انواع انگورهای افغانستان، دارای هویت می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۵/۶/۲ کد خبر: 119966 منبع: پرینت

یکی از منابع اقتصادی افغانستان محصولات زراعی می باشد و بخش عظیمی از صادرات کشور را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)در میان این محصولات زراعی انگور افغانستان نقش برجسته ای میان دیگ محصولات برخوردار است.

وزارت زراعت و مالداری در یک اقدام تلاش می کند تا با ثبت انواع مختلف انگور کشور در یک کتاب، از فروش این میوه با کیفیت دهقانان افغان، با نام سایر کشورها جلوگیری کند.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان، در سومین نمایشگاه حاصلات انگور ولایت هرات از تالیف یک کتاب به نام “انواع مختلف انگور افغانستان”، در آینده نزدیک خبر داد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انسان، حیوانات و نباتات همه موجودات زنده هستند که در اثر القاح تخمه های آنها ،موجودات جدید با خاصیت و خواص و چهره جدید بمیان می آیند.
هفت ملیارد نفوس امروزی جهان، در اثر القاح تخمه انسان ها بمیان آمده است.
اگر تخمه دو نوع انگور را القاح کنید، انگور جدید بمیان می آید، اگر تخمه این انگور جدید را باز با یکی از انگور های اولی القاح کنید، اگور جدید بمیان می آید و بدین ترتیب میتوانید لایتناهی انگور های جدید پرورش دهید.
بنأ این مالکیت شخصی کسی نیست و به تمام مردم دنیا تعلق میگیرد که از آن استفاده میکنند.

>>>   در ايرانزمين و يا نام يونانى -لاتينى اش "آريانا" به صدها رقم خوشه انگور وجود دارد. اتفاقا مى ناب در ايرانزمين و بويژه درشيراز بود. مى ناب شيراز و آب انگور در آلمان همين اکنون مشهور است. خوردن مى براى شهروندان اسلامى حرام است.
"شراب ارمنی" یکی از معروف ترین شراب های ایرانی است . اما قدیمی ترین و باکیفیت ترین اینها شراب قرمز شیراز و همچنین شراب تاکستان است. شرابی که از باغ های انگور این شهرها گرفته می شود و سابقه ای به درازای تاریخ دارد و همواره مورد مصرف شاهان بوده و در لابلای ابیات شعرای ایرانی نیز یافت می شود.
اصلا گفته مى شود مى در ايران اختراع شده است. الکول را ذکريا رازى در استان تهران اختراع نمود و از الکول حکيم على سينا يا اوى سينا ويا ميديکوس در پژشکى و در عمليات جراحى در اصفهان و همدان استفاده کرد پيش از ذکريا رازى مريض پس از عمل جراحى مهتر مى مرد.الکول ضد چرک زخم انسان مى باشد.

از همين ١٢٠ انگور هاى گوناگون ٤٠ گونه اش با پسوندهاى گوناگون در سالهاى ١٩٦٠ ميلادى نامگذارى شده بود در بخش حوزه ايرانزمين که امروز درسرحد ساختگى ازسوى بادار شاه شجاع سلطنت شاهى انگليس و نماينده آن استاندار بمبى مونت استوار الفيسيتون با پيشوند منحوس و پساوند نيکو نامگذارى شده بود.آب انگور شيراز در جهان شهرت دارد.
انگور هرات و کندهار و جاده مى يا انگور و استالف و شمالى در جهان باستان شهرت داشت. استالف پلندرومى از استافيل است که به يونانى انگور معنى مى دهد و نه "استاد الف".در کندهار اسکندر وجود دارد. ميدان هاى (مى و دان خاکدان شمعدان ) گوناگون در سرزمين انگور وجود داشت آن زمان که مى حرام نبود.

پسته و انگور از حاصلات عمده صادرات کشور درهمين سالها بود.پاکستان و يگان اقوام پشتون باهم رقابت ودشمنى داشتند. وبلاخره پاکستان انتقام خوده ازخاندان اميرمردار وطلايى گرفت. جاده هاى انگور و باغهاى پس ويران کرد?برادران ايرانى من و يا برادران پشتون کرزى وغنى!

رهبران تاجک و هزاره و اوزبيک بايد شرم کنند!

اين کتاب به "پژوهش تعريفى انواع انگور افغانستان" انگليسى وجود دارد.
نويسندگان A. Knochmal and A.A. Nawabi
نام انکليسى کتاب:
A Descriptive Study of the Grapes of Afghanistan

چاپ سال 1961
Royal Afghan Ministry of Agriculture

يگان نامها برگرفته شده از کتاب:
* کلک عروس
* دل مرغ
* اکليل سياه و سفيد
* اوى
* خالى
* بيدانه
* خليلى منسوب به ابراهيم پيامبر
* چشم گاو
* غولدان
* فخرى
* لعل سياه و سفيد
* حسينى
* عسکرى
*شمع سر
* کندهارى
* شمالى
* مسکه
و غيره

یک موسسه داخلی به کمک اتحادیه اروپا از ۸ سال به این سو بر روی ۸۵ نوع انگور تحقیقات انجام داده است. جشن انگور با نمایش ۸۵ نوع انگور در هرات برگزار شد. این دومین بار است که این جشن در هرات برگزار می شود. در این استان باستانى با نام آريا ۱۲۰ نوع انگور وجود دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است