ما روی صلح را سفید کرده ایم!
پایتخت در انتظار ورود همان گلبدین حکمتیار با همان تفکر و سیاستی است که سال ها قبل برای جنایت و کشتار به کابل آمده بود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۵/۶/۳۱ کد خبر: 121415 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در روز جهانی صلح، دولت صلح آمیزترین اقدام خود را انجام می دهد: مصونیت سیاسی و قضایی به گلبدین حکتیار و رهبران حزب اسلامی افغانستان در قبال آتش بس!

متن توافقنامه صلح با حزب اسلامی در سه فصل و 26 ماده آماده شده است و تعهدات مشترک میان دو جانب شامل پایان جنگ، تامین صلح و امنیت، پایبندی به ارزش های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یکپارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام افغانستان می شود.

تعهدات اصلی دولت شامل تلاش برای رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در کلیه زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات ریاست جمهوی، پارلمان و ولسوالی ها می‌شود.

اما در این میان دادن مصونیت قضایی و سیاسی به رهبر حزبی که خونبارترین حملات را در کابل و افغانستان به راه انداخت و هزاران تن از مردم افغانستان کشته، زخمی و آواره شده است، رسیدن به صلح است؟.

گلبدین حکمتیار هیچ زمانی در سیاست خود تغییر نداده است و اگر برای صلح به کابل بیاید همان حکمتیار با همان تفکری است که در دوران جهاد وارد پایتخت شده بود.

افغانستان سال هاست که در جنگ و ناآرامی به سر می برد و پیوستن هر فرد و گروهی مدافع ناآرامی به روند صلح جای استقبال دارد اما به چه قیمیتی؟ زمانی که میلیون ها تن از مردم درد کشتار کابل را به دوش می کشند و هنوز هم قربانی می دهند.

هر چند که فضای سیاسی کنونی کشور نیز شاهد جنگسالارانی است که هم موقعیت اجتماعی دارند و هم فعالیت سیاسی کلیدی که با حمایت رییس جمهوران و سکوت مدافعات حقوق بشر وارد بدنه حکومت شده اند.

در این میان، کدام یک از فرزندانی که شاهد کشتار پدران و مادران خود در بمباران و سلاخی رهبران جهادی بوده اند، اکنون در امنیت است که امیر راکت پران سال های نه چندان دور در سخاوت غنی باید در امنیت و رفاه کامل به سر برد!

مگر می شود خاطرات تلخ روزهای کشتار کابل و نسل کشی را از خاطر میلیون نفر پاک کرد در حالی که رهبران حکومت وحدت ملی با دادن هر امتیاز به رهبران حزب اسلامی بر رای مردمی پا نهادن که برای آمدن صلح به خانه هایشان در ناامنی و تهدید طالبان به پای صندوق ها رفتند.

هر چند که دولت هزاران دلیل برای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان دارد اما در صلاحیت هیچ دولت و مرجعی نیست که پای مصونیت سیاسی و قضایی یکی از سیاهترین افراد کشور را امضا کند.

رییس جمهور که با گذشت دو سال از حکومت وحدت ملی و در آستانه نشست بروکسل به هر دری می زند تا حرفی برای ارئه به این نشست در قبال دریافت کمک داشته باشد و به همین منظور با زیرپاگذاشتن حقوق مردم می خواهد به هر قیمتی حکمتیار را مجاب به امضای تعهدنامه صلح کند.

سال ها است با نام صلح دست به هر جنایتی می زنند و اکنون کبوتر سفید صلح تبدیل به کلاغ شومی شده که بر آسمان افغانستان به پرواز درآمده است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در دوازده سال گذشته چه صورت گرفت و قسميكه از عكس معلوم ميشود كبوتر صلح از چهار أطراف تفنگ باران شده است .
ايا تمام جنايات را گلبدين در افغانستان كرده ويا آفتاب را مانند ديگر وطنفروشان با يك انگشت پنهان ميكنيد .
م م سفارت افغانستان در لندن

>>>   بگذارید حکمتیار صلح کند این صلح به نفع ملت افغانستان است . حزب اسلامی هنوز یکی از پر طرفدار ترین حزب افغانستان است و ما نمیتوانیم این حزب را نادیده بگیریم .
حبیب الله یوسفزی

