28 اسد بعنوان روز استقلال ارزش آنچنانی ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۵/۵/۲۸ کد خبر: 119726 منبع: پرینت

28 اسد بعنوان روز استقلال افغانستان ارزش آنچنانی ندارد، زیرا امروز ضمن وابستگی کامل اقتصادی،‌ حتی در بعد سیاسی به شدت وابستگی داریم و این چیزی است که همان 97 سال پیش نیز متفاوت‌تر از امروز نبوده است!

وقتی امروز جشنی به‌نام استقلال ما را ناتو که سربازان بریتانیایی نیز در چوکات آن قرار دارند، امنیت‌اش را تامین می‌کند که در واقع این جشن شوخی تلخی بیش نیست! و اما امان الله از طرز فکر و اندیشه روشن‌اش در آن زمان برایم سخت قابل احترام است! با این حال حرکت شتاب‌زده و احساساتی او برای تغییر افغانستان قابل قبول نیست. متاسفانه شاه جوان بشدت تحت تاثیر «سمبول‌های»‌ غرب رفته بود و به همین دلیل بیشتر از اینکه روی یک برنامه درازمدت برای ترقی و روشن‌گری به افغانستان کار کند، روی سمبول‌های مجلل موقتی کار کرد که نتیجه این کارش همین شد که باید می‌شد!

یادمان باشد که ما درباره افغانستان 97 سال پیش از امروز گپ می‌زنیم و سمبول‌های که او 97 سال پیش می‌خواست یک شبه به افغانستان تطبیق کند، حتی امروز که در قرن 21 هستیم، در افغانستان مردم قبول کرده نمی‌توانند! گر چه نمی‌توان همه کارهایش را سمبولیک دانسته زیر سوال برد،‌ زیرا او کارهای خوبی از جمله در قسمت آزادی بیان، تاسیس مکاتب، تصویب قانون اساسی و موارد دیگر هم داشته است که قابل تامل است ولی کارنامه‌های احساساتی‌اش آن زمان همه چیز را زیر شعاع قرار داد.

در نتیجه می‌توان گفت که فکر امان الله نو بود و به روشنگری می‌اندیشید ولی روشی که برای روشنگری در پیش گرفته بود، صد در صد احساساتی و شتاب زده بود که نتیجه‌اش آن زمان بجایی رسید که باید می‌رسید.

آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نمی فهمم کدام استقلال را جشن میگرن؟

>>>   آيا امروز به راستي روز استقلايت كشوري به نام اوغانستان است؟؟؟
آيا از زمانيكه ما كشوري به نام اوغانستان داريم مستقل بوده؟؟؟

>>>   غازى چى كسى كه پدر خود را كشت غازى ميشود
پدرش هم شهيد لقب دارد
حال شما بگو كدام مسلمان كدام كافر بودن

>>>   مغز متفکر نمی داند استقلال سیاسی پیوند عمیق با استقلال اقتصادی دارد و این دجال هایی که استقلال سیاسی نام نهاد یک قرن پیش را جشن می گیرند، اوج حقارت برده هایی را به نمایش می گدارد که هنوز سنگینی زنجیرهای اسارت اقتصادی و قلاده های زرینی که امریکا بر گردن شان افگنده احساس نمی کنند و درنیافته اند که اگر یک روز ارباب سدۀ ۲۱ آب و دانه لاشخوران ارگ و کاخ سپیدار را قطع کند، معنای استقلال را خواهند فهمید.
استقلال واقعی به معنای استقلال ملت است، و بدون استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی کشور هیچ معنا و مفهومی پیدا نمی کند.
استقلال " برای انسان چه در شکل فرد و چه یک ملت ، به معنای آزاد بودن از سلطه و اسارت تحمیلی فرد یا گروه و یا ملتی دیگر است، زیر سلطه اجباری دیگری بودن و بر سرنوشت خویش حاکم نبودن نوعی بردگی است . برای انسان و یا ملت اسیر، فرقی نمی کند که سلطه چشم آبی باشد یا سیاه چشم، انگلیس باشد یا امریکایی یا روسی و پاکستانی، هموطن او باشد یا بيگانه. به زبان ساده تر چنین فرد یا ملتی با هیچ معیاری استقلال ندارد .

>>>   بزرگداشت از پيروزي مردم شمالي و مردم كابل در جنگ مقابل انگليس ها و مليشه هاي محلي شان را برايتان تبريك ميگويم.
نه استقلالي در كار بود و نه هم چيزي بنام جنگ افغان و انگليس وجود داشت. فقط مردم كابل و شمالي انگليس ها را از كشور بيرون كردند. ياد شهيدان اين جنگ ميهني گرامي باد!

>>>   کدام آذادی, شرم است . 34 کشور در شهر شما ها حکومت میکند و شما مثل داستان هندو و کارد قندهاری و روز مبادا لاف میزنید.

>>>   تاریخ 28 اسد بسیار ارزشمند است

>>>   کدام استقلال 


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است