کنفرانس ها، دلیل اعلام هفته مبارزه با فساد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۵/۳/۱۵ کد خبر: 116644 منبع: پرینت

به گفته اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، از هفته گذشته، فصل تازه مبارزه با فساد اداری آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی گفت: در ماه های پیش رو افغانستان با دو کنفرانس بزرگ جهانی طرف است. کنفرانس ورسا و بروکسل. یکی روی تعهدات متحدان بین المللی افغانستان در حوزه مباحث امنیتی بحث صورت می گیرد. در این قمست تلاش می شود که کمک ها در زمینه امنیتی جلب شود. در یکی از این کنفرانس ها هم موضوعات مبارزه با فساد، حکومت داری خوب، حاکمیت قانون، دفاع از حقوق بشر، پیش شرط هایی است که جامعه جهانی برای اشتراک کنندگان افغانستان یا دولت افغانستان ترسیم کرده بود.

وی افزود: حالا وقتی دولت افغانستان قرار است در ماه پیش رو در این دو کنفرانس شرکت کند باید یکسری اقدام نمایشی انجام دهد. این اعلام هفته مبارزه با فساد، برمی گردد به این موضوع و برای سرو صدای رسانه ای و یکسری آمادگی ها برای شرکت در این کنفرانس ها تا بگویند که ما چنین کارهایی انجام داده ایم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فساد معنایش در افغا نستان :
این فساد پیشگان دو طایفه اند :
1 انهایی که فساد را با فساد دگر به نفع خویش عیار میکند .به این معنی که خود فساد کرده و با پرداخت رشوه که یک فساد دگر است انرا عیار میکند . مثا ل زنده وکیل پارلمان فساد غصب زمین کرده به خارنوال پول رشوه میدهد و جرم خود را می پوشاند . پس فاسدین هردو در بطن یک مادر اند که همین نظام فاسد است . فاسدین بزرگ .کلا وزرا و همبستگان شان و فاسدین کوچک که از فاسدین بزرگ باج می گیرند قاضیان پولیس و خارنوالان . فساد یعنی همین داد و معامله بین فاسدین بزرگ و فاسدین کوچک . علاج فقط اول باید فاسد کلان عیار شود فاسد خورد خود بخود عیار میشود .تا وقتیکه فاسد کلان فساد میکند گاو فاسد کوچک هم شیر خواهد داد .
در نظام کنونی فقط همین جریان تعریف فساد است و بس هرکه انرا به گونه دگری تعریف میکند عوام فریبی میکند ملت بیدار باشید فریب نخورید .
انس و جنس میگوید فساد فساد و فساد تحت این بهانه فقط یک تعدادی از مامورین بیچاره و بی بضاعت شکار شده و اذ هان عامه را فریب میدهند . فلان مامور یک هزار رشوه گرفت و فلان قاضی دو هزار اینکه قاضی القضات و لوی حارنوال چند گرفت هیچ کس صدایش را نمی کشد . زیرا مطبوعات هم در دست گردانندگان همین فاسد است . اگر به زندان بروید و سروی کنید فقط یکی دو فاسد کلان زندانی است علت ان هم این است که بنا بر جنجال با فاسد کلان تر از خود زندانی شده . مثال ان قضیه کابل بانک .پس ای ملت خواب برده بیدار شویید . مبارزه با فساد وجود ندارد اذهان شما را فریب میدهد . هیچوقت یک نظام که خود فاسد باشد علیه خود قیام نمی کند .

