استاد خلیلی بلا می کند
استاد خلیلی بلا می کند. تورخم و توتاپ را دریک دیگ ملی انداخته بود تا آشی را پخته نماید که یک وجب روغن داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۵/۳/۳۰ کد خبر: 117261 منبع: پرینت

استاد خلیلی بلا می کند و امشب یک اعلامیه از ایشان خواندم برایم جالب بود. تورخم و توتاپ را دریک دیگ ملی انداخته بود تا آشی را پخته نماید که یک وجب روغن داشته باشد.

تورخم دو سویه و دو رویه دارد، یک طرفش پاکستان و طرف دیگرش افغانستان هست و هردو کشور نقاطی را بنام نقطه ای صفری تعیین کرده اند که از اقدامات تحریک آمیز اجتناب کنند که پاکستان رعایت نکرده و حالاجنگ و خون ریزی راه افتاده است. اما توتاپ امر خدماتی و پروژه دولتی هست که حکومت بر مبنای انکشاف متوازن به مردم خدمات رسانی داشته باشد.

جنگ در تورخم تعریف دفاع از تمامیت ارضی و استقلال را دارد اما این مساله درباب توتاپ صدق نمی کند که مردم را تحریک کنیم و جنگ راه بیاندازیم.
ما در موضوع توتاپ جنگی نداریم دو طرح بود یکی همان طرح علمی فیشنر که حکومت رییس جمهور کرزی خرابش کرد و تغییر داد اما حکومت وحدت ملی از باب ناگزیری طرح بدیل را قبول کرده است.

چسپاندن توتاپ به تورخم و اینکه هردو در یک دیگ پخته شود و هر وقت آن را پیاز داغش کنیم تنها برای پلان و اجندای سیاسی مفید است و استاد خلیلی می داند که خطای حکومت شان قابل برگشت نیست اما نیشخوار کردنش برای تحریک احساسات و فشار بر حکومت خوب و مستحب هست و بخاطر همین هدف استاد بزرگوار توتاپ و تورخم را در یک دیگ انداخته و جوش داده روان هست تا آشی برای ما پخته کند که یک وجب روغن داشته باشد. خدا عاقبت مارا بخیر کند آمین و یارب العالمین.

چرا من چنین بحث می کنم و نسبت به اهداف استاد مظنون هستم این مساله از وقتی برایم هویدا شد که حضور و خاک نشینی استاد خلیلی هماهنگ و با مشوره تیم سیاسی شان انجام می شود. وقتی که از رییس جمهور کرزی در لندن در باره توتاپ پرسیده شد ایشان مثل همیشه هم به نعل زد و هم بیخ و شفاف جواب نداد اما یک مساله را بسیار صریح شفاف و صادقانه اعلام داشت که با استاد خلیلی مرتب در تماس هست.

استاد خلیلی همراه مدبر در طول سال های حکومت شان هر گز راست نمی رفتند و بخاطر رقابت باهم بخش بزرگی از نیروها و کادرها را در حکومت راه ندادند و استدلال هم این بود که اینها یا متعلق به حزب انسجام ملی هستند و یا مربوط به حزب وحدت اسلامی بخش از نیروها به دلیل خصومت شان از ورود به حکومت و ساختار حکومت محروم شدند.
نیروها و هوداران حزب وحدت مردم که باید سری جای خود می نشست و حتا یک مورد را نداریم که از حزب استاد محقق کسی در حکومت رییس کرزی راه پیدا کرده باشد. هردوی شان همانگونه سد نفوذ نیروهای خود می شدند و مانعی در راه کادرهای حزب ما هم بودند. یک تعداد از نیروهای ما با تقیه و دروغ و یا با دشنام دادن استاد محقق راه باز کردند که خیلی ناچیز هست اما حالا داکتر مدبر، استاد خلیلی را شاهد می گیرد و استاد خلیلی مدبر را و برای توتاپ در مصلی شهید مزاری همین کار را می کردند.

