رییس جمهور طرح تازه توزیع شناسنامه را پذیرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۵/۵/۱۱ کد خبر: 118917 منبع: پرینت

رییس جمهور طرح تازه ریاست اجرایی برای توزیع شناسنامه را پذیرفت.

کارت حافظه ای که در شناسنامه افزوده می‌شود شامل تمام معلومات دارنده‌ی آن است.

ریاست اجرایی در اینباره می گوید: این جزییات در مرکز معلومات ذخیره می‌شود و به این شکل نگرانی‌ هایی که در مورد موضوع‌های ملیتی و مذهبی بود، رفع خواهد شد.

این ریاست گفته است که در طرح تازه هیچ تغییری در قانون ثبت احوال نفوس به وجود نخواهد آمد.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عکس شتر چطـــــورشد؟؟؟

>>>   شاید عودالله شترچران آنرا قبول کرده باشد.

>>>   عکس گله های شترجطور شد؟؟ دیزاینرمحترم ایا عکس های دیگر کم است که عکس کوچی گری را درشناسنامه می گذارید؟

>>>   خوب است زودتر شروع کنید

>>>   عکس شتر را پس کنید ورنه من حاضرنمیشم که خود را باشتر مقایسه کرده تذکره کوچی گری بگیرم برای اشرفک درست چون او ازهمان نسل است

>>>   باز هم به نفع رییس جمهور است که قبول کده اگر نی چرا د طی ای دوسال قبول نمیکرد
بغلانی

>>>   من عکس شترکه نشانه ازکوچی گری است وهمچنان درج نام ننگین افغان را نمیپزیرم ولوهرکی بیپزیرد.
عطامحمدنور

>>>   در طی دوسال گذشته ای حکومت هیچ کاری به نفع مردم افغانستان انجام نداده بجز از ویرانی ، دهشت و وحشت را بین مردم بیشتر نموده و جلو انتحاری و انفجاری را نه تنها گرفته نتوانسته بل بیشتر گردیده
بغلانی

>>>   این کارت، برای ملت افغانستان و مایه سربلندی ملت افغانستان خواهد بود یا همچنان سمبل کوچی را دارد و «کارت کوچی» است؟

>>>   تذکره درست است نه شناسنامه

>>>   سلام ت
شکر

>>>   هویت قومی باید در تذکره واضح ذکر گردد۰ تمام شهروندان این کشور اوغان نیستند۰ این نام را بالای ما تحمیل نکنید۰ هویت اصلی ما را نابود نسازید۰

>>>   ای همه نیش و کنایه ها از طرف تلخان خورکها نباشد زیرا تخلان خورکها بسیار خودخواه هستند.

>>>   خارشتر , خارشُتُر یا آدور (نام علمی Alhagi) گیاهی است که البيرونى از غزنه و سلسله کوه و کوتل "حاجيگک" به اصفهان براى ابوعلى سينا فرستاد. هم برگها هم ريشه اين گياه در علم پزشکى ودر داروسازى ايران زمين مورد استفاده قرارگرفته است.
امروز بزرگترين مرکز داروشناسى ابوعلى سينا در همدان قرار دارد.

ریشه‌ها هم برگها وحتى "کشته بته" (گياه بدون آب گياه خشک) و بويژه ترنجبین (تَراَنگَبین) که به معنی "عسل تر" است مورد استفاده قرار ميگيرند.

خارشتر (نام علمی: Alhagi maurorum) است.نام علمی Alhagi = در لاتين Alhagi maurorum

ده ها انواع واقسام از اين گياه در ايرانزمين وجود دارد. "عاقول" (نبات) نام عربى مى باشد. ماخۍ نام پشتو آن است. شربت منا هم برايش گفته شده است.

The "genus name comes from the Arabic word for pilgrim "
الحاجى را انگلسيان و آلمانيان فکرمى کنند که از حج و حاجى عربى قصد زيارت مى داند که بکلى غلط است. با وجود که حرف گاف در فارسى و آلمانى وجود دارد و انگليسى گاف زيادتر جيم و کمتر گ خوانده مى شود.
کوتل حاجيگک را کوتل "حاجى کوچک" برگردان نموده اند. ولى اصل موضوع کجاست? صداهاى حرف ها قابل ترجمه نيست.
"هاج", "هگ", "هاگ" و "حاج" چار حرف فارسى و عربى اند که مردم حلقه فرهنگى ايران زمين کمى آنها را قاطى وپاتى کرده اند.

هاج يا هاجى = کسيکه هجا و هجو (طنز شوخى مزاخ) مى کنند
هاجى "حاجى پيروز" > هاجى "حاجى فيروز نوروز" شد .

