مخالفت نورستانی ها با تغییر نام دهمزنگ (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۵/۵/۴ کد خبر: 118610 منبع: پرینت

شورای نورستانی های مقیم کابل، با تصمیم رییس جمهور اشرف غنی مبنی بر نامگذاری چوک دهمزنگ به نام چوک شهدا مخالفت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، به گفته آنان منار موجود در این خیابان به نام سپهسالار عبدالوکیل خان نورستانی از پیشگامان استفلال افغانستان نامگذاری شده که تاریخی می باشد و باید نام تاریخی این چوک حفظ شود.

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607250740171323.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607250740171405.jpg

کد(10)

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل این مردم بی سوادی است.
Ha.Af

>>>   أيا منار و ميدان يكيست؟
مهاجر

>>>   حق مسلم مردم شریف نورستان است ومن از حق آنها حمایت خویش را اعلام میدارم .
نورالحق باشنده ولایت ننگرهار

>>>   جالب است. غنی هم ازتاریخ افغانستان خبرندارد

>>>   منار به نام عبدالوکیل وچآــــــوک بنام شهــــــــــــدا !

>>>   عوض کردن نام های تاریخی راه را به نابود کردن تاریخ سرزمین باز میکند که تغیر داده بروند و هر کوهسلیمانی که در اینده قورره ی هم زد بنام او دلخواه نام جای را تغیر داده و به او خاین میبخشند. خوبترین شان خوشحال خان است .او در این سرزمین زندگی نکرده از این مردم نبوده و همزبانانش هیچ آگاهی به زندگی او واشعارش ندارند. آگر واقن به محتوای افکارش آگاه شوند از او بیزار میشوند. بزرگی خوشحال خان واقعی آنها را به دلهره می اندازد. انها به ملالی خیالی نیاز دارند. مردم یک محل باید در این مورد تصمیم بگیرند و نه گماشته های جان کری. ک.ب.

>>>   اشرف غنی یک فیر بی خریطه کرد، آنقدر جدیش نگیرید، دهمزنگ غیر از آنهم یک نام تاریخی است

>>>   باز تقلب قبیلوی میدان دهمزنگ را هرف قرار داد :
میدان دهمزنگ هیچ زمانی به نام سپهسالار عبدالوکیل خان نورستانی نبودی و تا حال نه در مکاتب افغانستان و نه هم در رسانه ها به این نام ذکر نشده است حدود ۱۰۰ سال است که نام دهمزگ ، که در نزدیکی زندان دهمزنگ که توط حاکمان ظالم آن زمان فقط برای شنکجه آزادی خواهان افغانستان بوده است . شهید سید اسماعیل بلخی نیز حدود بیش از ۲۰ سال را در این زندان سپری نموده و دها و صد ها آزادی خواه به خصوص تمام خانواده غلام نبی خان چزخی حتی کودکان شان در این زندان بودند .

>>>   یعنی خون بیش از 80 نفر ارزش این نامگذاری را ندارد
وای از این تعصب
تازه این اقدام شهدا در سمت و سوی حفظ استقلال کشور است اگر بفهمید!!!!

>>>   حق دارند

>>>   دو ستان عزیز !
تصامیم عجولا نه وبی خبری از تاریخ کشور این چنین ما جرا ها را در پی می داشته باشد .
اگر دو لت مردان نامنهاد به تا ریخ نظر اندازی نما یند بسیاری از مناطق مکاتب دانش گاها بنام افرادی شده است که انها خود مخالف تا سیسات یاد شده بوده اند . ولی روزی می رسد که همه چیز بر وفق مراد مردم جامه عمل می پوشد .
ک.م از کابل

>>>   اسم منار را که تغییر نداده است بلکه اسم چوک را تغییر داده این و عبدالوکیل هم اسن این چوک را دهمزنگ نگذاشته است. چطور شد که اسن میدان هوایی خواجه رواش را به راحتی به نام کرزی تبدیل کرده و هیچ کسی اعتراض نمی کند اما اسم چوک دهمزنگ که هیچ ربطی به عبدالوکیل ندارد مخالفت راه اندازی می شود. دست باید اسامی تاریخ کشور حفظ شود اما در همه موارد نه در موارد دلبخواهی.

>>>   حرف بسیار نیک و بجاست که نام دهمزنگ نباید تغییر یابد چون نام تاریخی و حماسی کشور است.
احترام به کشته شدگان و زخمیان حادثه 2 اسد اما بخاطر خوش جناب باید نام افغانستان را قبرستان بگذاریم. در غیر آن نام دهمزنگ را کسی اگر تغییر داد دلشه بد میکنیم دهمزنگ سرش بشین زنگ بزن

>>>   اين افغانستان است هر كار امكان دارد،

>>>   ميگويند.
دوتا دزدي خري دزديدند.
سر تقسيم به هم جنگيدند.
ان دوتا بود سرگرم زدو خورد
دزد سوم امد در گردن هر دو زدو برد
شما ملت عبرت نگرفتم.
مثل حيوانات در جان همديگر افتادين و دندان ميگيرن.
پناه به خدا از دست شما جاهلان .
مولوي سبحان قل از لندن.

>>>   شهدا روح شان شاد باد؛ و ما اگر نام هر منار را به نام یک واقعه و حادثه تغیر بتیم بعد از یک سال زیارتگاه جور میشود. و مردم شمع روشن به این زیارت میایند....و غیره و غیره....

