بازی دو سر باخت ارگ ریاست جمهوری
ارگ نشینان و بخصوص معاون اول رییس جمهور باید بینش استراتژیک و درک سیاسی درستی داشته باشد تا بفهمد که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و هر راست نشاید گفت 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۵/۸/۶ کد خبر: 123169 منبع: پرینت

قریب به سه سال قبل در چنین روزهایی، بازار ایتلاف ها، حمایت ها، شعارها، قسم دادن ها و لاف و گزاف ها داغ داغ بود و هرکسی به فکر اندوختن آذوقه و جمع کردن بیشتر در خوان گسترده ی زدوبندهای چوکی و دالر و شهرت و قدرت و ثروت باد آورده بود و کمتر کسی به مطالبات ملی و عزت افغانستانی و آرمان های مردم ملکی فکر می کرد.

این روزها با خاطر جمع شدن از جابجایی مهره های مورد نظر در پست های مختلف، جا نماندن از کورس معاش و محافظ و موترهای دولتی، ثابت شدن در لیست سفرهای تابستانه و زمستانه و امتیازاتی از این قبیل، رفته رفته ارگ نشینان به ریسمان های فرسوده ای همچون قومگرایی، تبعیض نژادی، خلف وعده و بدعهدی چنگ انداختند.

اینک آتش اختلافات از تفرقه و نفاق و اتهامات متقابل گرفته تا افشاگری های ناوقت، از درونی ترین لایه های حکومت زبانه می کشد و تا عمق جان مردم ملکی در دورترین نقاط مرزی را می سوزاند؛ بدون اینکه ارگ نشینان آگاه باشند که تداوم این اختلافات گریبانگیر خودشان خواهد شد و به نوعی بازی دو سر باخت است.

وقتی تیم انتخاباتی و ارکان اصلی حکومتی متشکل از بزرگان اقوام برای کسب آرای بیشتر از احزاب، قبایل و مذاهب مختلف بدون درنظرگرفتن همسویی فکری باشد نتیجه ای جز این نباید انتظار داشت که رییس جمهور و معاون اول و نماینده ی ویژه و رییس اجرایی گاه و بیگاه به جان هم بیافتند و برای بازنشاندن خشم خود و سرکوب طرف مقابل از هیچ کاری فروگذار نکنند.

براستی عبدالرشید دوستم در این دو سال و نیم جز لفاظی و انتقاد و حرکات خودسرانه و غیبت های غیرموجه و قهر و آشتی های ناشیانه چه کرد؟ خود وی چه گلی بر سر صفحات شمال و دیگر تبارهای افغانستان زد؟
عبدالله در این مدت جز رقابت نفس گیر برای بازنماندن از سفرهای خارجی و دیدارهای رسمی و میزبانی از سفرا و نمایندگان غربی، مظلوم نمایی، پشت کردن به هزاره و تاجیک در جنبش های مردمی و نیز مطالبات بی پایان شخصی از رییس جمهور چه خدمتی به حامیان و رای دهندگان خود کرد؟
احمد ضیا مسعود کدام وعده را عملی ساخت و به کدام کار ناکرده و بر زمین مانده جامه ی تحقق پوشانید؟
اشرف غنی در این تجمع اضداد، جز انحصارگرایی و استبداد در تصمیمات خرد و کلان حکومتی چه نبوغی از خود نشان داد؟

گذشته از تمام اینها، ارگ نشینان و بخصوص معاون اول رییس جمهور باید بینش استراتژیک و درک سیاسی درستی داشته باشد تا بفهمد که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و هر راست نشاید گفت! چرا که درحال حاضر سیاست های امریکا در قبال افغانستان با انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع آن، کمک های مشروط جامعه ی جهانی، مواضع پاکستان و سرنوشت طالبان و داعش، نگاه ها را به سمت ارگ خیره کرده و به انتظار نتیجه ی بازی باخت باخت رییس جمهور و معاون اولش نشسته است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت .... ملی هیچگاه نمیتواند مصدر خدمت بمردم شود از غنی کله پوچ گرفته تاخرین نفراین حکومت بیغیرت ملی .
مسافرجبری

>>>   ميگن من چه ميگويم دنبوررم چه ميگويد.
اجمل احمدزي از لندن.