توتاپ پروژه تخریب شده زمان حکومت آقایان بود و در ۱۳ ثور درکابینه حکومت وحدت ملی عمل انجام شده را فقط تایید کرد. توتاپ را تبدیل به امر برگشت ناپذیر کردند و حکومت را در منگنه گذاشت و آقایان استاد دانش و استاد محقق راتحت فشار قرار دادند.

یکی از مشاوران استاد دانش که نمی خواهم ازوی نام گرفته شود به من گفت وقتی که این قدر سوی استفاده از صداقت و از بر ملای و درخواست اسناد از تدارکات ملی صورت گرفت و این همه توهین و تحقیر شدیم کاریکه مربوط به حکومت گذشته می شد را بهتر بود که افشا نمی کردیم و مردم را خبر نمی کردیم و حالا وبال گردن خود ما شده است.

من گفتم این درست که سوی استفاده صورت گرفت و چماقی شد علیه استاد دانش و استاد محقق ولی کاری خوبی شد زیرا اسناد نشان می دهد که در زمان حکومت گذشته تنها یک میگاوات برق آن هم سوله ری و یک جنراتور برق سهم ولایت دایکندی بود اما حالا ۳۰۰ میگاوات برق طرف هزارجات راه اندازی می شود و معادن ذغال سنگ و معدن آهن بکار انداخته می شود و این نتیجه همین افشاگری و صداقت تان هست.

یک بزرگی از ولایت ننگر هار نیز به من گفت از شما از دو بابت تشکر می کنم یکی اینکه مانع حق ما نشدید چون بشدت در ولایت ما، ننگر هار، شایعه شد که شما برادران هزاره مانع از انتقال برق به ولایات ما می شوید من واقعا بهت زده شدم و دیگر از این جهت تشکر دارم که برادران و خواهران ما در ساحات مرکزی هم ۳۰۰میگاوات برق را بدست می اورند ما تنگ نظر نستیم و خیلی خوشحال هستیم. کار و خدمت حکومت گذشته همان یگ میگاوات برای بامیان بود. حالا رهبران تیم سیاسی وارد معرکه شده و هم دیگر را شاهد می کشند که این کار در زمان حکومت مانشده است استاد خلیلی می گوید داکتر مدبر شاهد هست و مدبر می گوید استاد خلیلی شاهد هست.
مثل رییس کرزی که در مصاحبه خود مرتب می گفت اسپنتا شاهد هست. پرسش اساسی دیگر هم این است که چرا استاد خلیلی شیوه پوپولیستی را در پیش گرفته است و خاک نشین شده است و مدبر را همکار خود گرفته است.

پاسخ برای این دیدگاه روشن هست استاد واقعا اپوزیسیون شده و نگاه شان با حکومت اپوزیسیونی و بیرونی هست و حکومت را از خود نمی داند شورای عالی صلح را ترک گفته و هیات شورای صلح را جواب داد که نه من دیگر به شورا بر نمی گردم نگاه استاد خلیلی به حکومت همان دیدگاه و نگاه رییس جمهور کرزی شده است. هیچ اشکالی ندارد که ایشان دوشادوش کرزی مخالف حکومت و اپو زیسیون حکومت باشد هیچ کسی مخالف آن نیست اما اشکال کار در باب توتاپ این است که اینها کاری که کرده به دوش نمی گیرد و شهامت اعتراف را ندارند و انر انداخته به گردن حکومت و مشخصا فشار وارد کردن به محقق و دانش و دیگر اینکه توتاپ را می خواهد سیاسی درست کنند و حربه علیه حکومت اگر نه تورخم و توتاپ چه نسبتی با هم دارد و هیچ و واقعا همانگونه که گفتم امور لایتچسپک است. توتاپ نباید سیاسی و انتخاباتی شود که ما را از هدف باز می دارد.یک عده هیچ هدفی ندارند بگفته خانم کوفی که روی بازگشت به حوزه انتخاباتی خود ندارند و با فرمان مخالفت می کنند.

