سفیر آمریکا مرا تهدید به استعفا کرده است؟!
محمد اسحاق الکو، دادستان کل کشور ضمن اشاره به این که از سوی سفیر آمریکا تهدید به استعفا شده است تأکید کرد که این اظهارات خلاف اصول دیپلوماتیک است و به جز رئیس جمهور و پارلمان کس دیگری حق چنین اظهاراتی را ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۸۹/۴/۹ کد خبر: 11769 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،محمد اسحق الکو، دادستان کل کشور روز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که کارل ایکن بیری، سفیر ایالات متحدی امریکا در کابل، وی را تهدید به استعفا کرده است.

سفیر امریکا به دادستانی گفته است در صورتی که توانایی بازداشت حاجی رفیع الله عظیمی را ندارد، باید از سمتش استعفا بدهد.

حاجی رفیع الله عظیمی معاون یکی ازبانک های خصوصی است که متهم به دست داشتن در اختلاس با محمد صدیق چکری، وزیر اسبق حج اوقاف می باشد.

امادر همین حال آقای الکو می گوید؛ تاکنون علیه حاجی رفیع الله مدرکی وجود ندارد و وی نزد دادستانی کل بی گناه است وآنها نمی توانند که وی را بازداشت نمایند.

دادستان کشور اظهارات سفیر امریکا را خلاف اصول دیپلوماتیک خواند و تأکید کرد که به جز رئیس جمهور و پارلمان کشور کسی دیگری حق چنین اظهارات را ندارد و تهدید به استعفا از سوی سفیر خارجی استقلالیت وی را جریحه دار ساخته است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که اخیراً نشریه واشنگتن پست مطلبی را نشر کرده بود که دادستان افغانستان در رسیدگی به دوسیه های اشخاص بلند پایه دولت که در فساد ادارای دست دارند واین دوسیه ها را دنبال نمی کنند.

آقای الکو گزارش واشنگتن پست را بی اساس خواند و گفت؛ از سه ماه به این طرف به خاطر جلب آقای چکری مکتوب های متعددی فرستاده شده وقضایا در دسترس پولیس انترپول قرار دارد.

فساد اداری بزرگترین چالش در برابر دولت محسوب می شود و جامعه جهانی نیز دراین مورد نگرانی ها یخود را چندین بار با حکومت افغانستان در میان گذاشته است.

هر چند گفته می شود که چهره های سرشناس دولتی آغشته به فساد هستند اما تاکنون دولت نتوانسته است این چهره ها را بازداشت و افشا نماید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آنسان بی کفایت ای کاش من سفیر امریکا می بودم و با یک سیلی جانانه جناب شما را از سمت دادستان کل کشور با توهین تام بر طرف می نمودم " شما لیاقت این سمت را ندارید استفاً خود را اعلان کن " برو و در خانه خود نشین

>>>   دادستان با این حرفهایش میخواهد از احساسات مردم استفاده نموده و چنان تداعی کند که گویا سفیر امریکا در امور داخلی افغانستان دخالت میکند- اما غافل ازین حقیقت هستند که از سرک تا پچک دولت دست نشاندۀ کرزی و حتی خود همین دادستان از سوی امریکا و حواریون آن بقدرت رسیده اند-به این ملحوظ امریکا و سفیر امریکا جق دارند که بر زیر دستان شان تحکم کنند ، دادستان باید به اسرع وقت آن معاون بانک و چکری را در عقب میز محاکمه بکشاند در غیر آن به نا اهلی اش اعتراف نموده مستعفی گردد.
با به گک

>>>   نظر سفیز امریکا شخصی است و او حق دارد ابراز نظر کند و اینکه از اختلاس فردی بنام چکری پرده برداشته عمل ایست که مورد حمایت تمام مردم افغان زیرا که این پول ملت است و این پول باید به خزانه دولت بر گردد.

