دیده‌بان کنترل تسلیحات: به عربستان سلاح نفروشید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۹    ۱۳۹۵/۶/۲ کد خبر: 119945 منبع: پرینت

رییس دیده‌بان کنترل تسلیحات از صادرکنندگان مهم تسلیحات از جمله فرانسه و آمریکا خواست تا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به دلیل حملات ایتلاف سعودی به یمن، متوقف کنند.

«آنا مک دونالد» مدیر دیده‌بان کنترل تسلیحات روز دوشنبه از صادرکنندگان مهم تسلیحات از جمله آمریکا و فرانسه خواست تا فروش تسلیحات به عربستان را به دلیل حمله ائتلاف سعودی به یمن را متوقف کنند.

شبکه ال بی سی لبنان گزارش کرد، سازمان تجارت جهانی میزبان دومین کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات (ATT) است که در سال 2014 به اجرا درآمد و قوانین جدیدی را در ارتباط با بازار بین المللی تسلیحات به وجود آورد.

مک دونالد با آغاز کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات در ژنو تأکید کرد، صادرکنندگان مهم تسلیحات که معاهده تجارت تسلیحات را به امضا درآورده‌اند، با ادامه فروش تسلیحات به عربستان که حملات 17 ماهه‌ای را در یمن به راه انداخته است، مقصر «بدترین شکل ریاکاری و تزویر» هستند.

وی طی بیانیه‌ای افزود: «ATT حدود دو سال است که به اجرا درآمده است اما برخی از کشورهای عضو آن، با مصونیت در حال نقض آن می‌باشند. هر روز، ما شاهد تأثیرات مخرب فروش تسلیحات و مهماتی هستیم که علیه غیرنظامیان در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد».

معاهده تجارت تسلیحات، کشورها را موظف می‌کند تا در صورت آگاهی پیدا کردن در زمان فروش از اینکه تسلیحات علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرگونه قرارداد تسلیحاتی را بلوکه کنند.

عربستان سعودی در جامعه بین‌الملل به دلیل آغاز تهاجمات در یمن و کشتار غیرنظامیان به شدت مورد انتقاد است. ائتلاف تحت رهبری عربستان به طور مداوم، حملاتی را علیه مواضع غیرنظامیان انجام داده است.

طبق گزارش سازمان کنترل تسلیحات که ماه جاری منتشر شد، فرانسه سال گذشته میلادی، مجوز فروش 18 میلیارد تسلیحات به عربستان را صادر کرد.

آمریکا نیز سال 2015، قراردادهای تسلیحاتی با ریاض به ارزش 5.9 میلیارد دلار را مورد تأیید قرار داد و این رقم برای انگلستان معادل 4 میلیارد دالر است.

فرانسه و بریتانیا، معاهده تجارت تسلیحات را تأیید کرده‌اند. آمریکا نیز این معاهده را امضا کرده است اما کنگره آن را تصویب نکرده است.

سازمان کنترل تسلیحات، این کشورها را به نقض قوانین بین‌المللی از طریق ادامه فروش چند میلیاردی سلاح‌های مرگبار به عربستان سعودی متهم کرده است.

نیروی دریایی آمریکا روز شنبه هفته جاری اعلام کرد به دنبال افزایش نگرانی‌ها از تلفات غیرنظامی در یمن، شمار مشاوران اطلاعاتی خود که مستقیماً از حملات هوایی ایتلاف سعودی در یمن حمایت می کردند را کاهش داده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است