"هگ" ( آهک) "حاجى گشته" کلسیم کربنات مخلوط با آب شد . گچ خشک شده. کوه هاى حاجى کشته در ايران زمين در نزديکى سمنگان.
"هاگ" در زبانهاى هندو جرمنى فارسى وپشتو بته و يا گياهان تخمدار را گويند. هگى در پشتو به عنوان يکى از گلزبان ايرانى تخم را گويد.
چون مردم با آمدن حروف عربى بين حروفگوناگون گ و ج و ه و ح از خاطر صدا ها ى يک سان مشکلات دا شتند.
شبنم بالاى شترخار در پگاه جمع مى شود و اي آب براى انواع مريضى ها دارو است. در فارسى به شتر "نفر" گفته مى شود و به سک "قلاده" و به اسب "راس"پيامبر نازنين ما در زمان مهاجرت خود از مکه به مدينه از طرف مردم مدينه دعوت مى شد که به خانه شان سکونت کند ولى آن مردعشق ومحبت به گپ شتر خود کرد و نه به انسان. نظامى در آثار خود از عيسى که مردم دور همه لاشه سگ جمع شدند و به سگ دشنام وناسزا مى دادند ولى آن پيامبر که روح اله نامداشت مردم را با يک جمله آرام ساخت: نگاه کنيد به دندانهاى سفيد اين سگ
شتر بابر کوچى است در هر صورت شتر يک نماد مشتر ک فرهنگى ١٤- 20 مليت ها و زبانهاى مندرج در قانون اساسى نيست. ملت سازى آن است که در سراسر سرزمين مورد قبولى مليتها و اقوام هندوايرانى وتورانى باشد و سرزمين نامنهاد ستان افغان در مرکز تقاطع سه حلقه فرهنگى هندوايرانى وتورانى

رباب مثلا
رباب نام نو معرب یک ساز قدیمی و باستانى است که خاستگاه از آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی و افغانستان امروز که هم‌اکنون در قسمت‌های سیستان و بلوچستان و افغانستان کنونی می‌باشد. به روایت تاریخ: این سازواره باهمين نام رباب بیش از یک هزار سال قدمت داشته است. نام پارسى اش "رواده" (فرهنگهاى فارسى چاپ هاى هندو ايران پيش ازتقسيم هندوايران) مى باشد. در متون باستانى و يونانى اين سازواره در دوران هخامنيشيان به يونانى و بويژه در لاتينى "پندورا پرزاروم" ( Pandura Persarumو يا Pandora Persarum) نگاريده شده است.

نامهاى ديگربه زبان فارسى هم دارد. "شاشنگ" اولين شاعر پارسى فردوسى يکهزار ويکصد سال پيش از رباب بارباردرشاهنامه ياد کرده. انورى اسدى تا سعدى و حافظ وپروين اعتصامى از رباب نوشته اند
عبدالرحمان مومند ("رحمان بابا") 1651- 1709 در اشعار صوفيانه خود چندين بار از رباب نام گرفته است. اگر حافظ متولد 1325 نمى بود فکر مى کردم که اشعاراش ترجمه شاعر برجسته بشردوست پشتو بوده باشد. ديوانهاى شان فال حافظ و فال رحمان باباى پشتون شدند. طالبان آرامگاه اين شاعر عالمگير زبان پشتو را آتش زدند. رباب نواختن و اشعار صوفى (به پشتو صوپى) جايگاه و درگاه طريقه هاى نقشبندى و خيشتى

ديوان حافظ و ديوان مومند درطاق در, درپهلوى قران شريف جاداده شده. خوشحال ختک در آثار اش - يکى اش "دستارنامه" از رباب سخن گفته است.
دولت کشور نامنهاد افغان ستان رباب را سازواره ملى افغان ستان (آله موسيقى ملى) اعلام کرد. مثل اينکه هالند پيانو ويا ويلون را آله موسيقى ملى هالند اعلام کند.

گفته مى شود که شخصی بنام «نتن خان» در عصر اکبر شاه، سازواره با پيشينه هزارها ساله را به گونه زمان سومین پادشاه از سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند در قرن ١٦ ميلادى در دامنه‌های پامیر بدخشان شکل نو داده بوده باشد. اين ساز آرشه اى همين امروز در پامير به زبان پارسى "رواوه" (آواز حزين) ناميده مى شود و بدن اش مانند رباب کوچک دو کاسه اى است که نخست به شکل ساز آرشه یی بوده و با آرشه یا کمان نواخته می‌شده اما به مرور زمان تکامل یافته و در نهایت، امروز با ناخنک یا شهباز نواخته می‌شود.

رباب در شناسنامه جا دارد!!!

