بازسازی قصر استوری تعهد ما را آشکار ساخت
بازسازی این قصر، زیبایی و فر و شکوه یادبودهای از دست رفته جامعه افغانستان را احیا می کند و دوستی ما را به پرونده های تاریخی ما وصل می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۸    ۱۳۹۵/۶/۱ کد خبر: 119913 منبع: پرینت

جامعه و مردم ما روابط و پرونده های دیرینه دارند. به همین دلیل مشاهده این امر ما را غمگین می سازد که کشور سربلند شما به طور مداوم دستخوش چالش های دستگاه های حمایت شده خارجی و نهادهای خشونت شده است. یک میلیارد مردم هند همیشه با شما خواهند بود.

نارندا مودی نخست وزیر هندوستان، امروز دوشنبه 1 سنبله 1395، در مراسم افتتاح بازسازی قصر استوری، توسط تماس تصویری از هند سخنرانی کرده و گفت: یکبار دیگر با شما بودن مایه افتخار و شادمانی است. افغانستان همسایه بلاواسطه هند است. قلب و عقل ما شاهد است که هندی ها و افغان ها همواره دوستان نزدیک بوده اند. امروز بار دیگر گرد هم آمده ایم که یک دستاورد نوین دوستی و همبستگی مان را جشن بگیریم. و در راستای همکاری های مفید خودمان گام دیگری را برداریم.

وی، از روابط میان هند و افغانستان ابراز خرسندی کرده و خطاب به رییس جمهور افغانستان افزود: هیچ چیز به اندازه کنار دوستان خوب بودن و جشن موفقیت به پایان رساندن ابتکارات مشترک احساس شادمانی به آدم دست نمی دهد. حضرت عالی و بنده خوشوقتیم که در ماه های گذشته به مناسبات مهم این فرصت را داشتیم. در ماه دسامبر سال گذشته جنابعالی به مردم افغانستان به مناسبت افتتاح پارلمان افغانستان با بنده همگام بودید. این افتتاحیه تعهد مشترک ما را نسبت به استحکام بخشیدن به بنیان افغانستان مدرن آشکار ساخت.

مودی ادامه داد: قرارداد کریدر ترانزیت که در بین هند، افغانستان و ایران در ماه می سال جاری به امضا رسید نقطه عطف دیگری در راستای همکاری مشترک ما بود. این قرارداد عزم واضح و مشترک ما را برای ایجاد راه های جدید توسعه و رشد اقتصاد افغانستان آشکار ساخت. یک ماه بعد در ماه جون امسال ما به اتفاق همدیگر بند دوستی افغانستان و هند را افتتاح کردیم. بند سلما نه تنها اقتصاد و کشاورزی منطقه هرات افغانستان را احیا می کند بلکه به رشد و پیشرفت همه جانبه این کشور نیز توسعه می بخشد.

وی، در خصوص قصر استوری اظهار کرد: افتتاح قصر استوری امروز، از جنبه های مختلف به طور کامل یک بعد متفاوت و بنیادین تعهد ما است. بنده از این نظر به این امر اشاره می کنم چراکه این اقدام به شناخت ویژه میراث فرهنگی افغانستان حیات تازه ای می بخشد. قصر استوری اساس و زمینه برای رویدادهای مهم تاریخی بوده است.

نخست وزیر هند با بیان اینکه، برای آنهایی که نمی توانند افغانستان را فراتر از سایه های خشونت ببینند بازسازی قصر استوری یک تذکر و یادآوری از رسوم و سنن غنی و پرشکوه افغانستان است، افزود: برای برادران و خواهران افغانستانی ما بازسازی این قصر، زیبایی و فر و شکوه یادبودهای از دست رفته جامعه افغانستان را احیا می کند و برای بنیادهای روابط ما حقیقتاً این کار حال دوستی ما را به پرونده های تاریخی ما وصل می کند. بنده باید از تمامی هنرمندان و متخصصان و مشاورانی که برای تکمیل این کار ظریف روز و شب زحمت کشیده اند ستایش به عمل بیاورم.

وی، ادامه داد:جامعه و مردم ما روابط و پرونده های دیرینه دارند. به همین دلیل مشاهده این امر ما را غمگین می سازد که کشور سربلند شما به طور مداوم دستخوش چالش های دستگاه های حمایت شده خارجی و نهادهای خشونت شده است. یک میلیارد مردم هند همیشه با شما خواهند بود.
مودی، به ادامه همکاری و بیشتر شدن متعهد شده و بیان داشت: تعهد مشارکت ما و قدرت دوستی ما نسبت به افغانستان غیر متزلزل است. مراسم امروز دلیل عزم راسخ ما و نشان دهنده دامنه گسترده تلاش های مشترک ما است. ما می خواهیم که هر افغان پیشرفت کند و جامعه شما از ثمرهای رشد اقتصادی بهره مند گردد. شرایط هرچه که باشد. هند برای آینده تابناک همه افغانستانی ها با شما همکاری خواهد کرد.

