افغانستان زیر اشغال آمریکا قرار دارد
خروج نیروهای خارجی، از شروط اصلی طالبان برای صلح و مذاکره بوده است. حال که ملا هیبت الله، بامشکل مالی مواجه است، این مساله را پررنگ تر بیان می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۵/۴/۱۹ کد خبر: 117969 منبع: پرینت

ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان در نخستین پیامش به آمریکا هشدار داد که به اشغال افغانستان پایان دهد. همچنان رهبر این گروه از کشورهای منطقه و همسایه، خواسته است تا با این گروه همگام شود چرا که آمریکا منافع مشترک شان را به مخاطره انداخته است. همچنان گفته می شود این رهبر از افرادش خواسته است تا به مسلمانان آسیب نرسانند و از مکتب ها، مدرسه ها و شفاخانه ها حفاظت کنند. حالا با توجه به جنایت های اخیر طالبان لایه های پنهان این پیام چیست؟ آیا می شود این اعلام ها را روپوش گذاشتن روی تمام این جنایت ها دانست؟

داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «باخبر» گفت: پیام طالبان به سه بعد اشاره دارد. در برخی ابعاد به صورت مستقیم و در برخی ابعاد به صورت کنایی و ضمنی است. پیام مستقیم آنها به آمریکایی ها این است که باید افغانستان را ترک کنند. آنها می گویند تازمانیکه آمریکایی ها حضور داشته باشند جنگ طالبان هم با آمریکا و همینطور حکومت افغانستان که آن را دست نشانده آمریکا می دانند ادامه خواهد داشت. پیام دیگر به کشورهای منطقه، چون چین و روسیه و ایران است که عمدتاً کشورهای ضد غربی هستند و منافع مشترک با طالبان دارند است. آنها درصدد جلب حمایت های منطقه ای و مشروعیت منطقه ای برای خود هستند. همچنین افغانستان را کشوری اشغال شده ارزیابی می کند. یعنی پیامشان به مردم افغانستان این است که افغانستان زیر اشغال آمریکا قرار دارد بنابراین می خواهند برای خود مشروعیت داخلی تولید کنند و در صدد جلب حمایت های داخلی و بسترهای اجتماعی می باشد. این سه نکته در پیام طالبان مشاهده می گردد.

وی، در خصوص هشدار به آمریکا در بیانات ملا هیبت الله بیان داشت: خروج نیروهای خارجی، از شروط اصلی طالبان برای صلح و مذاکره بوده است. حال که ملا هیبت الله، بامشکل مالی مواجه است. این مساله را پررنگ تر بیان می کند و به گوش کشورهای منطقه می رساند. ملا اختر منصور، تاجر بود و در بسیاری از کشورهای عربی تجارت می کرد و شرکت های بزرگی داشت که وی را از لحاظ مالی تامین می کرد اما ملاهیبت الله این ظرفیت را نداشته و برای جلب حمایت های کشورهای همسایه این بیانات را صادر می کند.

داکتر نظری، در خصوص واکنش افغانستان در قبال این حرف های طالبان گفت: در حال حاضر، استراتژی حکومت افغانستان، بیشتر مبارزه با طالبان است. البته تردیدها وجود دارد که این استراتژی ادامه پیدا می کند یا اینکه در آینده دچار فرسایش خواهد شد. حکومت افغانستان در حال حاضر فاقد یک پشتیبانی افکار عمومی می باشد. این مساله باعث شده است که رقبای دولت افغانستان هر بار تلاش کنند که یک ابزار جدید را به منظور اهرم فشار مورد استفاده قرار دهند. از یک طرف طالبان تلاش می کنند حملات خونین خود را بیشتر بسازند و قدرت نظامی و عملیاتی خود را به رخ دولت کابل بکشانند و از طرف دیگر به گونه ای سیمای سیاست خارجی پاکستان در برابر افغانستان بیشتر بازتاب پیدا می کند. چرا که جاه طلبی های ملاهیبت الله زیاد است و این گفته ها می تواند بازتاب سیاست خارجی پاکستان باشد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: واکنش افغانستان در قبال این حرف ها، این خواهد بود که جنگ را در سیاست های اعلامی خود دنبال می کنند اما باید دیدکه در سیاست های عملی خود چه کارهایی را دنبال می کنند. به نظر می رسد که در سال جاری، حکومت افغانستان با چالش های زیادی، روبرو خواهد بود. چراکه قرار است نیروهای بیشتری از طالبان از داخل پاکستان گسیل داده شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملا هیبت الله میگوید:
امریکا یا باید به اشغال خود در افغانستان خاتمه بدهد،در غیر آنصورت تمام سربازان افغانی را خواهم کشت و افغان هایی که سرباز نیستند،در اثر حملات انتحاری و گروگان گبری خواهم کشت.
آنقدر افغان ها را خواهم کشت که امریکا مجبور شود،بخاطری که گناه خون افغانها به گردنش نشود،سربازان خود را ار افغانستان خواهد کشید.

