داعش موقعیت انفجار 2 اسد را نداشته است
بدبینی هایی وجود دارد که در این حادثه مقام های دولتی خود دست دارند وگرنه این داعش نامعلوم ناشناخته که در کابل نه نفر، نه حضور و نه پایگاه دارد از کجا آمده که چنین فاجعه ای را به راه انداخته است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۵/۵/۴ کد خبر: 118620 منبع: پرینت

راهپیمایی گسترده مردم در دهمزنگ کابل، آماج حملات گسترده انفجاری قرار گرفت. ده ها تن کشته و صدها تن زخمی شدند. داعش مسوولیت این رویداد را بر عهده گرفت. رییس جمهور کمیسیونی را برای بررسی این رویداد تعیین کرد. برخی از اعضای جنبش روشنایی حکومت را مقصر این رویداد می دانند اما پاسخگوی اصلی این رویداد کیست؟

داکتر محمداکرم عارفی، استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: مسوولیت تامین امنیت در هر کشوری، بر عهده دولت و نیروهای امنیتی است. وقتی در کشوری حرکت اعتراضی نیاز باشد، طبیعی است که مردم آن را انجام خواهند داد. وظیفه دولت در یک نظام دموکراتیک، صدور مجوز یا عدم مجوز نیست. حرکت مدنی یا تظاهرات حق مردم است و مجوز نمی خواهد. آنطور که تصویرها و رسانه های تصویری نشان می دادند دولت هیچگونه تدابیر امنیتی را در پیش نگرفته بود. دولت مسیر ورود به شهر را کاملاً مسدود ساخته بود تا تظاهرات چیان به طرف شهر نیایند ولی کوچه هایی که منتهی به چوک دهمزنگ می شد، کاملاً باز بود. یعنی دولت امنیت خود را تامین کرده بود اما نسبت به امنیت شهروندان بی اعتنا بوده است. پولیس می توانست همانطور که در قسمت های دیگر مسقر شده بود، در وردی دهمزنگ هم چند نفر مستقر می کرد اما دولت در این زمینه توجه خاصی نکرده بود.

وی، در خصوص ادعای رییس گارنیزون کابل مبنی بر بی اطلاعی از تظاهرات و عدم هماهنگی با وی بیان داشت: رییس گارنیزون کابل ادعا می کند که از جریان تظاهرات اطلاعی نداشته است برای همین مسوولیتی متوجه وی نیست. مگر وظیفه وی تامین امنیت شهروندان در هر موقعیتی نیست؟ این گفته بدین معنا است که فردی در وظیفه ای باشد اما بعد از آن بگوید که من اصلاً نمی دانم وظیفه ام چیست. این اوج غفلت وظیفه ای یک فرد را نشان می دهد. علاوه بر این تمام رسانه ها، تمام اطلاعیه ها و مطبوعات همه از سه روز قبل اطلاع از این تظاهرات می دادند. چطور وی در جریان نمی باشد.

عارفی، با بیان اینکه دولت نباید از خود سلب مسوولیت کند، افزود: چرا که وظیفه اصلی وی تامین امنیت مردم است. بخصوص وقتی که آنها دست به اعتراض و یا حرکت های مدنی می زنند. تامین امنیت هم برای دولت کار مشکلی نیست. ما تجربه تامین امنیت را در سطوح بسیار بالا در شهر کابل داریم. مهمانان خارجی در شهر کابل می آیند، مقام های عالیرتبه دولتی هر روز از یک سرک به سرک دیگر می روند تدابیر امنیتی برای آنها به خوبی تامین می شود. دولت در تظاهرات هم می توانست اینکار را انجام دهد. بخصوص لحظه آخر تظاهرات که ساحه ای بسیار کوچک بود. می توانستند همان کوچه را کنترل کنند. ده ها نیروهای امنیتی و پولیس در محل حضور داشتند اما متاسفانه در این قسمت هیچگونه حساسیتی نشان نمی دادند.

