یک میلیون بیجا شده، یک میلیون تهدید یا فرصت؟
یک میلیون بیجا شده و آواره می تواند یک میلیون فرصت بالقوه برای خارجی ها و عمدتا ابر قدرت غرب برای مانور تبلیغاتی بیشتر در منطقه باشد به منزله ی یک میلیون تهدید بالفعل برای دامن زدن به نابسامانی ها در جامعه بشمار می آید 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۳۹۵/۸/۲ کد خبر: 122946 منبع: پرینت

علاوه بر اینکه هزاران و بلکه میلیون ها افغانستانی آواره و پناهنده و مهاجر به کشورهای همسایه و غربی شده اند و اکثریت قریب به اتفاق آنان در وضعیت نابسامان و بلاتکلیفی بسر می برند؛ هزارها و بلکه یک میلیون نفر فقط در سال جاری در داخل کشور بیجا شده اند.

البته که پیش از این بارها چنین اخبار و آماری از سوی رسانه ها و مطبوعات و نهادهای ارشد دولتی مبنی بر وقوع بحران انسانی یا فاجعه ی آوارگان داخلی و سیل بی رویه ی بیجا شدگان متاثر از ناامنی، مطرح و منتشر شده بود اما این بار هشدار سازمان ملل متحد را به دنبال داشت تا شاید توجهی و تاملی بیشتر صورت بگیرد.

نظر به اینکه پراکندگی نقاط درگیر در ناآرامی و قحطی و گرسنگی و جنگ داخلی کاملا مبتنی بر سناریوهای غربی و بر مبنای اهداف مغرضانه و سوء آنان در افغانستان است لذا می توان درصد قابل توجه و تنوع جمعیتی شامل بیجا شدگان را نیز دسیسه ای خارجی برشمرد.

متاسفانه در افغانستان 2001 تاکنون ناامنی، بیکاری، فقر، مواد مخدر، آوارگی و بیجا شدگی همه و همه علت و معلول یکدیگر هستند و بنابراین مزدوران و عوامل بیگانه با کمترین مداخله ی علنی و عینی و با مقداری هوش و ذکاوت می توانند با تشدید تنها یکی از عوامل مذکور، به مابقی مسایل و مشکلات جامعه دامن بزنند.

درحالیکه یک میلیون بیجا شده و آواره می تواند یک میلیون فرصت بالقوه برای نیل به اهداف سوء و غرض ورزانه ی خارجی ها و عمدتا ابر قدرت غرب برای مانور تبلیغاتی بیشتر در منطقه باشد توأمان با آن به منزله ی یک میلیون تهدید بالفعل برای دامن زدن به نابسامانی ها در جامعه بشمار می آیند.

گذشته از تمام این ها، نگرانی دیگری درخصوص عدم داشتن سرپناه مناسب، عدم امکان اشتغال و نیز درنظر نگرفتن مخارج و مصارف جاری خانوارهای عودت شده یا بازگشته از پناهجویان و مهاجران می تواند به خودی خود یک بحران انسانی باشد چه رسد به اینکه از کمک های بین المللی و دولتی نیز نومید گردند.

اگرچه نمی توان در اصلیت و کلیت قاطع ناتوانی حکومت از تعبیه و اتخاذ تدابیر لازم برای بیجا شدگان داخلی یا عودت کنندگان از مرزها به کشور، تردیدی به دل راه داد اما اینکه گزارش های غربی در ظاهر دلسوزانه ی خود، حامل ویروس هایی برای تسخیر افکار عمومی است را نیز نباید از نظر دور داشت بدین معنا که خود غربی ها به بحران انسانی دامن می زنند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چند روز پیش با قید این که "اگر عبدالله عبدالله سند باریک آب را امضا کرده باشد غدار است"، پیامی پست کردم. یکی از نزدیکان قصر سپیدار در یک پیام خصوصی "غدار" خواندن را ناروا دانست. به جناب شان گفتم که من قید کرده ام و شرط گذاشته ام. پس از آنچه نوشته ام در هر محکمه یی می توانم دفاع کنم.
اینک نوشتۀ جناب هارون معترف، یکی از سرداران جوان شمالی، که در مورد نقش داکتر عبدالله در این خیانت بزرگ ملی خواهان پاسخ است و این مساله را با بزرگان شمالی مطرح خواهد کرد.
هرچند شخصاً امید هیچ آتشی از این کلوخ ها را ندارم، بازهم برای اتمام حجت به آنهایی که تا ابد در خواب خوشبینی اند، لازم است تدکر داده شود.
اقای معترف می نویسند:
"نشستِ بزرگ مردمى در مورد مسله (باريك آب) و اسكان مهاجرين، در كوهدامن برپا خواهد شد. بربنياد مصوبه ى كه رياست اجراييه به ادارات دولتى فرستاده، آمده است كه ٥٠ هزار مهاجر از پاكستان به باريك آب شمالي ساكن گردد. هرچند شمار كارمندان در رياست اجراييه مى گويند كه نصرالله ارسلايى، دبير شوراى وزيران، در اين مصوبه دست برد زده و اصل توافق، اسكان ٥٠ هزار مهاجرين به ننگرهار توافق شده بود؛ اما او (ارسلايى) ننگرهار را به باريك آب تغيير داده. ما منتظر موقف رسمى رياست اجراييه و شخص دكتور عبدالله هستيم كه واقعن اين تصميم مربرط خود جناب رييس اجراييه است يا ارسلايي مرتكب جرم شده؟
ما در نشست بزرگ مردمى در كوهدامن اعلام موضع خواهيم كرد.
هارون معترف"
پ. ن:
1- اگر نصرالله ارسلایی از قوم ارسلا باشد، او خود از حصارک ننگرهار است و همقوم حاجی عبدالقدیر. چرا، مگر در حصارک زمین و جایداد نیست که باید مهاجرین حصارک را در بگرام جابجا کنند؟
2- در ریاست اجراییه نماینده مردم تاجیک و مردم شمالی کیست؟ کدام بیغیرت است که در دربار عبدالله از نام تاجیکان نان می خورد و تماشاچی نشسته است و می گذارد که به منافع مردمش تجاوز شود؟

