چرا اداره محیط زیست در وظایف خود ناکام است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۹    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119186 منبع: پرینت

بررسی ها از طرف بعضی نهاد ها نشان داده است که طی نابسامانی های طولانی، محیط زیست کشور با جالش های زیست محیطی مواجعه است و در طی این ۱۶ سال از اثر ضعف مدیریت سیاست «پالیسی» محیط زیست و هم از عدم ابتکار رهبری اداره محیط زیست، در حفظ حوزه محیط زیست با جرم گره خورده است.

البته به پدیده غصب زمین، قطع جنگل، شکار حیونات وحش و پرندگان کمیاب، چرای بی رویه چاروا و هرگونه تخلفی دیگر در حوزه محیط زیست جرم تلقی می شود و مبارزه با این پیدیده شوم از اولیت های کار ادارات دولت و قواه مجریه و قضایی است.

مقابله با شکار و حفظ حیات وحش بخاطر سالم نگهداشتن محیط زیست در اکثر کشور های جهان ارزش قابل توجهی دارد. امروز حفظ گونه های حیوانات وحش، پرندگان و گیاهانی که در معرض تهدید هستند به عنوان یک میراث جهانی اهمیت دارند و چنانچه مورد آسیب و تهدیدی باشند با حس اشترا جهانی مورد توجه قرار می گیرند.

جرایم زست محیطی نیز امروز از محدوده فردی و اجتماعی یک کشور فراتر است و هرگونه تخلفی در حوزه محیط زیست یک کشور دارای اثرات گسترش اقلیم جهانی است. هرگونه تخلفی در حوزه محیط زیست کشور ها جرم تلقی می شود که در قوای مجریه و قضایی این سیاست های کلی در اکثر کشور های جهان جنبه اجرایی دارد.

در بیشتر دولت ها ی جهان به پدیده غصب زمین، قطع جنگل، شکار حیوانات وحش و پرندگان و چرای بی رویه و هرگونه تخلف دیگر در حوزه محیط زیست، از طرف دولت ها بسیار سختگیرانه برخورد می کنند و چنانچه در جایی تخلفی صورت گرقته باشد، جدیت دستگاه قضایی بسیار مهم است تا راه فرار از قوانین زیست محیطی وجود نداشته باشد و متخلف احساس امنیت و آرامش نکند.

با تاسف فراوان روزنامه چاپ کابل از حضور گسترده شکارچیان پاکستانی و عرب برای شکار حیوانات وحش و پرندگان کمیاب آب ایستاده دشت ناهور غزنی آمده و شکار می کنند.

یکی از دلایل حضور شکار چیان عرب ضعیف اداره ملی حفاظت محیط زیست در بی برنامه ای حفاظت حیوانات وحش و پرندگان است که آنها را با همکاری افراد سود جو وفرصت طلب به این دشت ناهور غزنی کشانده است و هم زورمندان محلی ولایت غزنی در عوض پول های هنگفت زمینه این شکار گسترده را برای پاکستانی ها وعرب ها فراهم ساخته اند. در سال ۲۰۱۳ زمینه کشاندن عرب های قطر را مقامات دولتی فرص طلب نا آگا ه برای نابودی حیوانات وحش به خاطر شکار بی رحمانه بیگانگان را به دشت های غرب و شمال غرب کشور ما مساعد کرده اند و عراب ها را عادت به شکار حیوانات وحش و پرندگان کمیاب دشت کشور ما کرده اند تا اکنون این شکار بی رویه ادامه دارد.

از دید تخصصی من زیست تنوع گونه های پرندگان به معنی پایدری بودن محیط زیست در جهت تعادل طبیعت کشور ما می باشد. به مخاطره افتادن سلامت پرندگان می تواند نشانگر مشکلات زیست محیطی باشد که همه ما باید آنها را جدی بگیریم و برای حل آنها تلاش کنیم.

پرندگان در زمره مهم ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی قرار دارند، آفات نباتی یکی از غذاهای آنها به شمار می رود. بطور مثال: در یک اکوسیستم به دنبال شکار بی رویه پرندگانی که از ملخ ها برای تغذیه شکار می کنند، از نبود پرندگان جمعت ملخ ها به طور بی رویه افزایش می یابد و ملخ ها برای تامین غذای به طور گروهی به مزارع حمله ورمی شوند و تخریب حاصل مزارع باعث برهم زدگی تنوع زیستی و تعادل اکوسیستم است.

شرایط زیست طبیعی پرندگان در طبیعت باعث گسترش ساحه سبز می گردد. پرندگان دانه میوه ها را برای خوراک زمستان خود در زمین پنهان می کنند ولی از اینکه دو باره دانه ها نمی توانند پیدا کنند، اکثر دانه ها پنهان شده در بهار سبز می شوند و به همین ترتیب پرندگان در انتشار دانه های میوه یی و گسترش ساحه سبز نقش مهمی دارند . پرندگان در حقیقت نقش حرارت سنج زیست محیطی را برای ما و طبیعت ایفا می کنند. سلامت شادابی و تحرک پرندگان در فضای آبی آسمان افغانستان تا حد زیادی بیانگر سلامت و تمیزی آب و هوا و کیفیت زمین های حاصل خیز و فراوان شدن منابع طبیعی است.

یارمجمد «حیدر زاده»
داکتر علوم محیط زیست ــ سویدن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از نظریات عالمانه شما در باره محیط زیست و بسا مسائل مهم دیگر کشور تشکر ولی چون تقسیمات چوکی های دولتی بحساب نفوذ شخصی اشخاص تعلق داشته تا اهلیت کاری بنآ رئیس محیط زیست افغانستان نواسه شاه متوفای کشور و بابای مجاهدین و کمونستان است و ایشان باری افتخار خود را بر این که گویا مادرش از هرات است به محمد اسماعل خان امیر هرات وانمود نموده بودند که ایشان در شکار با عرب ها شخص دعوت کننده آن هاست پس کی و کی است که از شکار حیوانات وحشی و طیور کشور جلو گیری نماید همین دو روز قبل یک هم وطن ما یک لک لک کلان را که شکار نموده بود با دستان خود و با افتخار به همه نشان می داد و خود را از استالف معرفی نموده بود ، بنده برایش چیزی نوشتم ولی باید دولت متوجه بوده وعلمای کشور در جلو گیری از شکار طیور و حیوانات از همه پیش قدم باشند که با تاسف آن ها خود از همه بیشتر مصروف به چنین کار ها هستند خداوند بالای مردم و کشور ما رحم کند کههیچ نداریم و هیچ نداریم و دولتتی نیست که از همه این نداشتن ها متوجه باشد ؟ تشکر از لطف شما و احساس نیک تان در مورد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است