بامیان برق می خواهد یا پایه های برق؟
بیاید جنبش ضد تعصب را طوری سازماندهی کنیم که نخست تصویر همین متعصبان نفاق افکن را چاپ و به جامعه معرفی کنیم تا ملت از حرکت های نفاق افکن شان در امان بمانند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۸    ۱۳۹۵/۳/۸ کد خبر: 116369 منبع: پرینت

پس لرزه های حادثه لندن وجنبش قومی سازی پروژه ملی(توتاپ) در افغانستان!
تشنه آب می خواهد یا چاه، بامیان برق می خواهد یا پایه های برق؟

مردم شریف و باعزت برادران و خواهران هزاره در افغانستان من به عنوان یک شهر وند افغانستان به خواست های مدنی و قانونی شما کاملا احترام گذاشته ارج می گذارم که شما جنبشی را بنام روشنایی خواهی در افغانستان به حقوق حقه خودتان براه انداختید که این یک حق شما است و من هم جز حرکت های مدنی شما خود را محسوب می دارم. امیدوار هستم که تمام مردم افغانستان این حرکت مسالمت امیز شما را الگو گرفته همیشه در مقابل بی عدالتی در کشور قد علم نموده و خواست های خویش را در پرتو قانونی اساسی کشور به شکل مسالمیت آمیز به داد خواهی بپردازند.

پس این نه تنها یک حرکت معقول است بلکه زنده ساختن مردم سالاری یا زنده نگهداشتن دموکراسی در افغانستان است، هرچند که دموکراسی هنوز در افغانستان به شکل کودک نوپا می ماند بازهم این حرکت های مسالمت امیز قابل ستایش است.

پروژه توتاب از جمله پروژه هایی است که در زمان حکومت کرزی با معاونیت آقای خلیلی طرح ریزی شده بود که امروز در حالت عملی شدن است، در قدم اول ایجاب می کرد که این معضله در زمان حکومت آقای کرزی و وزیر صاحب انرژی وقت با پا درمیانی آقای خلیلی حل می شد تا سرنوشت اش به این منوال نمی کشید.

البته این حق مردم بامیان است که باید داده شود بامیانی که در قرن 21 هنوز از نعمت برق محروم هستند من به عنوان یک شهروند افغانستان روشنایی را که به خود می خواهم به مردم بامیان نیز انتظارش را دارم که این مردم از امتیاز برق محروم نباشند.

اما معضله طوری حاد شده است که تبر استفاده جویان دسته پیدا کرده است، درحالیکه وعده های که از طرف حکومت وحدت ملی داده شده است که بامیان را زیر پوشش برق قرار می دهیم،‌ من نمی دانم که رهبران معترض برق می خواهند یا پایه های برق را، بیاییم منصفانه حرف بزنیم که اگر ما تحمل پذیری را پیشه کنیم تا خواسته های خود را بدست بیاوریم و روشنایی را که هدف ما است بخواهیم نه در مقابل روشنایی ایستاده شویم ،‌پس برادران وخواهران عزیز که در این جنبش سهم گرفته اید متوجه نکته که خدمت تان اشاره می کنم باشید که نشود ازاین فرصت طلایی که در پیش آمده است دشمن سو استفاده کند وبه آسیاب دشمن آب بریزیم تا از این گل آلود کردن آب آنها استفاده عظیمی بکنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

افغانستان یک کشور است که تاریخ پنج هزار ساله دارد و از یک موقعیت خوب جغرافیای در آسیا برخوردار است وهمه جهان متوجه استفاده جویی از این موقعیت هستند.

افغانستان یک کشور متشکل از اقوام مختلف است که هرکدام نورچشم وگل های یک باغ اند و یک باغ با گل های رنگارنگ زیباست نه با یک گل، ما افغانستان رنگارنگ می خواهیم در پرتو عدالت ومساوات برابری وبرادری .

بحث پروژه ملی توتاب حق مردم بامیان است و این حق برای مردم بامیان داده خواهد شد و این مردم از مشکل برق خلاص خواهند شد نیاز نیست که معضله را حاد تر از این بسازیم که دشمن از شکاف قومی سازی استفاده عظیمی نماید.

پروژه توتاب یک برنامه کمپاین قدرت خواهی وکلای محترم است، آنها بخاطر آینده نگری به کرسی های قدرت تکیه زدند و این موضوع را داغ تر می سازند تا از این فرصت استفاده نمایند بنآ شما برادران خواهران هزاره فریب این رهبران را نخورید که بوت پای این رهبران ریگ دارد و شما را فریب می دهد.

