد جان زنده باشی از هر کجا هستی فکری خوب داری حیف که هزاری اگر پشتون میببودی کرزی خوش میشد حیف حیف حیف که هزارهاستی
لوگری

>>>   هموطنان سقف آسمان پائین آمده و یا خورشید از جنوب بیرون شده است که جناب کرزی از تمدن حرف میزند!!!!!
طالب هزاران سال از تمدن عقب است. او واضح و روشن میگوید که ضد هرنوع تمدن است. کرزی واقعاً با ملاعمر میتواند افغانستان مرکز وصل تمدنها بسازد. سالیکه نیکوست از بهارش پیداست. جناب کرزی با این سیاستهای سازش و ضعف اراده افغانستان را بسوی تاریکی، ......، ترور و استبداد طالبی میبرد. هدف او سپردن مردم مظلوم افغانستان به طالبان و آی اس آی میباشد. ملت باید بیدار شود و ار حق و حقوق خود دفاع کند. مکر و فریب و دروغگویی هم اندازه دارد.
خادم مردم از کابل

>>>   رئیس جمهور یا خان قبیله شمارا به خدا اگرمنصفانه بگوییم کدام
درست است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علمیار ازکابل جان

>>>   رئیس جمهور ما طرز لباس پوشیدنش درست نیست چه رسد به تصمیم گیری درست این چپن چه است دوستان در عکسها بیبینید خیلی استایل خوبی نیست بهتر است لباس رسمی بپوشد مگه نههههههه؟

>>>   اقای لوگری بسیار تعسوب داری تو فکر منکی هر که گپ خوب بگوید باید پشتون باشد باتعصب این را باید گوفت که کودام پشتون برای افغانتان فکری خوب کرذا همشه برای تاباهی افغانستان کار فکر کردا و مکند

>>>   بدون تردید تا پشتون در آسیای مرکزی وجود دارد این منطقه نسل اندر نسل روی خوشی را نخواهد دید من.......... از پشتون نه دیده ام و نه شنیده ام

>>>   اگر به باور کامل بگوییم که جهان بالای ما رشخند میزند شاید درست گفته باشیم
70 کشور میخواهد که تروریزم از بین برده شود پس این تروریزم کیست؟
جهان میخواهد دشمنان افغانستان از بین برده شود پس این دشمنان افغانستان کدام دنیای دیگر اند؟
بخدا قسم یاد میکنم که آمریکا اروپا و... این همه دشمنان قسم خورده اسلام اند این ها دشمنان صلح وثبات مردم ما هستند این همان یهود و نصاری صدر اسلام است اینها میخواهند مردم ما خود کفا شوند؟
خود کفایی این سرزمین نا بودی جهان کفر است
(بلاخره افغانستان عزیز تو هیچ دوست نداری و بس)
ایوبی از پنجشیر

>>>   وعده های دلربای ماست سر تا پا غلط
نی غلط، آری غلط، امشب غلط، فردا غلط
نسخۀ آشفتۀ دیوان حال ما مپرس
خط غلط، معنی غلط، املا غلط، انشا غلط!

>>>   تا پشتون ده ای خاک باشه نی به ولای اش صلح در افغانستان
نمیایه فامیدی دوستا ؟ بی نمیره وه ده خاک پدری شان
ینی ده اسرایل . چی کار داری ما ؟ بانی که ما وطن خوده
جور کنیمک .هیچ به گپ نمیفامن یا .
چی کدی ده تول ۹ سال ؟ ایلا بتی چوکیره ،کی یک انسان
با صواد ده جای تو کار کنه و وطنه ابات کنه .
ماون مصتنطیق وزارت داخله

>>>   افسوس به اشخاصیکه مثل (ماون مصتنطبق داخله)هزاره و یا تاجک
هستند و بیسواد هم و پر گویی از مسلکی بودن رهبرهای شان میکنند.....

>>>   ازموده را ازمودن خطاست .
غ.م.ک از جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است