انگیزه نیروهای امنیتی خود را کم کرده ایم
مدیریت و کم توجهی هم در سطح بالا و هم در سطح میانی نیروهای مسلح افغانستان باعث شده است که هیچ استراتژی نسبت به مخالفان مسلح وجود نداشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۷    ۱۳۹۵/۸/۴ کد خبر: 123077 منبع: پرینت

با افزایش تلفات نیروهای امنیتی در میدان های نبرد انتقادها از ناتوانایی ها در رهبری نیروهای امنیتی بارزتر از پیش گردیده است. چنانکه فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان می گوید که علت کشته شدگان غیر نظامی ها در افغانستان در میدان های نبرد ناکامی های بنیادی در رهبری این نیروها است. آیا مدیریت نبرد بر شانه های رهبران نهادهای امنیتی سنگینی می کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی در برنامه «فراخبر»گفت: از نظر کمی تعداد نیروهای امنیتی ما بالاتر از یکصد و شصت هزار نیروی تعلیم یافته و افسران و سربازان است. از لحاظ تجهیزات هم به مراتب تجهیزات نیروهای امنیتی افغان یک تجهیزات بلند و دارای ساختار تشکیلاتی خوب است. متاسفانه مدیریت و کم توجهی هم در سطح بالا و هم در سطح میانی نیروهای مسلح افغانستان باعث شده است که هیچ استراتژی نسبت به مخالفان مسلح وجود نداشته باشد. و این موضوع زمینه مداخله در امور نهادهای امنیتی را بیشتر ساخته است که موجب نارضایتی حتی در سطح ریاست اجرایی، معاونین رییس جمهور و در سطح سایر قلمروهای اداره های دولتی شده است.

وی افزود: افزون بر این اداره های امنیتی شامل وزارت دفاع و داخله و نهادهای امنیت ملی افغانستان هماهنگی لازم را در طی شانزده سال نتوانستند بوجود آورند که اطلاعات جمع آوری شده در ریاست کشف استخبارات، وزارت دفاع، ریاست عمومی امنیت ملی، نهادهای استخباراتی و وزارت داخله بتواند عملیات هماهنگ را بر دشمن قبل از اقدام عملیاتی آنها علیه نیروهای امنیتی افغان انجام دهند. بارها شاهد بودیم که نیروهای ما در ولایت های دور دست مانند ولایت های ارزگان، هلمند در برخی مناطق مانند فاریاب، در حوزه غورماج و برخی مناطق، ماه ها در محاصره قرار گرفتند. یعنی راه ها مین گذاری شده، برای آنها اکمالات صورت نگرفته ، توجه نشده، پرسنل بطور دوام دار برای یک سال یا شش ماه، در یک پسته باقی ماندند فرصت برای رخصت و تماس با خانواده نداشتند و فرصت تعلیم و تربیه را کمتر داشتند.

کوهستانی معتقد است، این ضعف مدیریتی از سطح فرماندهی یعنی فرماندهی اعلای قوای مسلح، وزارت دفاع در سطح ریاست های وزارت دفاع ملی افغانستان باعث شده است که مشکلات ناچیز امنیتی را نتوانند مرفوع کنند و این مشکلات ناچیز باعث مشکلات بزرگ امنیتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه افزون بر این مدیریت قل اردوها نتوانستند وظایف خود را بگونه ای شایسته انجام دهند، گفت: همیشه گزارش های دروغ،ناحق، غلط و کذب را از سطح منطقه برای وزارت دفاع و از وزارت دفاع برای سرقوماندانی اعلای قوای مسلح به رییس جمهور انتقال دادند. یعنی گزارش دادند که مشکلی وجود ندارد. دشمن یک حرکت را انجام داده و شکست خورده و تلفات داده است. همیشه بزرگنمایی کردند و تلفات دشمن را بسیار بزرگ و تعداد آن را بسیار زیاد نشان دادند و همین کارها موجب شد که انگیزه نیروهای ما کم شود و زمینه ای ساخته شود که در بسیاری از مناطق، نیروهای مسلح افغانستان عقب نشینی کنند و همان مناطق به دست دشمن افتد و سربازان و نیروهای امنیتی، تجهیزات، پاسگاه ها و امکانات را برای دشمن رها کنند که شاهد بودیم طی یک ماه گذشته چنین اتفاقاتی بوجود آمد.

