ملا هیبت الله افراطی تر از رهبران قبلی طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۵/۳/۱۹ کد خبر: 116838 منبع: پرینت

بعد از کشته شدن ملا محمد منصور، ملاهیبت الله آخوند زاده فرد نزدیک و مورد اعتماد ملا منصور که به عوض وی ازطرف حامیان طالبان جانشین ملا منصور تعین گردید با وجود اینکه یک شاخه طالبان با وی مخالف است؛ اما گروه دیگر طالبان ملاهیبت الله را شخصیت روحانی، فقیه و مذهبی تر درمیان طالبان می دانند که از حمایت خاص شبکه حقانی و استخبارات پاکستان برخورداراست.

حکومت افغانستان بدین باور بود، با آمدن رهبر جدید طالبان ملا هیبت الله می توانند باب مذاکره صلح را به خوبی آغاز کند، متاسفانه که این باور در وجود ملاهیبت الله دیده نمی شود، بلکه رهبر جدید طالبان در تلاش این است که خود را فراتر از ملامنصور دانسته و وارد صحنه عمل شود تا بتواند جایگاه ملا محمد عمر را درمیان طالبان به دست بیاورد، زیرا خود را درمیان طالبان ازجمله شیخ الحدیث وعالم تر از رهبران قبلی طالبان قلمداد می کند که این روحیه را شبکه حقانی در میان طالبان به شدت پخش و نشر کرده است.

رهبر جدید طالبان به خاطر اینکه حکومت افغانستان بداند که هیچگونه علاقه به مذاکره ندارد درتلاش این است که وضعیت امنیتی کشور را به چالش بکشاند از همین رو به هر شکل ممکن حتی با هدف قرار دادن مردمان ملکی و گروگان گیری نگرانی های زیادی را در میان شهروندان ایجاد کرده تا این پیام را به حکومت افغانستان برساند که هیچگونه علاقه ای به مذاکره ندارد.

گویا حکومت افغانستان از طریق مذاکره با این فرد نمی تواند وارد صلح شود، زیرا رهبری و مدیریت اصلی جنگ به دست رهبران جدید طالبان نیست و رهبران قبلی و فعلی طالبان نیز توان طرح ریزی جنگ های تاکتیکی را ندارند، بلکه شبکه های دیگر در پشت این صحنه وجود دارد که با نام رهبران طالبان مدیریت جنگ را به پیش می برند.

حکومت باید اینبار به سوی بازکردن مذاکره با شاخه جدید طالبان که مدیریت این شاخه را ملا عبدالمنان به پیش می برد یک موازنه را در قبال طالبان ایجاد نموده ومدیریت رهبری ملاهیبت الله را تضعیف نموده از این طریق بالای گروه طالبان اثر گذاشته و پایه های درونی طالبان را سست و لرزان ک در غیر آن رهبران اصلی طالبان استقلال سیاسی، فردی و مالی ندارند که با حکومت افغانستان در مورد صلح مذاکره نمایند.

سوال دیگر که هنوز در ذهن همگان بی پاسخ مانده است اینکه: آیا یک ملای مدرسه که سالیان دراز در گوشه مساجد به امامت پرداخته باشد و کمترین آشنایی به ساز و برگ های جنگی ندارد چطور می تواند تکتیک های جنگی را مدیریت کند؟!
این سوال در ذهن عام و خاص بی جواب مانده است. این درحالی است که ما دانشگاه نظامی داریم و مدیریت جنگ نظامی افغانستان به دست تحصیل یافتگان نظامی است، اما در قسمت دفاع طرح ریزی طالبان عاجزمانده ایم، و نمی توانیم با دانش مسلکی خود طرح ریزی جنایات طالبان را از قبل پیش بینی کنیم.