شما شاهد خواهید بود که چه معرکه های را درکابل در موسم انتخابات راه خواهند انداختند و مردم ساده دل و جوانان پر از احساسات را چه بلای بر سر شان خواهند اورد. استاد خلیلی و مدبر تنها برای یک مساله شاهد هم می شود که اجندای سیاسی شان را پیش ببرد و دیگر وجه مشترک ندارند.

دوستان از استاد محقق و استاد دانش بارها خواسته اند که تجربه خلیلی و مدبر در داخل حکومت را تکرار نکنند که باز مردم از حضورو مشارکت در حکومت محروم می مانند درست کاریکه در ۱۳ سال استاد خلیلی و داکتر مدبر کردند. در محرومیت تنها مدیران ریس جمهور کرزی ملامت نستند و ما خود بسیار ملامت هستیم. من حد اقل ۸۷ مورد را دارم که ازکار در حکومت به علت اختلاف ان دوبزرگوار محروم مانده اند. نگاه شان هم باخود شان و هم با تیم ما غیر خودی و بیگانه بودند و این بخش از نیروها از کار در حکومت باز ماندند.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نه تنها "استاد" خلیلی بلکه سایر "استادان" هم بلا میگنند که "کشمش را از نخود جدا میکنند" و شب و روز بر مردم جفا میکنند!!!!!!!!!!!!!

>>>   ناطقى جان تو خودت هر روز به دروازه استاد خليلى دنبال پيسه مى آمدى و عليه محقق لعنت و ناسزا ميگفتى، يادت رفته كه يكروز با يك سبد گل آمده بودى كه يك لگ افغانى بگيرى

>>>   محمد ناطقی برادر محقق است !!

>>>   درد اینها همه یکیست اینها می خواستند مانند رئیس جمهور ترکمنستان که ترکمن باشی شد ورئیس جمهور تاجکستان مادام العمر در قدرت باشند از دست دادن قدرت حالا همه اینهارا کنار هم قرارداده ویکی شده اند در زمان قدرت اینقدرباهم نزدیک نبودند ، ونیز خلیلی اخطارداده که اگر پاکستان ساختن دروازه را کنار نگذارد از معاونیت شورای صلح استعفا میدهد خداکند که پاکستان سرعقل بیاید تا مبادا که زاخیل وال وخلیلی صاحب استعفا بدهند واین مصیبت را چکونه جبران کنیم !
ر

>>>   اقایان کریم خلیلی و مدبر که در چهارده سال از حکومت حامد کرزی دوشا دوش ان بودند واز دوستان خیلی نزدیک کرزی و در دور نگهداشتن اکثریت مردم هزاره وتاجیک از پست های بلند دولتی همگام با حامد کرزی بودند و در ترور تعداد ترور از نخبه گان سر شناس چون استاد ربانی و داوود داوود و قوماندان سید خیلی وغیره همسو با حامد کرزی بودند و در تقلبکاری های انتخاباتی ریاست جمهوری به نفع کرزی وبعداش در انتخابات ۱۳۹۳ همین دوشخص که بخاطر براندازی وجلوگیری از پیروزی داکتر عبدالله و معاون ان استاد محقق نهایت تقلب وخیانت را طراحی وعملی کرده بودند که بر علاوه خیانات گذشته دو تن خود غرض و سود جو خیانت بزرگ انها دربرابر قوم خود شان وقوم تاجیک تباران میباشد که بیاد ماندنی مردمان تاجیک وهزاره خواهد بود کسیکه تادیروز منحیث یک مامور عادی فارغ صنف ۱۲ دولت بود و زندگی بخور ونمیر داشت اما امروز با چپاول و غصب زمین و از پول کمک های اظطراری و دوران جنگ های مجاهدین اکنون دارایی اقای خلیلی به صد ها ملیون دالر میرسد وخانه های از قصر شدادی در نقاط مختلف شهر کابل وغصب زمین های تپه اسکارات وزمین های بغلان بواسط برادراش حاجی نبی که مشهور به شهرک حاجی نبی زمان معاونیت ریاست جمهوری خلیلی انرا بجای رسانده که کم است نعوذنا باالله دعوی خدای کند همه این دریافت پول وسرمایه را از نام مردمش بدست اورده در حالیکه بمردمش هر گز صادق نبوده ونیست و حق انها رتا تلف با معامله گری هایش تلف کرده است .

