امضای تفاهمنامه بنیاد آسیایی و وزارت عالی تحصیلات
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۵/۴/۱۵ کد خبر: 117912 منبع: پرینت

بنیاد آسیایی یک بنیاد خصوصی می باشد که هدف آن بهبود وضع آموزش و تحصیلات در کشورهای آسیایی می باشد. وزارت عالی تحصیلات نیز طی تفاهمنامه ای که با این بنیاد امضا کرده است تلاش دارد وضعیت تحصیل زنان در داخل کشور را بهبود ببخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در مورد تفاهمنامه امضا شده گفت: در خصوص بحثی که در امریکا صورت گرفته است تفاهمنامه ای میان وزارت تحصیلات عالی و بنیاد آسیایی صورت گرفته است که هدف این بنیاد کمک های آموزشی به کشورهای آسیایی جهت تحصیل و اموزش می باشد.

وی در مورد موجودیت بنیاد آسیایی که یک بنیاد غیردولتی و بسیار مهم برای کشور های آسیایی می باشد می گوید: این بنیاد با جنبه های اجرایی پروژه های تطبیقی سعی در تسهیل آموزش زنان در داخل افغانستان کرده است.

وی افزود: این تفاهمنامه دو محور اصلی دارد. محور اول آن بورسیه تحصیلی می باشد که از 900 صندلی بورس 720 عدد آن مربوط به مقطع لیسانس می باشد و در دانشگاه های خصوصی داخل کشور می باشد و باقی مانده ی آن مربوط به مقطع ماستری می باشد.

محور دیگر آن ظرفیت سازی در داخل خود وزارت عالی تحصیلات می باشد به خصوص سه ریاست مهم وزارت عالی که یک ریاست کمیته کنکور دو ریاست ارتباط خارجی وزارت تحصیلات و سه ریاست بورسیه داخلی کشور را شامل می شود. این دومحور اصلی متعهد به انجام اصول هایی که در این تفاهمنامه پیش بینی شده است می باشند.

امین، در خصوص زمان اجرای این تفاهم نامه می گوید: حدود 30 درصد از این بورس را در ماه سپتامبر2016 که تقریبا 216 نفر می شوند توسط دانشگاه های خصوصی انتخاب و همینطور از طریق کنکور از نمره های 151 تا 189 که از مناطق مختلف و از خانواده هایی با وضعیت اقتصادی ضعیف تر انتخاب می شوند و اما تعداد 504 نفر باقی مانده آن در سال 2017 انتخاب و برگزیده می شود. در مقطع ماستری نیز 180 نفر در سال 2017 در کشور هندوستان که از دانشگاه های معتبری برخوردار می باشند مشغول به تحصیل می شوند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، از نقش وزارت، در این تفاهمنامه اینگونه یاد می کند: هدف وزارت عالی شایسته سالاری و انتخاب افراد با لیاقت می باشد و همینطور شناسایی دانشگاه های خصوصی معتبر و تشخیص رشته هایی که نقش استراتژی و ضروری برای آینده ی کشور دارد.

نکته سوم نیز اینکه اگر با نظارت و کنترل وزارت عالی تحصیلات دانشگاهی بتواند برای بار دوم صلاحیت خود را کسب کند به عنوان یک موسسه معتبر شناخته می شود و این دانشجویان بورسیه به هر دانشگاهی معرفی و فرستاده نمی شوند.

وی در خصوص رشته های منتخب برای بورس می گوید که سعی می شود از رشته های مشبوع استفاده نشود و رشته هایی درنظر گرفته شود که جامعه ی حال افغانستان به آن احتیاج دارد.

کد (24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راستش ، این فیصل امین سخنگوی وزارت، کیست؟ نکند پسر همان حمیدالله امین، رییس تحصیلات خصوصی در وزارت تحصیلات عالی ، باشد؟ اگر همان است بدا به حال این مملکت جاسوس پرور و قوم محور!
نگار، استاد سابق فاکولته ءعلوم اجتماعی

>>>   زنان باید در رشته های حسابداری، حقوق، کمپیوتر، اداره، طب و تجارت بیشتر تحصیل کنند تا در اجتماع جایگاه خود را بیابند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است