>>>   اینها در تقسیم چوکی جور نمی ایند روسیه ودیگر کشور ها چی مصروفیت دارند:
اولین عکس راکت بالستیکی قاره پیمای جدید RS-28روسیه موسوم به سارمات مطبوعات غرب را به هیجان در آورد. این راکت پیشرفته می تواند تا 16 راکت را حمل کرده و یک کشور اروپایی به اندازه فرانسه یا انگلستان را ازصفحه زمین محو کند.
گیلپمش

>>>   آقای تحلیلگر نطرت در مور ثبات و امنیت چیست؟
چرا مشکل امنیتی حل نمیشود؟
چرا دوست و دشمن تعریف ندارد؟
فرق بین طالب و داعش چیست؟
عامل بی امنیتی کدام گروه است؟
از طالب و داعش کی ها حمایت میکنند؟
چرا یک طالب و یا داعش جنایتکار محکمه نشده اند؟
چرا تخریب کننده گان فرهنگ و آثار فرهنگی افغانستان را محکوم نمیکنند و به ملت و جهان معرفی نمیکنند؟
چرا حرکات تروریستی طالب و داعش را اقدامات شورشی نام گزاری میگنند؟
و و و و

>>>   احمد ضیا مسعود 52 ملیون دالر راکه قرضه گرفته بود واپس تحویل بانک سازد وجنرال صاحب دوستم نباشه صرفیه برق را تحویل دهد

>>>   مشاهد حسین رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان اعلام کرد : حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ افغانستان، اسلام‌آباد را بر واشنگتن ترجیح داد و در عوض پاکستان کاری کرد او برنده شود. به گزارش شفقناافغانستان؛ یوز انترنشنل گزارش داد ، این سناتور می گوید: ما به نفع حامد کرزی در انتخابات افغانستان سال ۲۰۰۹ افغانستان دست به تقلب زدیم و به آمریکا نیز توصیه کردیم که کرزی از همه باهوش تر است و مردم را می تواند به سادگی فریب دهد بدون اینکه آنها متوجه شوند. وی همچنان گفته است : حامد کرزی می دانست که آمریکایی ها با او مشکل دارند و به همین دلیل هم به سمت پاکستان چشم امید بست
ر

>>>   من باجناب تحلیلگردرنکاتی موافق نیستم .
اگربدون دریافت جاگزین امان الله خان غازی رامخلوع کردیم بربادشدیم یاداکترنجیب رابدون دریافت جاگزین مخلوع کردیم برباد شدیم شاید حال هم کدام کشور درفکربی صاحب ماندن مردم افغانستان مردم را درفکربی سرسازی باشد ایندفعه فریب نخوریم چون داکتراشرف غنی یگانه کسیست که ضدفسادشعاردادو عمل کرد کسانیراکه درامورمالی و سیاسی درنظرگرفته درکارخودموفق است .اماکسانیکه سابق حکومت کرده ازجهادملیونرشدند حال دم ازعدالت بزنند عوامفریبی دورازعقل است .هیچگاه پشک پاسبان گوشت مقررشده نمیتواند .من به داکوهای غارتگرهیچ باورندارم گپ شان بخاطر اختیادزدی اموال مردم است .همین لحظه کوچکترین اختیاربدست شان برسد اولین کارشان مانند سابق کیسه بری مال ملت است .
باتمام گپ ها قطعا ازداکتراشرف غنی حمایت میکنم ولو که رسمیات ندارم اما امنیت و صداقت مفید کارشخصی خودم و مفید نودونوفیصد جامعه است .
پیروزبادداکتراشرف غنی !
وطندار

