افغانستان بعد از 97 سال، چقدر استقلال دارد؟
بزرگداشت سالروز استقلال افغانستان را در حالی برگزار می نماییم که نیروهای 37 کشور خارجی خودسرانه دست به هر نوع عمل جنایتکارانه ای که بخواهند می زنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۵/۵/۲۷ کد خبر: 119680 منبع: پرینت

استقلالی که مردم ما خواهان آن هستند به این معنا است که کشورمان بتواند در مدیریت درونی و در حفظ منافع و مصالح مردم و شهروندان خویش متکی به اراده و فکر و تدبیر خویشتن باشد و در یک کلام آمریکا و انگلیس و دیگران برای ما تصمیم نگیرند، رییس جمهور و رییس اجرایی، پارلمان و در کل دولتمردان ما معاش بگیر آنها نباشند.

28 اسد سال 1395 خورشیدی، 97 سال از آن روزی می گذرد که در اواخر سال 1297 هجری شمسی امان الله خان پس از مرگ مرموز پدرش امیر حبیب الله خان بجای او به قدرت رسید و در حالیکه شمشیر برهنه ای را به کمر بسته بود در مسجد عیدگاه کابل در محضر شهروندان پایتخت، مقامات دولت و سربازان، افغانستان را کشوری مستقل اعلام کرد و از بریتانیا خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسد.

97 سال قبل فرزندان آزاده و فداکار ما در وطن با دادن قربانی های گرانبها توانستند استقلال سیاسی این کشور را از خطر تجاوز بیگانگان حفظ کنند و با جنبش دلیرانه خود سرمشق دیگر ملل استعمار زده مشرق واقع شوند. لذا از این روز مهم بنام سالروز استقلال کشورمان تجلیل می نماییم . اما استقلالی که فقط نامش را شنیده ایم و آن را در رویدادهای زمانه می بینیم.

97 سال گذشت ولی هنوز هم افغانستان در حال سوختن میان آتش است. لحظه ای نیست که بمبی منفجر نشود و یکی را از آرزوهایش محروم نسازد. بیش از 30 سال است که افغانستان جنگ بوده و تاکنون هم هست. حال در جستجوی آن باید بود که استقلال چه معنی می دهد...

نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان از استعمار انگلیس را در حالی تجلیل می کنیم که فقر و بدبختی، آوارگی، بی خانمانی، درد و رنج و مشقت هزاران انسان بیگناه این سرزمین، علی الخصوص جوانان، سیر رو به افزایش خود را سپری می کند.

بزرگداشت سالروز استقلال افغانستان را در حالی برگزار می نماییم که نیروهای 37 کشور خارجی خود سرانه دست به هر نوع عمل جنایتکارانه ای که بخواهند می زنند. بمباران های هوایی خودسرانه نیروهای آمریکایی و متحدان شان در گوشه و کنار کشور، نمونه های بارزی از این خودسری ها است.

تجاوز به حقوق زنان، خودسوزی دختران، رشد روز افزون کشت و قاچاق مواد مخدر، اختطاف اطفال، ترور، اختناق، تورم اقتصادی، فساد اداری، بالا رفتن پی هم نرخ مواد ارتزاقی و بی کنترل شدن بازار اقتصادی افغانستان، بی امنیتی سرتاسری به شمول بی امنیتی در پایتخت، شهرهای بزرگ و شاهراه ها، تزلزل و پاشیدگی در اردو و پولیس، این حقیقت را دیگر کاملا در عمل به اثبات رسانیده که ابرقدرت ها بار دیگر نخواسته اند تا افغانستان یک کشور مستقل باشد.

استقلالی که امروز از آن سخن می گوییم رایگان بدست نیامده و خون های زیادی در این راه ریخته شده است و جانبازی و فداکاری های افغانستانی های قهرمان این نعمت بزرگ را نصیب ما ساخته است اما شیطان استعمار و خیانت های برخی دولت ها همیشه در کمین کشورمان بوده است و برای بدست آوردن منافع شان حاضر اند هر اقدامی علیه دولت و ملت افغانستان انجام دهند.

