حکومت پیگیر اجرایی شدن اصلاحات انتخاباتی باشد
اقدام مجلس سنا در مورد فرمان اصلاحات انتخابات رییس جمهور، اقدامی ستودنی است. چرا که آنها درک کردند که در عرصه اصلاحات انتخاباتی ادامه بن بست به نفع کشور نیست و به صلاح و خیر این پروسه نخواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۵/۴/۱۲ کد خبر: 117744 منبع: پرینت

مجلس سنا فرمان تقنینی رییس جمهور در قبال انتخابات افغانستان در قبال اصلاحات انتخاباتی افغانستان را تایید کرد. فرمانی که دو بار از جانب مجلس نمایندگان رد شده است. آیا با این تایید اصلاحات انتخاباتی قابل اجرا است؟ نتیجه اصلاحات انتخاباتی با این شرایط به کجا خواهد انجامید؟

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: اقدام مجلس سنا در مورد فرمان اصلاحات انتخابات رییس جمهور، اقدامی ستودنی است. چرا که آنها درک کردند که در عرصه اصلاحات انتخاباتی ادامه بن بست به نفع کشور نیست و به صلاح و خیر این پروسه نخواهد بود.

وی، ادامه داد: مردم افغانستان واقعا منتظرند که سرنوشت سیاسی شان به حالت عادی برگردد و خودشان تعیین سرنوشت کنند. به هر اندازه که این بحث ادامه پیدا کند و به نتیجه نرسد، فاجعه است. بنابراین اقدام آنها برای تایید این فرمان بسیار عالی بود.

رشید، در خصوص آینده این تصمیم مجلس سنا بیان داشت: طبیعتاً بحث نهایی نیست. کمیسیون های مختلف که در خصوص انتخابات ایجاد می شود تصمیم گیرنده نهایی هستند. آنها تشخیص می دهند که مصاحبه سنا را مورد تایید قرار می دهند یا تصمیم مجلس نمایندگان را مورد احترام قرار می دهند. اگر تصمیم این کمیسیون تایید موقف سنا باشد، در این حالت این بحث نهایی می شود و به توشیح رییس جمهور می رسد. اگر بحث به نتیجه نمی رسد و نتیجه معلول را به بار می آورد دوباره همان دور باطل شروع می شود.

رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، از حکومت می خواهد پیگیر اجرایی شدن اصلاحات باشد و خواستار تصویب فرمان گردد و افزود: با این حال هنوز شک و تردیدها موجود است. هنوز ممکن است لابی هایی صورت بگیرد که اصلاحات انتخاباتی خنثی شود. این لابی ها ممکن است از جانب مخالفان اصلاحات انتخاباتی انجام شود. این افراد تعدادی از نمایندگان مجلس هستند. منافع سیاسی آنها ایجاب می کند که موقف گیری خود را داشته باشند. حکومت باید در این قسمت بی طرفی خود را حفظ نکند و خواستار تایید این فرمان باشد.

وی، ادامه داد: در اینجا باید حکومت یک لابی مثبت انجام دهد و مجلس نمایندگان را توجیه کند که این اصلاحات چقدر به نفع آینده افغانستان است. توانایی حکومت برای برگزاری انتحابات هنوز زیر سوال است و حکومت هنوز به این باور نرسیده است که انتخابات را به آن شکلی که باید، برگزار کند.

رشید، معتقد است، هنوز هم اراده پیشگیری از اصلاحات انتخاباتی وجود دارد و گفت: مجلس نمایندگان قاطعانه برای رد فرمان تقنینی ایستادگی می کنند. همانطور که در طی دو دوره آن را رد کردند. اگر این فرمان برای بار سوم از جانب مجلس نمایندگان رد شود، زنگ خطری برای حکومت به حساب می آید. چراکه مردم افغانستان اعتمادشان را به طور کامل برای توانایی حکومت برای اصلاحات انتخاباتی از دست می دهند.

وی، از حکومت می خواهد هرچه زودتر سرنوشت این فرمان را روشن کند و افزود: این بحث، قبل از اینکه رخصتی های تابستانی پارلمان آغاز شود، باید نهایی شود. چرا که اگر در همین حالت بن بست ادامه پیدا کند و تصمیم نهایی گرفته نشود، صلاحیت رییس جمهور را که می تواند دوباره در رخصتی های تابستانی فرمان تقنینی صادر کند معیوب می سازد. چرا که این بحث نهایی نمی شود و در داخل مجلس می ماند. خوب است که حکومت این موضوع را همراه هیات اداری هردو مجلس تعقیب کند که قبل از رخصتی های تابستانی سرنوشتش مشخص شود.

رشید در خصوص شرایط پس از اجرای قانون اصلاحات انتخاباتی بیان داشت: با همه این تفاسیر حتی اگر این قانون تصویب شده و به اجر هم در آید، مشخص نیست که انتخابات بعدی چگونه برگزار شود. مشخص نیست که آیا می تواند بهتر از گذشته برگزار شود یا خیر. کمیسیون اصلاحات انتخاباتی زمانیکه بسته اصلاحات انتخاباتی خود را به حکومت پیشنهاد می کند، در آن کارت های فعلی رای دهی را باطل اعلام می نماید و حکومت نیز آن را قبول می کند اما بجای آن هیچ بدیلی گذاشته نشده است. حتی توزیع تذکره های الکترونیکی هم آغاز نشد. در کنار این موضوع مشکل امنیت و بودجه هم بر سر جای خود باقی است. این از جمله وظایف کمیسیون انتخابات است که بر سر آن باید کار شود. در واقع هیچ کار بخصوصی در این کمیسیون انجام نشده است تا ما بتوانیم نام اصلاحات انتخاباتی بر آن بگذاریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است