>>>   چه کمرت شکسته تو هم تهدید به انتهاری بکن

>>>   جناب دادستان كل در ازار واذيت مردم شريف افغانستان بخود عزت ميخواست پيدا كند ولي خداوند قادر وتوانا خودش ذليل ساخت . جناب دادستان كل واقعا يك انسان بي كفايت است حتي از دفاتر خود خبر ندارد كه كارمندان ..... مانند اين اداره چي عمل در مقابل مردم شريف و نجيب ورنجديده افغانستان انجام ميدهند يك تعداد از مامورين خودشان در فساد اداري دست دارد از يك تعداد كارمندان اين اداره تمام سرمايه و دارائي شان از طريق همين فساد بدست اورده است كه مطلق حرام است
اي كاش اين كارمندان..... مانند به نفع كشور و مردم كار ميكرد وليكن به نفع شخصي خود كار ميكند اگرخواست خداوند متعال بود اين طور اشخاص خائن به مردم رنجديده و بيچاره خود در دنيا و اخرت رسوا وذليل خواهند شد مثل جناب عالي دادستان كل افغانستان رسوا شد بسيار جاي شرم و خجالت است كه يك سفير دادستان كل يك كشور را تهديد كند.
بااحترام
توريالي

>>>   پدرت اترا تهديد ميکنه تو کيستی ؟

>>>   تا به کی سفیر امریکا شما اختلاس و اختلاف گران را نشناسد . وطن را به باد فنا دادید و در دوبی بهترین اپارتمانها درست نمودید خدا شما را در دنیا واخرت شرمسار بگر داند .
جمال از خارج

>>>   سلام با تمام هموطنان
از اقای بی .................دادستان کل خواهش بکنید که ابروی این وطن را از بین برد باید هر چه زود تر استعفا کند یا جواب دندان شکن به سفیر بدهد و یا خود کشی کند

>>>   الکو صاحب ، حتما یک گناه کردی که تو را دور میکنند ، خدا کنه که تو که میروی باز یک جنایت کار دیگر مثل ثابت نبیایه.
خواهان کسی باش که خریدار تو باشد، برو د خانه ات همرای اولاد هایت روزته بگذران از تو رئیس صاحب هم دل خوش ندارند ، ورنه اسپنتا واری از تو دفاع میکردند ، دیدی تو شکایت هم کردی ولی کسی به ......... تو خنده هم نکرد.

>>>   آقاي الكو!
من با ديگران كه براي جناب شما چه گفته اند كاري ندارم ولي بهتر ميبود تا شما كار هاي خودرا در چنين مرحلهْ خطير مرگ و زندگي براي كشور ما كه بايد با پديده، شوم فساد مبارزهْ بي امان مينموديد بررسي مينموديد كه چه كرده ايد و به وعده هائي كه به ملت ما داده ايد وفا مينموديد .ما كي توان باز پرس از آقاي الكو لوي حارنوال را داريم و لي كشور هاييكه از پول و جان خود دريغ ننموده اند توقع دارند تا ما صاحب دولت خوب باشيم تا هر چه زودتر آرامي شود و به عوض كمكهاي نطامي كمك هاي اقتصادي نمايند." آشنا رحمي نكرد - اما دل بيگانه سوخت" تاريخ اعمال هر كدام مارا قضاوت خواهد كرد.
كابل بر بادرفته

>>>   آنچه در همه اینگونه اظهارات و تلاش ها و موضعگیری های کورکورانه سفیر یک مملکت بزرگ مانند ایالات متحده امریکا که امروز پای آن دارد در باطلاق مهلک جنگ بی هدف افغانستان در اثر تقلب واقعیت های جامعه و دروغ بافی های حلقات انحصار طلب فرو میرود، قابل سوال است، این خواهد بود که سفیر امریکا با این غوغای عقب کاروان، آیا میخواهد مردم افغانستان را تحمیق بکند!!! مردم ایالات متحده امریکا را تحمیق بکند!!! ویا اذهان جامعه جهانی را که به خاطر اشتباهات برادر بزرگ شان پول های خود را و خون های خود را در افغانستان میریزند، تحمیق بکند!!! در حالیکه واقعیت امر اینست که ایالات متحده امریکا و متحدین غربی و شرقی آن توسط مشتی از برتری جویان دروغگو و اغواگر و انحصار طلبان قدرت سیاسی در افغانستان تحمیق گردیده اند.
به خاطر باید داشت که طرح و پیگیری مسئله قضایی افغانستان شامل آجندای کار سفیر امریکا و یا هر سفیر دیگر نمیگردد.
مسئله دیگر را سفیر امریکا فراموش نکند، اگرچندیکه حقیقتاً افغانستان تحت اشغال قرار دارد، اما از لحاظ حقوقی ما افغانستان را یک مملکت مستقل و دارای ارکان ثلاثه دولت و قانون اساسی میشماریم، تعیین و عزل مقامها مربوط امور داخلی دولت است و هیچ کشوری حق مداخله را ندارد. اگرچندیکه در عمل دیده میشود، با درد و دریغ خلاف همه موازین و نورم های قانونی و حقوقی داخل افغانستان و جامعه بین المللی، مداخلات مستقیم در تقرر کادر های دولتی صورت میگیرد و حتی بدبختانه تقسیم پست های کلیدی دولت افغانستان در بین مملکت های قدرتمند ایتلاف بین المللی طرف معاملات قرار میگیرد.
محمدی ترکمن اندخوی

>>>   ای بی درایت از تو شهروندی این چنین سخنی ! مهال است !
شرم آور است!