ملا هیبب الله بعد از اینکه به حیث رهبرجدید طالبان تعیین گردید به دلیل این که برای حکومت افغانستان ثابت بسازد که کدام اراده خاص درقبال مذاکره با حکومت افغانستان ندارد و می خواهد فراتر از جنایات رهبران قبلی طالبان وارد عمل شده و خشن تر و فاجعه بار تر نسبت به رهبران قبلی طالبان وحشت آفرینی کند، اولین عمل جنایت قطاع الطریقی و گروگان گیری200 نفرمسافرین و ده نفرکشته توسط تروریستان طالب با رهبر جدید طالبان در بزرگ راه کندز – بغلان درمنطقه علی آباد ثابت ساخت که هیچگونه رحم را در قبال افراد ملکی افغانستان نخواهند داشت و به جنایات نابخشودنی خود درقبال مردم افغانستان ادامه خواهند داد؛ همچنان باید یاد آور شد که، طالبان و شبکه تروریستی به خاطرانتقال جنگ از جنوب به شمال به چند مساله بیشتر تمرکز دارند .

1: فعال ساختن حملات تروریستی در نهاد های دولتی در صفحات شمال که یکبار باعث سقوط ولایت قندوز شد و تلفات هنگفت مالی و جانی را درقبال داشت .
2: بسیج کردن مخالفین حکومت افغانستان
3: تهدید کردن کشور های هم مرز؛ مانند: تاجکستان ،روسیه....
4: وانمود ساختن ضعف مدیریت جنگی نهاد های امنیتی حکومت افغانستان

این مسایل بیشتر مواردی است که طالبان تلاش می کنند ساحه نفوذ خود را در ساحات صفحات شمال خصوصا ولایت قندوز و بغلان _ که نقطه مرکزی و استراتیژک در صفحات شمال به حساب می آید را گسترش بدهند، و نگرانی کشورهای هم مرز وشهروندان صفحات شمال را بیشتر بسازند.

در اخیر می توان گفت که حکومت افغانستان انتظار انعطاف پذیری سیاست جدید طالبان را نداشته باشد، زیرا کشته شدن رهبران طالبان هیچگونه تغییری در سیاست جنگی آنها به وجود نخواهد آورد، بلکه با آمدن رهبرجدید، طالبان بیشتر از پیش به قتل و خونریزی مردم افغانستان عمل می کنند و بیرحمانه تر و وحشایانه تر ایدیولوژی و تفکر افراطی خود را به نمایش می گذارند.

گلاب میر رحمانی
پژوهشگر مسایل اجتماعی و استاد دانشگاه بغلان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا من از اینکه در کشوری به دنیا امده ام که چنین وحشیهایی چون ملا هیبت وملا حبیب الله یوسفزی( ابن ابولهب)وطالبان ( ... )که وطن را برای نوکری به پاکستان و امریکا و اسرائیل فروخته اند احساس شرم میکنم.

>>>   مكر دولت افغانستان يك نوكر ووظنفروش نيست؟؟

>>>   واقعا این گروه های به ظاهر اسلامی آبروی اسلام را برده اند

>>>   ظاهــــرش ملا غیبت الله است عـمـل همه هـمان ملا آی اس آی است هرچه آنها خواسته باشند همان شود این ملا وملاحقانی صرف مزدوران واجیران هستند
ر

>>>   خداوند اسلام راپیروز کند ودشمنان اسلام وافغانستان را نیست ونابود سازد..
م.س

>>>   بــه م س :
اگر دعای تو قبول گردد حکومت صد فیصد پیروز میشود وطالبان اشرار کاملا نابود میشوند

>>>   نظر دهنده اول دوست عزیز میتوانم بپرسم که چرا شما شرم دارید که در افغانستان متولد شده اید؟ یوسفزی

>>>   اقای یوسفزی من از افغانستان شرم ندارم بلکه افغانستان افتخار من است ولی از وطن فروشانی مثل تو وطالبان شرم دارم که ابرویی برای افغانستان در جهان نگذاشته اید.اول مطلب را بادقت مطالعه کن بعد اظهار نظر کن.