این آگاه سیاسی ادامه داد: مجموع این اوضاع، ناشی از ضعف مدیریتی است. یعنی ما فرماندهان خوب، با فکر و دارای دیدگاه استراتژیک در سطح قطعات قوای مسلح کم داریم.علاوه بر این از سوی حکومت نیز در امور فرماندهان خوب مداخله صورت می گیرد. بطوریکه اخیراً شکایت های معاون رییس جمهور را در شمال افغانستان شنیدیم. یک مدیریت خوب می تواند چنان فرماندهان را در یک صف و یک هدف قرار دهد و چنان جنگ را مدیریت کند که دیری نپاید که دشمنان ترسیده و خود موقف خود راترک کنند اما می بینیم و می دانیم که در افغانستان چنین چیزی وجود ندارد و به دلایل بسیار این جنگ مدیریت نمی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محترما پس یک استراتژی موثر و درست پیشنهاد کنید تا ملتاز این بد بختی نجات پیدا کند گپ مفت گفتن آسان است.

>>>   شما ادم استید که با لفظ قلم گب میزنید به جواب شما یک اشاره میکنم .
مدیریت و کم توجهی هم در سطح بالا و هم در سطح میانی نیروهای مسلح افغانستان خوداستراتیژی است که دارد دنبال میشودوبقیه ان را شما برداشت کنید.

>>>   اين امر از ابتدا واضح بود كه ارگ يعني غني و اتمر و استانكزي و كوچي نه عبدالله نه دوستم و نه معاونين

>>>   یا درد تقسیم در شراکت است، یا که شاید بیدار شدن و یا ممکن هم عذاب وجدان باشد!
برای نه گفتن به استبداد فاشستی - طالبانی "کرزی- اتمر- غنی" هر صدا یک خدمت و کمک است و ما را بطرف همبستگی در برابر هژمونی قومی نزدیکتر میسازد.

>>>   شجاعت، اعتماد‌‌به‌‌نفس، خشم و عصبانيت يك جنرال كارآزموده ميدان جنگ ديدنى است. به نظر من جنرال دوستم راه صعودش، ايستادگى پاى همين موضع است. داكتر عبدالله و ديگران با تمام غالمغال فصلى كه مى‌‌كنند، شهامت ايستادگى مثل دوستم را ندارند. بعد از اين غالمغال آخر داكتر عبدالله و دوباره آرام گرفتن او، كسى بعد از اين، او را جدى نخواهد گرفت. حالا ميدان براى جنرال دوستم هموار است و جنرال همين گونه نترس بايد روى حق مردم ايستادگى كند و مخاطبش هم تنها اوزبيك‌‌ها نباشد، بلكه تاجيكان و هزاره‌‌ها را هم با خود همراه بسازد. اگر جنرال دوستم در بسيج مردم موفق باشد، من يقين دارم كه قدرت‌‌هاى غربى هم براى سركوب او دست به كار نخواهند شد و چنان قمار سنگينى نخواهند زد. ممكن است كه در پس‌‌پرده تهديد كنند، اما تهديدات خود را عملى نمى‌‌كنند.
جنرال دوستم اگر بترسد و تن به تهديدات ميان‌‌تهى بدهد، بيشتر از اين تحقير خواهد شد. راه برد براى جنرال دوستم، ايستادگى خودگذرانه بر همين موضع فعلى و بسيج مردم در سطح تمام ولايات شمال و مركز است. بايد با محورهاى مقاومت در تماس شود و هماهنگ، خونسرد، سنجيده شده و با توجه به تجربيات گذشته، خود را در برابر ديكتاتورى اشرف غنى آماده بسازد. اشرف غنى مرد ميدان تقابل جدى سخت‌‌افزارى نيست. فقط با نيرنگ و ديپلماسى بازى قدرت مى‌‌كند.
پيش از اين كه جنرال را بزنند، مثل هميشه، جنرال بايد بزند و پيش‌‌دستى كند، وگرنه دير است. افغانستان باز به همان نقطه اواخر دوران نجيب بازگشته است: تلاش براى كنترل و تسلط بر شمال، حذف جنرال دوستم و تصفيه ديگران و فرستادن جمعه اسك‌‌ها به شمال و تحكيم و تثبيت قدرت و سلطه آنها.