>>>   در هر سال یک هفته برضد فساد اقدام میشود باقی 51 هفته دیگر مفسدین فرصت دارند تا هرچه می خواهند انجام دهند

>>>   با عرض سلام و احترامات فایقه بحضور گرداننده گان محترم صفحۀ اجتماعی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ، رهبری محترم دولتی، دانشمندان و مبارزین خط مبارزه علیه فساد اداری کشور ازهمه اولتر با ید به عرض رسا نید که دولتهای بعد ا ز ایجاد ادا رۀ موُقت تا کنون با لنوبه مبارزه علیه پدیدۀ منفور فسا د اداری، این داغ جبین دولت های افغا نستا ن را در سرلوحۀ حکومتداری خود اعلام کرده اند ولی دریغ وبا ابراز تاُسف ، تا جا ییکه رسیدن به اهداف تعیین شده در این زمینه است دستان پرنداشته اند .به دلیل اینکه :
عده ای! صرف اخذ رشوه، اختلاس ، استفادۀ مالی ، پول خوری وغیره .غیره را فساد اداری تلقی مینمایند د ولی بنده که عضو تیم استراتیژی ملی مبارزه علیه فساد اداری (ANDS) بوده ام و در ترتیب استراتیژی مبارزه علیه فسا د اداری کشور نقشی را ایفاء کرده ام و آن استراتیژی بیچاره که اززمان تد و ین و تصویب آن تاکنون درجبعات میزهای مقامات بالای دولتی محبوس ما ند ه تاهمین اکنون بخدا قسم حتی من که درتدوین آن بیشتر سه ماه سهم داشتم تاکنون موفق به دستیاب آن نشده ام .
درتعریف فساد اداری که از فساد اخلاقی مشاء میگیرد به فساد مالی و غیرمالی (فساد سلوگی-فساد تشکیلاتی وغیره منقسم میگردد که فساد مالی یک جزء فساد اداری محسوب میگردد) .
دراین شکی نیست که مبارزه علیه فساد اداری صورت میگیرد . همین اکون که تقریبآ بیش از 29هزارمحبوس درمحلات سلب آزادی افغانستان درحالت توفیف وحبس بسر میبرند یکی ازنمونه های بسیار ثابت شدۀ مدعای ماست که بارعایت مادۀ (25) قانون اساسی که براُت الذ مه حالت اصلیست و ازاین رقم ارائّه شده تعدادی هنوز درمرحلۀ رسیده گی قضای ی قرار دارند که ممکن تبرئّه نیزگردند ، که یک ولی هم این مسُله ضرورت دارد وعبارت از یک مبارزه هماهنگ و سازمانیا فتۀ تحت یک چتر صورت نگرفته است .
من ازسال 1388 - (2009) در نخستین پیروزی آقای اوبا ما بحیث رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که به دولت افغانستان التیما توم مبارزه علیه فساد اداری و امحای آنرا در مدت شش ماه داده بود ، " نامۀ سرگشا دۀ یک حقوق دان افغان " به روُسای جمهوری افغانستان و ایالات متحده امریکا ، ارسال نمودم ، به دوزارده ماده التیما توم صا درۀ آقای اوبا ما را دخالت در حاکمیت ملی افغانها شروع و تا غیرعملی بودن التیماتوم ، به (32) مواد یک چارچوب مبارزه علیه فساد ادری را ارئّه نمودم که یکی از موضوعات مطروحۀ مبارزه علیه هیولای فساد اداری عبارت از مبارزه هماهنگ ، منسجم و سازمان یافتۀ تحت یک چتری بنام (شورای عالی مبارزه علیه فساد اداری ) که درآن وزارت ها و ادارات موُظف مبارزه علیه فساد اداری وسایر بخش های موُثر در این پروسه را تحت ریاست شخص رئیس جمهور که وسیلۀ بهتر وموفقانۀ پیشبرد آنست تاکنون در مقالات ، میزهای مدور رسانه یی چاپی وغیر چاپی (تلویزیونی ، رادیویی وغیره ) ارائّه نموده ام
بحث دیگر مبارزۀ موفقانه علیه فساد اداری عبارت از جستجو ی عوامل فسا د و و دریافت راه حل امحای انست که تاکنون درکشور ما از طریق تدویر سمینارها ، کنفرانس های گفتمان ملی،ستراتیژی مرتبۀ مبارزه علیه فساد اداری توضیح ودررابطه به تطبیق آن ترترتیب پلانهای مبارزه علیه آن در وزارت ها و ادارات دولتی توُم با تطبیق ان، ریسه یابی نشده است .