>>>   خوب كردههههههههههههههههههههههههه او آدم عجيب و غريب

>>>   اسحق الکو یک شخص مناسب و دانشمند است و در هرج مرج بازی سیاسی دست ندارد صرف کار خود صادقانه میکند و بس
و تمام انتقاد ات و دست اندازی امریکا چپاولگر و اشغالگر صرف به منفیت امریکا ارتباط دارد و بس.
شریف ذکریا

>>>   محترم که فکر میکنم نام نداری یا از نام خود شرم داری که بنویسی باید برایت بگویم که تا وقتیکه همچو خودت اشخاص وطن فروش باشد ما ها آرام نمیشویم، و این را هم باید برایت بگویم که اگر در خانه تان برادرت خوب نباشد خودت او را درستش میکنی یا میروی همسایه تان را میآوری که او را نصیحت کند، بهتر است که کمی از عقلت استفاده کنی و باز چیزی بنویسی.
یکی از خواننده های این سایت

>>>   سلام بر شما دوستان گرامی : این حقیقت نیست که اقای احسق الکو یک شخص بی تفاوت هست من کارکرد های انها را در طول اجرا وظیفه دیده ام مثله که باید یاداوری کرد ان هست که این حق از افغانها هست حق ریس جمهور هست حق پارلمان هست که به انها امر استعفا را بدهد نه حق یک خارجی

>>>   با عرض سلام!
دعوا بین خود امریکاییهاست . مک کریستال به اسر دسیسه همین سفیر و طرفدارانش برکنار شد و حالی جهت مقابل هم برای برکناری سفیر دسیسه چینی میکند وبس .
ستار

>>>   قوم های الکو همین جا هم پیدا شدن واقعا خسته کن است
خداوند شما را هدایت کند و اگر هدایت نمی شوید قابل هدایت بسازد

>>>   باقی سمندر
سرطان 1389
29.06.2010
جنرال آیکن بیری
سفیر ایالات متحده امریکا
و
فرمایش کنار رفتن دادستان کل کشور
محمد اسحق الکو
به گمانم که خواب میبینم !
دست و رویم را با آب سرد شستم تا اگر خواب دیده باشم ، بیدار شوم . اخبار را دوباره خواندم و لحظه ها به فکر عمیق فرورفتم و در مورد اخبار فکر کردم و سخنی بیادم آمد که هرخبرنگاری تنبل نیز میداند که :
1- چرا مینویسد
2- چگونه مینویسد
3- برای کی مینویسد
4- چه وقت مینویسد
بعدا سخنان ژان پل سارتربیادم آمد که تقریبا کم ازکم سی سال پیش خوانده بودم. بیاد دارم که ژان پل سارتر در مورد :
نوشتن چیست ؟
نوشتن برای چیست ؟
نوشتن برای کیست ؟
کتاب بلندی زیر نام ادبیات چیست ؟ نوشته بود. بحثهای وی را بشکل پراگنده در حافظه ام مرور کردم . بعدن با خود گفتم که :
از این اخبار خواندن دست بشوی واگر نه هر لحظه باید قلم بگیری وبنویسی .
هنوز در باره " نقش چند گانه پاکستان در مورد افغانستان " فکر میکردم و درباره نبشته
شایعه پراگنی یا عقب نشینی خجالتی ؟ "
یا پیروزی و دستا ورد ؟ "
که چندلحظه ای پیش در آن نوشته خبری از واشنگن پوست را نیز زیر نام

