ایران حامی افغانستان است
شواهدی نشان می دهد که ایران بسیار علاقمند بوده تا با طالبان در مساله افغانستان ارتباط برقرار کند. از این لحاظ این کشور متهم به مداخله در مسایل افغانستان هم است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۳۹۵/۵/۲۰ کد خبر: 119329 منبع: پرینت

محمد انیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی کشور به ایران سفر کرده و خواستار مبارزه مشترک تهران در مبارزه با هراس افکنی شده است. در این سفر مقام های ایرانی علاوه بر مبارزه با دهشت افکنی روی مبارزه با قاچاقبران به مواد مخدر و تامین امنیت مرز دو کشور و همکاری های اقتصادی تاکید داشتند.

رحمت الله بیژن پور آگاه مسایل بین الملل در برنامه «نگرش» گفت: ایران به عنوان کشوری مستقل و دارای سهم و نقش معین در مناسبات منطقه ای و سیاسی در ساختار جامعه جهانی در شورای امنیت و فیصله های ایجاد جبهه ضد ترور حمایت قاطع خود را اعلام کرده است. در پروسه بازسازی افغانستان مشارکت داشته و بارها هم در حوزه نوسازی های افغانستان و هم در راه صلح و ثبات افغانستان در داخل و بیرون افغانستان تلاش های جامعه جهانی را حمایت کرده است. بماند که ایران با آمریکا اختلاف دارد.

وی، در خصوص نقش ایران در افغانستان اظهار کرد: بخش مهمی از مردم ما ارتباطات نزدیکی با ایران دارند و مشترکات زیادی به لحاظ فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارند. بنابر این ایران نقش خوبی را در تعاملات افغانستان و تلاش های عمومی منطقه ای برای ثبات در افغانستان خواهند داشت. از جهتی دیگر ایران در این مشترکات نقش خود را بالا می برد تا اثرگذاری خوبی داشته باشد.


بیژن پور، با بیان اینکه سیاست عبارت است از کشف فرصت ها و استفاده از فرصت ها افزود: ایران باید سعی کند در موضوع افغانستان نقش فعال داشته باشد تا به انزوا نرود. چه افغانستان وابسته غرب باشد چه نباشد ایران اثرگذاری خود را بر افغانستان دارد. در حال حاضر هم دولت افغانستان رابطه خوبی با ایران برقرار کرده است و این کشور مساعدت های خوبی با ما داشته است.

این آگاه بین الملل، در ارتباط با مداخله ایران در افغانستان بیان داشت: علاوه بر اینها شواهدی نشان می دهد که ایران بسیار علاقمندبوده تا با طالبان در مساله افغانستان ارتباط برقرار کند. از این لحاظ این کشور متهم به مداخله در مسایل افغانستان هم است اما ایران در مساله افغانستان جبهه ای برای براندازی برپا نکرده است. در هیچ جبهه ای هم نیرو نفرستاده است و نیروی نظامی نداده است. بنابراین دولت سعی دارد از ایران به عنوان کشوری حامی افغانستان استفاده کند.

بیژن پور، یکی از نیازهای مبارزه با دهشت افکنی را اجماع منطقه ای می داند و می گوید: اجماع منطقه ای برای مبارزه با تروریزم کار دشواری است. چرا که پاکستان در سطح بیرونی و در نظام بی المللی سطح لابی گری و دیپلماسی بسیار فعالی دارد. کشور بسیار زیرکی است ومتحدان بین المللی خود را حفظ کرده و می کند. در حال حاضر همه رخ بازی ها به دست این کشور است. در حال حاضر هم افغانستان به یک سیاست کاری روشن و آشکار ضرورت دارد که به دست آوردن آن دشوار نیست و نیاز به همکاری های همسایه هایی چون ایران دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من با وجود اینکه در خیلی مسائل باایران مشکل دارم و ولی میدانم ان مسائل با مذاکره حل میشود ولی ما هیچگاه نمیتوانیم از ایران فاصله بگیریم چون اشتراکات ما بسیار زیاد است ومدت زیادی ایران جزئی از خراسان بزرگ بوده وگاهی افغانستان تحت حکومت فارس بوده. ایران در هیچگاه تهدیدی برای افغانستان نبده وبلعکس.

>>>   ایران دارای قوم و نژادهای فراوانی است. جمعیت زیادی از هند و پاکستان از تبار و نژاد ایران هستند، گرچه که افغانستان بسیار به ما نزدیکتر است در مساله نژادی/
جمعیت پاکستان از ایران بیشتر است واز هند کمتر.....
با این حال دولت پاکستان جرات ندارد با ایران دشمنی کند زیرا خطر تجزیه پاکستان به وجود خواهد آمد،گرچه که پاکستان با کشور یک و نیم میلیارد نفری هند دشمنی دارد. این دشمنی ها بخاطر ضعف دولت های پاکستان و هند است

>>>   عجب سياست ،
يك برادر و يا أقارب آقاي غني وكرزي ، احدي، زاخيلوال، وغيره در صفوف طالب و داعيش ،
و اين جنابان بالاي ما نر واري سردار و ريس ، وزير سر قوماندان

>>>   منم دوست دارم دولت های ایران و افغانستان با هم روابط خوبی داشته باشند. چون به نظر من ایران و افغانستان با وجود این که 2 کشور مستقل هستند اما بیگانه ، غیر خودی و نااشنا نیستند مثل 2 برادر اند که هر کدام شخصیت خود را دارد اما از هر کسی به یکدیگر نزدیک تر اند.
همین که الان من از ایران برای شما مینویسم و شما میتوانید حرف من را بفهمید یا شما از افغانستان چیزی بنویسید و من بخوانم و بفهمم نشان دهنده درستی این حرف است.

>>>   منم دوست دارم افغانستان برگرده به ایران

>>>   نظر دهنده اول همه ميدانند كه ولايت خراسان بزرگ جزى ايران بزرگ بوده و بلكه ولايت اعظم آن بوده است همچنين كه فارس و آذربايجان و سيستان و طبرستان و عراق عجم ولايات ديگر ايران زمين بوده است فارس و خراسان هر دو ولايت ايران زمين بوده گاهي پايتخت در خراسان بوده و گاهي در فارس

>>>   نام ایران در زمان پهلوی وبه پیشنهاد دکتر فاطمی وزیر وقت بر ایران نهاده شد وقبل ان بهم پارس یاد میشده وهیچ سند رسمی وجود ندارد که کشوری به نام ایران وجود خارجی داشته باشد ایرانی ها بدون مطالعه وبر مبنای تحریف تاریخی که در تاریخ نگاریشان شده یک نوع حس خود برتری دارند وحتی افراد مذهبی انها که ادعای روز حساب وقیامت را دارند از این حس مصون نیستند ودر دزدیدن هویت وفرهنگ دیگران ابایی ندارند.

>>>   سرزمین پارس( ایران کنونی ) قرنها جزء خراسان زمین( افغاستان کنونی )بوده وحاکمان خراسانی بر ان حکمرانی می کردند.

>>>   دوست عزیزی که می فرمایند ایران وجود خارجی ندارد یه سری به شاهنامه فردوسی بزرگ بزنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است