استاد دانشگاه، معتقد است دولت هیچ برخوردی با عاملان این حادثه نمی کند و می گوید: ما انتظار نداریم که دولت بتواند با عاملین کوتاهی تامین امنیت برخوردی جدی کند. چرا که دولت از این مساله به آسانی می تواند شانه خالی کند و بگوید ما نیروهای لازم را برای تامین امنیت در صحنه روان کرده بودیم اما مردم شاهد بودند که پولیس و نیروهای امنیتی هیچ نظمی نداشتند و هیچ کدام وظیفه خاصی نداشتند. آنها فقط در قسمت ورود به شرق بسیار جدی بودند و امنیت را گرفته بود. شبیه این مورد، حوادث بسیار زیادی اتفاق افتاده و در هیچ یک از آنها دولت مسوولین امنیتی را به صورت جدی مقصر تلقی نکرده و مجازات نکرده است. جدا از این اتفاقات حتی در جبهه های جنگ هم نیروهای امنیتی در محاصره قرار داشتند و مسوولان امنیتی هیچ تدابیری برای آن اعمال نکردند، نیروهای کمکی روان نکردند و آنها را نجات ندادند و ساحه را به دشمن سپردند.

وی ادامه داد: در اینگونه مسایل هم ندیدیم که یک فرمانده تنبیه جدی شده باشد. تنها کاری که رییس جمهور می کند این است که این فرمانده را از یک مقام برکنار می کند و به مقامی دیگر نصب می کند. این مسایل مشخص می کند که دولت در این موارد مسوولانه برخورد نمی کند. حتی بالاتر از این، بدبینی هایی وجود دارد که در این حادثه مقام های دولتی خود دست دارند وگرنه این داعش نامعلوم ناشناخته که در کابل نه نفر، نه حضور و نه پایگاه دارد از کجا آمده است که چنین فاجعه ای را به راه انداخته است؟

به باور داکتر عارفی، داعش یک نیروی فعال در کابل و اطراف کابل نیست. فقط حرف هایی گفته می شود مبنی بر اینکه یک سری تیم هایی در لوگر دارد. اگر داعشی هم به اینجا و در کابل آمده باشد، احتمال این می رود که به اینجا کشانده شده و آورده شده است. حالا سوال اینجا است که کدام نیرو آن را به اینجا کشانده است؟ داعش فعلا در افغانستان در موقعیتی قرار ندارد که بیاید و یک تظاهرات چنینی را به خاک و خون بکشاند. بلکه اگر داعشی هم در افغانستان باشد اهداف بسیار کلان تری برای خود دارد و دخالت در این امور برای این گروه اهمیتی ندارد و خود در جبهات بزرگ جنگ درگیر است.
با این تفاسیر این رویداد کاملاً مشکوک است و پذیرفتن مسوولیت از سوی داعش پایان کار نیست و باید بررسی های بیشتری شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کاملا درست فرمودید معلوم نیست چند نفر دیگر باید فدایی قوم پرستی و قدرت طلبی اشرف غنی و سایر افراد در دولت شوند چرا فکر نمی کنند در گذشته کارهایی که غیر عقلانی توسط قدرتمداران آن زمان انجام شد را تاوانش را مردم عادی از همه قوم ها با جان ومال خود پرداخت کردند برای پیشرفت افغانستان همه قوم ها باید پیشرفت کنند این غیر ممکن است که فقط بعضی مناطق در نظر گرفته شود مطمئن باشید در دراز مدت همه کشور ضرر خواهد کرد نباید خون شهدا بی نتیجه بماند تاریخ و مردم در آینده به نیکی از این غیرتمردان یاد خواهد کرد وای به حال دولت و مزدورانش که جز آه و نفرین چیزی نخواهند داشت باید بدانید که نسل جدید حق خود را میگیرند و آن را هرگز با خواهش تقاضا نمی کنند.

>>>   برادران ! بسیار ساده لوحانه است که ما بیایم داعش نامعلوم وناشناخته را متهم علیه قوم هزاره نمایم . اصل مطلب این است که داعش قوم هزاره شیعه در افغانستان بسیار روشن و واضح است وآن قوم مشکوکی بنام پشتون است داعش هزاره ها در درون ارتش ملی قرار دارد، داعش هزاره ها در ارک ریاست جمهوری نشسته اند،داعش هزاره ها آن جماعتی اند که در طول تاریخ کشور حقوق این مردم را لکد مال نموده است ،بامیان را زندانی ملی برای این مردم ساخته اند، علیه این مردم در کشور اقدام به وضع قوانین میکنند، برای این مردم نباید فرقی بکند بین داعش ناشناخته وداعشی بنام طالبان وداعش بنام پشتون ویا آنان که امروز این مردم را از حقوق حقۀ شان محروم می سازند وهمۀ اینها داعش هزاره ها یند، امایک مطلب را به هزاره ها می گویم : عزیزان شما با کدام انسجام درونی، باکدام رهبریت واحد قوی ،باکدام امکانات ، با کدام پشتوانه داخلی ویا خارجی ودر عین این که دشمنان تان از تار موی سر تان بیشتر است، اقدام به چنین فعالیت های می کنید ؟؟؟