در پاسخ به کسانی که مدعی اند وجود خارجی در راستای بازسازی کشور تضادی با استقلال افغانستان ندارد باید گفت: پس از گذشت قریب به یک قرن از واقعه استقلال افغانستان، اکنون مردم ما می دانند که استقلال یک مفهوم است که در شرایط متفاوت معنای مختلف را برمی‌تابد. لذا این سخن هر افغانستانی است که استقلالی که مردم ما خواهان آن هستند به این معنا است که کشورمان بتواند در مدیریت درونی و در حفظ منافع و مصالح مردم و شهروندان خویش متکی به اراده و فکر و تدبیر خویشتن باشد. و از سوی قدرت های بیرونی و یا مجموعه‌های خارج از ‌آن قلمرو و جغرافیایی تحت فشار قرار نداشته باشد که باید چه کند و چه نباید بکند. و در یک کلام آمریکا و انگلیس و دیگران برای ما تصمیم نگیرند و رییس جمهور و پارلمان ما معاش بگیر آنها نباشند.

از سوی دیگر باید متذکر شد که یاد بود خاطرات جانباختگی های اجداد ما گویای این حقیقت است که بدون داشتن برنامه ملی و مردمی و نمیتوان به استقلال و آزادی حقیقی دست یافت و اگر دولتمردان ما واقعا به فکر به دست آوردن استقلال افغانستان هستند باید هر لحظه مردم را در کنار خود احساس نمایند و بخاطر منافع شخصی منافع ملی خود را به بهایی اندک نفروشند و غیرت افغانستانی بودن خود را حفظ نمایند.

گوهری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آفرین گوهری صاحب : باورکنید که اگرنظریات روشنگرانه حضرت عالی دراین گونه رسانه ها نباشد تعداد کشورهای بمب افکن ، خانمان برانداز ، کلاه بردار ، نسل آدم سوز ، کم سواد ، مغرض ، بدنیت ، غارت گر حتما 2 چندان می شد . و طبعتآ مصیبت های این برو بوم نیز چند چندان میشد . خوب شد که شما بودید و الی این کمبود اعظمی را حتی دیوان عدالت اکبر هم درعرشی بالا نمی توانست چاره کند . چون تاریخ ازنوع سخن سازان که ازنژاد کوران خود و بینایان دگر باشد کم دیده است ازاین رو خوشحالیم که شما مصداق این صفت عالیه شدید ، دست مریزاد انشالله که هشت آسمان فرشته باتمام برو گز شان برای جمع آوری معلومات فراگیر دستیارشما باشد تا ازتحلیل های نورمحور آینده تان دگران فیض بر شوند .
ارادت مند شما
بیابان گرد تمدن گریز

>>>   كدام استقلال دروغ است
از روزي كه پشتونيزم را خراسان را اشغال كرد و افغانستان نام كرد هيچ استقلالي نبوده است يك روز سلطه انكليس يك روز رؤسها يك روز پاكستان و طالب و امروز ناتو و آمريكا

>>>   مگر غیر از این است که هر انسانی به دنبال زندگی با آرامش و همراه با فضا برای پیشرفت است؟ و مگر غیر از این است که هر استقلال طلب واقعی (و نه قدرت طلبان) در هر کجای دنیا به دنبال همین خواسته های طبیعی بشر (آرامش و پیشرفت و ...) به دنبال استقلال است؟ حالا بفرمایید بهای این استقلال چه بود و نتیجه اش چه؟ استقلال به بهای تباهی نسل ها!به بهای آوارگی مردم در شرق و غرب عالم و نتیجه ان هم که واضح و روشن است.
قدرت های بزرگ جهان از موقعیت ژئوپولتیک افغانستان استفاده میبرند و در قلب آسیا مستقر اند و حتی مثل کشور های استعمار گر قرن های گذشته امنیت و رفاه جزئی را برای کشور مستعمر خود به همراه نیاوردند. نتیجه آن که هدف از استقلال که همان آرامش رفاه و پیشرفت هست در افغانستان از هر زمان دیگر دست نیافتنی تر به نظر می آید و اتفاقا همین استقلال دروغین است که جلو یک روز زندگی مردم با خوشی عزت امنیت و .... را گرفته است.

