تپه های کابل از جمله میراث طبیعی جهان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۷    ۱۳۹۵/۵/۱۵ کد خبر: 119086 منبع: پرینت

میراث طبیعی به مناطق دارای ارزش دانشی و نکهداری و زیبا شناسی گفته می شود. تپه های کابل آثار معروف پدیده های طبیعی زیبایی هستند که اهمیت زبیاشناختی دارند.

تپه ها ی کابل زمینی هستند که نسبتاُ از شهر در بلندی بشکل پشته ای طبیعی اسقرار یافته اند. زبیای شهر همواره در بین کارشناسان مسایل شهری از کارکردی بناهای تاریخی و اثار ارزشمند معماری و منظره طبیعی مورد مطالعه قرار می گیرد.

تپه و زیر اکبرخان در دل کابل پایتخت جای گرفته، اما کمترین توجه از طرف اداره حفظ آثار باستانی، شهر داری و بخصوص بخش برنامه سازی دیکور ساحات سبز اداره ملی حفاظت محیط زیست به چنین مکان های تفر یحی دیده نه شده است.

با تاسف فروان که: ادارات مسوول تا اکنون نه توانستن بخش های عظیم این تپه زیبا را از گزند بی رحمانه غاصبان زمین نگهداری کند. همین کار غاصبان سبب شده که از زیبای پایتخت شهر باستانی کابل کاسته شده است.

باید خاطر نشان ساخت: مکان های تفریحی جای برای فعالیت هایی است که افراد در وقت آزاد بعد از فارغی کار صیل و گشت انجام می دهند، این فعالیت ها صیل و گشت تاثیر مثبت آن بر سلامت جسمانی و روانی انسان می باشد. دولت هرچه زودتر تبه های کابل را از تصرف افراد غاصب آزاد کند.

تپه ها بخاطری است که باید سرسبز چنمن کاری گل شانی و احداث حوض های با سنگ مرمر تو هم با فواره ها ی سنگ مرمریت تا مردم کابل در این جای های سرسبز در اوقات فراغت به صیل و کشت روز استراحت خود را بگذرانند.
فواره آب یکی از عنصر معماری است که آب را به وسیله فشار به هوا پرتاب می کند این کار برای مقاصد سرونی هوا و زیبایی انجام می شود.

ضمنآ باید افزود که: کابل تپه های بسیار را در دل خود جای داده است مانند بی مهرو، مرنجان، خاک بلخ، خزانه، کلوله پشته که تپه مرانجان از نظر ساحه و سعت از همه بزرگ است. اما تا اکنون دیکور سازی ساحات سبز تمام بخش این تپه ها ایجاد نشده است.

در دیگر کشور ها از این گونه پشته یا تپه ها به درست برای تصفیه آب و هوا ی شهر استفاده می کند، شاید هم به هزینه ساختن پول های هنگفتی تپه ها را سرسبز سازند تا به زیبای شهر به افزایند و نیز محلی بسازنده اش زیبا برای صیل وگشت و استراحت.

خوشبختانه پشته های بسیار عجیب و خارق العاده در شهر کابل بشگلی طبیعی اسقرار یافته است که این پشته ها بسیار زیبایی در هیچ شهر دنیا نیست. اگر شهرداری و اداره ملی حفاظت محیط زیست بتوانند برنامه ها ی را روی دست گیرند در قسمت زیبایی تپیه و پشته ها به غرس درختان زینتی به پردازند و سرسبز سازند و این سربزی می تواند در کاهش آلودگی سر صدا و سایل نقله داخل شهر موثر می باشد.

دانشمندان ثابت کرده اند، دیوار های حصاره شده از در ختان صبر و کاج برای حفاظت و تفکیک حیاط حدود حویلی بکار می برند درکاهش آلودگی سر صدا و سایل نقلیه موثر می باشند.

ضمنآ؛ کاشت افزایش در ختان علاوه بر کاهش سر صدا اثرات مطلوب آرامش و راحتی نیز در بر دارد و برای ایجاد پوشش سبز به فضای آزاد زیاد در شهر کابل ضروت است.

