اثبات دخالت فرانسه در جنگ های داخلی افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۵/۵/۳۰ کد خبر: 119796 منبع: پرینت

"ژان کریستوف نوتین- Jean-Christophe Notin"نویسنده فرانسوی در کتاب "جنگ مخفی فرانسه در افغانستان-la guerre secrète des français en afghanistan" به بررسی نفوذ و رخنه سرویس اطلاعات جاسوسی فرانسه در افغانستان و کمک فرانسه به طالبان و سایر گروه های تروریستی در افغانستان پرداخته است.

کریستوف نوتین در کتاب خود ضمن افشای برخی از اسرار جاسوسی فرانسه در افغانستان، آورده است: آغاز جهش در عملکرد جاسوسی فرانسه در افغانستان در سال ۱۹۹۵ بود. پس از اقدام تروریستی در متروی پاریس که باعث کشته شدن هشت نفر شده بود، فرانسه اشخاصی را وارد شبکه‌های تروریستی کرد و همچنین تعدادی از اعضای آنان را نیز در پاریس آموزش داد.

در سال‌های ۱۹۸۰ و پس از آن بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱ ضمن فرستادن تعدادی راکت های ضد تانک "میلان" با برد دو کیلومتر، برای گروه‌ های تروریستی، در نهایت توانست به خوبی در داخل گروه طالبان رخنه کند.

نویسنده این کتاب که در گذشته چندین کتاب در مورد جنگ جهانی دوم هم نوشته، معتقد است که در حدود دو سال با ۲۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، مامورین عالی رتبه، نظامیان و حدود ۵۰ نفر از مسوولان سابق سرویس‌های جاسوسی فرانسه ملاقات و گفتگو کرده و به این نتیجه رسیده که سازمان اطلاعاتی فرانسه طی سال‌ های متمادی با همه اقوام افغانستان ارتباط برقرار کرده و آگاهی کاملی از افغانستان دارد.

بر اساس اطلاعات این کتاب سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه در مناطق مختلف افغانستان نفوذ پیدا کردند به طوریکه در یکی از جلسات مشترک میان "CIA" و سازمان جاسوسی فرانسه، در حالیکه آمریکایی‌ ها عکس‌ هایی ماهواره‌ای را از یک اردوگاه نشان میدادند که در آن سلاح‌های شیمیایی ساخته میشد، فرانسوی‌ها در عوض تصاویری را به آنها ارایه کردند که از داخل آن اردوگاه گرفته شده بود.

در این کتاب همچنین آمده است: بعد از سال ۲۰۰۱ طالبان به آنان پیشنهاد کرده بودند تا اسامه بن لادن را به فرانسه بفرستند اما با آغاز بمباران افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، فرانسه توانست از این پیشنهاد طالبان شانه خالی کند.در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱ میلادی فرانسه راکتهای ضد تانک را برای گروه‌ های تروریست در افغانستان فرستاد و با این کار توانست به خوبی در میان گروه طالبان نفوذ کند.

در مجموع این نویسنده مشهور فرانسوی که کتاب‌ های متعددی درباره جنگ دارد، در این کتاب به صورت کلی و جزیی به اثبات نفوذ سازمان جاسوسی فرانسه در افغانستان و فعالیتهای گسترده این سازمان می‌ پردازد.کتاب جنگ مخفی فرانسه در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به زبان فرانسه منتشر شده و هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است.

جلیل احمد فقیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است