سیاست دولت بازی اصلاحاتی است
سیاست دولت به صورت بازی اصلاحاتی تبدیل شده است. به اینصورت که دولت یک گام به جلو و یک گام به عقب می گذارد. چون اراده ی لازم در حکومت وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۵/۴/۱۲ کد خبر: 117749 منبع: پرینت

اصلاحات انتخاباتی و فرمان تقنینی یکی از مواردی است که این روزها بحث داغی میان رسانه ها به راه انداخته است. همه ی ما می دانیم که مجلس سنا با فرمان تقنینی موافقت و رضایت خود را اعلام کرد اما مجلس نمایندگان از موافقت با آن امتناع ورزید و ظاهرا دولت نیز از وضع موجود زیاد ناخشنود نمی باشد و اقدام های لازم را جهت اجرای اصلاحات اساسی نمی کند.

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیته انتخابات درباره اصلاحات انتخابات می گوید: انتخابات یک موضوع ضروری می باشد و اصلاحات انتخاباتی تحت فشار های ملی و بین المللی دولت را ناچار به برداشتن گام هایی در این زمینه کرده است.
دولت لابی گری هایی را که در مجلس نمایندگان مرتکب شد در مجلس سنا تکرار نکرد و اگر دولت به معضل انتخابات نپردازد در جلسه وارسا که پیش رو دارد حرفی برای گفتن نخواهد داشت و این از گام های مثبت مجلس سنا است.

وی افزود از هر دو مجلس خواهشمندم که به یک توافق بین یکدیگر برسند و فرمان را تایید کنند زیرا راه گریزی از این فرمان نیست و با رد این فرمان دولت ناگزیر به صدور فرمان دیگری می شود.

وی تاکید می کند که دولت باید حداقلی از اصلاحات را ایجاد تا رضایت طرفین را کسب و جامعه ی بین المللی را مجاب به پرداخت بودجه انتخابات بعدی کند.

اعتقاد وی نسبت به ضرورت اصلاحات اساسی یا اصلاحات حداقل این است که اصلاحات اساسی ضرورت است اما باید بررسی شود که دولت به چه میزان به آن پایبند است. وی می افزاید: به باور من دولت اصلا به انتخابات اعتقادی ندارد چه برسد به اصلاحات انتخابات. اما اگر درصدی از این اصلاحات نیز برای شفاف سازی انتخابات انجام شود قابل قبول است.

فضل احمد خاطرنشان کرد که این اصلاحات از زمان شروع حکومت وحدت ملی انتظار می رفت و همینطور موجودیت یک پارلمان مشروع که متاسفانه به انجام نرسید از جمله انتخابات مجلس نمایندگان که به نحو صحیح ایجاد نشد و حالا یک سال از زمان معین آن می گذرد.

هنگامی که از وی درباره ی اینکه آیا می شود مشکلات افغانستان را با اصلاحات حداقل برطرف کرد پرسیده شد گفت: دولت هیچگاه علاقمند به برگزاری واقعی انتخابات نیست زیرا با برگزاری انتخابات کامل و صحیح امتیازات این حکومت در خطر قرار می گیرد و حداقل اصلاحات انجام شده به دلیل فشارها ی بین المللی و پیش رو داشتن جلسه ی وارسا می باشد که دولت را ناگزیر می کند به نحوی به آن عمل کند.

او معتقد است با توجه به اینکه با برگزاری انتخابات صحیح منافع ارگ نشینان در خطر قرار می گیرد آنها تمایلی به اصلاحات اساسی ندارند و با برجسته سازی مسایل امنیتی از جمله مبارزه با داعش و طالبان سعی می کنند موضوع انتخابات و دموکراسی را در مرحله ثانوی نگهدارند و ذهن مردم را از انتخابات دور کنند و همینطور او اضافه می کند که هنوز هم به تعهدات دولت تضمینی نیست و تنها ضمانت اجرای آن را می توان فشارهای بین المللی و جلسه ی وارسا دانست و متاسفانه همیشه قبل از جلسات بین المللی یک سری سر و صدای دفع الوقت ایجاد می شود و پس از اتمام جلسه دوباره به دست فراموشی سپرده می شود و وانمود می گردد که اصلاحات در دست کار است و منتظر رای مجلس هستیم.

به باور وی دلایل رد فرمان تقنینی توسط مجلس نمایندگان یک، لابی گری های خود دولت از داخل ارگ و حامیان جناح ارگ نشینان که به مخالفت پرداختند و عامل دوم آن وعده نمایندگان مجلس و عامل سوم آن ترس نمایندگان از اینکه جایگاه خود را از دست بدهند. زیرا به خوبی می دانند که با اصلاحات انتخابات و برگزاری انتخابات صحیح خیلی از آن ها موقعیت خود را ازدست خواهند داد.

فضل احمد می افزاید که سیاست دولت به صورت بازی اصلاحاتی تبدیل شده است به اینصورت که دولت یک گام به جلو و یک گام به عقب می گذارد. چون اراده ی لازم در حکومت وجود ندارد و هنگامی که اراده وجود نداشته باشد نمی توان انسجام عمومی را برای موفقیت برنامه ها ایجاد کرد لیکن به علت فشارهای بین المللی می توان برخی اقدام هایی را در سفارت خانه های ذی دخل افغانستان مشاهده کرد.

کد (24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فضل احمد بفرماید عرادجات راکه دروقت قدرت خود که ریس کمسیون انتخابات بود باخود برده است دوباره به کمسیون اصلاحات انتخاباتی بسپارد بعد از آن میتواند در مورد سیاست دولت وغیره مسایل دولتی باز ابراز نظر نماید بهتر خواهدشد
وطن پرست صالح محمد
از دوستان معنوی

>>>   بسيار يك آدم بي حيا بوده در مطبوعات يك لكه است كه چهره اين فاسد را نمايش ميدهند ! جوزجاني


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است