>>>   جای دادن به اصطلا ح مهاجران پاکستان امده.
شمالی را به قند وز بغلان تبدیل کردن است.
.تعداد زیاد این مهاجرین بجه های مجرد است که والادین ندارند و وطن خودرا نمی دانند.
پس کی ها استند.
۱ـ فراد مربوط فوج پاکستان
۲ـ افراد داعش
۳ افراد طالبان.
ویا مربوط غنی و اتمر وارگ تا توازن قومی را در شمالی برابر کنند.
به هر صورت اینه مهاجرین خطرناک و درد سر ساز برای پروان کاپیسا و پنجشیر است.
و بعضی مزدوران غنی و پاکستان در داخل هم به نفع این برنامه فعالیت می کنند

>>>   یک موضوع را میخواهم برایتان واضح بگویم.
نفوس دنیا در حدود هفت و نیم ملیارد نفر است و تا سال دوهزار و پنجاه به نه ملیارد میرسد.
کره زمین توانایی آب دادن و نان دادن اینقدر جمعیت را ندارد.لهذا ضرب المثل خدا خودش میدهد و خودش روزی رسان است را کنار بگذارید و بطرف تنظیم خانواده روی بیاورید.اولاً تحصیل کنید و بعداً صاحب کار شوید و بعداً ازدواج کنید و به دوطغل قناعت کنید و پشت آن نگردید که بچه است و یا دختر و پشت آن نیز نگردید که خواهرک و یا برادرک داشته باشد و هم برای خود و هم برای جهانیان و هم برای محیط زیست پروبلم ایجاد نکنید.
مقصد من تنها شما نیستید،بلکه تمام کشور های عقب مانده و جهان سوم است.
زیرا جنگ فعلی دنیا بخاطر منابع طبیعی است و با کثرت نفوس ،منابع نیز کمتر در اختیار کشور ها قرار میگیرند و در نتیجه تعدا جنگ ها نیز رو به افزایش خواهند نهاد.

>>>   وظیفه واقعی سازمان ملل
كودك از پدرش پرسيد: پدر كار سازمان ملل چيست؟
پدر گفت: هيچ پسرم! اول خانه هاي ما را ويران ميكند و بعد براي ما خيمه ميدهد!
از صفحه کانکور

>>>   جنرال دوستم كندز نميرود، كابل مي آيد.
اين همه عوام فريبي كرد كه طالب را ميكشم مردم كندز را نجات ميدهم بلاخره رفت فارياب ازبيك ها خود را از چنگ طالب پشتون خلاص كرد و برگشت.
تاجيك ها هوشيار شويد تاجيك پنجشيري و بدخشي و كندزي نگوييد به خود ضرر نرسانيد.

>>>   خطر سقوط دو باره كندز به قوت خود باقيست.
مسوولان بازهم در باره اوضاع كندز دروغ مي گويند.
اينكه گفته مي شود طالبان هر زماني خواسته باشند، كندز را اشغال مي كنند، حقيقت محض است.
مبالغه و توطيه هم نيست.
طالبان از هفت استقامت، در دو و سه كيلومتري مركز كندز قرار دارند.
مسوولان كندز شبانه از شهر بيرون مي شوند و در فرودگاه اين شهر و يا هم موقعيت هاي مصؤن پناه مي گيرند.
نمي دانم چرا در باره اوضاع كندز همه، بي طرفي و بي تفاوتي اختيار كرده اند. جنرالان دخيل در جنگ كندز دروغ مي گويند.
تا اكنون هيچ گونه برنامه منسجم و حساب شده در باره اوضاع آشفته كندز وجود ندارد.
خداي ناخواسته اگر در نزديكي هاي زمستان بازهم كندز به دست طالبان بيفتد، فاجعه بسيار بزرگتر از سقوط قبلي ظهور خواهد كرد.
اين يك هشدار جدي است.

>>>   جنگ نباتي بايد صرف در جنوب افغانستان باشد ، در ١٥ سال گذشته سوخت بعد از اين هم بسوزد چون كافر هستند خو در شمال ما شمالك را هم قبول نداريم ... و ما در طول ١٥ سال بخاطر اين چپ بوديم كه جنگ در جنوب بود و جنوبي ها همه كافر هستند به همين سبب ما همكار خوبي أمريكا ، ايران،انگليس،روس،فرانسه ... بوديم

>>>   حرف وسخن وبرنامه های دولت فقط پشتونیزه کردن افغانستان استوبس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است