وزیر داخله آلمان: اکثر پناهجویان قبولی نخواهند گرفت!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۵/۵/۱۹ کد خبر: 119257 منبع: پرینت

مهاجرت یا مهاجر شدن برای ما افغانستانی ها بسیار عجین شده است تا جایی که از کشورهای همسایه گرفته و سر از قاره های دیگر در می آوریم و این یعنی فاجعه برای کشوری که در جنگ است.

این هیاهو و هجرت در سالی که گذشت نه تنها بحران در کشور های جنگ زده مثل افغانستان بود بلکه مهاجرت میلیونی به سمت اروپا به بحران برای اروپا نیز تبدیل شده است در مصاحبه وزیر داخله آلمان با برنامه صدای مهاجر، وقتی خبرنگار از وزیر داخله آلمان می پرسد: وقتی که شما به افغانها می گویید که در کشورشان بمانند و با توجه به وضعیت ناامنی افغانستان که بر بنیاد گزارش سازمان سیگر حدود ۳۰ فیصد خاک افغانستان در کنترل طالبان است٬ فقط در ماه جنوری حدود ۲۲ حمله انتحاری فقط در شهر محافظت شده کابل صورت گرفته است و همزمان با حضور شما یک حمله دیگر صورت گرفت! شما چطور به افغانها اطمینان می دهید که در کشور خود بمانند؟

جواب وزیر داخله آلمان جالب است! او سردرگم و ناتوان در یافتن پاسخ قانع کننده است.

توماس دیمیزیر وزیر امور داخله آلمان در گفتگو با طلوع‌نیوز بیان داشت که افغان‌ها باید در کنار مبارزه با طالبان با آنها درباره صلح نیز مذاکره کنند.

وی افزود که آلمان به کمک‌های نظامی و پشتیبانی‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد.

به باور وی هراس افکنان در افغانستان دست آورد چشم گیری نداشته اند و سقوط قندوز ضعف نیروهای امنیتی نه، بلکه ضعف افراد در این ولایت بوده است.

وزیر داخله آلمان گفت که هراس‌افکنان حتی خودشان را تا پشت دروازه‌های کشورهای اروپایی رسانیده اند و نیاز است تا همه کشورهای جهان در پیکار با هراس‌افکنی متعهد بمانند.

به باور این مقام اروپایی مذاکرات صلح نتیجه خواهد داد و هراس‌افکنان نمی‌توانند از راه جنگ به پیش روند.

وی در ادامه گفت: خب این وظیفه ما نیست که با طالبان بجنگیم. این وظیفه مقام‌های افغانستان است و آنها باید در کشور خود بمانند وی تاکید کرد اکثر پناهجویان افغانستانی بطور موقت در آلمان هستند و اکثریت آنها قبولی پناهندگی در آلمان را نخواهند گرفت.

وزیر داخله آلمان گفت: ما پشتیبانی و همکاری خواهیم کرد و آموزش خواهیم داد و این باید با گفت‌وگوهای سیاسی و یا مذاکرات همراه باشد. پس از آن جنگ و مذاکرات هر دو یکجا یک راه حل خواهد بود.

وی افزود: ما به اشتراک مردم افغانستان در پولیس و دیگر نیروهای امنیتی نیاز داریم.قندوز به نوعی ناکامی این ماموریت نبود. این ناکامی برخی از افراد بود که در آن جا بودند. نیروهای امنیتی آماده نبودند تا در همان مقطع مبارزه کنند. اما دو هفته پس از آن قندوز دیگر زیر اداره طالبان نبود، آن‌ها در آن‌جا حکومت ندارند.

این مقام آلمانی اظهار داشت: اگر به پیشرفت‌های اخیر دیده شود هیچگاه به این تعداد جوانان از دخترها و پسرها به مکتب نرفته اند؛ هیچگاه در این جا به این پیمانه برق نبوده است؛ هیچگاه در این‌جا چنین زیربنا نبوده است. پس فکر می‌کنم که هیچگاه جامعه جهانی به این اندازه حکومت افغاانستان را مثل امروز و سال‌های اخیر حمایت نکرده است. پس دلایل زیادی است که باید خوشبین باشیم.

در کنار این گفته‌ها وی در این گفت‌وگو تاکید ورزید که طالبان تنها در چند ولسوالی افغانستان حاکمیت دارند و مردم افغانستان نباید به آینده‌ی کشور شان بدبین باشند.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در یک مملکتی که دولت وی از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است و مورد پشتیبانی قرار میگیرد و هیچ فردی از افراد این جامعه به اساس نظریات سیاسی و یا عقاید مذهبی و نژاد و دین و جنسیت و غیره مشخصات مورد پیگرد دولت قرار نمیگیرند و در یک کشوری که در پایتخت آن پنج میلیون نفر به شمول تمام مامورین بلند پایه دولت در آن زندگی میکنند، دیگر هیچ دلیلی نه از لحاظ سیاسی و نه هم از لحاظ امنیتی باقی میماند ،که درخواستی پناهندگی افغان ها قبول شود.
اگر همین حالا یک وزیری که برطرف شده است و فعلأ در افغانستان خانه نشین است،به اروپا بیاید، مستحق پناهندگی نیست، چه برسد به افراد عادی.
حتی اگر یک نفر افغان هم از طرف دولت آلمان منحیث پناهنده قبول شود، خلاف قانون پناهندگی است.

>>>   المان در جنگ خانمان سوز افغانستان مسول است و باید جوابگو این چالش ها باشد . یوسفزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است