>>>   هموطنان عزیز،
نشانه پلان پشتونیزم افغان ذلتی ها در رفت و آمد ها و معاملات پشت پرده در جریان است:
1. صلح با ننگدالدین ذلت یار
2. سفر رییس اجراییه و عطا محمد نور و غیره و شرکت نداشتن سران قوم هزاره وازبک در این سفر
3. خطر سقوط شهرستانهای کهندز، هلمند، فراه ، جلال آباد و بغلان و فاریاب و بدخشان
4. تهدید ولایت های همجواری چون کنهدز، هلمند و جلال اباد و غیره
5. انتقال قبایل پشتون کوچی در مناطق شمال کشور
6. حملات داعش و افزایش حملات طالبان
7. سردر گمی در پروسه صلح: پاکستان، هندوستان، روسیه، قطر ، عربستان سعودی، آمریکا، دولت افغانستان، و چین.
8. متهم کردن غنی به قومگرایی از طرف دوستم و پیوند حزب اشرف غنی به همکاری با دشمنان کشور مان
باید بیدار بود و صدای حق و عدالت و برابری بلند کرد

>>>   مسلکی ومکتبی خانه نشین وکچالوفروشی میکند اما غیرمکتبی وغیرمسلکی سترجنرال ، دگرجنرال وغیره شانه پرمغزخالی تمام اداره بالای مغز استواراست نه بالای شانه درکشورما تعداد عسکروجنرال یک برابر است باید تشکیل اصلاح شوددرغیر آن این مشکلات ادامه خواهد یافت

>>>   موجدید اشخاص نخبه درعرصه نظامی ، سیاسی واحتماعی برای افغانستان یک افتخار بزرگ است که طبق مسلک بادر نظرداشت تعهد ، صداقت ، به وظایف گماشته شوند اما روند فعلی که با گذشت زمان نشان میدهد که افغانستان به سوی ترفی نه بلکه به سوی بی ثباتی وبی امنی سیرصعودی را می پیماید . آقای کرزی به روش نادرست که همانا ترویج فساد ،رشد وانکشاف قاچاق مواد مخدر ، عدم تعریف دقیق ازدوست ودشمن ، عدم انسجام قوای مسلح دولت وتحهیز با سلاح های بهتر نسبت به سلاح دسمن ، عدم تطبیق اصل زرین مکافات ومجازات ومانند اینها بود به رژیم فعلی به میراث گذاشت حالا به رهبری فعلی تعلق دارد که صرف نظر ازهمه تعصبات قومی ، لسانی ، نژدای همگرائی راپیشه نموده با تجدد نظر درساحتار منظم تشکیلاتی کار به اهل آن بسپارند وباتطبیق یک سان قانون دربرابرهیچ زورگوی سر تعظیم پاین نکرده گذشت ننمایند ،بعداً به گام به گام به سوی رشد زراعت ، تعلیم وتربیه ، تجارات ومسایل داخلی وخارجی با داشتن استراتژی افغان شمول ومعرفی افغانستان به جهانیان توسط دیموکراسی به پردازند تا زمانیکه متعهد ویک پارچه دست به کارنشویم با حرف های میانتهی نمی توان بالای مشکلات فعلی فایق آمد وتوافق طلبی قومی وطن را به بحران می کشاند باید ریس جمهور مرد متفکر ازمنتهای عقلانیت کاربگیرد .

>>>   اغاى كوهستانى كب هاى را جويده جويده مىً زنى!! جرا نه مى كويى كه اردو بايد إز وجود أفراد شوراى نظار و ديكر برزايت ها باك شود. مكر در مقام بالا و وسط اردو كدام أشخاص هستند!!!مكر اينها نبودند بسم الله كدوله، فهيم، و غيره وغيره!!! منافق نباش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است