قوانین جنگل جای حقوق و قوانین اجتماعی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۹۵/۶/۱۱ کد خبر: 120517 منبع: پرینت

نظام نیم بند از بی نظامی بهتر است.

خداوند همه عالم را با نظم و نسق آفریده ُاست. گردش شب و روز ماه و ستارگان و فصول متوالی سال (بهار، تابستان، خزان و زمستان) نظم و نسق در تمام کاینات عالم، دادن خاصیت های مختلف به اشیای مختلف، ایجاد حرارت و برودت در میزان معین نظم و تعادل در وجود خود انسان، همه و همه نمونه های بارز است که انسان را به تدبیر و تعقل درباره آنها وا داشته و فرا می خواند.

اگر در حیات اجتماعی انسان نظم و نظام، قوانین و مقررات، سلوک و روش های معیاری اجتماعی وجود نداشته باشد و هر کس در همه جا و همه حالت ها هر چه دلش خواسته باشد انجام دهد و کسی از آن پرسان نکند و یا پرسان کرده نتواند! قوانین اجتماعی و حقوقی در جامعه وجود نداشته باشد و یا اگر وجود داشته باشد کسی به آنها اعتنا و عمل نکند، یقینا سر و پای جامعه را بی نظمی و هرج و مرج و انارشیزم فرا می گیرد و جامعه رو به قهقرا به پیش می رود.

امروز در جامعه ما درست است که نظم و نظام کاملی حکم فرما نیست و زورمندان و قلدران هرچه می خواهند انجام داده می توانند، جنگ و کشتار در کشور جریان دارد، مهاجرت و آوارگی به اوج خود رسیده که اگر از اینها جلوگیری نشود روش ها و سلوک های موجود هر روز نسبت به روز دیگر به وخامت بیشتر به پیش رود و هیچ کس از هیچ مرجعی اطاعت نکند و هر کس به خیال خود عمل کند، قوانین و مقررات در جامعه حکم فر مایی نکند و قوانین جنگل جای حقوق و قوانین اجتماعی و حقوق مدنی و سیاسی را بگیرد، پس وای بحال چنین جامعه و ملتی خواهد بود که به چنین سرنوشتی گرفتار آمده اند. لذا عقلای ملت و جامعه باید بفکر جامعه و ملت خود باشند و نظام نیم بند موجود اجتماعی و سیاسی خود را از هم نپاشانند بلکه برای اصلاح آن کوشا باشند نه تخریب آن.

داشتن نظام نیم بند اجتماعی و سیاسی از بی نظامی و هرج و مرج و انارشیزم بهتر است.

سید محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت غنی (لاغرمست} و گلمرجان (دزد) که وحدت مولی نام دارد بهترین نمونه قانون جنگل است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است