>>>   با این عمل کرد خاینانه پاکستان این کشور فعلا در انزوای کامل سیاسی واقتصادی مواجه است وغلامک اجیر ان ملا هیبت وطنفروش بی غیرت هم در یک حالتبدی اقتصادی ونظامی قرار دارد ازین حرف های پوچ ونادرست رهبر گروه بد نام طالبان هیچ چیزی را بدست اورده نمیتواند جز بد نام شدن بیشتر خود شان وبادار پاکستانی شان دیگر هیچ سودی ندارد وبه این حرف های فریب دهند این غلامک پاکستان کسی فریب هم نمی خورند زیرا ازوده را ازمودن خطا است یگان قصه فیل وپشته را شنیده بودیم اما امروز در سخنان اخطاریه ملا بی غیرت هیبت کاملامشهود است برو ملا هبیت بی غیرت این باد ته دیگه جای خالی کو که بوی بادت ما را دل بد ساخته دال و چپاتی را کمتر بخور راستی که خیلی تند بوده که باد خوده گرفته نتوانستی .

>>>   یا هو !
آقای استاد یونیورستی ! جنگ طالبان ، جنگ دونفر ، جنگ دو همسایه خانگی ویا جنگ دو قریه نیست . بلکه جنگ طالبان در مقابل 48 کشور که در آن 3 ابر قدرت نظامی و اقتصادی شامل است ، میباشد . و همچنان جنگ آوران طالب 200 یا300 نفر نیست که مصارف جنگی آنها از جانب
یک تجار یا چندین تجار تمویل شود ، بلکه تصور میرود که جنگاوران طالب بیشتر از 50000 نفر باشند ، علاوه از این
1000 ران نفر در پشت جبهه مصروف تدارک واکمالات وغیره
هستند ، که همه آنها مصارف کار دارند .
از نظر من ، محمدکریم تاجر وملیاردر هندی که در مومبایی هندوستان زندگی دارد ، نمیتواند یکساله خرچ طالبان را تمویل کند ، چه رسد به ملا منصور که شاید تاجر چند بسته لباسهای لیلامی(کهنه) باشد .
نیازی

>>>   ما باید منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم نه منافع چین،روسیه،ایران وباکستان را، بنا بر این هر کشوری که برای بلند بردن ظرفیتهای وسیع نظامی،اقتصادی وسیاسی از منافع ملی کشورمان کمک کند ما نیز استقبال میکنیم وهر کشوری که به منافع ملی ما ضربه میزند باقدرت در مقابلشان می استیم گرچه آن کشور ظاهرش اسلامی باشد.
نادر خلیلی

>>>   باکمال احترام به این استاد محترم ! تحلیل شان در مورد ترورست ها و طالبان به این سادگی ، یک تحلیل ... است ، زیرا تجارت شخصی ملا منصور کفایت این همه مصارفات جنگی را نکرده و نمیکند اگر ترورست ها متکی به سرمایه شخصی می بودند حالا ترورست در جهان وجود نمیداشت .
همچنان به نظر استاد محترم هیبت الله از همسایگان کمک خواسته باشد ؟ آیا ملا هیبت از یک طرف خروج خاجی را شرط مصالحه میداند و با خارجی دیگر دوست میشود ؟و آیا ترورست دین و مذهب و ملت را می شناسد ؟لذا دلایل بی پولی و دوستی با همسایگان ما دلیل موجه نیست ، همه وهمه حیله های است که بادارش به ابلاغ کرده زیرا تمویل کنده آن در تنگنای سیاست قرار گرفته است و آیا ترور مردم و محصلین بیگناه ما از تنگ دستی است و یا از اراده شوم ترورستی و حمایت کشور همسایه ما ، ... غو بیشتر میزند..
خموش از فرانسه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است