>>>   کسانیکه این فکر را دارد که ګلبدین جنایت کرده و یا جنګ را جاری ساخته خود همان دزدان وجنایتکاران هستند که افغانستان را در این بیست سال چور و چپاول کرد و فعلا که چیزی در کابل نماند به انسان دزدی روکرده اند و باید ګفت که همین مردم دشمنان صلح هسنتد و نمیخواهند که همین پول حرام را از دست دهند که نمونه مثال ایشان سیاف.... بسم الله .... امان الله دزد. و چند پنچرمین دیګر.
باید هرچه زود تر با حزب اسلامی صلح شود. تا برادران حزب اسلامی مصدر خدمت به وطن شود.

>>>   همانطوریکه در سایر عرصه ها عین وغین از خود اراده واختیار ندارند درامور صلح وجنگ هم دست های انها بسته و{صم وبکم وعمی}هستندوان طرف قضیه نیزدر دنباله روی وفرمانبرداری کمتر از اینها نبوده همه از یک مرکز فرمان میگیرند وتابع یک هدایت ودستور اند هرگاه خارجی ها حواستند جناب حکم تیار صاحب راکت باریدند ومردم را کشتند وکشور رابه ویرانه تبدیل نمودند کنون که رنگشان خلاص گردیده وناکار ارای شان باثیات رسیده ایشان را به داخل سوق میدهند تا انچه از تخریب وکشتار وهلاکت ودربه دری ملت باقی مانده باشد تکمیل نموده جفارا درحق ملت مظلوم افغان اکمال نمایند
وگرنه ان مردبظاهر انقلابی ومسلمان ظاهرا دو اتشه وقتی حکومت ربانی را اسلامی نمیداند وان همسنگر قدیم ودیرین خودرا کنار میزند نباید با این حکومت که بقول خودشان خاکم به دهن دست نشانده ومحصول اشغال است چگونه میشود صلح نمود وبا انها ار در سازش بیش امد واضح است که از همان ابتدا ها ایشان تحت اداره ودستور دیگران کار نموده میخواهند رسوای وخذلان را به بایه ای اکمال برسانند
درین میان یک نکته قابل بحث است وان حقوق ملت ومردم است که احدی به هیچ صورت نمیتواندان را برای هیچ کسی ببخشد ودر حق کسانی که توسط راکت های انها به شهادت رسیده ومعیوب ومعلول گردیده اند اهمال واغفال نماید بس است که ابرو وحیثیت وشرف وقار خودرا به گرو کرسی بلاستیکی نهاده اند حقوق الناس را خداوند نمی بخشد چه رسد به بندگان بنده ای الهی که این کار از حوصله وقدرت انها بیرون است
شیخ علی بلخابی سربلی

>>>   حكمتيار يك جنايت كار معلوم الحال است ، او در طول مبارزه ى خشن خود هيچگاه به فرهنگ گفتمان سياسى باور نداشته است و يك شخصيت سايكوپت است. او روزگارى به رخ دختران تيزاب مى پاشيد و در زمان جهاد مردم افغانستان ، رهبرى حزب را به دوش داشت كه در خدمت ISI بود و در طول سال هاى جهاد هم صد ها مجاهد را عمدن به قتل رسانده است كه داستان به شهادت رساندن جمعى از خوبترين فرماندهان حزب جمعيت اسلامى را همه مى دانند، حكمتيار در پاكستان صد ها روشنفكر را اختتاف كرده است و به قتل رسانده است، ابعاد جنايت حكمتيار و پرونده جنايات او خيلى وسيع تر از آن است كه تصور مى شود.
حكمتيار بعد از پيروزى مجاهدين از همان ساعات نخستين دشمنى اش را پنهان نكرد و شهر كابل را به خاك و خون نشاند و هزاران انسان بى گناه را به قتل رساند و كشور را دچار بى ثباتى كرد كه فرايند آن وضعيت فعلى كنونى است . در همين سال هاى پسين دست به حملات انتحارى زد و مردم بيگناه را به شهادت رساند و بيرق داعش را بلند كرد ، اما داعش هم اين جانى را نپذيرفت .
حكمتيار سر دسته يك باند جنايت كار است ، او هيچگاه سياست نكرده است جز جنايت . با يك جانى و آدم كش صلح چه معنا دارد! جز به رسميت شناختن شيوه مبارزه خشن و صحه گذاشتن به جنايت ، حكمتيار بايد به جرم قتل هزار ها انسان و بى ثباتى كشور محاكمه شود و نبايد به او اجازه داد تا در سايه صلح براى پلان هاى تخريبى اش براى آينده آماده گى بگيرد. دف و چنگ و نغاره زدن به چنين فردى جنايت پيشه جز افت اخلاقى معنا نمى شود، كمترين حرمت به شهداى كابل و صد ها قربانى ديگر اينرا مى طلبد كه حكمتيار را نبايد ديگر شخصيت بخشيد و او را رهبر ساخت ، مردم نه جنايت را فراموش مى كنند و نه جنايت كار را و نه هم ، هم كاسه هاى آنها را . تاريخ چشمش باز است.

