برای صلح، اجماع میان شهروندان لازم است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۵/۶/۲۴ کد خبر: 121103 منبع: پرینت

در حالیکه قرار بود درهفته اول ماه مارچ سال روان دیدارهای مستقیم میان حکومت و طالبان انجام شود، وارد هفته دوم می شویم و هیچ چراغ سبزی از سوی مخالفین مسلح افغانستان دیده نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حراست و ثبات، گفت: اولین اصلی که دلیل بر نافرجام شدن و بی نتیجه شدن مذاکرات است، اختلاف دیدگاه در سطح مدیران کلان نظام سیاسی افغانستان است.

وی افزود: امروز در مسایل کلان امنیتی ما چند نفر بیشتر، تصمیم گیرنده نیستند و بخشی از این افراد حکومت، حتی در مسایل مشورتی هم دخیل در قضایا نیستند، چه رسد که در مسایل بزرگ اجرایی دخیل باشند. بنابراین اختلاف دیدگاه سبب شده است که این مسایل بزرگ ملی به بن بست روبرو شود.

ترشتوال گفت: رهبران باید نقشه راه برای صلح داشته باشند و این نقشه را با احزاب سیاسی افغانستان، با نهادهای مدنی، زنان، اساتید نهادهای تحصیلی،علما و روحانیون شریک کنند و به یک اجماع میان شهروندان افغانستان برسند، تا در مذاکرات به نتیجه ای مطلوب برسیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه احزاب ما قومی میباشد واحزاب سیاسی که مرام سیاسی داشته باشد وقومیت در ان مطرح نباشد وجود ندارد .

>>>   اگر تعصب نباشد جنرال هایکه در چندماه هفته در کابل قربانی شدن دوجنرال برجسته ازبدخشان اندرآب از خود کابل از تاجیک هزاره همه قهرمان بودن از یک تمدن بزرگ بدون تعصب و جنرال زرور چز پشتون بودنش چی برتری داشت که ریس جمهور غنی فاشیزم تکان داد؟
مگر خون اینان از شهدا قربانیان این جنرالان تاجیک تبار هزاره سرختر بود
از خون شهدا دهمزنگ سرخ تر بود

>>>   بانک نوت های فعلی که بازبان اوغانی است درمناطق فارسی زبانان چلش دارد،آنهای که زبان این بانک نوت هارا میدانند ازکلدارپاکستان استفاده می کنند! یعنی تمام ولایات جنوب که اکثرشان اوغان هستند ازاین بانک نوت هااستفاده نمی کنند،پس بهتراست بانک نوت های بانوشته فارسی چاپ کنند.

>>>   اجماع شهروندان ؟ بفكر شما شهروند تنها شوراي نظار و يا چند اشغالگر شهر كابل است، و يا ملت افغان بصورت كل هم شهروند حساب ميشوند، ملت همه متحدانه خواهان صلح با جميع أطراف درگير است، وقتي كه خلق و پرچم باني همه مشكلات سي و هشت ساله، در حكومت و دولت سهم دارند، مخالفين ديگر حتي بشمول طالبان بايد حق برائت و صلح و اشتراك در دولت و حكومت را داشته باشند، چون مشكل فعلي افغانستان از حالا نيست، مشكل وقتي شروع شد كه گروه مزدور خلق و پرچم قواي مهاجم شوروي را داخل خاك نمودند، همه حيات عادي و تشكيلات سياسي، اداري، قانوني،..... ، را با انقلاب خونين شان منقلب ساختند، و از همان وقت تا حال ما مردم بيچاره همه اين نا ملايمات را متقبِّل شده ايم.
بگذاريد كه صلح با همه جهات درگير بميان آيد، تا همه خود را شامل دولت و حكومت ببينند،

>>>   کرزی وغنی باید در دادگاه مردم مجازات شوند!
کرزی وغنی هردو جاسوس و دو روی یک سکه اند ، مزدور یک بادار و برای تطبیق یک برنامه استعماری موظف شده اند.
چهارده سال تمام کرزی با مردم بازی دوگانه کرد ، او که از سال 2001 توسط امریکا ها تحت حمایت نیروهایی امریکایی به قدرت تکیه زد از همان آغاز با مردم ما بازی دوگانه داشت ، همه بازی هایش تحت نظر امریکایی و به حمایت امریکایی ها تا پایان کارش ادامه داشت و برای تداوم همان بازی این کرزی بود راه را هموار کرد و با حمایت امریکایی ها ، انگلیس ها و پاکستانی تا غنی به قدرت برسد و همان برنامه را ادامه دهد.

>>>   سربازان را کی ها در دام دشمن می دهند وکی ها کمک نمی کنند و طالبان را کی ها به ملیون ها دالر کمک کردند عملا کرزی وغنی درخدمت طالبان وپاکستان هستند.

>>>   صلح یک فرهنگ ونیازجدی مردم افغانستان است. شور بختانه صلح را که اقای غنی در پیش گرفته صلح نیست. بلکه بنابر انگیزه وگرایشات شوونیستی وقبلیوی یک معامله است. تجارب نشان داده که صلح را نمیتوان خرید ویا بان معامله نمود.

>>>   بیشتر از دوصد سال مملکت دست شما ها با تمام گندگی تان مملکت را به دوره حجر برده آید .
و ملت بد بخت را به گروگان گرفته آید

>>>   کسانی که خواهان صلح با حزب اسلامی گلبیدین وطالبان بی غیرت وطنفروش با قرار دادن بری الذمه بودن انها از تمام اعمال خاینانه ترورستی ووطنفروشی انها هستند انها یا از جمله همان گروه های ترورستی خاین هستند ویا جاسوس پاکستان اند که چنین خواست غیر شرعی و قانونی را در مورد ترورستان طالبان وحزب اسلامی گلبیدین میکنند ترورستان جاسوس بنام طالبان وحزب اسلامی گلبیدین که از سال ها است در دامن ای اس ای تربیه و فرمانبردار هستند چون عادت به خیانت به کشور ومردم در تار و پود انها جاگرفته و دوستی با پاکستان را در قلب وسر شان دارند اول اینکه این از صلاحیت دولت نیست که قاتلین مردم را عفو وبخشش کند وثانیا مصالحه با ترورستان باید مطابق خواست مردم بطور واضح و روشن وشفاف بدون تعهد پنهانی قبل از نهایی شدن ان با مردم شریک ساخته شود و خواست مردم درنظر گرفته شود ودیگر اینکه تعدادافراد نظامی انهابا نوع سلاح های شان چه در صحنه جنگ وچه در مخفیگاهی شان واضح باشد همچنان در برابر ملت از اعمال شوم گذشته شان معذرت خواهی کنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است