>>>   ده درکجا و ده مزنگ در کجا
ده مزنگی کابل

>>>   برای من تعجب اور است درکشور های دیگر نام میدان هاو سرکهایشان را به نام مفاخر و بزرگانی میگذارند که به کشور خدمت نموده اند ولی در افغانستان سرکها وچوکها به نام جنایت کارها ویا به یاد وقایع تلخ تاریخی گذاشته میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   منار در جایش است ونام عبدالوکیل خان با کار انجام داده اش ثبت تاریخ افغانستان است وچوک دهمزنگ بنام چوک شهدا نام نهاده شده از جانب ریس جمهور کشور اعتراض شورای مردم نورستان بی جا وغیر اصولی است پس از ازادی واستقلال کشور ما از انگلیس ها که بدست اورده بودند این چوک را کسی بنام چوک عبدالوکیل خان یاد نکرده وتا امروز بنام چوک دهمزنگ مشهور وزبان زدعام وخاص است که اکنون بنام چوک شهدا نام نهاده شده وعبدالوگیل خان هم از جمله شهدای کشور است کدام کشکل قانونی در این نام گذاری ریس جمهور دیده نمیشود .

>>>   حق با مردم نورستان است و باید به نظر نورستانی ها احترام گذاشت .

>>>   اصلا مشکل این مرز و بوم بی سوادی است!!
جعفر

>>>   با درود و سلام بر ارواح شهدا و تسلیت بر بازماندگاه شان.
نام های تاریخی نباید تغییر کند. اگر قرار بر این باشد که در هر چوکی که انتحاری می شود نام آن چوک یا جاده را تغییر دهیم هر روز ما شاید تغییر نام سرک ها و چوک ها خواهیم بود.

>>>   مابنام عبدالوکیل کسی رانمیشناسیم.
این چوک بنام شهدای جنبش روشنایی است.
ع

>>>   یعنی خون بیش از 80 نفر ارزش این نامگذاری را ندارد
وای از این تعصب
تازه این اقدام شهدا در سمت و سوی حفظ استقلال کشور است اگر بفهمید!!!!

>>>   راست میگویند!!!!

>>>   صد ها نام بگذاريد مگر مردم دهمزنگ خواهد گفت خوبست تنور داغ است يك چيزى لالى پپ مانند. براى فرو نشاندن اتش اختراع و اپتكار ضرورت زمان است پسانها ياالله يانصيب كي داد كي گرفت مگر پيش قراولان هزاره فهميده مردم خود را لقمه دهن توپ ساخت.

>>>   80 نفر هز بی عقلی خود خودشان را به کشته داده اند وقتیکه از تجاوز دشمن و انتحاری در کابل با خبر باشی بخاط پول جمع کردن در حساب خویش از داخل و خارج حاضر به برپائی حرج و مرج باشی باز که کشته شدی شهید هستی ؟ خودت خود را از بی عقلی و بخاطر پول به کشته بدهی باز نامش شهید است بس است مردم همه چیز را میدانند خود را صدقه پیسه خارجی و داخلی نمودند .

>>>   هزاره ها باخون خود نام افغانستان راروزی تغیرخواهد تاد امشاالله ...

>>>   لیونی غنی (یعنی غنی دیوانه) یکبار دیگر بیسوادی خود را در رشتهٔ تاریخ افغانستان ثابت کرد. و یا اینکه او این بار میخواهد هزاره ها و نورستانی ها را به جنگ بیاندازد. این نیز ممکن است که او به دستور بادار خود انگلیس میخواهد نام یک آبدهٔ مهم استقلال را به بهانهٔ اظهار تأسف به واقعهٔ دهمزنگ، که خود مسئول آنست، از خاطرهٔ نسل های آینده بزداید.
گلداد

>>>   مناره عبد الوكيل خان نورستاني يك اثار تاريخي است و نماينده گي از استقلال كشور ما ميكند او يك شخص نيك و وطن دوست بود يادش گرامي باد . براي هر أفغان وطن دوست لازم است تا از اين شخصيت نيك و وطن دوست قدر داني نموده و براي كسي اجازه ندهند كه نام اين منار تاريخي را تبديل نمايند. وسلام

>>>   ریاست ترافیک بنام شهدای جنبش بگذارید

>>>   نمی دانم چرا نمی خواهیم واقعیت ها را بفهمیم . حالا واقعا دوستان مخالف دردشان چیست ؟ این که چرا یک نام تغییر کرد ! باشد نام سر جای خودش بماند اما تو را بخدا قسم بیایم ما ملت تغییری در منش و فکر هایمان بوجود بیاوریم . این افرادی که در چوک دهمزنگ جانشان را از دست دادن و شهید شدند چه پیغامی داشتند ؟ چه می خواستند بگویند؟ بیایم کمی بدون تعصب و خشم قضاوت کنیم بیایم ما مردم افغانستان همه آگاه شویم و یک ملت شویم و از دولت بخواهیم و مجبورش کنیم که عدالت محور باشد ... شاداب

>>>   ...پشتون پرست خودخواهی است که به دیگر اقوام توهین کرده و شهدای آنها را بی عقل مینامد و حقوق یک قوم را زیر پا میگزارد و نمک به زخم هزاره میپاشد.

>>>   چوک چهاراه راه "شهیدان روشنایی" یک مناریاد بود انجا ساخته میشود بزودی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است