افغانستان ضلع همیشه معیوب همیشه مغلوب
زنده و مرده ی رهبران القاعده و طالبان، کمک های مالی بین المللی، حمایت های جامعه جهانی، تجهیزات و تسلیحات سنگین نظامی، آموزش های امنیتی و اطلاعاتی و... امتیازاتی است که در دسترس و اختیار افغانستان نهاده شده تا از آن بیشترین و بالاترین بهره را ببرد اما همواره پاکستان این غنایم را می رباید 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۵/۳/۱۵ کد خبر: 116649 منبع: پرینت

درحال حاضر و پس از اشغال رسمی افغانستان توسط جنگنده ها و سربازان امریکایی در سال 2001، کابل اسلام آباد و واشنگتن سه ضلع مثلثی را تشکیل داده اند که بیشمار موارد مذکور مغتنم و از قلم افتاده را در میان خود و در بطن این مثلث جای داده است تا هر یک از اضلاع بنابر توان و اقتضائات خود از آن سود جویند.

درخصوص امتیازگیری ها و منافع و عایدی های کلان ابر قدرت غرب از هنگام حضور نظامی و استخباراتی در منطقه و بدست گرفتن کنترل اوضاع سیاسی و حتی اقتصادی کشورهای درگیر و در حاشیه ی جنگ افغانستان، عراق، سوریه، بحرین و کویت، بارها و به تفصیل قلم فرسایی شده است و مصداق اخیر آن رازهای مگو از زمانبندی مرگ ملا اختر منصور در جدول مدون مرگ رهبران تروریستی بود.

پاکستان کشور دوست و همسایه و برادر که همواره نقاب قربانی بودن، مظلوم نمایی و معذوریت از انجام مأموریت های محوله را به چهره ی خود زده است نیز از هیچکدام از کمک های اقتصادی و نطامی و حمایت در عرصه سیاست خارجی و مواضع بین المللی دریغ نورزیده و تا حد امکان، فرصت های موجود را مغتنم شمرده است.

برای اثبات ادعای هنر پاکستان در استفاده از رهبران مرده و مهره های سوخته طالبان و القاعده و دیگر گروهک های تروریستی مصداق ها و شواهد متعددی می توان برشمرد که ترورهای اسامه بن لادن، ایمن الظواهری، ملا عمر، ملا اختر منصور و غیره، تحویل اجساد سوخته و متلاشی شده آنان علیرغم مدارک سالم و کامل هویتی و اختفای اجساد تا اعلان موعد مناسب از سوی غرب یکی از این ادله و مستندات است.

با این همه، کاری به تاخت و تاز امریکا و پاکستان در این مثلث و بهره برداری درازمدت آنان از تمام نقاط ثقل و مراکز قابل اعتنای میانی نداریم بلکه روی سخن با افغانستانی است که بعنوان ضلع سوم همواره معیوب و به تبع آن همواره مغلوب بوده است و صرفا نقش ممانعت از برون رفت فرصت ها از مثلث را بعهده دارد.

نه سیاست داخلی نه سیاست خارجی نه ظرفیت های اقتصادی نه اقتضائات امنیتی و نه شکاف عمیق ملت و دولت هیچ یک نتوانسته عزم مسوولان ارگ نشین و ارگان های حکومتی را برای حداقل بهره گیری و استفاده از غنایم پیش رو جزم نماید بلکه هرچه بیشتر و عمیق تر، فساد را گریبانگیر لایه های اجتماعی و اداری کرده است.

درخصوص مرگ ملا اختر منصور نیز همچون بیشمار موارد اقتصادی و امنیتی و سیاسی پیشین که مجهول و لاینحل باقی ماند سروصداهای رسانه ای و دولتی معطوف به زدوبندهای غرب و پاکستان شد و تا آنجا پیش رفت که حتی میزان منافع آنان از عدم شورای رهبری و معاونت قدرتمند در میان طالبان تخمین زده شد اما هرگز به خود نمی نگریم و میزان ضررهای جبران ناپذیر افغانستان از غفلت دولتمردان را برآورد نکرده و نمی کنیم تا جلوی هدررفت بیشتر غنایم گرفته شود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا وقتی وطن فروشانی مانند حبیب الله یوسفزی وطالبان هستند افغانستان روی ارامی رانمیبیند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است