وضعیت امنیتی در آگوست بی پیشینه بوده است
همین سهل انگاری ها و بی مسوولیتی ها باعث می شود که ما ناامنی روز افزون داشته باشیم و وضعیت امنیتی هر ماه بدتر از ماه گذشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۶    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 121009 منبع: پرینت

ولسوالی های زیادی و برخی ولایت ها در ماه آگوست 2016 به دست طالبان سقوط کرد و حالا این ولسوالی ها توسط طالبان اداره می شود. گفته می شود جنگ و کشتار در ماه آگوست امسال سی درصد افزایش یافته است.

سید عباس حسینی، پژوهشگر در گفتگو با طلوع گفت: بررسی وضعیت ماه آگوست سال جاری، ما را دچار شوک کرده و این ماه ماهی بی پیشینه در افغانستان بوده است. در ادامه تحرکات مخالفان مسلح و نوع عملیات نیروهای امنیتی دیده می شود که یک نوع همخوانی وجود ندارد. در بررسی هایی که داشتیم بیشترین تحرکات مخالفان مسلح علاوه بر اینکه جنگ در هلمند و قندوز با شدت خودش جریان داشت، در ولایت نورستان و ارزگان بود که بر اساس فعالیت های مخالفان مسلح بیشترین عملیات بر مواضع نیروهای امنیتی در این دو ولایت بوده است.

وی ادامه داد: به دنبال آن ماه سپتامبر که آغاز می شود ارزگان خراب می شود و ما شاهد شدت درگیری ها در مرکز ولایت ارزگان هستیم. به نظر می رسد که هنوز یک آسیب شناسی دقیق و کارآمد درمورد تحرکات مخالفان مسلح، انجام نشده است. همچنین به گزارش هایی که پیش از آن به نیروهای امنیتی توسط رسانه ها داده می شود که وضعیت وخیم است، توجهی صورت نمی گیرد و در نهایت مخالفان مسلح در یک غفلت وبی برنامگی نیروهای امنیتی، مکان ها و ولایت های جدید و ولسوالی های جدیدی را مورد هدف قرار می دهند که ارزگان نمونه ای از آن است. به همین دلیل ما در ماه آگست بیشترین عملیات های نظامی را در ولایت هلمند و بعد از آن در ولایت قندوز و ننگرهار داشتیم.

حسینی، معتقد است سهل انگاری مسوولان امنیتی تلفات مردم و نیروهای امنیتی افغانستان را روز افزون کرده و افزود: متاسفانه در جاهایی که مخالفان مسلح تحرکات بیشتری نشان می دهند نیروهای امنیتی ما فقط رویکرد واکنشی دارند و عملیات قبل از قبل برای خنثی نمودن عملیات دشمن ندارند. تلفات نیروهای امنیتی در ماه آگوست حدود 500 نفر بوده است که افزایش دوبرابری را نسبت به ماه جولای نشان می دهد. همچنین کشتار غیر نظامیان هم به صورت روزافزون زیاد می شود. بیشتر این مردم توسط ماین گذاری ها و انتحار و انفجار از بین می روند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ولایت هایی چون نورستان و ارزگان در معرض سقوط قراردارند. اما متاسفانه نیروهای امنیتی حکومت کمترین توجه را به نشانه هایی که از جانب رسانه ها درمورد سقوط ولسوالی ها پخش می شود دارند و هیچ عملیاتی ازقبل برای جلوگیری از آن صورت نمی گیرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه ماه سپتامبر یعنی ماه جاری همانند ماه آگوست به پیش می رود، افزود: با این وجود برخی عملیات و پیشرفت های نیروهای امنیتی امیدوار کننده بوه است. با توجه به پیشروی هایی که نیروهای امنیتی داشتند، بسیاری از پلان های مخالفان مسلح ناکام گذاشته شد و احتمالا حملات مخالفان عقب زده شود اما با توجه به حملاتی که در کابل صورت گرفت بازهم تمرکز این مخالفان بر شهرهایی مثل کابل افزایش پیدا خواهد کرد و ولایت نورستان ولایتی جدید برای تصرف آنها خواهد بود و ولایت هایی مثل سرپل، فاریاب و بغلان ما نسبت به آن در یک فضای بی خبری به سر می بریم و هیچگونه عملیاتی در آنجا آغاز نشده است. در صورتیکه مسیرهایی بسیار استراتژیک برای رفت و آمدن مخالفان وجود دارد و مخالفان به راحتی تمام تجهیزات خود را از یک ولایت به ولایتی دیگر انتقال می دهند.

وی ادامه داد: همین سهل انگاری ها و بی مسوولیتی ها باعث می شود که ما ناامنی روز افزون در افغانستان داشته باشیم و وضعیت امنیتی هر ماه بدتر از ماه گذشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است