>>>   شما سخن منطق را نمی زنید و خود هم این را میدانید من نمیخواهم درباره این مسایل با شما بعث کنم بگذریم . من وطن فروش نیستم و تا زمانی که به دنیا امدم حتی پا هم را در خاک پاکستان نگذاشتم و سخنان شما که مرا به وطن فروشی متهم می کنید بدور از حقیقت است . شما باید به کسانی عنوان وطن فروشی بدهید که وطن مظلوم افغانستان را به 47 کشوره غربی فروخته است و حتی در روزه روشن با امضاء کردن سند افغانستان فروشی به جهانیان ثابت ساخت که اینها چه کارهای میتوانند به خاطره پول و قدرت انجام دهند . من نمی خواهم با این سخنان شما را متهم سازم . اما متاسفانه بعضی وقت ها من هم احساس شرم می کنم که میبینم که یک تعداد افغانما به خاطره پول چه کارهای را انجام میدهد . من وطن فروش و قاتل نیستم من هم مثل شما یک انسانم و از اوضاع جاری افغانستان راضی نیستم .
والسلام . حبیب الله یوسفزی

>>>   اقای یوسفزی اگر شما افغان هستید باید برای منافع کشور تلاش کرده ونظرتان ابادانی کشور باشد .پس چرا شما از طالبان ادم کش وجنایت کار حمایت می کنید. ایا کشتار انسانها ی بیگنا جرمش از فساد ورشوه کمتر است .کیست که در این کشور از فساد دولت مردان وجنگ سالاران به ستوه نیامده باشد.ولی انتحار وانفجار راه جلوگیری از فساد نیست. اگر از کشور خارج نشده ای توصیه می کنم در صورت توان به چند کشور همسايه وغیر همسایه سفر کن ببين هموطنان تو با چه حقارت زندگی میکنند مردم دنیا چگونه در مورد کشورت قضاوت میکنند .کشور ومردمی که افتخار تاریخ بودودنیا لااقل گوشه ای از فرهنگ را مدیون این کشور ومردمان این کشور میباشد چگونه بدید حقارت میبنند.وهر روز فرهنگ ما واثار تاریخی ومعنوی ما توسط کشورهای منطقه به یقما برده میشود.اینها همه رنج است .کشور با صلح وارامش به پیشرفت می رسد اتفاقا دزدان وانسانها ی فاسد در جنگ وهرج مرج بیشتر به منافع پلیدشان میرسند چون همه نگاه ها متوجه جنگ میباشد.پس اگر واقعا وطن پرستی ابتدا صلح بعد مبارزه با فاسدان شما خوب فکر کن اگر طالبان وجنگ طلبان نباشند امریکا وکشورهای غربی بهانه ای برا حضور ندارند پس خود قضاوت کن طالبان به نفع امریکا کار میکند یا کشور. از تو خواهش میکنم یک بار هم که شده منطقی واز نگاه منافع کشور قضاوت کن.

>>>   اقای یوسفزی دلیل که افغانستان اشغال شده چیست دلیل اینکه افغانستان به دیگر کشورها باج میدهد چیست؟ ایا جنگ باعث ان نیست اگر کشور ارام باشد وبه سوی پیشرفت حرکت کند وقدرت مند شود بازهم کسی جرات اشغال ان را دارد ایا انسان های فاسد میتواند در ان قدرت بگیرند.فساد با جنک وهرج مرج بوجود می اید تو اگر کشورت را دوست داری باید دنبال صلح باشی تا خارجی ها بهانه حضور نداشته وبا امنیت تمرکز کشور به سوی مبارزه با فساد قرار گیرد.

>>>   کسانی که در افقانستان حکومت میکنند خود روزی بزرگترین خیانت ها را انجام داده اند هزاران بیگناه را کشته اند برای رسیدن به قدرت
با وجود امسال این ها نباید توقع افقانستانی امن داشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است