واشنگتن پُست در مورد تحقیقات فساد اداری در افغانستان "
واشنگتن پُست: مامورین ارشد حکومت کرزی تحقیقات فساد اداری متنفذین سیاسی را منحرف ساخته اند.
دوشنبه, 28 جون " به رسانه ها روان کرده بودم و از همه خواهش نموده بودم تامقاله ام منتشر شود ، می اندیشیدم که بازهم با چشمان باز خبری در مورد سخنان جنرال آیکن بیری سفیر ایالات متحده امریکا در باره دادستان کل افغانستان آقای محمد اسحق الکورا خواندم. در خبرواشنگتن پوست میخوانیم که :
"
مامورین امریکایی به روزنامه گفته اند تخمین های آنها نشان میدهد که در نتیجۀ موجودیت فساد اداری گسترده، در حدود یک میلیارد دالر کمک بین المللی سالانه به خارج انتقال داده میشود. مقادیر هنگفت پول به کشور های خلیج انتقال میابد. مامورین افغان، بشمول برادر بزرگ رئیس جمهور افغانستان، در آنجا منازل مجلل دارند.
در ادامۀ مطلب آمده است که برای حکومت اوباما توانایی تحقیق کنندگان افغان تا فساد اداری را محو سازند، حیاتی تلقی میگردد. در صورتیکه مردم امریکا – که جنگ از مالیۀ آنها تمویل میشود – بدین نتیجه برسند که فساد اداری از حکومت کرزی محو شدنی نیست، حمایت از جنگ افغانستان از بین خواهد رفت.
نویسنده نگاشته است که محمد اسحاق الکو، لوی څارنوال افغانستان در آغاز کار ادعا میکرد که فساد اداری را خاتمه خواهد داد و علیه آن مبارزه خواهد کرد. به تعدادی از قضیه ها رسیدگی نیز صورت گرفت. ولی مامورین امریکایی اکنون میگویند که او بکرات قضیه ها را بخاطر روابط سیاسی در حالت تعلل قرار داده است.
در ملاقاتی با مامورین وزارت عدلیۀ ایالات متحده، آقای الکو معذور به نظر رسیده و طوری برداشت میشد که از جانب آقای کرزی و اعضای شورای ملی افغانستان تحت فشار قرار دارد. "
اینک افغان پبپر یا شبکه خبر رسانی اززبان آقای اسحق الکو می نویسد که :
"اسحاق الکو، دادستان کل افغانستان یا لوی ثارنوال با اظهار این مطلب ادعا می کند که سفیر آمریکا به وی هشدار داده است که اگر رفیع الله عظیمی را بازداشت نکند باید از مقامش کنار برود."
"دادستان می گوید که سفیر آمریکا دو هفته پیش به وی هشدار داده است که اگر رفیع الله عظیمی را به اتهام دست داشتن در اختلاس محمد صدیق چکری بازداشت نکند باید از مقامش کنار برود."
نخست باید نوشت که :
مقاله واشنگتن پوست نه نظر رسمی دولت امریکاست و نه نظر غیر رسمی آن.
مقاله نویس ادعایی نموده و در همان مقاله از زبان وزارت عدلیه امریکا
"آقای الکو معذور به نظر رسیده و طوری برداشت میشد که از جانب آقای کرزی و اعضای شورای ملی افغانستان تحت فشار قرار دارد. "
صحت وسقم این نظرو خبر ایجاب به تحقیق مینماید . این تحقیق میسر نیست مگر اینکه با تنی چند از وزارت عدلیه امریکا که همچو نظری را ارایه کرده اند از نزدیک صحبت و گفت و شنیدی داشته باشیم. اما جالب تر اینست که :
جنرال آیکن بیری خواستار استعفای دادستان کل کشور افغانستان میگردد.
این خواست فقط وفقط مداخله آشکارو بدون پرده در امور داخلی افغانستان است. هیچ انسان معقولی نمیتواند این مداخله آشکار را نادیده بگیرد. هیچ افغانی نمیتواند در مورد این امر بی تفاوت باشد.
آقای ایکن بیری بایست بداند که وی سفیر ایالات متحده امریکا در کابل است.آقای آیکن بیری متاسفانه آقای الکو رابا جنرال مک ستانلی عوضی گرفته است. جنرال مک ستانلی شهروند ایالات متحده ا مریکا بود اگر اواستعفا کرد و اینک خواستار تقاعد شده است ، مساله ایست مربوط به ایالات متحده امریکا و تصامیم رهبری واشگتن وکاخ سپید .
اما مسله لوی ثارنوالی و یا دادستان کل افغانستان مربوط به افغانستان و قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و قوای سه گانه دولت افغانستان است نه مساله سفیر ایالات متحده امریکا.
اگر آقای ایکن بیری اندکی از دیپلوماسی و حقوق بین الدول میدانست هیچگاه خود را ولی و قیم آقای اسحق الکو و دولت افغانستان نمیدانست بلکه هر نوع مداخله در امور افغانستان را
مردود میدانست و لی اینطور نیست.
همچنان اگر آقای آیکن بیری اندکی از علم حقوق میدانست و از روابط حقوقی افغانستان و دنیا اطلاع میداشت بازهم نه " فرمان گرفتاری رفیع الله عظیمی " را میداد و نه تهدید به استعفای اسحق الکو میکرد.
در هر دو حالت این حق را به هیچ وجه قانون اساسی ایالات متحده امریکا و وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نه به جنرال آیکن بیری داده است و نه به کدام سفیر دیگر.
اگر سی آی ای برای بر انداختن حکومت ها تا حال دها دوسیه دارد و یا الاشه شکن ها فرمان داشتند تا هر چه دلشان میخواست انجام بدهند، اکنون وقتیست که تمام نا بسامانی ها باید در واشنگتن تغییر بیابند.
این تغیر بخودی خود بوجود نخواهد آمد اما ضرورت تغییر دیده میشود.
این حرفهای جنرال آیکن بیری به سو تفاهمات در افغانستان ومنطقه می افزاید.
اگر " رفیع الله عظیمی " متهم به مجرم بودن است ، باید دولت افغانستان و دادستان کل کشور با داشتن اسناد و شواهد وی را درمحکمه فراخواند. بازهم سه محکمه در فاصله های محکمه ابتدایی
تمییز و استیناف ضرور است و در هر سه محکمه " رفیع الله عظیمی " حق داشتن وکیل مدافع را دارد و از همه مهمتر اینست که بر اساس قانون اساسی افغانستان "
" کرامت انسانی ازهرنوع تعرض مصوون است " و تا زمانیکه محکمه حکم مجرم بودن شخصی را اعلان نکرده است هیچ شخصی مجرم شناخته نشده و بری الذمه میباشد.
البته در قانون اساسی ایالات متحده امریکا نیز این صراحت وجود دارد. بهتر است تا آقای جنرال آیکن بیری ازمحمد اسحق الکو در طی یک نشست خبری معذرت بخواهد و نشان بدهد که انتقاد پذیر است و حق مداخله در امور افغانستان را مرزود بداند وبپذیرد که سفیر ایالات متحده امریکاست و نه بیش از آن و نه کم از آن .