>>>   حکمتیار برای استبداد قومی بهترین مهره است ..از حالا به بعد تمام مستکبران با هم یک دست شده اند و برای دوره های بعدی انتخابات برنامه ریزی میکنند ...نسل کثیف و غول و یهودی دایم وطن فروشی و ناموس فروشی کرده اند و به خارجی ها قدرت سیاسی کشور در دست گرفته اند و این برنامه وطن فروشی شان نسل به نسل شان جریان دارد

>>>   گلبدالدین راکتیار قاطل هفتاد هزار مردم مظلوم کابل شرم ات باد میدانم که شرم از وچود شما رخت بر بسته شلیطه های سیاسی تا دیروز می گفتی تا زمانیکه آمر یکا اشغالگر در وطن ما باشد صلح اشغال گران و خارچی ها غیر ممکن است اما بگو نامرد حال چی شد که به کابل به آغوش خارجی ها بر میگردی شرم ات باد میدانم که شرم نداری تو که ناموس ات رابه خاطر گدائی قدرت به سفارت خانه ها در کابل می فرستادی شرم ات باد میدانم شرم نداری شرم از شما دلالان دین ایمان رخت بسته است شرم ات باد میانیم که شرم نداری

>>>   جنايت هاي بشري حكمتيار در دوران حكومت مجاهدين فقط براي همين روز وتحكيم حكومت قبيله در كشور بود ويك شؤنيست ويك قبيله گراي در نقاب ريش ودستار بود.
حكمتيار در نقاب ريش ملاعمر در نقاب دين واشرف غني در نقاب نكتاي و دموكراسي با يك مفكوره در حركت بوده اند فقط استبداد، قبيله گراي، حكومت تك قومي... اميد وارم تاجيكان فريب خورده در اطراف حكمتيار حد اقل امروز هوشيار شده باشند ونسل هاي بعدي ما به پاي اين جنايتكار تاريخ نريزند.

>>>   گلبدین سر دسته جنایتکاران است، خیر همه باز کله به کله شده خیر فقد عاقبت مردم همیشه فغان را بخیر کند.م

>>>   چطور پاکستان اجازه میدهد که اوبیاید ودرکنارحکومت بایستد؟؟؟ حتما نیرنگی دربین است

>>>   شرم را باید انهایی کنند که دست شان به خون مردم بیګناه الوده است انهایی که با زجر دادن و انجام شکنجه های مختلفه مردم بیګناه را به خاک و خون کشیدند و یادتان رفت که در سر مردم چقدر میخ هارا کوبیدند و حالی از همه پیشتر در صف اصلی دولت افغانستان قرار ګرفتند ولی حکمتیار که اګر چند نفر مستحق مردن را به جزای اعمال شان رسانیده است نباشد . در جنګ حلوا خیرات نمی شود مسلما تلفات ملکی داشته می باشد

>>>   تبریک باشد برای حکمتیار موفقت ارزو می کنم افتخار همه مردم افغانستان است با امدنش در بدنه نظام افغانستان شاهد تغییرات و اصلاحات بهتر شده می توانیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است