اصلاحات انتخابات، توسط اجلاس هم انجام نمی شود
وقتی فرمان اصلاحات انتخاباتی توسط قانون نتیجه نداد، توسط اجلاس و فرمان هم نمی تواند نتیجه بخش باشد. پارلمان که منافع شخصی خود را درنظر گرفت و حاضر نشد اصلاحات انتخاباتی را به جریان بیندازد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119156 منبع: پرینت

ارگ ریاست جمهوری می گوید که اصلاحات در نظام انتخاباتی خواسته مردم افغانستان است و حکومت برای برگزاری انتخابات کارها را به صورت جدی پیش می برد و بر شفافیت و عادلانه بودن انتخابات تاکید دارد. سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که در روزهای نزدیک اجلاس مشورتی درمورد اصلاحات انتخاباتی برگزار می شود که رییس جمهور در آن نیز اشتراک می کند و درمورد چگونگی در اصلاحات انتخاباتی با نمایندگان مردم و سران قومی مشورت می کند.

سید نقیب الله هاشمی، عضو شورای ولایتی کابل در گفتگو با «نگاه»گفت: ای کاش حکومت وقتی که زمان برای اصلاحات انتخاباتی موجود بود، اقدامات لازم را انجام می داد. حکومت زمانی اعلام به اقدام می کند و شروع به اینگونه پروسه ها می کند که در آن وقت و زمان نتیجه ای نمی دهد.

وی، با انتقاد از این ضعف حکومت ابراز داشت: رییس جمهور اظهار می کند که یک اجلاس برای اصلاحات انتخاباتی دایر می کند و خود در آن حضور خواهد داشت و تصمیم هایی در قبال انتخابات و زمانش و اصلاحات آن می گیرد. این در حالی است که در زیر انتقاد شدید مردم و تحت فشار آنها قرار دارد. اگر حکومت در ابتدا به میعاد معینی که تعیین شده بود، فکر انتخابات را می کرد و اصلاحات را انجام می داد، حالا در این تنگنا قرار نمی گرفت. حالا که سر و صداها زیاد شده است و جنجالها بالا گرفته است و خود دو مرتبه فرمان تقنینی صادر کرد و رد شد و حالا که پارلمان به رخصتی رفته است وی به جنب و جوش افتاده است. این کار چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

وی، با بیان اینکه در حال حاضر حکومت با مشکلات فراوانی در این عرصه مواجه است، گفت: مردم به حکومت در قبال انتخابات بی باور شده اند و گمان می کنند حکومت اصلا این توانمندی را ندارد. همچنان مردم گمان می کنند که جریان هایی در پس پرده وجود دارد که تا بحال این روند متوقف مانده است و هیچ پیشرفتی نداشته است. مردم بر این باور شده اند که حکومت و پارلمان پیوسته با هم تبانی می کنند و کارها را طوری به پیش می برند که به نفع شان است و مردم مدنظر نیستند. به طور مثال رای آوری وزیران نهادهای امنیتی به طرزی مشخص نوعی تبانی بود. چرا که بار اول این وزیران رای نیاودند اما بار دوم که به مجلس رفتند چرا رای آوردند؟ مگر آن افراد همان افراد قبلی رد شده نبودند؟ مشخص بود که در این میان پول هایی رد و بدل شده است و حرف حکومت به کرسی نشسته است.

به باور هاشمی، وقتی فرمان اصلاحات انتخاباتی توسط قانون نتیجه نداد، توسط اجلاس هم نمی تواند نتیجه بخش باشد. پارلمان که خود قانونگزار بود منافع شخصی خود را در نظر گرفت و حاضر نشد اصلاحات انتخاباتی را به جریان بیندازد، اجلاس چطور می تواند این منافع را در نظر نگیرد و کار صحیح را انجام دهد. این نشان می دهد که حکومت در رابطه با اصلاحات انتخاباتی قاطعانه عمل نمی کند. حکومت به جای اینکه از مجاری قانونی راه حلی برای مشکل انتخاباتی پیدا کند یک راه حل عنعنتاتی را می خواهد ایجاد کند و از طریق مسیرهای غیر قانونی می خواهد به خواسته خود برسد. در حالیکه به سادگی مشخص است که نتیجه بخش نیست. این اوضاع در حکومت و در نهایت در کشور، به نفع مردم نبوده و آنها را خسته و دلگیر کرده است، زندگی را به کام شان تلخ و سخت نموده است. به طوریکه اعتراض های پی در پی نشان از قبول نداشتن حکومت و بانیان آن را دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است