>>>   افغانستان به یک تصفیه عمومی از سران خود فروخته چپ و راست جهادی وبی طرف کتلست ضرورت دارد برادران وخواهران سالها است بر عبدالرحمن .... می فرستیم به خاطر آوردن امنیت و آرامش نسبی ونظم واداره در آن زمان بهانه نفرین وبد گوی این پادشاه با تجربه در جنگ وشمشیر زن ماهر در کنار پدر روش استبدادی اودر اداره کشور بوده است وآنهم در برابر اقوام فریب خورده هزاره شینوار صافی مردم وردک......وغیره تاریخ افغانستان تکرار دوره عبدالرحمن خان است دیروز با لیره انگلیس کلان های اقوام خریده می شدند واز آنها بحیث ستون پنجم دشمن در داخل استفاده میشد از چهل سال به این سو با روبل ودالر همین معامله شوم ادامه دارد عبدا الرحمن مردی بی سواد بود ولی از زمانه آموخته بود ومردم شناس وزیرک بود گرم سرد زندگی را با تمام تار و پود وجودش تجربه کرده بود مشکل ملوک الطوایفی را میدانست درزمن وطنش از چهار طرف در محاصره دزدان بین المللی قرار داشت از داخل خان ها پسران عموها دلال ها .......جواسیس خارجی در لباس خبر نگار ( وقایع نویس های هندی) ومشاورین ترسو ملا های احساساتی ونا آگاه آ ز سیاست های جهانی همه دست به دست دادند از عبد الرحمن خان یک دیکتاتور مطلق العنان ساخت و باقاطعیت تمام نهاد های قدرت های خودسر ومزاهم را از سر راه خود بر داشت اموال شان را مصادره کرد خود باغی هارا به دورترین منطقه های افغانستان تبعید نمود دربرابر خیانت مالی مامورین ومسولیت امور ترحم وگزشت نداشت عبدالرحمن خان با پالیسی خرد گرا قاطع جدی بر موانع پیروز شد بعد از هفتاد سال خانه جنگی ها مردم عوام ببه آرامش رسیدند غنی اگر می خواهد ملت‌به آرامش وثبات سیاسی و اقتصادی برسد از تجارب عبدالرحمن استفاده کند

>>>   برای من شخصا سوال پیدا شده چطور اطلاعات ایران پاکستان ودیگران همصدا علیه تبلیغات زهر اگین میکنند پس باید دوستم حق بجانب باشد وضد همه سازمانهای جاسوسی دشمن قرار گرفته باشد .

>>>   ببخشی در آن زمان به گپ های عادی دوستم غنی گگ خنده میکرد چون محتاج اش بود و حالا به مشوره های خوب دوستم گوش نمیدهدو همه چیز فرق کرده.
مثلیکه شما هیچیز را نمیبینید؟

>>>   هم اکنون ما یعنی مردم به یکی از اینها اعتماد ندارد

>>>   دوستم،
تو رای و سرنوشت اوزبیک های کشور را بخاطر مقام و چوکی برای خودت و نزدیکانت به غنی فروختی۰
اوغان کوچی، و آنهم تمامیت خواه هیچگاهی دوست و تضمین کننده حقوق توده های اوزبیک، هزاره، بلوچ، تاجیک، ویا غیره شده نمیتواند۰
اینکه غنی کوچی و تیم قبیلوی او، مثل کرزی و گلبدینی ها و اوغان ملیتی های کرزی، همه سخت قومپرست، سخت مرکز گرا، و سخت تمامیت خوا بودند و هستند تو هم میفهمیدی و همه دیگران هم میفهمیدند۰
پس چرا با غنی یکجا شدی؟؟؟
آیا تو در آینده اصلاح خواهی شد؟

>>>   خود غنی کوچی یکبار گفت اجازه بدهید نماینده هشت ولایت پشتون نشین باشم۰ کوچی ظرفیت اداره یک کشور چندین قومی و چندین زبانی را ندارد۰ گفتار او در مود تروریست های زندانی در بگرام و همه گویندگان یک زبان را بیاد بیاورید۰

>>>   پشتونها فرهنگ و تمدن آنرا ندارند که حاضر به تطبیق واقعی مردم سالاری واقعی شوند۰ فقط زور گوئی میکنند و اگر زور گوئی نشد به خیانت و تقلب روی می آورند۰
پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   واقعا از این جنګ جال های حکومت وحدت ملی خسته شدیم.کاش نامش وحدت ملی نمیبود!!!!!روبینا یوسفی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است