حق با اشرف غنی است یا عبدالله یا مردم؟
فارغ از تمام تعصبات و سوگیری های مغرضانه و از روی هیجان کاذب باید گفت موقعیت کنونی عبدالله و اشرف غنی چیزی است که خود برگزیده اند بنابراین به کسی اجحاف یا در حق دیگری لطف نشده است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۴    ۱۳۹۵/۵/۲۴ کد خبر: 119519 منبع: پرینت

در جنگ نابرابری که از ابتدا میان تیم تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی وجود داشت، دار و دسته ی اشرف غنی مشروعیت و محبوبیت به مراتب کمتری از تیم رقیب ولی حمایت قاطع امریکا را با خود به همراه داشتند اما دارودسته ی عبدالله میزان قابل توجهی از حمایت و محبویت عمومی را در اختیار داشتند که قدر ندانستند.

اینک با علنی شدن عمق اختلافات سیاسی و خط فکری کاملا متضاد رییس جمهور و رییس اجرایی، نقل محافل نهادهای مدنی، تیتر یک رسانه ها و مطبوعات و نیز میزگردهای صاحب نظران همه و همه مختص واکاوی جزییات و چگونگی ادامه ی این روند است به گونه ای که به حمایت قاطع از یک طرف و محکومیت قاطع طرف دیگر منجر می شود اما...

اما فارغ از تمام تعصبات و سوگیری های مغرضانه و از روی هیجان کاذب باید گفت موقعیت کنونی عبدالله و اشرف غنی چیزی است که خود برگزیده اند بنابراین به کسی اجحاف یا در حق دیگری لطف نشده است!

بدین معنا که روزی روزگاری قریب به دو سال قبل، اکثریت قریب به اتفاق مردم ملکی با تمام توان خود از داکتر عبدالله، محمد خان، محقق و دیگر هم پیمانان ایشان دفاع می کردند و بارها برای اثبات این مهم به خیابان ها ریختند و در تالارها تجمع اعتراض آمیز برپا کردند و حتی دیوارهای ارگ را به لرزه درآوردند.

در مقابل، عبدالله چه کرد؟ جز اینکه با سرسپردگی محض و اطاعت از اوامر جان کری نخست وزیر امریکا، به جایگاه غیرقانونی و تشریفاتی ریاست اجرایی بسنده کرد و مردم را به سکوت و آرامش دعوت نمود و سپس رفته رفته وجهه ی محبوب و مشروع و جایگاه عمومی خود را دو دستی تقدیم اشرف غنی کرد.

اینک ورق ها برگشته است و دیگر عبدالله نمی تواند با مظلوم نمایی و یا یک اشاره ی سر، خیل بیشمار هواداران دیرین و حامیان پیشین خود را بشوراند و به خیابان ها بریزاند چه رسد به اینکه آنان از دیوارهای ارگ ریاست جمهوری نیز بالا شوند و بنابراین رییس اجرایی صدا را بلند کرده است و برآشفته به هر ریسمانی چنگ می زند.

با این تفاسیر می توان مدعی شد عبدالله در واقع قافیه را به مردم ملکی باخته است نه به اشرف غنی چرا که در مواقع لزوم همچون دادخواهی هزاره ها برای تبسم، توتاپ و دیگر موارد اینچنینی پشت حامیان و هواداران اصلی خود را خالی کرد و در پناه قصر سپیدار به گوشه ی خلوت خود خزید؛ حال باید دید از منظر افکار عمومی حق با عبدالله است یا اشرف غنی یا مردم ملکی؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ع فقط برای چند فرد تنظیمی وجنگ سالار غوغا میکند وهمه دردش از چـوکی است
غ می خواهد مفسدین را آهسته آهسته از میدان خارج کند

>>>   حـق با جان کری است هرچه او بگوید عین صواب است

>>>   ع بـطـرف غ :
از دست این عصبـــــی مـــــزاج درین دوسال مویــم سفیدشد !

>>>   غ بطرف ع : ما هــــــردو را جان کری یکجاساخت ورنه من هیچگاهب باتــــو به یک راه نمیرفتـــــم

>>>   عبدالله خان دیگر چاره نیست هر چه زودتر چندین بار نزد سردسته دزدان، دزد مشهور شیخ ا.... به پغمان برو از گذشته ها توبه کن و دست و پایش را ببوس اگر بتواند رضایت اشرف غنی را جلب کند، اگر نی میدان ره باختی انشاالله.

