نظام انتخابات آمریکا از زبان نامزدها؛ از فساد تا تقلب
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۳۹۵/۵/۱۶ کد خبر: 119092 منبع: پرینت

دونالد ترامپ نامزد نهایی جمهوریخواهان که قبلا نظام انتخاباتی آمریکا را فاسد و ناکارآمد خوانده بود،، در اظهار نظری جدید نسبت به احتمال تقلب و دستکاری به نفع رقیبش هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد.

براساس گزارش رسانه های آمریکایی، به باور ترامپ افرادی غیر از مردم انتخاب می کنند که چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری است.
منظور ترامپ به شیوه انتخابات در آمریکا است، 'نظام پیچیده انتخابات در آمریکا شامل دو مرحله «رای مردم» و« الکترال کالج» در برگیرنده روندی طولانی است که معمولا دو سال طول می کشد و یکی از پرهزینه ترین نظام های انتخاباتی دنیا به شمار می رود.'

'تدوین کنندگان قانون اساسی آمریکا، با الهام از قوانین و نظام انتخاباتی کشورهای فرانسه و انگلیس تلاش کردند تا روشی را به وجود آورند که مانع انتخاب یک فرد عادی برای تصدی مقام ریاست جمهوری این کشور شود.'
آنان بر این باور بودند که نظام الکترال کالج مانع از انتخاب پوپولیستی رییس جمهوری آمریکا خواهد شد، اما منتقدان آن بر این باورند که این روش با انتخابات آزاد بر پایه دمکراسی که معمولا در آن رای مستقیم مردم تعیین کننده است، مغایرت دارد.

یکی دیگر از ایرادهای این نوع نظام انتخاباتی این است که به علت گستردگی آمریکا و اختلاف ساعت زیاد میان 50 ایالت این کشور، در روز برگزاری انتخابات در حالی که مردم برخی از ایالت ها آماده می شوند پای صندوق های رای بروند، نتیجه آرای تعدادی از ایالت های دیگر اعلام می شود و این مساله انگیزه مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات کاهش می دهد.

علاوه براین روند انتخابات درون حزبی در این دوره از انتخابات که منجر به انتخاب دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون شد، با انتقادها و جنجالی های حزبی همراه شد.
برنی سندرز در کارزار انتخابات درون حزبی با انتقاد شدید از عملکرد کنوانسیون دمکرات ها، گفت : نه تنها نظام مالی انتخاباتی در آمریکا فاسد است بلکه اقتصاد آن نیز برپایه تقلب استوار است.

چند روز قبل از شروع کنوانسیون دمکرات ها، ویکی لیکس 20 هزار ایمیل مربوط به رهبران حزب دمکرات را منتشر کرد که یکی از اعضای حزب پیشنهاد می دهد برای مهار سندرز به نفع هیلاری کلینتون باید باورهای مذهبی او را زیر سوال برد.
این حادثه باعث شد تا رئیس کمیته حزب دمکرات مجبور به کناره گیری شود، سندرز به عنوان یکی از سخنرانان در کنوانسیون حزبی این اقدام رهبران حزبی را شنیع خواند اما در عین حال تاکید کرد؛از این اتفاق تعجب نکرده است چرا که شش ماه پیش گفته بودم که کمیته ملی حزب دمکرات از همان ابتدا از هیلاری کلینتون حمایت کرده و با کمپین من مخالف بوده است.

در اردوگاه جمهوریخواهان ترامپ از همان ابتدا گزینه مورد علاقه سران حزبی نبود و به رغم اینکه او توانست خود را به حزب تحمیل کند، اما همچنان برای جمهوریخواهان یک غیر خودی و تازه وارد بشمار می رود.
ترامپ به دلیل اینکه مخالفت جدی برخی از رهبران حزبی را مانع سر راه خود می دانست،هم حزبی های خود را به اتخاذ راهبردی فریبکارانه متهم کرد و نظام سیاسی آمریکا را نیز فاسد دانست.

ترامپ روز سه شنبه دوم آگوست در اظهاراتی جدید نسبت به احتمال تقلب و دستکاری انتخابات به نفع رقیب خود هیلاری کلینتون هشدار داد و کلینتون را ابلیس خواند.
انتقادهای ترامپ و سندرز به نظام انتخاباتی در آمریکا و فاسد خواندن آن نشان می دهد که انتخابات ریاست جمهوری 2016 برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهوری این کشور با حداقل با دو تفاوت فاحش روبرو است.

عمل نکردن روسای جمهور سابق در دو دهه گذشته به وعده های انتخاباتی خود بعد از تکیه بر صندلی کاخ سفید، موجب شد تا ذائقه افکارعممومی مردم آمریکا در این دوره از انتخابات تغییر کند و برنامه های تصمیم سازان حزبی برای رهبری و هدایت افکار عمومی تا حد زیادی با شکست مواجه شود. زیرا بر خلاف تلاش کنوانسیون حزبی، برنی سندرز و ترامپ با اقبال عمومی و طرفداران حزبی مواجه شدند و این خوشایند رهبران حزبی نبود.
در این دوره از انتخابات با صراحت لهجه بیشتری نظام انتخاباتی آمریکا زیر سوال برده شد و ترامپ هم برای نخستین بار نسبت به احتمال تقلب گسترده به نفع رقیبش هیلاری کلینون ابراز نگرانی کرد و نسبت به وقوع آن هشدار داد.

البته برخی دیگر از کارشناسان غربی می گویند مجموعه رفتار حزبی و تصمیمات اتخاذ شده در کنوانسیون دو حزبی این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمال دارد در انتخابات 2016 مهندسی صورت بگیرد و آرای غیر مستقیم مردم کاملا نادیده گرفته شود.
بر اساس نظرسنجی ها، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شانه به شانه هم پیش می روند اما هر یک از آنان در میان اعضای حزب خود، مخالفانی سرسخت دارند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رییس جمهوری (هشتم نوامبر 2016) برگزار خواهد شد.
هر کدام از دو نامزد حزب که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است