انرژى نظاميان در يک نبرد بى هدف به مصرف مى رسد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۱    ۱۳۹۵/۶/۱ کد خبر: 119935 منبع: پرینت

وزارت جنگ را يک طالب رهبرى مى كند و رياست امنيت را هم يک جاسوس خارجى و سر قوماندان اعلى هم يك فاشيست قبيله گرا است كه حتی تحمل ديدن طالبان را در زندان هم ندارد. وقتى اداره نيرو هاى مسلح را چنين افرادى بدوش داشته باشند، طالب هرگز به شكست مواجه نخواهد شد.

من يک پزشک نظامى هستم و مكتب حربى را به پايان رسانده ام. مى دانم پيروزى در جنگ تنها معناى تسخير اراضى را ندارد. در جنگ بُرد و باخت اراضى يک امر معمول است. پيروزى زمانى ميسر است كه عقب جبهه دشمن هم از نطر سياسى و هم از نظر نظامى خنثی شود تا دشمن نتواند بستر فعاليت داشته باشد و مجال سربازگيرى از آن گرفته شود.

دولت و حكومت فعلى هيچ نوع دكترين نظامى تدوين شده ندارد و از دشمن هم تعريف معين بدست نمى دهد. كسانى كه در رهبرى قرار دارند با رويكرد تبارى به انكشافات نظامى مى بينند، هدف حاكمان در كابل شكست كامل طالبان بخصوص در شمال نيست و اجازه نمى دهند تا بستر هاى رشد و فعاليت طالبان كاملا محو شوند، به نظامى ها اجازه داده نمى شود تا دشمن را تعفيب كنند و لانه هاى شان را منهدم نمايند.

قبل از هر پلان عمليات نظامى هدفمند، محاكمه وضعيت و مورال نيروهاى خودى و دشمن، جو سياسى، محاكمه اراضى، معلومات كافى از عقب جبهه خود و دشمن، داشتن تواناى مديریت دراز مدت در مناطق تسخير شده، راه هاى فرار دشمن و تسخير عقب جبهه دشمن و آگاهى از همكارى مردم با نيروهاى خودى و دشمن، آمادگى درازمدت براى تطبيق پلان ها و برنامه هاى انكشافى و بديل در مناطق كه احتمال نفوذ دشمن در آن وجود دارد، منهدم كردن و پاک كردن مخفیگاه ها و برقرار كردن حاكميت دولت و قانون در مناطق پاكسازى شده، از شاخص هاى اصلى براى شكست دشمن و پيروزى دايمى است.

كمترين اغماض در اين زمينه ها رشد دوباره دشمن را مساعد خواهد كرد كه فرايند آن طولانى شدن جنگ و مصايب ناشى از آن خواهد بود. تا جاییكه ديده مى شود حكومت فعلى و نيروهاى نظامى در هيچ جبهه اى عليه طالبان پيروز نيست و انرژى نظاميان در يک نبرد بى هدف به مصرف مى رسد و از جوانان كشور قربانى مى گيرد.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شماها چرا نمی دانید راحل جنگ نیست ...
حبیب الله یوسفزی

>>>   ما از پاکستان شاکی هستیم در حالکه دولت قبیله گراخود با طالب هماهنگ عمل میکند ..
اواره

>>>   تا هر زمانیکه این گروه فاشیست قبیله در راس نظام دولت و ادارات کلیدی کشور باشند بدوش شک و تردید طالب شکست ناپزیر است چون در خفاء حکام و رئسای ادارات کلیدی که همطیف شان است همه یک آرزو و هدف شوم فاشیستی دارند گر چه در ظاهر داد از همدیگر پزیری و برادری و برابری میزنند. افسوس بحال ساده لوح های فریب خورده تاریخ که هنوز غبرت نمیگیرند هنوز هم فریب این فاشیست ها میخورند.

>>>   واقع با کمال تاسف، دقیقأ همینطور که این نویسنده عزیز نوشته است طالب و فاشیست قوگرا در راس دولت است، که برای رسیدن به هداف شومشان یک ملت را هر روزه به خاک خون نشانده و بازی موش گربه راه انداختند.

>>>   با طالبان نكتايي دار آشنا شويد.
امين زازي، از كمونيست هاي سابق اما پيرو ملا عمر مي گويد: دليل ظهور و پيشرفت طالبان حزب جمعيت اسلامي و تنظيم هاي جهادي است. آقاي زازي در عالم بي خبري و فقر دانش به سر مي برند و هنوز يا نمي داند كه زمان تنظيم ها نيست يا خودرا به ناداني زده و نمي خواهند از بادار هاي اصلي طالبان شان نام ببرد.
دردِ بي درمان بعضي آدم هاي بيمار را خدا درمان كند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است