مشکلات پاسپورت دانشجویان افغانستانی در ایران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۵/۶/۶ کد خبر: 120174 منبع: پرینت

نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران: امیدوارم وزارت خارجه ایران و سفارت افغانستان در تهران چاره‌ای برای مشکل دانشجویان بیندیشند و آنان را از سر درگمی نجات دهند.

محمدباقر غلامپور نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایران، پیرامون معضلات اقامتی که دانشجویان جدید الورود افغانستانی با آن روبرو هستند، اظهارداشت: دانشجویان افغانستانی ساليان سال است که با مشکلات اقامتی در ایران مواجه اند که بیشتر این مسایل از سوی خود دولت افغانستان بوجود می‌آید.

وی اضافه کرد: در سالهای 90 و 91 نیز سفارت افغانستان دانشجویان را مجبور کرده بود برای دریافت پاسپورت، تذکره (شناسنامه) افغانستانی داشته باشند و این در حالی بود که اکثریت دانشجویان افغانستانی در ایران، از نسل دوم و سوم مهاجرت بودند و تا آن زمان حتی افغانستان را از نزدیک هم ندیده بودند که این مساله با پیگیری برخی اشخاص مرتفع شد و دانشجویان برای دریافت پاسپورت دیگر نیازی به شناسنامه افغانستانی نداشتند.

این دانشجوی افغانستانی با بیان اینکه اخیرا نیز مشکل اقامتی دیگری برای دانشجویان افغانستانی جدید الورود در ایران به نام پاسپورت الکترونیکی ایجاد شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ویزای اقامتی را به دلایل امنیتی فقط به پاسپورت‌ های الکترونیکی اختصاص می‌دهد و دانشجویان افغانستانی به دلیل نبود زیر ساخت‌ های کافی برای صدور پاسپورت‌ های الکترونیکی در سفارت، اجبارا باید به کابل مسافرت کنند.

نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران با بیان اینکه دانشجویان برای دریافت پاسپورت الکترونیکی در کابل باید حدود یک ماه در صف دریافت پاسپورت باشند،گفت: پس از آن نیز باید کپی پاسپورت را برای آشنايانشان در ایران بفرستند تا پیگیر دریافت ویزا از ارگان‌های مربوط به ویزا دهی شوند.

غلامپور با اشاره به اینکه این پروسه حداقل دو تا سه ماه زمان می‌برد، بیان داشت: این در حالی است که این مدت زمان نسبتا طولانی، خود مسایل مالی، زمانی و امنیتی برای دانشجو ایجاد می‎کند.

وی کم کاری دولت افغانستان در ایجاد این مشکل را کاملا مشهود دانست و گفت: چنین مسایلی در حالی رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همه ساله از دولت افغانستان خواسته که پروسه صدور پاسپورت‌ های الکترونیکی اتباع را در ایران پیگیری کند، اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ ها این موضوع از سوی دولت افغانستان پشت گوش انداخته شده است.

نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران تاکید کرد: هرچند سفارت افغانستان در تهران، تلاش‌ های بسیاری در راستای حل مشکلات اقامتی دانشجویان انجام داده است، ولی اختیارات سفارت نیز در حدی نیست که بتواند تمامی این مسایل را حل و فصل کند.

غلامپور اضافه کرد: در جلسه اخیری که بنده و نمایندگانی از دانشجویان افغانستانی سراسر ایران با همین موضوع با جناب محمدنور سفیر افغانستان در تهران داشتیم، جناب سفیر عنوان کردند که با رایزنی‌ های اخيرشان توانسته‌ اند مقام‌ های ایرانی را مجاب کنند که دانشجویان آقا نیز مانند دانشجویان خانم جهت دریافت ویزا به جزیره کیش مراجعه کنند و دیگر نیازی به خروج از کشور نداشته باشند.

به گفته نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران، سفیر افغانستان در تهران این مطلب را به دانشجویان گفته که صدور پاسپورت الکترونیکی در حال حاضر توسط یک شرکت بین المللی در کابل و به صورت آزمایشی در دست انجام است و زیر ساخت‌ های این کار تنها در کابل فراهم شده است. وی همچنین به دانشجویان گفته است که دولت افغانستان از سایر دولت‌ ها خواسته تا در حال حاضر پاسپورت‌ های سابق(دستنویس) را معتبر بدانند و به همین پاسپورت‌ ها ویزا بدهند و طبق گفته‌ سفیر تنها دولت ایران با این درخواست موافقت نکرده است.

نماینده دانشجویان افغانستانی در ایران خاطرنشان کرد: امیدوارم وزارت خارجه ایران و سفارت افغانستان در تهران چاره‌ ای برای این مشکل دانشجویان بیندیشند و آنان و خانواده‌ های شان را از نگرانی و سر درگمی نجات دهند.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اتفاقاً الان بخاطر همین موضوع کابل هستم ... دولت افغانستان برای دانشجويان تسهيلات ویژه گذاشته وکارهای پاسپورت دانشجويان راخیلی سریع انجام میدهد سه روزه پاسپورت میدهد

>>>   شما از کسی توقع داشته باشید که حداقل توانایی کاری را داشته باشد. سفارت افغانستان در کابل تبدیل به طویله خانه به تمام معنی شده است. مطمان باشید که زندانهای گوانتانامو، پلچرخی، ابوغریب و... بهتر از سفارت افغانستان است. در حالیکه یک سفارت باید نماینده فرهنگی یک کشور در کشور میزبان باشد در این سفارت تنها چیزی که نیست فرهنگ و انسان دوستی است. رشوه های کلان ره که اصلا نپرس. بنابراین ما باید توقع خود را کم کنیم. از این سفیر و از این سفارت اصلا توقع نداشته باشیم. این سفارت تبدیل شده به مکان خوردن و بردن عده ای. سفارت اگر عرضه می داشت تا اکنون کاری کرده بود که نکرده.

>>>   این غلامپور از اقارب آن غلامپور بازداشت شده است؟؟

>>>   به عنوان یه ایرانی ارزومندم که به جای اقامت نامه و ویزا و این صحبت ها روزی (حق مهاجران) که شناسنامه ایران است به همه انها داده شود (به خصوص نسل سوم فرهیخته و تحصیل کرده که حتی زاده ایرانند نه مهاجر)
ایران فقط ایران کوچک امروزی نیست مردم افغانستان اذربایجان و کردستان هم ایرانی و هموطن ما هستند باید بتوانند مثل من در انتخابات رای دهند نماینده مجلس شوند استاد دانشگاه یا ورزشکار شوند و...
ای کاش یک گروهی از مهاجران این خواسته به حق را مطرح می کردند مطمئن باشید قشر با شعور وطن پرست و همچنین قشر مذهبی ایران از انها حمایت میکردند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است