اعتراض های خیابانی کارشکنی است یا کارگشایی؟
نقش نهادهای مدنی و مردم ملکی در این میان چیست که هرازگاهی به بهانه ی تقلب در انتخابات، توتاپ، ناامنی سرک ها و افزایش چشمگیر اختطاف به خیابان ها می ریزند و ناخواسته و ناآگاهانه به خدمت طالبان در می آیند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۵/۳/۳۱ کد خبر: 117311 منبع: پرینت

پس از آنکه صدها معترض به نا امنی شاهراه های اصلی کشور، به خیابان ها آمدند تا صدای اعتراض شان را با راهپیمایی به گوش مسوولان برسانند؛ با مقاومت پولیس نسبت به ورود به قصر سپیدار مواجه شدند و نهایتا تنی چند مجروح و زخمی این تظاهرات مسالمت آمیز را به آشوب خیابانی بدل کرد.

سرک ها و شاهراه های کشور به بهانه ای دیگر برای خودنمایی مسوولان تاریخ مصرف گذشته و منزوی در میان مردم ملکی و در سرتیتر رسانه ها تبدیل شده است که از اختطاف قومیت های خاص با شرایط خاص به نحو احسن بیشترین استفاده ها را ببرند و بتوانند به اهداف اصلی خود که همانا شهرت و محبوبیت و قدرت دوباره است دست یابند.

و اما نقش نهادهای مدنی و مردم ملکی در این میان چیست که هرازگاهی به بهانه ی تقلب در انتخابات، توتاپ، ناامنی سرک ها و افزایش چشمگیر اختطاف به خیابان ها می ریزند و ناخواسته و ناآگاهانه به خدمت طالبان درمی آیند!

به عبارت دیگر، نباید از تامل و درنگ بر این اقدام مدنی و حق مسلم ملی در پوشش تظاهرات مسالمت آمیز غافل شد که نقش و جایگاه مردم ملکی را به حکومت و ارگ نشینان یادآور می شود اما پیش از آن باید دانست و اثبات کرد که این اعتراضات خیابانی کارشکنی در امر امنیتی و خالی کردن پشت سربازان اردوی ملی است یا کارگشایی برای طالبان؟

متاسفانه احساسات و هیجانات کاذب بر اذهان عمومی افغانستان مستولی است و از همین رو، نه خود مردم ملکی و نه نهادهای مدنی و نه حتی عده ی انگشت شماری از نمایندگان پارلمان دلسوز و متعهد، نمی توانند تظاهرات مسالمت آمیز را مدیریت کنند و آن را از آشوب خیابانی تمیز دهند.

چنین می شود که مخالفان مسلح اعم از طالبان، داعش یا دیگر گروهک های تروریستی با عدم درایت و بینش و آینده نگری مردم ملکی و نهادهای مدنی و دور شدن بیش از پیش دولت از ملت به سهولت و سرعت به مقاصد و اهداف مغرضانه ی خود می رسند چرا که این اعتراضات این پیام را به طالبان مخابره می کند که شما موفق شده اید و بزرگنمایی ناامنی، هراس را به ملت تزریق کرده است.

در واقع، مردم ملکی و نهادهای مدنی که باطنا و عمیقا خواستار حمایت از اردوی ملی و تحریک حکومت به مدیریت امنیتی در مرزها و سرک ها و نقاط دور و نزدیک هستند؛ با درگیری با پولیس و بی نظمی و هرج و مرج در اعتراضات خود، نتیجه ی معکوس می گیرند و ارگ را از بدست گرفتن کنترل اوضاع دورتر و مخالفان مسلح را نزدیکتر می کند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عنوانی نماینده های مردم!
وکلای گرامی مردم پروان در شورای ملی، رئیس و اعضای محترم شورای ولایتی پروان!
نماینده ی واقعی اراده و خواست مردم در پروان شما هستید نه ماموران حکومت. والی پروان با آنکه هویتی مقاومتی دارد اما متاسفانه غلام حلقه بگوش حکومت گردیده، با طرح های فاشیستی حکومت موافقت نموده است.
صدور شناسنامه به کوچی ها قابل قبول نیست. کوچی ها عموما طالب پرور بوده و از گذشته تا حالا پاس نان و نمک هیچ مردمی در شمال و مرکز را که قبلا برای شان جا داده بودند نداشته اند. در سرزمین مقاومت جابجایی دشمنان مردم شمالی که همانا طالبان باشند، در لباس کوچی کاری نا بخشودنی است.
خواست مردم در قدم اول از شما وکلای محترم این است که جلو این معامله ی خاینان را بگیرید. در غیر آن مردم دست بکار شده والی و تفاهم نامه اش را از ولایت پروان بیرون خواهند انداخت.
با احترام شورای اضطراری حمایت از شمالی

