بازی هند و آمریکا در اقتصاد افغانستان
رقیب اصلی آمریکا در منطقه چین است و برای کنار زدن این رقیب در منطقه رویکرد جدید اتحاد با هند را در 2001 آغاز کرد، هرچند هند در سرمایه گذاری به سطح چین نخواهد رسید اما بدیلی مناسب برای آمریکا در منطقه است. 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۴    ۱۳۹۵/۳/۱۶ کد خبر: 116715 منبع: پرینت

از جمله اقداماتی که افزایش نفوذ هند در افغانستان را محتمل کرده، توافقنامه بندر چابهار و بند آبگردان سلما است.

شفیق الله شفیق آگاه مسایل سیاسی طی گفتگویی که در برنامه "همگام" داشت با ابراز خرسندی از احداث بند دوستی میان دو دولت هند و افغانستان در شهر باستانی هرات اظهار داشت: هند در تلاش است به یکی از قطب های اقتصاد منطقه و آسیای مرکزی بدل شود و از این رو رویکرد افزایش سرمایه گذاری در این کشورها را اتخاذ کرده است.

وی با اشاره ای به آینده آسیای مرکزی گفت: آسیای مرکزی چهارمین منطقه گازی جهان بوده و ظرفیت تبدیل شدن به مارکت اقتصادی کشور های قدرتمند را دارا است.

شفیق با اشاره به نقش افغانستان در منطقه افزود: امروز پل رسیدن به آسیای مرکزی، افغانستان بوده و به همین علت کانون توجه قدرت های بزرگی مانند روسیه ، آمریکا، چین و هند قرار گرفته است.

این آگاه مسایل سیاسی یادآور شد: از جمله اقداماتی که افزایش نفوذ هند در افغانستان را محتمل کرده، توافقنامه بندر چابهار و بند آبگردان سلما است، هند در افغانستان به دنبال دولت محور شدن این کشور، افزایش توان اقتصادی و کمک به خود کفایی افغانستان بوده که همین موارد موجب تقویت همگرایی اقتصادی دو کشور هند و افغانستان خواهد شد.

او با اشاره به رقبای اقتصادی هند در افغانستان گفت: رقیب اصلی هند در منطقه چین است و پاکستان فقط به عنوان یک مزاحم در بد اقبالی جغرافیایی نقش ایفا می کند اما هندوستان که آینده اش را در حضور موثر در آسیای مرکزی تعریف می کند آمده است تا اگر بشود حتی چین را از صحنه رقابت اقتصادی در افغانستان حذف کند.

شفیق با اشاره به موقعیت پاکستان در منطقه اشاره داشت: یکی از انگیزه های هندوستان در افغانستان، به حاشیه زدن رقیب سیاسی اش پاکستـان است که همچنین در جهت رفع وابستگی های افغانستان به پاکستان قدم مثبت خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه اقتصادی آمریکا در منطقه ابراز داشت: رقیب اصلی آمریکا در منطقه چین است و برای کنار زدن این رقیب در منطقه رویکرد جدید اتحاد با هند را در 2001 آغاز کرد، هرچند هند در سرمایه گذاری به سطح چین نخواهد رسید اما بدیلی مناسب برای آمریکا در منطقه است.

شفیق در خاتمه افزود: منازعات پاکستان و افغانستان به راحتی پایان نمی یابد و افزایش تنش ها با مواضع جدید از سوی قدرت ها نسبت به پاکستان بسیار محتمل است اما از سوی دیگر ائتلاف افغانستان با قدرت هایی همچون هند و آمریکا می تواند موازنه ای ساختگی ایجاد کند.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هند بند میسازد و میرود!
در این بین اگر افغانستان با پاکستان و ایران و ترکمنستان درباره آب های مرزی تعامل نکند، به عنوان یک کشور محاط به خشکی بیشتر در انزوا و فشار همسایگان قرار می گیرد، پس تعامل با همسایگان بیشتر از اتحاد با قدرت های منطقه ای و بین المللی اهمیت دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است