مضرات بودن آمریکایی ها در افغانستان
آمریکایی ها در هرجایی که بوده اند پروژه بحران را آب داده اند تا خود تعیین کنند که وضعیت چگونه باید باشد. در حال حاضر هم آمریکایی ها به بودن در افغانستان نیاز دارند و بحران سازی تنها تاکتیکی است که آمریکایی ها استفاده می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۵/۴/۱۷ کد خبر: 117933 منبع: پرینت

سناتوران ارشد آمریکایی از رییس جمهور اوباما خواستند که شمار نیروهای آمریکایی را در افغانستان کاهش ندهد. به این دلیل که سرنوشت عراق متوجه افغانستان خواهد بود. تعداد نیروهای آمریکایی که حالا در افغانستان حضور دارند به 9500 تن می رسد و اگر این نیروها به 5800 تن کاهش یابد آینده افغانستان هم بهتر از عراق نخواهد بود. واقعا آینده افغانستان عراق دوم است؟ اگر نیروهای آمریکایی هم در افغانستان حضور داشته باشند و نیروهای امنیتی کشور را تمویل و تجهیز درست نکنند، آینده نیروهای امنیتی افغانستان چگونه خواهد بود؟

رحمت الله بیژن پور، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «پس از خبر» گفت: آمریکایی ها فقط با روزمره سنجی سیاست می کنند و اینگونه اعلامات بدون سنجشی را مطرح می کنند. گاه ناتو اعلام خطر می کند و گاه هم وزارت دفاع آمریکا، گاه مجلس کنگره آمریکا، این بحث را مطرح می کند، گاه رییس جمهور، معلوم است که هیچ کدام از این اعلام ها دقیق و راست نیست. بازی همان است که آنها تعداد نیروهای یشتر از تعداد موجود را در افغانستان می خواهند. وگرنه پنج هزار نیروی خارجی در افغانستان نیاز نیست. نه برای تربیت و نه برای آموزش و نه برای هیچ چیزی.

وی، با بیان اینکه نیازی نیروهای آمریکایی هیچ نیازی را در افغانستان مرتفع نمی سازند، افزود: بهتر است که نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند تا کشور، بتواند وضعیت خود را خود تعیین کند. این بسیار مهم است. موجودیت نیروهای آمریکایی درافغانستان موجب تقویت مخالفت ها و جنگ است. اگر با پنج هزار نفر هم باشند وضعیت همان عبارت موجود است همانطور که با بیست هزار نفر هم نتوانستند با تروریست مبارزه کنند. در حالیکه در گذشته تعداد طالبان بسیار کم بود اما امروز آنها ارتقا یافته اند و وضعیت به سود بحران انکشاف کرده است. بحران تقویت شده و نظامی سازی ما، تنظیم وضعیت، انتظامات کنونی در سطح لشکری و کشوری در افغانستان افت کرده است. از این جهت ده هزار نیروی آمریکایی برای افغانستان نیاز نیست. چرا که هیچ کاری هم انجام نمی دهند. در گوشه گوشه های افغانستان تهدید است. انفجارها به گوش ارگ رسیده است. پس موجودیت این نیروها برای چیست؟ برای روز مبادا؟اگر این کار برای روز مبادا است که نیازی نیست.

بیژن پور افزود: به این ترتیب موجویت نیروهای آمریکایی در افغانستان کم و بیش کردن یک سیاست دروغ است و به اصطلاح پینه زدن است و به هیچ وجه سودی برای افغانستان ندارد.

این آگاه روابط بین الملل، در خصوص گفته سناتوران آمریکا مبنی براینکه، افغانستان عراق دوم می شود، ابراز داشت: ما هم اکنون عراق دوم هستیم. یعنی تصور نکنیم که افغانستان چیزی بهتر از عراق است. افغانستان امروز در انتحار وانفجار و کشتار بدتر از عراق است. چه چیز هایی در عراق است که در افغانستان نیست و چه چیزی در فلسطین است که در اینجا نیست؟ چه چیزی در سوریه است که در اینجا نیست؟ در هر جایی که آمریکایی ها هستند بحران سازی کرده اند. در هر جایی که بوده اند مشکل سازی کرده اند. در هر جایی که بوده اند پروژه بحران را آب داده اند و به آن انرژی رسانده اند تا خود تعیین کنند که وضعیت چگونه باید باشد. در حال حاضر هم آمریکایی ها به بودن در افغانستان نیاز دارند و بحران سازی تنها تاکتیکی است که آمریکایی ها استفاده می کنند.

به باور بیژن پور، با آمدن آمریکایی ها، پروژه بحران توسعه یافت. مافیا رشد کرد، شکاف طبقاتی به وجود آمد، در عین حال ارتباط مردم با حاکمیت نظام محدود شد. حکومت هایی سر به درون دیوار به وجود آمد که در واقع هیچ کاری برای مردم نمی کنند. افزون بر اینها تروریزم تقویت شد. مرگ و میر بیشتر شد و تلفات نیروهای ما بیشتر شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها بسیاری از ارزش ها نیز در کشور ما کم شده است. به طور مثال هیچ انگیزه ای برا تعریف شهید نداریم. چرا که ادبیات بی اعتنایی در افغانستان شکل گرفته است. ادبیات بی اعتنایی به ارزش ها. آمریکایی ها اگر دو هزار سال دیگر هم با ما باشند ما به افول می رسیم ورشدی نخواهیم داشت.