>>>   اگر من از جای آیکن بیری بودم با یک قفاق جانانه چنان از از دفترت می کشیدم مرغ های هوا به حالت گریه کردی این چنین یک عمل شایسته شأن شما میباشد. راستگویک....

>>>   برادر بینام از تحلیل خیلی درست و بوقت خود یکجهان تشکر.

>>>   ..... برتو جنایت کار, خوب کرد سفیر امریکا, از تو می پرسم تاحالا که دراین سمت بودی چی کردی که دیگر ازتو انتظار داشته باشیم, کدام تروریست, جنایت کار وقاتل را مطابق قانون مجازات نمودی؟, تمام ادارات وحتی مراجع قضائی غرق در فساد هستند,من اگر قدرت میداشتم ترا به اختارمردم میگذاشتم تا سزایت را خود مردم, بخصوص آنعده از مردم ما که حق شان درادارات تحت امر تو پایمال شده,میدادند.
امریکائی بازهم زیاد حوصله دارند, اگر شوروی ها میبودند,ترا میبردند مسکو وبعداز مدتی اعلان میکردند که به اثر مریضی سرطان رفت به دوزخ.

>>>   جناب الگو صاحب خانه ات اباد باشد كه موضوع را به اطلاع ملت رسانيدي تيز بين

>>>   هر نفر که در پست های دولتی راه پیدا میکنه البته پست های
مهم و بالا بعد از ۵ سال که دوره خدمت جناب عالی به پیان میرسد .ازش سوال میشه
سوال : چرا شما در دوره کاری تان کامیاب و موثر واقع نشدین ؟
جواب : ولا ده ایقه وقت کم ( ۵ سال ) خو آدم هیچ کار کرده نمیتواند .حد اقل به ۱۵ الی ۲۰ سال نیاز است که به وطن و مردم
خود و مخصوصآ به کشور عزیز خود که ۳۷ شریک دلسوز دیګر هم
دارد خدمت کنه .و الکو صاحب هم یک مبلغ ناچیز ( ۳۰۰۰۰۰۰۰)
دالر امریکای ره که با آبله دست و ریختن عرق ګرانبهایش پیدا
کرده میخواهد استعفا کند . بهانه بهتر از تهدید سوراغ دارین
برادران ؟ افسوس وای به حال مردم
ناصر کابل

>>>   اسحاق الکو انسان خوبی و مسلکی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است