>>>   ازینکه داکترعبدالله درچهره جهادی رونماگردیدامامردم ازجهادخوری خاطره خوش ندارند.اینکه چندصدیاچندهزارنفرراولایات به ولایات انتقال داده قدرت نمایی کنندنمادی ازحمایت مردم نیست بلکه حمایت بانداست .اشرف غنی درانتخایات قبلی چندان نفوذنداشت درانتخابات اخیرهمکاری دوستم پیروزش ساخت .نکته جالبی که مردم عوام ازآن دلخوش داشت شعارضدفساداشرف غنی بود درواقع اشرف غنی درعملی ساختن شعارخوداقداماتی انجام دادچون جهادخورسابقا درهمه جاجاگزین بودمبارزه برضد فسامشکل شد .
اکنون نوبت آن رسیده یاداکترعبدالله مختاریت دوران حکومت جهادی رانصیب مجاهدین نموده جیب شانراپرکندیااشرف غنی فسادکارراکنارگذاشته حکومت دموکراتیک بسازد.مردم شفافیت کارمیخواهداین آرزوی اندکی ازاشرف غنی متصوراست اماجهادخورازسابق معلوم است که غارتگراست .
وطندار

>>>   اگر راستش را می پرسید حق با امریکاست زیرا اوست که کشور را اداره وزعیم ورهبر میسازد اما ناحق ومظلوم ومحکوم ملت است که از تقریبا ۵ دهه بدینسو مورد تهاجم استعمار واجنت های انها قرار گرفته قربانی میدهند وبرای بدست اوردن اهداف استعماری مهاجمین ومستبدین کشته میشوند وبه حال فلاکت بار قرار دارند اوضاع امنیتی را بدستور خراب میسازند واقتصاد اکثریت قریب به اتفاق هوطنان را خراب نموده فقط یک یا دودرصد از اجیران توانسته ازین وضع نابسامان سود بجویند ودارای های ملی را به یغما ببرند انطوریکه میگویند هرکه اونان دهد فرمان دهد خارجی ها اغز سالیان متمادی بدینسو با طرح برنامه های دقیق وحساب شده اوضاع نابسامان کشور را بد تر ساخته وضعیت را چنان عیار نموده اند که ملت ما دست بین ومحتاج انها بوده از روی ناچاری حضور انها را صحه بگذارند مخالفت های ظاهری عین وغین نیرنگی دیگریست که یکبار دیگر مردم را به دام افگنده میخواهند به حکومت تقلب وانتصابی شان ادامه دهند باز چند روز نمذشته سروکله ای جان کیری پیدا میشود ومصالحه ای پلان شده را اعلان ویکبار دیگر به عقل وخرد ملت ما ریشخند میزنند اگر اقای عین به مردم ملیون مرتبه قسم یاد کند باز با یک لبخند ظاهری وزیر خارجه ای کشور حاکم باز به وعده ها وقسم هایش پشت نموده مانند همیشه ترفند ودسیسه میسازد
البته تنها درکشور ویرانه ای مانیست که انها دسیسه مینمایند در اکثریت کشور های اسلامی عین وضعیت را حاکم ساخته در پی قلع وقمع بندگان مومن وخدا پرست اند سرمایه های ملی اسلام را به یغما برده وحاکمیت کشور ها را سلب میسازند انها در همه جا گوشت مسلمان را در روغن خودش می پزند ودر هرجامعه عناصر مزدور وخود فروخته ولباس اسلامی ساخته وانها را بلای جان سایرین نموده اند ولی پروردگار یکتا به همگان نوید میدهد که { ومکروا ومکرالله والله خیرالماکرین} یعنی مکر انها راخداوند با تدبیر وحکمت دفع وخنثا نموده این همه بلا را که بجان دیکران عیار نموده اند بی اثر میسازد انشا آلله
خدیجه از دبی

>>>   من با کسی قول رفاقت داده بودم که دیگر در مورد عبدالله چیزی نمی نویسم، با رعایت همان قول فقط می خواهم بگویم که یادتان باشد فردا که مشکل عبدالله با اشرف غنی رفع شد، دوباره همان دیگ است و همان کاسه، آنانی که وقتی منافع شان در خطر می افتد داد و واویلا سر می دهند، مردم را فقط ابزار تحقق بخش اهداف خودشان می دانند، امروز دوباره به احساسات من و تو نیاز دارند که عکس های فیسبوکی و نمایشی می گذارند، دستهای یکدیگر را می گیرند و لبخند می زنند، فردا وقتی هر یک شان به خواست های خانوادگی خود برسند، دروازه های شان را به روی ما می بندند، از یکدیگر متنفر می شوند به حدی که حاضر نمی شوند تماس های همدیگر را پاسخ دهند. در یک کلام، این ها سیاست مدار نیستند اینها بازرگانان سیاسی هستند، فقط روی منافع با هم می پیوندند نه روی ارزشها، لطفن دوباره گوسفند نشویم!

