رقابت 68 حزب در انتخابات پارلمانی عراق
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۳    ۱۳۹۵/۵/۲۷ کد خبر: 119632 منبع: پرینت

کمیسیون عالی مستقل انتخابات درعراق با اشاره به افزایش احزاب سیاسی در این کشور در مقایسه با انتخابات 2014 اعلام کرد که تعداد احزاب سیاسی ثبت شده برای انتخابات آینده پارلمانی(2018) به 68 حزب رسیده است.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات در بیانیه ای روز سه شنبه افزود: 35 حزب سیاسی در انتخابات گذشته به ثبت رسیده اند و 33 حزب جدید نیز برای انتخابات آتی برای اولین بر ثبت نام کرده اند.

قانون احزاب عراق، بعد از ماه ها بحث و جدل سیاسی، یکسال قبل در 27 اوت 2015 در پارلمان این کشور به ثبت رسید و برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این امر فضا را برای فعال شدن احزاب جدید در صحنه سیاسی عراق فراهم کرده است.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان از افزایش احزاب سیاسی ابراز نگرانی می کنند و بارها بر ضرورت محدود کردن احزاب از نظر عددی نظر داده اند.
به اعتقاد کارشناسان عراقی، بسیاری از احزاب فاقد پایگاه اجتماعی و محدود به چند عضو و حتی برخی تک نفره و بسیاری از آنها دارای نگرش مشابه هستند و حتی امکان ادغام برخی از آنها در همدیگر وجود دارد.

برخی کارشناسان عراقی معتقدند که 15 درصد رای دهندگان در انتخابات از هواداران احزاب هستند و اکثریت مردم در این کشور هیچ گرایش حزبی ندارند.
گرایش به سمت تاسیس احزاب جدید از آنجا ریشه می گیرد که افراد و شخصیت ها را قادر می سازد از برخی امتیازهای اجتماعی و احتمالا بودجه و سهمیه های دولتی استفاده کنند.

براساس رویه سابق، انتخابات شوراهای استانی می بایست زمستان امسال (فوریه 2017) و انتخابات پارلمانی که با روشن شدن نتایج آن دولت جدید شکل خواهد گرفت، یک سال بعد در بهار 2018 برگزار شود. در عین حال، این احتمال وجود دارد که با تصمیم جدیدی در پارلمان، این دو انتخابات همزمان برگزار شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است