نخست وزیر هند در پایان گفت: من از رییس جمهور اشرف غنی به خاطر سفارتخانه وکارمندان هند که در افغانستان مشغول کار هستند تشکر می کنم. فداکاری ها و قربانی های برادران افغان ما هیچ وقت به دست فراموشی سپرده نخواهد شد. بار دیگر از حضور شما در مراسم امروز تشکر می کنم و منتظر هستم که به زودی شما را حضوراً ببینم. امیدوارم که در فرصت مناسب از قصر استوری بازسازی شده بازدید کنم.
با تشکر فراوان

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ما تاجيك ها هزاره ها و اوزبيك ها بگويم ايراني نيستيم از لحاظ علمي اشتباه كرديم، اما اگر خود را افغان بناميم هم از لحاظ علمي اشتباه كرديم هم از لحاظ سياسي چون ما افغان نيستيم نتنها افغان نيستيم بلكه اين ماجرا افغانيت براي نابودي ما ساخته شده است.
ايران همان اندازه ي كه به مردمان جغرافياي امروزي آن تعلق دارد به تاجيك و كرد و ارمني و اوزبيك و بلوچ هم تعلق دارد.
ايران و آريانا نمايان گر تمدن ده هزار ساله مردمان اين سرزمين است كه رضا شاه نام اين كشور ايران را از پارس به ايران تغيير داد اين كار او فوقالعاده در تضاد با منافع پارسيان بود چون پارس هويت ما را بيشتر منعكس ميكرد و بيشتر به ما تعلق داشت تا ايران، ايران نمايانگر هويت قومي نژادي ما نيست اما پارس بود و است.
ايران متعلق به همه اقوام اين سرزمين است جز آنهاي كه در ٤٠٠ سال گذشته به اين سرزمين مهاجرت كردند مثل پشتون ها.
-خيام خراساني-

>>>   کشور هند که با ساختن یک پارلمان و یک بند برق و چند پروژه دیگر که شاید مجموعأ از چند صد میلیون دالر تجاوز نمیکند، سبب خورسندی افغان ها و دولت هند شده است، کشور های غربی و امریکا که سالانه پنج ملیارد دالر به نیرو های امنیتی و پنج ملیارد دالر دیگر به بودجه عادی و انکشافی شما کمک میکنند، چه بگویند؟
اگر این کمک های غرب نباشد، نه سرباز شما نان و معاش دارد و نه مامورین و کارمندان و معلمان شما.
شما سیصد میلیون دالر صادرات دارید و ده ملیارد دالر واردات. این همان ده ملیارد دالری است که غرب به شما کمک میکند.
اگر هند و چین و روسیه و ایران و پاکستان و تمام کشور های دیگر آسیایی یکجا شوند، یک بردهم کمک غرب را هم نمیتوانند به افغانستان کمک کنند.

>>>   کمک های هندوستان موثر ترین وحقیقی ترین کمک هاست، خداوند پیروزی های بزرگ را نصیب مردمان صلحدوست وخوب هندوستان بسازد وسرزمین اسرائیل رابه آتش تبدیل کند
ر

>>>   مسابقۀ ایران و ترکیه در "پایگاه پیشکش کردن" به روسیه تماشاییست!
در اخبار آمده است که پس از بهره دهی ایران به روسیه در استفاده از پایگاه هوایی در همدان برای بمباران سوریه، ترکیه نیز پایگاه هزاردامادش (انجرلیک) را به عین مقصد به روسیه پیشکش کرده است. گفتنی است که پایگاه انجرلیک در سالهای اخیر پیوسته در خدمت امریکاییان بوده است.
ای وای به حال نوکران و هواخواهان اردوغان و ولایت فقیه در کشور ما که باید اینهمه تناقضات را توجیه کنند و برایش کف بزنند! هرکار دیگری اگر حوصله بخواهد، این کار توانایی در جلوگیری از رفتن ناف نیز نیاز دارد.

>>>   حقیقت است که کشور هندوستان یک دوست استراتیژیک در بخشهای مختلف افغانستان میباشد وهیچ ګاهی شاهد دهشت افنګی ازسوی کشور هندوستان نبوده ایم ای کاش همین سیاست معقول را پاکستان نیزمیداشت.
حق شناس

>>>   از اظهارات ریس جمهور هند را ازصمیم قلب تشکر میکنیم وامیدوارریم که به اجرا تعهدات خویش ادامه دهند به احترام
ححح

>>>   ماهند ومردمان هندرا دوست داریم من به حیس یک شهروند افغان بسیار از هندی ها تشکر مکنم پایه دار باد دوستی هند وافغانستان
مهاجر افغان از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است