>>>   چــــــــــــــــــرا یاوه گوئی میکنی ؟ داغش تصاویـــــر انتحاری هارا نتشر کرده که یک جسد موجود در محل کاملا به آن مشابه است ودر ستون بالائی همین صفحه موجود است! مقصد تو از دروغ وپروپاگند چیست؟ اسرائیل موظفت کرده به زهرپاشی؟؟ کی را می خواهی فریب بدهی ؟؟
گیلگمش

>>>   جزاي قروت آب گرم، حكومت قبلاً به گردانندگان اين اعتراضات از خرابي امنيتي اطلاع داده بود، اما اين نوكران خارجي با عث قتل مردم شدند. مردم بيدار شويد ٣٨ سال تجربه كافي است، ملك در اثر توطئه خارجي و چند أجير شان كه ما ها آنها را رهبر فكر كرده و جانهاي خود فداي ارمانهاي شوم شان كرديم. فاميل و اولاد اين رهبران اجنبي شهيد و مجروح نميشود، آنها بايد در خارج عيش و نوش نمايند، و عوام الناس از ساده گي سينه خود را سنگر ساخته و از اين رهبران دفاع مينمايند، بيدار شويد.

>>>   كرزي در مراسم فاتحه شهداي جنبش روشنايي!
اين خود كرزي بود كه پروژه توتاپ را به امضأ رساند و باعث اين همه ماجرا و شهيد شدن برادران هزاره ما شد حالا آمده موج سواري كند و خود را غم خوار مردم جلوه دهد در حاليكه خود همين شيطان باعث بدبختي ملت شده است.

>>>   موقعیت و منفعت را فقط جمعیتی ها داشتند تا برای پشتونها مشکل ایجاد کنند

>>>   تا وقتی که همه فارسی زبانان متحد نشوند به همین شکل
نیست و نابود ساخته خواهد شد یکیش بنام هزاره یکیش
بنام ازبک ویکیش بنام تاجک فقط یک طایفه حق دارد که
راجع به سرنوشت همه مردم واقوام تصمیم بگیرد ولو هر
تصمیمی که باشد باید پذیرفته شود نفع وضرر برای باقی
اقوام مطرح نیست و فقط باید ریس جمهور پشتون باشد
ودر رس قدرت مهم نیست که شایستگی آن را دارد یا ندارد
فقط باید پشتون باشد.ن ف

>>>   وقتی در آلمان یک نفر عادی توان اجرای انفجاری را داشته میتواند یک سازمان تروریستی مثل داعش در کشوری مثل افغانستان که بی نفاقی از هر طرف فواره میزند چگونه نمیتواند توان و موقعیت این عمل شنیع را داشته باشد؟

>>>   به نظرجناب شان این هدف خورد بود وداعش به زعم گفته شان اهداف کلان رادنبال میکند مگرمن میگویم که این هدف هم برای داعش یک هدف بود ونزدما بسیارکلان است

>>>   به نظرجناب شان این هدف خورد بود وداعش به زعم گفته شان اهداف کلان رادنبال میکند مگرمن میگویم که این هدف هم برای داعش یک هدف بود ونزدما بسیارکلان است

>>>   آدم بیعقل دولت چطور میتواندیکنفررابه حمله ی انتحاری دریکی دوشب شست وشوی مغزی وآماده انتحارسازد - ازشکم خود گپ جور کردن هم اندازه ی دارد. سلیمان ازکابل

>>>   داعش در عربستان ، ترکیه ، بروکسیل ، جرمنی ، نیویارک ، لندن و روسیه حملات مینمایند .در افغانستان حضور نظامی دارند رادیو دارند مراکز جلب وجذب دارند ، پس چطور این آقای مفت خور داستان شکمی میگوید !!!
کمیسیون حقوق بشر جاغوری

>>>   داعش عربستان مانند سایه ملت ما است ودست او به هر جا میرسد. به این بهانه از قتل شهیدان ګریز نکنید

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   مسئولیت این حادثه را سر قومندان قوا های امنیتی کشور یعنی خود غنی کوچی دارد۰ غنی احمدزی باید جوابگو باشد و باید محکمه شود، نه معترضان۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است