>>>   به جنرال صاحب دوستم بگوييد كه خون همان پنج هزار جوان ازبك را ريزرف نگاه كن كه حتمن در آينده به درد جوزجان خواهد خورد. توصيه من به مشاورين جنرال صاحب اين است كه كناب تاريخ را چند روزى در زير سايه ء درختان زرد آلو به ايشان بخوانند و تفسير كنند، و به ايشان بفهمانند كه تورخميان اين سوى سرحد به خونت تشنه اند و حاجت به تورخميان آن سوى سرحد هم نيست ، همين تورخم زاده هاى محل برايت همان جا دام خواهند نهاد.اگر بسيار شوق مبارزه عليه پاكستان را داريد در ارگ پاكستانى كم نيست و همان رهبر گم شده را كه دوباره يافته ايد ، نماينده گى از هر طرفى را مى كند. راستى ! يادم نرود كه پاكستانى ها و نماينده هاى شان همين اكنون در فارياب ، سر پل ، بادغيس ، سمنگان ، كندز ، دهنه غورى به فراوانى وجود دارند و منتظر اند كه شما به استفبال شان بياييد. آب در كوزه ما تشنه لبان مى گرديم . توصيه ديگر من به جنرال دوستم اين است كه ديگر به خود اجازه ندهد تا جوانان ازبك را سرباز « احمد زى ها » بسازد و به آن ها نام «گلم جمع » ندهد

>>>   اقای ناطقی امروز اگر اقای خلیلی بمیرد هم از شما زیاد هست وزیاد کار میکند و فکرمیکنیم شما کم ج....میکند.
امید که بخود آیی جناب شاید کم دریا فت کرده باشید برای تحقیرکردن از پهلوان.

>>>   جناب استاد ناطقی از شما بیش از این انتظار داریم که اب به اسیاب کوردلان و متعصبان قسم خورده بریزید و ابروی سیاسی خود را که کارنامه قابل قبول است خرج بیجای نمایید لطفا به امور داخلی اتش بیار معرکه نباشید

>>>   بازی موش و گربه است و خودخواهی. ناطقی محقق و خلیلی و دانش همه سر و ته یک کرباس اند و از قماش سازمان نصر منحله

>>>   دوستان محترم باید ازاین رهبران به ظهرجهادی ودرواقع خانه جنگی فاصله بگیرند.کسانی مانندبهزاد وروشنفکران مسلمان وملتزم هم داریم که دنبال آنهاباشیم .فراموش نکنیم همین رهبران درراس قدرت گفته بودندتوتاپ تغییرنکندمااستعفامی دهیم .آب ازآب تکان نخورد.
شیوا .بلخ

>>>   برای بعضی مردم مزاری وخلیلی ومحقق وربانی ومسعود و....همانند بت شده اند.تا وقتی ما بت پرست باشیم هیچ وقت وطن اباد نخواهد شد مردم بت ها رابشکنید منافع خود وکشور را در نظر بگیرید وقائم به شخص نباشید هدفتان ابادی وطن باشد.مگر انها کی بودن ما خدارا بپرستیم وقران را عمل خویش قرار دهیم.

>>>   جناب استاد ناطقی از شما بیش از این انتظار داریم که اب به اسیاب کوردلان و متعصبان قسم خورده بریزید و ابروی سیاسی خود را که کارنامه قابل قبول است خرج بیجای نمایید لطفا به امور داخلی اتش بیار معرکه نباشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است