>>>   از خصوصیات دیگر این مداریها آن بود که افرادی از خودشان را در میان جمعیت داشتند که گاهگاهی به صحنه داخل می شدند و منحیث فردی از جمعیت چالبازی های مداری را راست و درست جلوه می دادند. مثلا بخشی از نمایش این می بود که نی (توله) مداری بند می شد. آن وقت مداری ادعا می کرد که یک نفر در بین جمعیت توله اش را بند کرده است. با هزار قسم و افسانه و درامه آن از آن فرد می خواست که به میدان بیاید. آن مرد می آمد، اعتراف می کرد که توله مداری را بند کرده است و درامه ادامه می یافت...
آیا هنوزهم مداریها را در شهر ها می تون یافت و یا همه سیاستمدار و قصرنشین شده اند؟
پ.ن: در مورد گروه دیگری از مداریها که شرافت پیشه و کارشان را می دانستند در فرصت دیگری صحبت خواهیم کرد.

>>>   همگیشان جور میاًبند درلین مردم بیچاره تلف است در هرحال بحق مردم ظلم است دربین اینها بادارشان جانکری میاید ودربین دولت ومردم کی میاید

>>>   آن هاى كه از خرد و شعور سياسى برخوردار نيستند، سپردن امور سياسى به آنها فرايند كشنده خواهد داشت. بد نام شدن سياست در اين كشور از همين جا ناشى مى شود. سياست را به دوش لومپن ها ، افراد و گروه هاى فاقد انديشه و استفاده جو سپردن ، جامعه را در فاجعه غوطه ور مى سازد و غرق خواهد كرد. نسل كه امروز سياست بازى مى كند، برخواسته از بحران هاى آيديالوژيك و تفكرات ناسيوناليزم كور است ، براى همين كشور از يك فاجعه به فاجعه ديگر سوق داده مى شود. نسل جديد بايد سر انجام از لومپن پرورى عبور كنند و سياست را جدى بگيرند.

>>>   روسپى هاى سياسى بد تر از روسپى هاى تنى اند ، اين يكى كل جامعه را منتن و مريض مى كند و آن ديگرى فردى را مصاب امراض معين مى نمايد ، هر دو براى پول تن به اين تجارت ناروا مى زنند با اين تفاوت كه روسپى هاى گوچه گرد اكثرن از روى فقر تن به اين جبر مى دهند اما روسپى هاى سياسى براى زر اندوزى و كسب قدرت. هر دو حرام اند بايد جامعه را از هر دو پاك كرد.

>>>   هر دو گم شود چون همه خسته شد از وضیعت نا به سامان که در پیش گرفته و از مکاره گی غنی و اعوام فریبی هایش، فکر کرده همه مثل خودش بچه ......است که هر دروغی را ببافت و چند چاپلوس و کاسه لیس را دعوت کند برای دست زدن.

>>>   عبدالله بی خاصیت حالا حرف برای گفتن نداردموقعیت وچوکی خودرا ازدسته رفته می بیند دست وپاه می زند. عبدالله چهره ناکارآمدی وضعفش برای همه آنهای که برای اوازصدق دل رای دادند از آفتاب روشن ترگردیده که این ضعف نه تنها برای هزاره ها بلکه برای تاجیکها قابل مشاهده است.
پناهی

>>>   برادر محترم تحلیل به جا است اما حق نی بلکه ناحق به ما مردم افغا نستان اصست که دنباله روی هر ناکس را مییکنیم اما ناسنجیده = اما یک نکته خنده اور را خدمت تان به عرض میرسانم( سابق یک نفر ( هندو ) مسلمان شد مر دم قر یه بعد از فیصله تصمیم کر فتن که با ید ( هندو ) سنت شود مثلسابر مسلمانان وقتیکه هندو رابه نز داکتر بر دنند خلاصه8 داکتر هندو راسنت کرد و برایش تو صیه کرد که الی جور شدنتاز بعضی چیز ها مثل مرچ -بادنجانسیا و ترشی پر هییز نماید اما هندو پرهیز نکرد و بعد از چنروز ( بلا کی اش پندید ) که حتی به بسیار مشکل راه میرفت ) یک نفر ادم شوخ بر ایش کفت (لا له ) چی حال دارید هممرای ( دین نو ) لا له در جواب گفت (همدینم رفت و هم غینم ) حالا ما مردم افغا ننستان مثل هخما هندو هستیم بیاد تان باشدوقتی که شوروی امد همگی هورا میگفت مجاهد که امد همگی الله اکبر گفت و امریکا و مزدورانش که امد همگی ایرا گفتیم و معنی سه حرف را نه فهمیدیم حالا ملامت خود ما مردم هستیم و حق با ما مردم ملکی نیست با احترام ( الفت )

>>>   برادر ما درست تحلیل کرده است ، من فکر میکنم همه این ما جرا ها از خود خواهی آقای اشرف غنی سرچشمه گرفته است از انسانیکه بسیار چیغ زد که خلاف آداب مجالس رسمی است چیزی ساخته نمیشود.

