دست های مرموز فرامنطقه ای در جنگ افغانستان
تازمانیکه اهداف دراز مدت و عمق استراتژیک کشورهای منطقه و فرامنطقه ای تامین نشود، جنگ افغانستان ادامه خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۵/۵/۶ کد خبر: 118701 منبع: پرینت

سازمان ملل متحد از افزایش چهاردرصد تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست سال 2016 میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته در کشور خبر می دهد. دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان بانشر گزارشی می گوید که در شش ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک هزار و ششصد فرد ملکی کشته شدند و بیش از سه هزارو پنصد فرد ملکی دیگر زخم برداشتند. چرا با وجود تلاش های فراوان برای برقراری صلح و پایان جنگ افزایش تلفات داشته ایم؟

محمدالله ببرک آگاه مسایل سیاسی گفت: امسال برای افغانستان سالی پرچالش و پر از مخاطره بود. پیش بینی شده بود که ما امسال در برابر جنگ نااعلام شده ای قرار می گیریم که بیشترین تلفات و بیشترین قربانی های آن مردم بی دفاع افغانستان است. طرف های درگیر این جنگ هم مخالفان دولت هستند. آنها با عدم رعایت حقوق بشری و قوانین جنگی و ایجاد ترس و رعب و وحشت مردم بی دفاع افغانستان را هدف قرار گرفته اند.

وی، با بیان اینکه جنگ افغانستان جنگی است که دست های مرموز استخبارات منطقه و فرامنطقه در آن دخیل است، گفت: کشورهای غربی هم که ادعای مبارزه با تروریزم در افغاسنتان می کنند تا بحال فقط ادعا کرده اند، چرا که نه بر تمویل کنندگان دشمنان افغانستان فشار آورده اند نه اینکه آنها را مورد هدف قرار داده اند. برنامه طبق پیمان استراتژیک دفاع از مردم افغانستان در برابر دشمنانشان بود اما دیدیم که اینگونه نشد.

ببرک، ادامه داد: تازمانیکه مراکز اصلی آنها، مراکز تمویل و تجهیز آنها دربیرون از سرحدات افغانستان در هم کوبیده نشود و چشمه هایی که آنها را سیراب می سازد خشکانیده نشود، در کوتاه مدت انتظار ختم جنگ و کاهش تلفات غیر نظامی ها را در افغانستان نباید داشته باشیم.

این آگاه سیاسی، در خصوص جنگ در افغانستان اظهار کرد: در هر انتحار و انفجاری که در افغانستان می شود، بیشترین تلفات را مردم عادی افغانستان می دهد و این واقعا مایه نگرانی جدی مردم افغانستان است. این انتحار و انفجار و جنگ در افغانستان هم جنگی است که در بیرون از اینجا سازمان دهی می شود.

ببرک، معتقد است کشورهای زیادی در جنگ افغانستان دخیل هستند و صلح در اینجا بسیار سخت است و گفت: این جنگی که بر مردم افغانستان تحمیل شده، به یک اجماع ملی و بین المللی نیاز دارد و تازمانیکه مراکز اصلی آنها در بیرون از سرحدات افغانستان درهم کوبیده نشود و منابع تمویل و تجهیز آنها قطع نشود نباید در کوتاه مدت انتظار پایان این جنگ را داشته باشیم و تازمانیکه اهداف دراز مدت و عمق استراتژیک کشورهای منطقه و فرامنطقه تامین نشود این جنگ ادامه خواهد داشت.

وی، در پایان گفت: رییس جمهور افغانستان و سران کشور برای کنترل جنگ و به دست آوردن صلح تلاش های فراوانی می کنند اما باید بدانیم که این تلاش ها به صورت صحیح نبوده و راه به جایی نمی برد. به طور مثال، باید دانست که چه کسانی از تمویل طالبان و مخالفان افغانستان سود می برند و چه سودهایی می برند و چگونه می شود زمینه نفوذ آنها را در افغانستان از بین برد وگرنه فقط جنگ با آنها آب در هاون کوبیدن است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دست های اسرائیلستان مـرموز نیست علنی وواضــــــــح است

>>>   دست اسرایل ستان واعراب و خود امریکا وانگلس است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است