مقدار زیادی از اکسیژن آزاد شده در طبیعت ازبرگ درختان تولید می شود و تنفس وسوخت آین گاز را مصرف می کند اگر این گاز اکسیجن 20 فیصد در یک محل کایش یابد انسان سریعا عکس العمل نشان می دهد.

با تاسف باید تذکر داد که: آلودگی هوا، ترافیگ سنگین شهر کابل و افزایش جمعیت آن در دامنه کوه های، زندگی را برای بیش از 4 ملیون نفر از ساکنان شهر کابل بسیارسخت و طاقت فرسا کرده است.

فعالیت کارخانه های خامدان های خشت، فابریکات تولید قیر، استیشن های گرم کنی آب مرکز گریمی، دکان های هنگر ی از داخل شهر، سوخت نفت، زغال سنگ و زغال چوب سوزاندن آن ها گاز گلخانه ای آزاد می کند.

از جانب هم باید افزود که: در این مورد دانشمندان محیط زیست در جهان با شناخت دود سوخت سرطان زیی از محصولات طبیعی سوخت های فیسلی مثل نفت، زغل سنگ و زغال چوب که شنا خته شده است.

بنا؛ بمنظور استفاده گاز های گلخانه ای دولت افغانستان به یک برنامه مکانیسم انعطاف پزیر به همکاری کمک های زیادی سازمان بین المللی حفاظت محیط زیست در دراز مدت نیاز دارد.

دانشمندان محیط زیست در جهان نیز ثابت کرده اند، گرد خاک پرخچه های سایش طیرها از سرک آسفالت با کیفیت پاین که به هوا بلند می شوند با عث اختلالات قلبی بیماری هایی دراز مدت عفونیت های دستگاه تنفس، برونشیت و در راه ریه شش) سرطان زا است.

یارمحمد« حیدر زاده »
داکتر علوم حفاظت محیط زیست در سویدن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رهبران تنظیمی اراضی تپه هارا غنیمت کرده فروختند

>>>   تمجید و تقدیر از جناب داکتر صاحب یار محمد حیدر زاده
داکتر در امور زراعتی سرسبزی کشور و عمران مملکت مساعی جمیله شان را همواره نموده و درباره خودکفایی کشور افغانستان از نگاه مواد اولیه و سر و سامان دادن زندگی روستایی و مکانیزه شدن دهقانان با متودهای جدید علمی و آشنایی با تکنیک عصری زراعتی بهترین نظریات عالمانه خود را از این نشریه به مردم خود رسانیده است. بنده کوچکترین شناخت از شخصیت شان ندارم و نه تماسی داشته ام ولی شاهد قلم فرسایی شان در جهت بهبود محیط زیست و مردم بوده ام و هم طرز تحریرشان در ادبیات فارسی بسیار عالمانه بوده است.
به امید موفقیت های بیشترشان در عرصه خدمات اجتماعی

>>>   مرحوم داؤد خان پلان پروژه ء تپهء وزير اكبر خان رابا حومه آن شامل زمين هاي شيرپور (شير چور) تكميل كرده بود و قرار بود كار اكمال نهال و درخت شاني سراسر تپه و اكمال پارك شيرپور اغاذ گردد، قصر رياست جمهوري افغانستان هم در قسمت بلند ترين نقط ء تپه در نظر بود، سرك سازي تپه عملا شروع شد، داؤد خان شخصآ از كار ان بازديد ميكرد، يك روز جمعه سال ١٣٥٦ داؤد خان كه خود موتر تيوتاي سفيد (نمبر پليت شخصي كابل) را دريوري ميكرد، به ساعت ده بجهء روز به تنهائي به تپه امد، موظف ترافيك ان ساحه از امدن داؤد خان متوجه شد و با موتر ترافيك خود را به انجا رسانيد، داؤد خان موتر خود را توقف داد و از ترافيك پرسيد كه چرا اينجا آمده اي؟ ترافيك گفت متوجه آمدن شما شدم و آمدم ترا متوجه امنيت باشم، داؤد خان او را رخصت كرد و هدايت داد تا در آينده از تعاقب موترمن پرهيز كنيد
چه شد ان پارك؟كجا شد پلان اعمار قصر و پارك شيرپور؟
زمين هاي شيرپور چور شد حتي قيمت ناچيز ان به شاروالي تاديه نشد، تعمير هابه پول هاي باد آورده ء دزدي و قاچاق به سبك كاخ هاي پاكستاني پنجاب ساخته شد
واز خود تپه هم قبرستان جور شد، اي وطن از كدام مصيبتت زودتر ياد كنم؟
ر.ش.صدرزاده

