ربانی: به پناهجویان افغانستان توجه کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۹    ۱۳۹۵/۶/۳۰ کد خبر: 121343 منبع: پرینت

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ در نشست نمایندگان 190 کشور در نیویارک، از کشورهای جهان خواست که به حقوق پناهجویان افغانستان در این کشورها توجه کنند.

وی طی سخنرانی در این جمع گفت: هرچند میلیون‌ها افغان پس‌ از سرنگونی حکومت طالبان به کشور بازگشته‌اند، اما هنوزهم میلیون‌ها شهروند دیگر در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند و نیاز است تا با آنان بر بنیاد قوانین جهانی حقوق بشر رفتار شود.

صلاح الدین ربانی در ادامه افزود: میلیون‌ها تن از شهروندان ما هنوزهم درکشورهای دیگر آواره هستند و با چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و بشری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این رابطه می‌خواهم براهمیت اطمینان یافتن از حرمت گذاری به تمامی پناهجویان به شمول افغانان و برخورد مساویانه با آنان بربنیاد قوانین جهانی و حقوق بشر از سوی کشورهای میزبان تاکید کنم.

وزیر خارجه کشور اضافه کرد: از مانیکه فصل تازه درسال ۲۰۰۱ در افغانستان گشوده شد، میلیون‌ها افغانستانی به کشور شان بازگشتند و بزرگترین جنبش بازگشت در عصر حاضر رقم خورد. کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و سازمان های بشردوستانه دیگر از چندین سال به این سو نقش مرکزی را در تلاش‌های جهانی برای پشتیبانی و کمک به پناهجویان افغانستان در جریان دُشوار ترین لحظه‎های زندگی ملت ما، بازی می‎کنند. ما از پشتبانی و تعهد آنان برای رسیدگی به وضع اسفناک مهاجران و بیجا شدگان داخلی خشنود هستیم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خشنود باش خشنود!! ربانی خان!
در استعمال کلمه افغان اینقدر "سخاوت" نکن!! اگر "برادران" پنجشیری ات و عطای چور خبر شد کارت را میسازد!!!!

>>>   خداوند موفق داشته باشيد، تا بتواني بدرستي نماينده گي افغانها و مجاهدين راه حق را در جهان انجام دهي، در حفظ خدا باشي

>>>   خیر ببینی ربانی صاحب.زنده باشی در همه امورات وظایف ات موفق وکامگار باشی

>>>   عبدالله پا از اين فراتر گذاشته و بيش از آن چه من توقع داشتم،پيشنهاد كرد كه رهبري آينده ي افغانستان بايد از قوم پشتون بوده و وابسته به ائتلاف شمال نباشد.
از عبدالله سوال كردم كه آيا منظورت ظاهر شاه است؟
عبدالله بر حيرت من بيش تر افزود و اصرار ورزيد كه رهبري آينده ي افغانستان از توانمندي و قدرت بسنده اي براي پيش برد رهبري كشور برخور دار باشد.
از عبدالله پرسيدم:((آيا شما كسي را در ذهن داريد؟))
عبدالله در پاسخ گفت:((حامد كرزي مي تواند شخص قابل قبولي باشد.))
اين صلاح و ديد و پيشنهاد نويد بخش مي نمود.فقط چند روز پيش رييس سازمان استخباراتي پاكستان نيز،كه رژيم طالبان را،تقربيا براي يك دهه،تحت حمايت و كمك خود قرار داده بود،حامد كرزي را به عنوان يك شخصيت مورد اطمينان و قبول همگان ،در پاكستان هستند.
يكي از موانع و سد راه ما،براي رسيدن اين هدف،برهان الدين رباني روحاني محافظ كار بود،عبدالله برايم هشدار داد كه متقاعد ساختن استاد رباني براي ايجاد حكومت پساطالب مشكل ترين قسمت كار من خواهد بود.
بعد فرود آمدن به ميدان هوائي بگرام به سوي ساختماني راهنماي شديم.در منزل بالا ،يك اتاق دراز را كه در آن حدود ده تا دوازده نفر منتظر بودند،به ما نشان دادند در راس اين افراد شخص مسن و محترمي كه ريش سفيدي داشت و لنگي سنتي به سر داشت،قرار گرفته بود.
عبدالله مرا به رييس جمهور رباني معرفي كرد، بعد ملاقات با رد و بدل صحبت طولاني ميان رئيس جمهور رباني و من آغاز شد.
استاد رباني تمام گفته ها و پيشنهادات مرا مبني بر ضرورت بودن يك رهبري جديد،با متانت و مهرباني و بدون هيچ واكنشي پذيرفت. بعد از تبادل نظر و گفتگو طولاني بي ثمر،رييس جمهور اتاق جلسه را ترك كرد ،چنانچه عبدالله به من گفته بود كه ممكن است استاد رباني چنين كند.
رباني با ترك كردن جلسه وانمود كرد كه حاضر به انتقال قدرت نيست.
جميز دابينز
نكته:
خيانت را كه عبدالله مرتكب شده حد اقل به صد سال مبارزه نياز دارد؛تا چنين شرايط دو باره مساعد شود.
اگر استاد رباني اداره موقت و انتقالي را مديديت مي كرد براي متقاعد ساختن جامعه جهاني براي تغيير رهبري سياسي افغانستان بهترين زمينه مي بود.
از تاربرگ حامد رهگذر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است