>>>   افغانستان بعد از 97 سال، چقدر استقلال دارد؟
"غيرت" صد درصد استقلال صفر در صد!
در همين هنگام يعنى از پايه گذارى کردسال پيش هم استقلال نداشت. لباس عسکر و پوليس اش آلمانى ويمارى و سپس آلمانى هتلرى و سپس آلمانى سوسياليستى وبعدا وهابى و اکنون امريکايى حاکمان افغان هميشه پابوسى کشور خارجى قدرتمند است.
اين تور يالى و ننگيالى!!!
غيرت و حماقت از يک چوب جوانه مى کشد.هميشه حاکمان افغان مستقل نبودند ولى براى بسر قدرت مانند طالع داشتند:
کلوناليسم پيش از جنگهاى جهانى
1- اختلافات دولت تزارى و برتانيه
2- اختلافات دولت آلمان با برتانيه
3- اختلاف امريکا وشوروى
4- گورباچوف از اتحاد جماهير شوروى کشور "گوز" (Gus) ساخت
دولت امان اله هم دولت وابسطه به آلمان بود. اين دولت پشتون که عبارت از افغان است اعتبار و رسميت جهانى داد ولى هيچ يکى از دولت هاى پشتون قادر نشد نامى جستجو کند که همه مليتهاى غير پشتون زير اين نام ملت واحد و وحدت ملى را متبلور سازد. براى غير پشتون وقت داده نشد. به شاه حبيب که قوم جهل وجعل ٩ ماه به قدرت بود وقت داده نشد وهم چنان به ربانى هم نى.
قوم و قومگيرى ناسيوناليستى و پشتو زبان ملى را همين شاه امان بوت پاک آلمان ويا حلقه آلمانى پايه گذارى کرد.
97 سال مى گذرد و قوم بدون نام ونشان نتوانسته که شناسنامه براى شروندان داشته باشد.
و بلاخره او کشور را بنيادى تغير دهد که شهروندان اش استقلال يابند. کشور از خود مردم نيست. حاکمان پشتون ترس عجيب وغريب مى ترسد که نکند اقليت شوند.
از همين خاطر در صدد آن است که با کدام تقلب و بازى دادن قوم شريف پشتون را اکثريت بسازند. دموکراتى از اکثريت و اقليت ننگ ندارد.

>>>   راجع به نظام نامه قطغن که امان الله خان صادر نمود چه نظر دارید ایا هدف ایشان چه بوده است وچرا چنین فرمانی را به مردم شمال هم صادر نکرد تا به وادی های سرسبز کنروپکتیا جابجایشان کند که همیشه بهار بودوتنها مردم جنوب را بشمال جابجا کرد من به این گونه حرکت ها حرکت غاصبانه می نامم
وپرسش دوم اینکه قبل از حبیب الله کلکانی شورش گر اصلی ملای لنگ بود که بخش های ازدولت را همدر جنوب وشرق گرفت وبه اتش کشید ولی ازسرنوشتش که بدار اویخته شده باشدویا مجازات دیگر هیچ تاریخی ننوشته است ولی حبیب الله را باوجودی که در قران هم مهروامظا شده بود بدار اویختند وتاامروز همتبارانش را سقاویا دزد مینامند
بهتراست در قسمت نظام نامه صادر شده توسط امان الله خان که بیشتر امروز مردم شمال را متضررساخته یعنی همان ناقلین پناه میدهند به طالب ایا این حرکت امان الله را شما قومی فکر نمی کنید امیدوارم تا جواب تان مطابق پرسش من باشد زیرا خیلی بااحترام طرح نموده ام پرسشم از علاقه مندان امان الله خان که بزبان پارسی تکلم میکنند است زیرا برادران پشتون ما که هرگر نه طالبش ونه روشنفکرش نقد نی میکننداین حرکت را وحتی حرکت های طالب را صرف وقتی دهن شان باز میشود که حرف دیگر تبار ها باشد باز انوقت سنگ وچوب میریزندودشنام وتوهیین نثار ما میکنند که گویی اسمان به زمان خورده است

>>>   اگر افغانستان سه بار امپراتورى بريتانيا را شكست داده و هيچگاه مستعمره نشده و توسط هيچ كشور خارجى در هيچ مقطع اداره نشده ، امان الله استقلال چى را از كى گرفت؟
در ضمن اينكه ما همين اكنون مستقل نيستيم ، يعنى استقلال واقعى نداريم !