>>>   ما ندانسته به ماهیت کیفی و اصلی این اقای لشمک زحمت کشیدم رای دادیم وشب و روز تپیدیم و حتی از جیب خود مصرف کردیم . حالا بعد از دو سال اگر صادقانه و ورای همه تعلقات سمتی و زبانی عملکرد های دو ساله حکومت را به ارزیابی بگیریم ، به مراتب فعالیت ها و سیاست های اقای ریس جمهور غنی به افغانستان و مردم این سر زمین بوده است بدین لحاظ ما از جناب ریس جمهور غنی ضمن پوزش صد در صد حمایت میکنیم عبدالا دیگر برای ما مرده است به جز دروغ ،بازهم پنجشیری بازی ، فیشن چیزی دیگری ندیدیم خداوند ازین کرده بیشتر شما دزدان را بشرماند

>>>   حق نه با عبدالله ... است ونه با غنی ....!
حق با ملت است!

>>>   حق با ریس صاحب جمهور است عبدالا از اهل حکومت داری نبود ما اشتباه کردیم حالا در نظام و حکومت داری یک مزاهم است و

>>>   ای غنی مستانه و عبدالله جانانه!
ما ملت دیګر نمیخواهیم از شما هردو توقع داشته باشد! بګزارید ملت را بر علیه یکدیګر بجنګ نیاندازید ما دیګر از شما حمایت نمیکنیم هر چه زهر وزقوم که ازملت وجهان بدست میاورید -۵نیم کنید وتا سه سال بخورید اماملت را زحمت ندهیدو دیګر شما منفورترین رهبران در تاریخ افغانستان هستیدما امید وارم تا هر چه زودتربرادر مومن ما حضرت جانکیری۰ برسد وشما غلامان بیشرم را به صراطالمستقیم هدایت ودر غیر ان ازتان کشمش جور خواهد کرد

>>>   عبدالا برای ما مرد

>>>   زعامت تعهد ، تدبیر ، جسارت و شهامت میخواهد عبدالا ثابت کرد گه از این ارزش ها مبرا بوده است بگویید برود مصروف ارایش و معیشت خود باشد تو برای ما دیگر زنده نیستی.... ترسوی معامله گر

>>>   ما به هیچ یک از اقوام وابستگی ندارم از هر قوم وتباری که در سنگر های داغ شهید میشود پاره تنم است چون خود من هم شهید زنده هستم سالها قبل فاتحه ام را در محل حادثه خوانده اند اما چرا مردم قضاوت عادلانه نمیکنند وبه واسطه قومیت سفید را سیاه و سیاه را سفید میگویند شما لطفأ حرف های اقای ریس جمهور را اکثرأ شنیده اید هیچ بوی صداقت و راستی در انها وجود ندارد وهیج گاهی نشده که حرفی زده باشد و بر عکس ان عمل نکرده باشد من قبل از انتخابات گفتم که میدانم انتخابات طوری قرار است سازماندهی شود که اورا بر سر قدرت بنشانند اما این به صلاح مردم نیست در ست است که او مرد دوم متفکر جهان است پروفیسور هست و صدها ویژگی های خوب دیگر دارد اما هیچ گونه شناخت کاملی از اوضاع واحوال سیاسی ، اجتماعی ، واقتصادی کشور خود را ندارد بهتر بود ازاین مرد متفکر جهان خود انگلیس و امریکا جهت ترقی و پیشرفت کشور های شان استفاده میکردندومردم بیچاره مارا اینقدر به خاک وخون نمیکشاندند اقای زابلی نماینده شورای ملی در یک نشست تلویزیونی حرف بجای زد و گفت همه به حرفهای غنی چک چک میکردند اما من نکردم چون میدانستم او دروغ میگوید بگزریم ازین حرف ها مردم تباه شد بس است اینها همه اولاد این وطن هستند که هر روز شهید وکشته میشوند پاکستان میخواهد قوم پشتون را از صحنه براندازد و همه را بنام طالب وداعش بکشتن بدهد که دیگر کسی صدای بر ضد خط دیورند بلند نکند بلوچ را به همین قسم بواسطه اینکه صدای ازادی خواهی مردم بلوچ را خفه کرده باشد وهزاره را میکشد چون برایش سرباز نمیدهند و به حرفش نمیکنند تاجیکان هم دربین شان خود به خود پیایمال میشوند

