برگزاری انتخابات در زامبیا همراه با درگیری
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۰    ۱۳۹۵/۵/۲۳ کد خبر: 119406 منبع: پرینت

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زامبیا روز پنجشنبه در حالی پایان یافت که درگیری‌هایی میان طرفداران احزاب مختلف رخ داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنوز گزارشی از میزان ناآرامی‌ها به هنگام رای گیری در زامبیا به عنوان کشوری که در طول سالیان گذشته یک مدل دموکراتیک در آفریقا بوده است، اعلام نشده است اما مقامات این کشور پیش بینی می‌کنند که تنش‌ها میان طرفداران احزاب پس از پایان رای گیری نیز ادامه یابد.

بر اساس قوانین داخلی زامبیا برنده انتخابات باید بیش از 50 درصد از آرای انتخابات را به خود اختصاص دهد، اما در صورت به حد نصاب نرسیدن آرای ماخوذه، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

با این حال گودلاک جاناتان، رییس هیات نظارت از سوی اتحادیه آفریقا و رییس جمهور پیشین نیجریه از روند برگزاری انتخابات در زامبیا ابراز خشنودی کرد.

وی گفت: مردم زامبیا به صلح آمیز بودن معروف هستند. ما از مردم می‌خواهیم که این روند را ادامه دهند.

رقابت شدید در انتخابات میان حزب حاکم جبهه میهن‌پرست متعلق به ادگار لونگو، رئیس جمهور زامبیا و حزب اپوزیسیون موسوم به حزب متحد برای توسعه ملی به رهبری هاکاینده هیچیلما بود.

اتهامات مبنی بر وجود اختلال و بی نظمی‌هایی در روند انتخابات باعث بروز ناآرامی‌هایی در این کشور شده بود. در همین راستا بعد از کشته شدن یکی از حامیان حزب هیچیلما در اعتراض به منع پلیس برای برگزاری راهپیمایی سیاسی، کمپین‌های انتخاباتی در پایتخت این کشور به مدت 10 روز به تعلیق درآمد.

همچنین پیش از برگزاری انتخابات، گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری درباره فشارهای وارده علیه برخی از رسانه‌های محلی در زامبیا ابراز نگرانی کردند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است