چرا انگلیس به عربستان تسلیحات نظامی داد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 120965 منبع: پرینت

توجیه مضحک فروش تسلیحات نظامی به عربستان

«ترزا ماریا می» نخست وزیر انگلیس در توجیه فروش تسلحیات نظامی جدید به عربستان سعودی و در پاسخ به اشکال هایی که رهبر حزب کارگر پارلمان این کشور در اینباره مطرح کرد، دلیل فروش این تسلحیات به آل سعود را "افزایش امنیت شهروندان انگلیسی در خیابان های این کشور" عنوان کرد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس، از دولت کشورش خواست فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی ای که توسط رژیم آل سعود در یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه صورت پذیرفته، متوقف سازد.

این سخنان و انتقادات در حالی از سوی یک مقام ارشد پارلمان انگلیس صادر شد که پارلمان این کشور، فروش و صادرات تسلحیات نظامی به عربستان را نقض قوانین بین المللی خواند و عربستان سعودی را به بمباران و تخریب بیمارستان های تحت نظارت سازمان حقوق بشر، مدارس، مجالس عروسی و کارخانجات تهیه مواد غذایی در "یمن" متهم کرد.

«کوربین» در اظهارات خود ادامه روند فروش تسلیحات نظامی به آل سعود را موجب افزایش بحران آورگان در اروپا معرفی کرد و افزود: بحران آوارگان باید نگرانی درجه نخست ما و مجامع بین المللی باشد و باید برای این بحران، چاره جویی نماییم.

وی سپس به ادامه انتقادات خود از سیاست های دولت جدید بریتانیا پرداخت و اظهار داشت: علت نگرانی و تعجب من این است که چرا استراتژی امنیتی دولت، بر فروش تسلیحات نظامی سبک و سنگین به عربستان متمرکز شده است، علی رغم اینکه طبق گزارش سازمان ملل متحد و دیگر مجامع مستقل حقوق بشری، رژیم آل سعود از ارتکاب هیچ جنایت جنگی در یمن کوتاهی نمی کند و تاکنون هزاران تن از شهروندان غیرنظامی این کشور را به خاک و خون کشیده است.

اما «ترازا می» در پاسخ به این اظهارات منصفانه رهبر حزب کارگر انگلیس، موضعی غیرمنطقی در پیش گرفت و خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد ارتقای سطح همکاری ها و روابط بین انگلیس و عربستان سعودی است. چراکه این کشور با گروه های تروریستی ارتباط نزدیکی دارد و ارتقای روابط با آن، موجب می شود عربستان مانع از ورود تروریست ها به انگلستان شود و در نتیجه شهروندان انگلیسی امنیت بیشتری را در کشور خود احساس کنند.

قابل ذکر است در سال نخست حمله وحشیانه عربستان به یمن، قراردادی به ارزش 3.3 میلیارد پوند بین آل سعود و انگلستان به امضا رسید که 2.2 میلیارد پوند آن به فروش بالگرد، پهباد و جنگنده اختصاص یافت و 1.1 میلیارد پوند آن نیز مربوط به فروش انواع نارنجک، موشک، خودرو های نظامی و تانک بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است