>>>   عملیاتی سازی گام به گام سقاوی دوم
جا به جایی کوچی ها در پروان
برنامه ای جا به جا سازی ناقلین از زمان عبدالرحمن آغاز توسط امان الله رسمی و نادر با قوت نیروی نظامی و توسط یکی از وحشی ترین جنایتکاران قرن بیست محمدگل مهمند ادامه یافت و اکنون این برنامه تدوین شده در وجود پروژه "سقاوی دوم" توسط غنی کوچی و تدام سیاست هایی عبدالرحمانی ، گام به گام و مرحله به مرحله و خط به خط در دست اجرا است .
آن گروه هایی را که سالها قبل درشمال کشور کشت کرده بودند به ثمر رسیده و همین اکنون ما شاهد وحشی گری ها وقتل وقتال و درآخرین اقدام شان گروگان گیری مردم بی گناه در شاهراه تخار و کهندژ و شاهد انجام جنایات بی شماری درولایات کندز وبغلان و بلخ وسرپل و فاریاب وهرات هستیم .
اکنون جابجایی کوچی درپروان خط مقدم جنگ پاکستان وطالب در پروان خواهد شد زیرا این گروه سربازان نیابتی دفاع از منافع پاکستانی ها اند فردا شمال کابل و ولایات هم جوار مصون نخواهد بود.
برای جلوگیری از جابجایی نیروهایی نیابتی نظامیان ومنافع پاکستان در پروان باید همه شمالی کوهدامن زمین ، پروان ، کاپیسا وپنجشیر متحدانه در برابر آن مردانه به ایستند ، مردم این ولایات باید بدانند که مقاومت امروز مصونیت وصلح و زندگی آرام برای نسل هایی آینده در این ولایات خواهد بود، درغیر آن هر روز شاهد کشتار و گروگان گیری مردم ما خواهیم بود.
تا دیرنشده صفوف فشرده همبسته و متحدانه مقاومت علیه این جابجایی را در این ولایات تشکیل نموده و با تمام قوت از تحقق این پروژه منحوس جلوگیری نماید .
فردا بسیار دیر خواهد شد !
محمداسلم سلیم

>>>   از ماست که بر ماست.تا وقتی ما از انسانهای فاسد حمایت میکنیم حق ماست که بر سرمان بزنند
تا وقتی از راهپیمایی دیگر اقوام همسو حمایت نمیکنیم وقتی نوبت خودمان شد دادمان اسما را پر میکند وقتی فق منافع قومی خود را مد نظر داریم اوضاع تز این بهتر نخواهد شد.

>>>   اسکان کوچی در پروان یک حرکت فاشیستی و قومیست که غنی با استفاده از قدرت دولتی به نفع قوم خود به سر می رساند. اگر قرار است کوچی ساکن شود باید در مناطق اکثرا پشتون نشین ساکن شوند نه در مناطق تاجیکان. مانع این غصب و خیانت و تجاوز شوید!

>>>   اگر در حرکت جنبش روشنایی تاجیک ها وازبک ها پشت هم بودن ومردم هزاره را تنها نمی گذاشتند امروز دولت جرات نمیکرد این تظاهرات راسرکوب کند.وای بر ما مردم منفعت طلب .

>>>   عاصم پروان را فروخت
انجنیر عاصم با نماد و هویت مقاومت، پروان را به طالبان فروخت.
او قرار است 250 هزار شناسنامه به کوچی آن توزیع کند.
عاصم!
یادت باشد که پروان بی صاحب نیست.
برای برطرفی تو و لغو این تفاهم مبارزه آغاز شده.

