داعش بزرگنمایی می شود
در داخل نظام و در بیرون از نظام یک سناریو وجود دارد که حضور داعش در افغانستان بزرگ نمایی شود و طالبان فراموش شوند. در حالیکه اکثر مسایل عمده جنگی و انتحار و انفجار را طالبان انجام می دهند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۵/۵/۱۴ کد خبر: 119060 منبع: پرینت

فعالیت هایی که این روزها در افغانستان به نام داعش انجام می شود بسیار شدیدتر شده است. حملات سنگین آنها در ولایت هلمند از خودنمایی های بزرگ این گروه است. چرا داعش شروع به انجام چنین عملیاتی کرده است؟ چه هدفی در پس این موضوع نهفته است؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در گفتگو با طلوع گفت: انگلیس و پاکستان تلاش دارند که ولسوالی هایی که هم مرز با پاکستان است سقوط کند. ولایت هلمند جزو این ولایت ها می باشد. آنها همچنین می خواهند نیمه ی شورای کویته را در داخل افغانستان انتقال دهند و به دنیا بگویند که طالبی در پاکستان وجود ندارد بلکه این گروه فقط در افغانستان هستند.

وی، دلیل سرو صداهای امروزی داعش را چنین بیان کرد: همچنین، متاسفانه در داخل نظام و در بیرون از نظام یک سناریو وجود دارد که حضور داعش در افغانستان بزرگ نمایی شود ولی طالبان فراموش شوند. در حالیکه اکثر مسایل عمده جنگی و انتحار و انفجار را طالبان انجام می دهند. ولی داعش بزرگنمایی می شود و از طالبان خبری نیست. پشت پرده بزرگنمایی داعش این است که به زودی یک دهلیز ترانزیتی از کنر، بدخشان، نورستان، تخار و قندوز ، به خاطر آسیای میانه ایجاد خواهد شد و و مناطق جلال آباد و شرقی از داعش آرام و سمت شمال به یک تنور خونین تبدیل خواهد شد. اما بزرگنمایی داعش این است که حداقل طالبان فراموش شود.

سعیدی، در خصوص سیاست های اشتباه افغانستان در مقابل دشمن اظهار کرد: متاسفانه در داخل نظام ما بسیاری از ناامنی ها، باوجود همه فداکاری هایی که نیروهای مسلح ما دارند به خاطر سیاست های بازدارنده و پیش گیرنده که در داخل نظام وجود ندارد، به وجود می آید. در جبهات جنگ، ولسوالی ها سقوط می کند یا محاصره می شود، چند نفر سرباز کشته می شود، سلاح را می برند، تانک را می برند، توپ را می برند بعد از آن لشکر کشی می کنیم و کماندو را می فرستیم و آن را می گیریم. این بدترین سیاستی است که می تواند در جنگ وجود داشته باشد. بهترین سیاست در سیاست جنگی و حتی سیاست دیپلماسی سیاست پیشگیرانه و بازدارنده است. یعنی باید کشف کرد و قبل از آن جلوگیری کرد. متاسفانه ما این سیاست را نداریم.

این آگاه سیاسی، معتقد است، آمریکا در تقابل و جنگ های ما با پاکستان، هرگز طرفدار ما نخواهد بود و گفت: طی یکسالی که گذشت، ما فرصت هایی را از دست دادیم. حالا به بن بست و تقابل رسیده ایم. این تقابل ما را به کجا می رساند؟ در این تقابل با پاکستان، ما انتظار داریم که آمریکا تعدیلاتی وضع می کند که پاکستان با ما صلح پیش بگیرد اما پاکستان هرگز این کار را نمی کند. ما توقع داریم که آمریکا روابط خود را با پاکستان قطع کند اما هر گز این کار را نخواهد کرد.

وی، با بیان اینکه ما در یک بن بست سیاسی قرار داریم، افزود: برای حل این معضل، دولت افغانستان باید از خودکامگی و خودسری خود را عقل کل عالم نداند. بسیار ضروری است که کوشش کند حکومت وحدت ملی را قانونمند بسازد و از فراقانونی بودن آن عبور کند. اگر هم نمی تواند حداقل به یک اجماع ملی مراجعه کند. مردم افغانستان وطن خود را دوست دارند و اگر حکومت بخواهد می توانند در یک مسیر قرار بگیرند.

وی، در پایان گفت: در حال حاضر حکومت پشتوانه ملی ندارد. حکومت دلخوش به پشتیبانی خارجی ها است. در حال حاضر پشتش به آنها گرم است اما بیگانه پروری این حکومت را بی شخصیت می کند و مردم را روزبروز دورتر می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اغایی سعیدی از این دروغ های شاخدار که میګوید بهتر است ارام بنشنید که باز کدام سنګ در کله نخورید.
داعش در ننګرهار است و شما از هلمند ګپ میزنید. فکر کنم که مرمی در جمجمه باقی مانده است

>>>   درهلمند وننگرهار هردو مشکل پاکستان است
به اولی : خواندی که میگوید: مناطق جلال آباد و شرقی از داعش آرام ...... یعنی میداند که داغش در جلا ل آباد است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است