بیژن پور در پایان گفت: با این تفاسیر، ما باید به استقلال فکر کنیم، قابلیت های ما باید توسط خود ما رشد کند. ما باید وضعیت مان را رشد دهیم. دموکراسی ما باید مردمی باشد و درون جامعه مان شکل بگیرد. نظام سازی، هم درون خودمام شکل بگیرد و ما خود باید مهندس وضعیت باشیم. نه اینکه منتظر کسی باشیم که هر روز پروژه را به بحران می برد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احسنت .اقای بیژن پور.مگر آمریکا در این چند سال چه کرده که حالا بکند .مرگ یک بار شیون هم یک بار .یا همه گی توسط طالبان این نوکران امریکا کشته میشویم یا با دستان خود این مزدوران پاکستان را از کشور بیرون میکنیم.

>>>   امریکا به دنبال نا امنی منطقه میباشد.وترنزیت مواد مخدر ودنبال امنیت غارت اموال ومعادن ماست .وبه وسیله طالبان که در اصل نوکر وجیره خوار خود آمریکا میباشد منطقه را نا امن کرده تا بهانه برای حضور داشته باشد .واین تاکتیک لو رفته حتی بچه شش وهفت ساله هم این رامیداند.

>>>   نیروهای اشغالگر و حضور انان در خاک افغانستان فقط به معنای ادامه جنگ و نا امنی در افغانستان عزیز است من کاملا با این مقاله موافق هستم . امارت اسلامی افغانستان از خروج نیروهای ایلات متحده امریکا از خاک افغانستان عزیز استقبال خواهد کرد . مردم افغانستان تنها کسانی هستند که سرنوشت کشورشان را باید با دستان خودشان رقم زنند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   مضرات سگرت بیشتر از مضرات غربی است

>>>   بودن نظامیان امریکا در افغانستان بخاطر ضرورت و یا عدم ضرورت افغانستان نیست، بلکه بخاطر مبارزات انتخاباتی امریکا است.
اگر یاد تان باشد،بارک اوباما در هنگام مبارزات انتخاباتی اش در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اش، در حالی که از خروج قوای امریکا از عراق پشتیبانی کرد، در عین حال به ادامه حضور قوای امریکایی و حتی ازدیاد آنها در افغانستان توصیه کرد. زیرا ار یکطرف باید رای مخالفان جنگ را بدست می آورد و در عین حال از طرف دیگر باید کمک های مالی و رای لابی های فابریکه های سلاح سازی و بخش نظامی و یکتعداد جمهوری خواهان را نیز با خود میداشت.
همچنان هیلری کلینتن نیز در بیانیه های خویش از پیروزی در مقابل داعش حرف نمی زند، بلکه او میگوید که باید جلو توسعه داعش گرفته شود، نه آن که داعش از بین برود.بنأ تا زمانی که دموکرات ها هردو پله ترازو،یعنی مخالفین و موافقین جنگ را در اختیار دارند، به ادامه دولت داری خویش در امریکا ادامه میدهند.
مبصران سیاسی و آگاهان سیاسی واستاد های دانشگاه در افغانستان، چون از جهان خارج بدور اند و یا امکانات دستیابی به اخبار نشراتی و غیر نشراتی را ندارند، زیادتر از روی احساسات و با در نظر داشت اوضاع داخلی افغانستان، مسایل را تحلیل و تجزیه و ارزیابی میکنند، نه بطور کلی و جامع، با در نظر داشت اوضاع خارجی.
اگر شما تاریخ افغانستان را با در نظر داشت آن که در هر مقطع زمانی آن در جهان خارج ،خصوصأ در کشور های بزرگ و مقتدر چه وقایعی رخ داده است و بدین صورت چه تغیراتی دررسیاست داخلی و خارجی افغانستان صورت گرفته است و چه پیوند هایی بین تغیرات جهان خارج و افغانستان وجود داشته است، در نظر بگیرید، شاید تاریخ افغانستان را به نحوه دیگری بر رسی خواهید کرد و آن را از سر خواهید نوشت.

>>>   ايشان حقيقت را گفتند . فرق بين عراق و أفغانستان در مثله امنيتى ندارد . هـر دو كشور دچار نا امنيتى استند ، انفجار ، انتحار و جنگ با نيرو هـاى مخالف نظام . تنهـا فرق عراق اين أست كه نفت بيشتر دارد . أحمدى كايل

>>>   آقاى بيژنپور شخصيت بزرگ فرهـنگى أفغانستان استند . ما جوانان غبطه مى خوريم از حكومت وحدت ملى كه از چنين شخصيت دانا و توانا استفاده نمى كنند . بنظر ما تنهـا فرقى بين أفغانستان و عراق اين است كه انهـا عرب استند و ما نيى. أفغانستان و عراق كشور هـاى اسلامى استند كه دچار نا امنيتى و جنگ استند . چندين مليون مهـاجر دارند . اختلافات قومى و فرقيى در هـر دو ديده مى شود و دولت هـاى هـر دو كشور توسط امريكاه تعين شده است.

>>>   آفرین بر این مرد خبیر و واقع بین. ملت بیسواد در عوض چنین اشخاص وطندوست، خاینینی نظیر ع و غ را به بر سرنوشت خود حاکم ساخته است. باید ماتم گرفت!
کابلی زاده

>>>   خدا نه کند قوای خارجی از حمایت ارتش دست بیرون کشد و الا فاجعه های دهه نود به شکل بد تر آن تکرار خواهد شد
م.هاشم کریم زاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است