دلیل کمک ناتو به افغانستان چیست؟
ناتو آن شدت عملی را که باید در مقابل داعش داشته باشد ندارد. همچنان آنها با پاکستان همکاری می کنند که پاکستان زیر پرچم چین، روسیه یا ایران نرود. این مسایل خود به گسترش تروریزم دامن می زند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۵/۶/۴ کد خبر: 120101 منبع: پرینت

کشورهای عضو ناتو تعهد پنج میلیارد دالر کمک در عرصه نظامی در افغانستان کردند. این انتظاری بود که رهبران سیاسی حکومت وحدت ملی از کنفرانس وارسا داشتند. جلب کمک های مالی از کنفرانس وارسا تا چه حد توانست مسیر حوزه امنیتی افغانستان را بگونه مثبت تغییر دهد؟ بحث نیروهای امنیتی افغانستان یک کار اساسی است. اما آیا حل قضایای امنیتی افغانستان را می توانیم در میدان های جنگ دنبال کنیم و با تمویل نیروهای امنیتی وضعیت رو به بهبود رود؟

عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «تحول» گفت: قرار نبود حکومت وحدت ملی برآیند انتخاباتی باشد که ما دوسال قبل شاهد آن بودیم. حکومت فعلی، حکومتی توافقی است. این حکومت برآمده از دل بحرانی بود که قرار بود ایجاد شود و از دل یک انتخاباتی بود که باهزاران سوال درمورد مشروعیتش مواجه است. حافظه تاریخی ما این مسایل را فراموش نکرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حکومت، حکومتی است که ناشی از یک توافق سیاسی است، متاسفانه برنامه های لازم را هم که باید از پیش در حوزه امنیت، فرهنگ و اقتصاد طراحی کنند، طرح نکرده اند. بنابر این انتظار که حکومت وحدت ملی در سوال مشروعیت و کارآمدی پاسخ آبرومندی داشته باشد بی مورد است.

رحمانی، در ادامه صحبت هایش در خصوص علت کمک های ناتو به افغانستان گفت: اگر ناتو با این حکومت همکاری می کند به این معنا نیست که حکومت افغانستان در عرصه حقوق بشر، در عرصه مبارزه با فساد، در عرصه ارایه زمامداری و حکومت داری خوب نمرات قابل قبولی را در نزد جامعه جهانی دارد.

وی، در خصوص علت بیان داشت: نوع نگاه ناتو بیشتر از اینکه ناظر به ضرورت های افغانستان باشد ناظر به ضرورت هایی است که امروز در نظام بین الملل پیش آمده است. مشخص است که امروز ناتو در برابر روسیه ای که باز بلند شده است و می خواهد ابهت قبلی خود را به دست آورد، ایستاده است. بنابراین ناتو نیاز دارد در حوزه های مختلف کنترل را به دست بگیرد تا مانع از این بازخیزی روسیه شود و این کار نه به صورت نمادین بلکه به صورت یک امر ضروری انجام می شود.

رحمانی ادامه داد: بسیار واضح است که اگر ناتو در افغانستان اجازه دهد داعش، القاعده . طالبان می توانند به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل کند و اگر آنها را آرام بگذراد و آنها با استقلال خود کار کنند، ممکن است امنیت خود آنها را مورد تهدید قرار دهد یا اینکه آنها در اختیار روسیه قرار می گیرند، طبعاً ناتو نمی تواند در چنین موضعی باشد و اجازه این کار را دهد. کمک به نیروهای امنیتی افغانستان می تواند کنترلی بر این موضوع باشد.

نماینده مجلس، معتقد است اقدامات ناتو در افغانستان به گسترش تروریزم می انجامد و گفت: حکومت به عنوان یک سردمدار جامعه باید ابزار لازم برای مبارزه با تروریسم راداشته باشد. وقتی می بینیم که داعش در بدخشان سربلند کرده است، القاعده دوباره سربلند کرده است، طالبان عملیات بیشتری انجام می دهد حکومت مجبور است ابزار بیشتری را برای مقابله با شورشگری داشته باشد. حکومت ناگزیر است برای حفظ دوام خود و گسترش سیطره خود مبارزه با شورشگری رابکند. حالا برای این امر باید از ناتو کمک بگیرد اما در عین حال ناتو آن شدت عملی را که باید در مقابل داعش داشته باشد ندارد. همچنان آنها با پاکستان همکاری می کنند که پاکستان زیر پرچم چین، روسیه یا ایران نرود. این مسایل خود به گسترش تروریزم دامن می زند.

به باور رحمانی، برخلاف گمان برخی ها که می گویند ناتو در برابر تهدیدات شورشگری یک واکنش غیر منفعلانه دارد، اینگونه نیست. واکنش ناتو کاملاً غیر منفعلانه و حساس است. اما این واکنش به گونه ای است که خود باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در افغانستان می شود. می بینیم که مرزهای امنیتی چین به یک معنا از ناحیه طالب ها و داعشی ها در بدخشان مورد تهدید قرار می گیرد، می بینیم که به معنایی داعش در فراه سربلند می کند، در ننگرهار سربلند می کند، برنامه ای ساخته می شود که داعش به دندغوری برود و از آنجا به سمت شمال و مرزهای استراتژیک روسیه حرکت کند. بنابراین بیش از اینکه ناتو در افغانستان یک نقش منفعلانه داشته باشد یک نقش فعال دارد. یعنی بخشی از این مشکلات شورشگری به ناتو و برخی اعضای ناتو در جهان می رسد و آنها مشوق بخشی از مشکلات و جریان های شورشگری هستند که در افغانستان است. آنها می خواهند که اژدهای زرد را مهار کنند، می خواهند روسیه را در مرزهای استراتژیک تحت فشار قرار دهند.

وی، با بیان اینکه حمایت ناتو از افغانستان دو دلیل دارد، افزود: یکی این است که از این نظامی که در افغانستان به صورت نمادین ایجاد کردند حمایت کنند و آن را حفظ نمایند. علت اساسی دیگر این است که آنها به افغانستان یک نگاه امنیتی دارند و می خواهند که افغانستان در درون خود نشکند و می گویند که اگر ما به افغانستان کمک نکنیم و در اینجا حضور نداشته باشیم، کشورهای چون چین، روسیه و ایران کمک می کنند و حضور خواهند داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بردن وغارت كردن تمامى معادن كشور .
اينست مرام راكتيار غتى اتمر و چودرى غنى!
ح ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است