>>>   خداوند به حال ای ملت رحم کند
انجینرصمیم (صمیم ) زابل

>>>   ما ازتظاهرات کننده گان حمایت میکنیم

>>>   اګر نان پیدا نمیشود کلچه بخورید.
از کلچه پزی های پنجشیر لیمتید. به خاطر همین اینقدر چور کردند که برای شما خدمت کند و کلچه پزی ها اعمار کند.

>>>   اگر مردم این ....ها را به نام قوم نژاد زبان حمایت نکند این روز ختم میشود

>>>   کجاست گوش شنوا؟

>>>   اکر یادتان باشددرهمین سایت چندی پیش عکس ازسفره های رنکین شان دیدیم واقعا که.......
یاران ابوذر

>>>   .... کند کرزي و برادر های خبیثش و شرکهای حرام خور وی را اگر این مردک نافهم وقرمساق در ابتدا با وارد شدن کمک های جامعه جهانی یعنی کمک طلایی که اصلا در هیچ جای دنیا سابقه نداشت. به شکل درست مدیریت میشد کشور ويرانه ما درسطح منطقه گلی سر سبت میشد و ملت مظلوم ما یک نفس راحت می کشیدند همه چیز به باد فنی رفت برای این که مدیریت درست و نظارت درست اصلا وجود نداشت . حالا با این همه گند کاری که کرده . یک یک دفه دماغش را پیش میاورد میگوید که من ایل میکنم و بیل میکنم با این گپهاي احمقانه اش خشم و اعصبانت ملت را تازه می کند .من به کرزي میگویم .و این را خوب به گوش ات فرو کن که دیگر مردم افغانستان تورا نمی خواهند یک دفه بدون اینکه نظر مردم افغانستان گرفته شود توسط غربی ها ریس جمهور شدی دیگر بزن کنار

>>>   به گفته منتسکیو هر ملت شایسته حکومتی است که بر آن حکم می رانند. بنا اگر مردم خود دست بدست نشود و علیه این وضع نابسامان و پدیده خانمانسوز بیکاری صدا نگشند و تصمیم نگریند انتظار یک آینده تاریک را با ید داشته باشند چون این زمام داران همه چیز را از سفره خود می بینند و به فکر مردم نیستند.
اسفندیار اوستا لیسانس جامعه شناسی کابل هستم

>>>   گوش شنوا کجاست.رهبران در عیش نوش خوداند.خداوند رحم کند.

>>>   این صدهزارنفراعتراض کننده باعث راه بندان نشوند!گزارش خیلی مهمی بود.

>>>   خانه خالی معده خالی
جیب خالی کیسه خالی
ارگ نشینان مفت خواری
پیش اغیار ناله زاری
ای خدا ! تاکی چنین بی غیرتی و نان گدایی
بیکار

>>>   شکم خالیست , بی غم حالیست نداریم چاره
خدا یا تو بکن رحمی به این ملت بی چاره ای
مجاهد>>>   اگر امریکا و شرکای ناتو به اینها پول ندهند، یک هفته نخواهد
گذشت، که نه خبری از جامعه مدنی خواهد بود، نه از تظاهرات ها و همایش های خیابانی وغیره فعالیت های نمایشی این دار و دسته.

>>>   به حال این تاجکهای بیچاره پروان دلم سوخت؟ همین پکول بود که زیرش بول بود؟ هنوزهم سقاوی دوم ادامه دارد؟ پروان وپنجشیر خو از خوردهګی به استفراق امده مګر شما چطور داد میزنید! شما و ګلبدین ومزاری را تاریخ نمی بخشد!!!

>>>   ما تز مردم و خواسته هایش حمایت می کنیم این مقاله مغرزانه نوشاه شده است.

>>>   تا وقتی اقوام غیر پشتون حق خود را طلب نکنند هیچ حقی به آنها داده نمیشود بلکه حقوقشان پایمال میشود تنها راه اتحاد علیه ظلم است

>>>   ملت هنوز هم ملت یک پارچه وصلح خواه نشده اند زیرا هنوز هم دنبال جانی هایکه در گذشته تاریخ این ملت را افزار برای درامد حرام استفاده میکردن میدوند.
وقت ما یکپارجه خواهیم شد وکسی جرئت ظلم واستبداد ولدوکوب مارا نخواهد داشت که دنبال درنده های تاریخ نرفته یک صدا ، یک دست و یک تصیم برای عدالت خواهی ، رفا وامنیت گام برداریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است