>>>   همان شتر وهمان صحرای بی پایان وفراخ ازهمه بهتر بوده

>>>   چرا در مملکت مرده پرستی چون افغانستان در تپه ها قوماندان ها و رهبران بدنام یک قوم و قهرمان قوم دگر را گور نکنند که در فکر سرسبزی آن باشند؟؟؟؟؟

>>>   مطالب خیلی بااهمیت منعکس نمودند اما باتاسف در وطن ما اراکین بلند بایه تا وقتی که به اریکه قدرت میباشد بیشترین توجه شان به نفع خود بعد ختم حیات مرده شان تبه هار تصاحب مینمایند ..................
کابلی

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز القدر و مسلمان !
درست که تپه ها جای و مکان سرسبزی و تفریح میباشد اما با بسیار تآسف و خجالت که در تپه های زیبای کابل مثل کلوله پشته خیلی مردم های وحشی و بی حرمت اند که بالای مرقد های اموات که دست آنها از دنیا کوتاه میباشد خانه اعمار میکنند .
بنآ از سایت محترم شما احترامآ منحیث یک مسلمان خواهش من اینست که صدای مردمان بی دفاع و بی واسطه را به مرجع مربوط برسانید تا جلو همچو خود سری ها گرفته شود در غیر آن 7 خانه تمام تپه کلوله پشته را غضب میکنند و حتی اینها بخاطر اینکه یک فامیل شان در پولیس دریور است تدفین اموات را مانع میشوند و مردم را بالای تپه اجازه گشت و گزار را نمی دهند اگر چه من نه کدام ارتباط در آن منطقه دارم نه شناختی و نه کدام دشمنی با مردم محل صرف در نوروز 1395 بالای تپه چکری رفتیم مردم این مشکل را گفتند .
و نشانی دیگر آن اینست که چند پسر لچک که در آن جاه استقرار دارند - وکیل منطقه به اسم سید امیر را به شهادت رساندند .
با احترام
سید امید غافل
کابل مکروریان

>>>   اگر قرار باشد که تپه های جهان میراث فرهنگی شوند، فکر میکنم که در جهان صد ها هزار تپه یی که در اثر آتشفشان ها و حرکات تکتونیکی زمین و آب شدن یخچال ها و سیل و باران و شمال و دیگر حوادث طبیعی و غیر طبیعی و تپه های ساخته شده توسط دست بشر ،همه باید شامل میراث فرهنگی یونسکو ملل متحد شوند.

>>>   ریس صاحب جمهور محمد اشرف غنی مسولیت ادره ملی محیط زیست دولت وحدت ملی به یک کارشناس دلسوز ملی ضرورت دارد.علی رغم دریافت صد ها میلیون دالر، مسوولان و کارمندان ریاست عمومی "محیط زیست" بدون کدام کار عملی با معاشات بسیار گزاف چند ده هزار دالری با صرف میلیون ها دالر عملاً درین زمینه و برای جلو گیری از وقوع فاجعۀ بزرگ انسانی و محیط زیستی کاری نکرده و این اداره در تحت رهبری مصطفی ظاهر هیچ دستآوردی طی ۱۴ سال ندارند. درحالیکه حق دست رسی به محیط زیست سالم یک حق طبیعی افراد یک جامعه است. اثرات مخرب روند جاری تخریب محیط زیست در شهر ها و اکناف کشور میتواند علاوه بر نسل حاضر نسل های آینده را نیز جداً متأثر سازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است