مباززۀ بی امان علیه بحران شدید اقتصادی، کارزایی توجه به عاید سرانۀ افرا د جامعه، تبدل کشور از حالت مصرفی به و ضعیت کاری (تولیدی) تقویت سکتور دولتی و تلاش بمنظور ایجاد سکتور مختلط در زمرۀ سکتورخصوصی ، ایجاد بستر برای تقویت نظام سکتور خصوصی درکشور ، تغییر و ار تقای بیلانس صادرات و نسبت به بیلانس واردات ، حمایت از سرمایه گذاران داخلی ما در برابر سرمایه گذاران خارجی ازطریق کاهش درهرنوع تکتانه، مالیه و محصول صادراتی سرمایه گذاران داخلی ، رفع تشکیلات اضافی وموازی در دولت و جلوگیری از هرنوع تداخلات تشکیلاتی وفر دی درامور اداری وزارت هاوادارات ذولتی ، مهارسازی پروسۀ استخدام در خدمات ملکی و نظامی، انفاذ قانون و توجۀ عمیق به تقویت حاکمیت قانون نمونه هایی اند که مسلماً مارا در برآورده ساختن اهداف تعیین شدۀ ما به سرمنزل مقصود برساند . تنها بحث وعده دا د ن ها مارا کمک به موفقیت درمبارزه علیه پدیدۀ منفورفساد نمی نماید.
بی عدالتی های پرداختی درامتیازات مادی علی الخصوص در ادارات عدلی وقضایی یکی از گز ینه های شوم انگیزه به مبادرت به فساداداری بوده میتواند. ازقبیل تفاوتها ی موجود بین امیتازات مادی ادارۀ څا رنوالی با انستتیوت قانونگذاری وزارت عدلیه وقضا رامثال داد :
اگر امتیازات یک قاضی را با امتیازات یک څارنوال درترازوی عدل و انصاف مقایسه گردد پلۀ څا رنوالی به هوااست و ازقضا به زمین .
څا رنوال حتی غرض تاسمین قانونیت اجراآت در موارد خاص (گرفتاری، تفتیش منازل وتلاشی بدنی درپروسۀ کشفی باپولیس اشتراک مینماید، انجام پروسۀ تحقق و ترتیب اتهامنامه ،تعقیب قضایی موضوع ( اقامۀ دعوی درمحاکم ) و غیره . که هریک آن بار بسیار سنگینی است بر دوش حمل کننده گان آن ( څا رنوالان) . بهتراست دراین زمینه نیز اقدامات جدی صورت گیرد. تساوی حقوقی و مادی در امتیازات بوجود بیاید، امتیازات څا رنوالی متناسب به قضا گردد، بمنظورمتیازات کادری څا رنوالان که از سالیان پرداخته نشده است پرداخته شود که در حفاظت ازجان آنان هماند قضا قطعۀ محا فظتی درتشکیل و زارت امورداخله ایجاد گردد . ویاهم طور دیگری که مناسب حال و پا سخگوی وضعیت امنیتی شان باشد اتخاذگردد. زمینه سفرهای کاری و تجربی به کشور های دارندۀ څا رنوالی یا ادارۀ مماثل مشاعد گردد .
درارتقای قابلیت علمی ومسلکی څا رنوالان توجۀ عمیق معطوف گردد . همۀ این ها گزیننه هایست که بدون تردید تحقق آن مارا درکاهش فساد و محوۀ تدریجی ان گمک خواهد کرد. درغیرازآن اگربازهم اتکا واکتفا به اظهارات غیرعملی و و عده ها گردد. چنانیکه دردوکنفرانس لندن،برلین، کنفرانس کابل، وتوکیو افغانستان تعهدات مبارزه علیه فساد اداری اداده شده است و نتیجۀ قناعت بخشی را ببارنیاورده ، این هم میگذرد و غافل مباش .
من فعلآ څا رنوال نیستم ولی آموخته هایی را که ازادارۀ مذکور درمدت تصدی و ظیفه ام در آن ارگان باعظمت و پرافتخار دارم به حکم سهمیگری دراین بحث پیشنهاداتم را عرض کردم .
څا رنیال عبدالحلیم معرفت الماس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است