21 ایرانی از زندان‌های افغانستان به ایران منتقل شدند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۶    ۱۳۹۵/۶/۷ کد خبر: 120273 منبع: پرینت

«محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در کابل گفت: 21 نفر از اتباع ایران که در افغانستان زندانی بودند، در چارچوب توافقنامه استرداد محکومان بین ایران و افغانستان به تهران منتقل شدند.

به گزارش فارس، «محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در کابل گفت: ۲ نفر دیگر از اتباع ایرانی نیز در روزهای آینده به ایران منتقل می‌شوند و با انتقال این ۲ زندانی، مجموع اتباع ایرانی باقی مانده در زندان‌های افغانستان به کمتر از 20 نفر می‌رسد.

وی گفت: 228 نفر از زندانیان افغانستان در ایران نیز آماده انتقال به افغانستان هستند که این موضوع به اطلاع مقام‌های مسوول افغانستان رسیده و منتظر اعزام هیاتی از جانب افغانستان به ایران برای احراز هویت و انجام مراحل اجرایی انتقال این محکومان و تحویل آنان به مسوولان افغانستان هستیم.

بهرامی افزود: شماری از این زندانیان مبادله شده ایرانی و افغان به اشد مجازات محکوم شده بودند که با تخفیف مجازات، دوران حبس خود را می‌گذراندند.

این زندانیان در کشورهای متبوع خود بار دیگر مطابق با قوانین کشور خود محاکمه و به مجازات‌های پیش بینی شده در قانون، محکوم خواهند شد.

سفیر ایران در افغانستان گفت که تهران و کابل در حوزه قضایی سه موافقت نامه «انتقال محکومان به حبس»، «استرداد مجرمان» و «همکاری های قضایی» را در سال 1385 به امضاء رساندند که در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید و انتقال این زندانیان در چارچوب توافقنامه انتقال محکومان به حبس صورت گرفت.

این دومین مبادله انتقال محکومان به حبس بین کشورهای ایران و افغانستان است.

در سال 1392 نیز 14 نفر از اتباع ایرانی که در زندان‌های افغانستان به سر می‌بردند، به ایران منتقل شدند و در مقابل ایران نیز 27 نفر از اتباع افغانستان را که در ایران دوران محکومیت خود را می‌گذراندند، به مسوولان مربوطه افغانستان تحویل داد.

بهرامی در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: «از اواخر سال گذشته پس از سفر معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه ایران به کابل و برگزاری نشست سومین نشست کنسولی بین ایران و افغانستان و امضای سند همکاری در این نشست، در روند انتقال محکومان به حبس، بین ۲ کشور تسریع شده است.»

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دست شما درد نکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است