>>>   برادران سلام بر آرزوهای دفن شده تان در غبارها ی از دهشت و خیانت. عزیزان هموطن ! وجداناً شما بگویید : کدامین قوم { شتونها ، تاجیکها ،هزاره ها ، اوزبکها و... } در طول تاریخ کشور عزیز ما افغانستان ، بشترین خیانت و جنایت به وطن ، به هموطن ، به فرهنگ ملی ، به اقتصاد کشور ، به سیاست وطن ، به دانش وعلم و دانشمندان و عالمان کشور ،و... نموده است ؟ و دروازۀ ورود قدرتهای بیگانه و استعمار گران در کشور ، کدام قوم بوده است ؟ و کدام قوم ساکین کشور عزیز ما افغانستان ، خواب و خوراک و عزت و آرمش و پیشرفت را در حوزه های مختلف زندگی ، از سایر هموطنان خود گرفته و خون هزاران انسان اعم از مرد و زن و کودک و پیر و جوان را به نا حق و به خاطر زیادی خواهی و از سر ظلم و ستم ، به زمین ریخته است ؟ و ریشه ای مشکلات عدیدۀ فعلی کشور در همۀ عرصه ها ، کدام قوم است ؟ وکدامین قوم ،استقلال وطن را برای همیشه ، بر باد فناء داده است ؟

>>>   ما در حالی از استقلال حرف میزنیم که همه دستور ها به حکومت های افغانستان از جانب امریکا و یا هم انگلیس داده میشود و در عوض این مزدوری به رهبران ما معاش میدهند.
افغانستان که بعد از جنگ دوم جهانی کشور بیطرف بود و این بیطرفی خود را تا زمان به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک حفظ نموده بود با به قدرت رسدن آنان شامل پیمان وارسا و با یورش امریکا و اعضای پیمان ناتو به افغانستان عضو این پیمان شدو فعلن از اوامر این پیمان اطاعت میکند و کشور آزادی نیست.
امریکا و سایر اعضای پیمان ناتو بنام مبارزه با تروریزم که خود آنها عامل و ایجادگر تروریزم هستند به افعانستان حمله نموده و بخشهای از این سرزمین را هم برای قطعات رسمی خود و هم برای تروریستان چندین ملیتی خود شامل طالب و داعش پایگاه های نطامی ساخته و همه روزه از عساکر و مردم عادی افغانستان قربانی میگیرند و روزی نیست که صد ها تن از هموطنان ما کشته نشوند و روزی نیست که یکی از تاسیسات افتصادی ما بنام نام نهاد انتحاری و موتر بم منفجر ساخته نشودو یا بر مظاهرات مسالمت آمیز مردم ما که علیه استبداد بپا خواسته اند حمله نکنند. اینست آزادی و حقوق بشر.
قلندر شاه از کابل

>>>   یک پرسش درباره مفهوم استقلال وسه پرسش هم درمورد به اصطلاح "ناجی ؟ " آن...
[ امنیت روز �استقلال� بدوش کدام کشور است؟ ]
دوستانیکه میخواهند ویا توانمندی اینرا دارند که میتوانند به این سوال فوق وچند سوال زیرین پاسخ دقیق ارایه کنند درآنصورت همه میتوانیم صحت وسقم « استقلال ؟» وآنهم گویا ناجی این استقلال (امیر امان الله)حرف بزنیم.... درغیر آن سخن خشک ، میانتهی وبقول معروف « گل خشک به دیوار نمیچسپد».
۱ -امنیت روز �استقلال� بدوش کدام کشور است؟
۲- چرا امان الله را غازی میگویند ؟ مگرمعنی غازی بودن ویابرداشت ازواژه غازی "کشتن پدر" یا پدر کشته است ؟
۳ - امان الله چرا و با چه اخلاقی سرزمین های مردم بومی شمال را طی فرمان خاصی به ناقلین تسلیم نمود؟
۴ـ هدف ازتعصب امان الله تا این حد برای چی ؟ امان الله زمانیکه ،در جنوری 1926ازکابل فرارنمود و به قندهار رسید وسه روز بعد، بزرگان وسرشناسان بومی قوم محمد زائ را فرا خواند ودلایل کناره گیری خود را از تاج و تخت توضیع داد :
در همان زمان ،او سوگند خورد که تا آخرین قطرۀ خون خود وتا «نابود سازی رهزنان» به زعم خودش برزمد .دراین حال امان الله متوسل به بر انگیختن احسا سات ملی وقبیله هایش شد : «مطمئن هستم که هیچ اففانی [(پشتونی]) به خصوص درانی ها و غلزایی ها ، ونه حتی هیچ هزاریی از رژیم شرم آور "بچۀ سقآ " اطاعت نه خواهند کرد ، «قدرت باید دردست افغان ها (پشتون ها) بماند .».....
مأخذ:

>>>   ‏استقلال_تعطیل‌است‬.
چقدر مضحکانه است تجلیل استقلال، در حالی‌که استقلال دهنده برای بار چندم این خاک را با جمع شرکایش زیر نام آی‌ساف و ناتو اشغال کرده اند، از ریس جمهور شروع تا آخرین فرد، استقلال سیاسی و فکری نداریم، فعلن کندز و هلمند در آتش می‌سوزند وبه جز پنج‌شیر در 33 ـ استان افغانستان جنگ به صورت داغ اش جریان دارد، در ضمن این اوباما و جان‌کیری، هردوی شان علی‌الرغم ریس جمهور و وزیرخارجه‌ی آمریکا از افغانستان نیز اند، چه چیزی و چه کسی می‌تواند این عمل‌کرد متجاوزانه‌ی آمریکایی‌ها را در خاک افغانستان توجیه سیاسی و عقلانی کند، تازه خبر شدم که آمریکا در پی برقراری موشک‌های بالیستیک در خاک افغانستان است، اینجا روسپیان سیاسی با تقلا‌ء و بی شرمی کل دم از استقلال می‌زنند، درنهایت اینکه آبروی واژه‌ی استقلال را برده اند.
استقلال - شرمنده‌‌ ات، در غم ات شریکیم.

>>>   هشتاد فیصد استقلال دارد

>>>   این سرزمین خراسان از آن روز که پشتون ها افغانستان نام کردند و حاکمانشان با انگلیس همدست شدند و اقوام دیگر را کشتار کردند و سرزمینشان را غصب نموده بر آنها ظلم بسیار کردند آری از آن روز هیچ گاه استقلال و آبادانی ندید

>>>   ازادی واستقلال کشور در زمان امان الله خان.
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت نود و هفتمین سالگرد استرداد استقلال کشور، فرمانی را در مورد تخفیف و عفو مجازات زندانیان صادر ميکند.
امان الله خان در فکر استقرار همه ملّت افغانستان بود، نه خون کسی را ریختاند نه کسی را کشت نه طرح کشتاری را توسط انطهاري را انداخت ، برای همه ملّت افغانستان ازادی
خصوصاً زنها احترام گزاشت.
او میخواست یگ حکومت مردمی باتما م برنامهای روشن درپیش داشت.
امان الله خان خط اهن را را اندازی کرده بود.
مکتب هارا برای تمام افوام افغانستا ن طرح کرده بود تشویق درس خواندن میکرد برای مکتب ها ودانشگاه ها معلّمین با لیاقت ازخارج خواسته بود.
او دردانشگاه ها انتطاری مسلمان افراطی تربیه نمیکرد، او پول مکاتب را مکاتب خیالی بادروع درست نمیکرد اومکتب ها را توسط طالبان وحشی وهابی درقرن ۲۱به اتش نمکشید.
۱) اشرف غنی درروز استقراروازادي افغانستان انطهاری ادم کش را ازاد میکند.
۲)اشرف غنی بجای ازادی ودمکراسی ، همه ملّت افغانستان را صلب کرده ودر تبعیض قومی وجاهلیت در محاصره قرارداده است حق خواستن دراین حکومت نا کارامد زهر درگلوی اشرف غنی است.
ازادی در حکومت اشرف غنی در نزدیگ ارگ دختر به مدت ۲ ساعت فریاد وداد خاهی کسته وزنده سوزانده میشود و انسانهای دیکر دختران و.....زنده با سنگ وگلوله کشه میشود کلون دختر طفل معصوم ۹ساله بامادرش بریده میشود ، و۱۵۰ نفر از اکادمی پولیس انطهاری درمیانکاروان موترش جاه داده شده انطهار میکند و برای حق خواستن وازادی، انتطهاری را خود دولت اشرف غنی توسط مشاورش و......خریداری در دربین ازادی خواهان وعدالت خاهان انطا ر میکند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری هیچ وقت برای افغا نستان فکر نمیکند جر قبیله
. روح امان اللله خان شاد یادش گرامی باد.
ق.ناصری
نابود خائئنین افغانستان.

>>>   او برادر کدام آزادی ، رییس جمهور مارا جا ن کیری انتخاب مینماید .
زمری از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است