هاجى داکتر ارمان, زبان شناس

>>>   البته باز حاکمان افغان کدام راه حل جستجو و پيدا کردند که شهروندان پشتون اکثريت شوند . تا اکنون چنين مى پنداشتند که پشتونها اکثريت اند:
تاريچه شمارش اکثريت و اقليت در خراسان کبير و افغانستان
1- به قدرت آمدن احمدخان ابدالى 1747- تا دوران نبيره اش خراسان کبير موضوع حل بود
2- ناميدن خراسان کبير و فرا رودان در زمان شاه شجاع به افغانستان از سوى مونت استوارت الفيستون موضوع اکثريت پديد آمد. سردرگمى بوجود آمد افغان گدوود شد. به پشتون افغان و اوغان گفته مى شد. مونت استوارت الفيستون با نام گذارى پايه افغانى کردن غيرپشتون کرد. مانند برنامه سيگار امروزى!!!!
حاکمان پشتون گنس (گيج) شدند!
يکى گفت ٩٩٪ پشتون است ديگر اش گفت ٧٧٪, باز ديگر اش ٦٣٪, CIA نوشته کرد بين يک کم ٤٠٪اکنون فقط و فقط حاکمان پشتون نمى داند که تعداد پشتون چند فيصد است.
نام که ستان افغان شد
اقليت و اکثريت در ميان شد
انسان در فغان شد

>>>   باجنوب عطا مخمد نور هزار فیصد موافقم نه شتر راقبول دارم و کلیمه ننگین اوغان را.
ع

>>>   به جناب که "گفته تذکره درست است نه شناسنامه" ! برعکس باید خاطر نشان بسازم، که شناسنامه درست است نه تذکره. به خاطریکه تذکره یک کلمه عربی است وبه معنی یاد آوری ، آنچه موجب یاد آوری می شود، وسیله یاد آوری، یادداشت، وکتاب که در آن شرح احوال شاعران نوشته شده باشد ونیز گذر نامه می باشد. درحالیکه شناسنامه به ورق و یا کارت هویت اطلاق می شود، که از طرف اداره ثبت احوال نفوس یک مملکت به شهروندانش داده می شود، که از روی آن شناخته شوند.
امین

>>>   طفلک به نام فیصل طفلانه سخن می زند مردم افغانستان ذ کر کلیمه افغان را درج اصل تذکره می خوانند

>>>   اقلیت های قومی مذهبی و یا نژادی در بیش از ۷۰ در صد کشور های جهان مشکلات امنیتی و سیاسی را برای اکثریت بوجود می‌آورد و آن دست و پنجه نرم می کنند علنا در چندین کشور های جهان به این مشکلات درگیر اند و زوزانه صدها نفر جان خود را از دست می‌دهند مثلاً در پاکستان ایران ترکیه سوریه عراق عربستان بحرین
آمریکا فرانسه آلمان تاجیکستان ازبکستان و چندین کشور دیگر جهان به این مشکلات درگیر که افغانستان هم از این مستثنا نیست جنگ ۳۵ ساله افغانستان که باعث عقب و ویرانی افغانستان شده عامل اصلی یش همین اقلیت های قومی و نژادی افغانستان است عطا نور تو بکدام اساس و کدام منطق والی بلخ هستید
آیا اساسی قومی که هرگز تاجیک ها بیش از ۲۵ در صد باشندگان بلخ را تشکیل نمیدهد آیا شما میفهمی که باشندگان ۱۸ نار کیها هستند پشتون ها بهتر زمین های حاصلخیز بلخ در اختیار پشتون ها هستند پشتون ها بیش از ۴۰ در صد باشندگان بلخ را تشکیل نمیدهد همینطور هزاره ها ازبک ها ترکمن ها عرب ها شما بجز منطق تفنگ و شر و فساد و نوکری برای بیگانگان دیگر هیچ منطق و استدلالی ندارید در چند سال آینده طالبان و حزب اسلامی با دولت یکجا خواهد شد آن وقت بساطی شما هم از ولایت بلخ چیده خواهم شد بلخ هیچ وقت از شما نخواهد شد این را من یقین دارم
جوزجانی

>>>   به جز یک عده متعصبین قوم افغان یعنی پشتون خواهان درج نام قوم خود یعنی افغان در شناسنامه های برقی اند نه همه مردم افغانستان. سایر اقوام غیر افغان هر گز هم نه می خواهند که کسی از طریق چال وفریب وخدعه ویا زورهویت قوم شان را زبین ببرد وهویت قوم خود یعنی افغان را جا گزین آن نماید.

>>>   سلام به تمام شما لطفا از نام افغان در تذ کره هیجانی نشوید چونکه این افغان بودن هویت تمام اقوام را در بر میگیرد اعم از پشتون . تاجک هزاره .... و غیره و اب به اسیاب دشمن نیندازید خواهش است و در صورت نوشتن ملیت در تذکره البته به اقوام مختلف تفرقه مطلق است جدا مخالف ان باشید به مانند یک باشنده افغا نستان وبسسسسس ( اگر تو تو شوی و مه من نی تو خواهد بودی و نی من) .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است