>>>   من قبلا از عبدلا حمایت میکردم اما حالا یکی از طرفداران ریس جمهور غنی هستم حالا میدانیم عبدلا یک مزاهم است باید حذف‌شود

>>>   هیچ کسی بحاطر عبدالله به دیوار های ارگ نرفته و بالا نشده مردم بخاطر گلون های بریده شده مردم عام توسط زابلیان و مخالفان سیاسی غنی وبرادران ناراضی کرزی به ارگ رفته و ارگ نه بل دنیا را تکان داد این حق مردم بود و است بخاطر عبدلله و غنی روزی به جاده ها مردم میریزند که افغانستان را ترک گویند و با تمام تصاویر شان از خاک افغاستان محو گردند

>>>   اصل هدف راندن ع وهمراهانش از قدرت است نه چیز دیگر.غ بازیرکی تمام کارش را کرده واینک درصدد آن است که نه پوست صدرعظمی ایجاد شود،پوست ریاست اجرایه که برمبنای تفاهم نامه ایجاد شده بود تاریخش ختم است.اومیخواهد به لگد درپشت ع زد اورا از ارگ وقدرت بیرون کند.درعین حال ع حمایت بسیاری از همراهانش را از دست داد وحال دست پاچه به این طرف وآن طرف میدود مگراین دست پاچگی ودویدن ها فایده ندارد.
میرزاد ازمزارشریف

>>>   من صــــرف بخاطر دریشی عبدالله از او حمایت میکنم

>>>   جنگ روی لحاف ملا نصرالدین است هیچکدام شان به فکر مردم نیست.

>>>   ای وای بر ملت مظلوم بیچاره مان!
هر دو ایشان خاین هستن و من از همه سیاسیون افغانستان متنفرم فقط مردم غریب و بیچاره آله دست قرار میگیرند و فقط بخاطر سیر شدن شکم شان به ساز های ع و غ میرقصند اما از پشت پرده همه بی خبرند.
جوان ناکام از کابل

>>>   عبدالله جزاینکه در عمل ثابت کند دیگر گزینه ندارد.

>>>   سگ زرد بیادر شغال است

>>>   مـن در انتخابات گذشته برای غ رای دادم فکر میکردم کمپاین ها خلاص شود دیگر چیغ نمیزند اما حالا که دیده میشود چیغ زدنش بیشتر شده نه کمتر صرف به همین دلیل در انتخابات بعدی به او رای نمیدهم ،
قوچ علی

>>>   آقای نویسینده این مضمون!
اولاً این سولا طفلانه است. آیا خودت واقعاً نمی دانی که حق با کیست؟
یک انسان ولو مسلمان یا کافر یک تهد می بندد یا یک پیمان می بندد و وعده و پیمان را می شکند حتماً مقصر است. اگر نیست بروید مسله برسی کنید، یا عبدالله دروغ میگوید همه جوانب توافقنامه عملی شده است یعنی اصلاحات لازم آمده است، شناسنامه برقی توضیع شده باشد، فساد گم شده باشد، انتخابات شورا های ولایتی اجرا شده باشد.... آیااینها انجام شده است؟ اگر شده است باز حق با غنی است و در غیر حق با عبدالله است و سوال تو هم بی منطق و طفلانه است.

>>>   کل به کدو ل.... به هردو

>>>   فکر میکنم برحق بودن شان ضرورت به توضیحات ندارد هرکدام که به تعهد شان (توافقنامه ) ایستاد باشد همان برحق است و طرف دیگر منافق و با اهل عیال یهودی...

>>>   باید چوکی به یک نفر داده شود اون هم برای داکتر اشرف غنی که لیاقتش را دارد ومی تواند ریس جمهور باشد واین لیاقت را داکتر عبدالله ندارد اګر واک بدست داکتر عبدالله رفت باز هم جنګ سالاری شروع می شود وافغانستان رو به بخران می رود .
ویا فیصله بدست لویه جرګه داده شود که ریس جمهور را تعین کنند
وباید لویه جرګه خواسته شود وقانون که هیچ کس نمی تواند از دو بار زیات ریس جمهور شود باید تغیر شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است