مقوله خیلی مشهور است که: تا طفل نگرید مادر برایش شیر نمی دهد. با توجه با این اصل هر فرد و هر قوم معزز و برومند در جغرافیای به نام افغانستان حق دادخواهی دارد، ولی فریاد دادخواهی راه های معقول و پسندیده ای می طلبد، بایستی از راه های مدنی و به دور از توهین و اهانت خواهان حق خود شد نه اجنبی منشانه، سودجویانه و مغرضانه، که نه تنها ضرر به خود، بلکه حیثیت و آبروی یک ملت را خدشه دار می سازند.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. من برای خانواده خودم روشنایی می خواهم وبرای شما هم روشنایی
می پسندم.

سوال دیگری که می خواهم اشاره کنم این است که آیا رهبران و وکلا، برادران هزاره ما برادری و برابری می خواهند و فرا ملی حرف می زنند هرگز نه؟ این یک فرصت است برای کمپاین کردن مردم وبا احساسات مردم بازی کردن است، پس فرض کنیم اگر این رهبران عدالت برابر وبرادری اقوام دیگر را می خواهند پس چرا فراملی حرف نمی زنند وفرا ملی حرکت های مدنی شان را آغاز نمیکنند، بطور مثال هرگاه اگر یک جوان هزاره قهرمان می شود تمام مردم افغانستان برادران پشتون، تاجک وسایر اقوام افغانستان به ان افتخار می کنند واز خود صدای شاد باشی ابراز می نمایند اگر یک جوان پشتون ویا تاجک قهرمانی بیاورند در افغانستان این رهبران یک مرتبه به آدرس آنها صدای خود را بلند نمی کنند، بیاد دارید که اقای روح الله نیکپا از خود شجاعت نشان داد، اقای رحیمی از خود قهرمانی نشان داد که از براردران هزاره بودند در ارگ ریاست جمهوری مورد نوازش قرارگرفتن وحتی اقای کرزی برایش امیتاز هنگفت را تفویض کرد، زمانی که تبسم سربریده شد تمام مردم افغانستان شرق، غرب، شمال وجنوب صدای برادری و برابری را بلند کردند واز خون تبسم دفاع کردند.

من به عنوان یک شهروند دور از تعصب وحامی برادران هزاره خود این را از این قوم می پرسم، چرا دراین اواخر که آقای باز محمد مبارز دومین قهرمان ابرقدرت دنیا که با نام دیو روسیه یاد شد و حریفش را در پیش روی خانه خودش به زانو درآورد و قهرمانی نشان داد یادی از وی نکردید؟
و یا اباسین پسر برادر پشتون ما که چند روز قبل ظالمانه توسط دشمنان این وطن مانند تبسم بی رحمانه به قتل رسید و یا 20 نفر از هموطنان اردوی ملی توسط داعش در بدخشان سربریده شد چرا صدایی از شما بلند نشد؟
در بغلان نیز که یک قسمت از نواحی آن توسط وزیر اقوام وقبال به طالبان فروخته شد و اکنون جنگ نیز در این ولایت تا یک کیلومتری شهر پلخمری همچنان ادامه دارد و طالبان با استفاده از وضعیت کنونی در حال پیشروی هستند و شاهراه 9 ولایت را مسدود ساخته اند، چرا وکیلان هزاره و رهبرانی مانند خلیلی ، سروردانش ، آقای بهزاد و محقق،آقای سعادت و دیگر سران قوم هزاره صدای خود را نه در شادی باش گفتن ونه درغم شریکی برادران دیگر مناطق این کشور بلند نکردند؟

پس چگونه می توان گفت که این رهبران فراملی حرف می زنند؟ آیا شما شاهد کدام واکنش فرا قومی این رهبران را که در نکات فوق اشاره کردم در رسانه های تصویری، شبکه های اجتماعی وغیره شاهد بودید یا خیر؟ من هرگز ندیده ام.

پس بیایید برادران عزیزم فرصت کمپاین کردن کرسی های دولتی را برای رهبرانی که ما را در سالیان سال فروخته واز حق ما وشما استفاده سوء کره است دیگر اجازه ندهیم و خودمان دنبال حرکت های مدنی باشیم وحق خود را از دهن شیر بدست بیاوریم.

دوستان عزیزم بیایید از این حرکت های مدنی بخاطر رفاه آرامی و انکشاف وطن خود استفاده کنیم به حیث برادر و برابر باهم یک جا یکدگیر را تحمل کنیم و خواسته های خود را مساویانه بیان کنیم و پروژه های ملی را قومی نسازیم تا منافع ملی ما به چالش کشانده نشود.

من به عنوان یک شهروند افغانستان به برادران هزاره خود ابراز می دارم اینکه دیگر فریب دشمنان را نخورید و از کاسه رهبران که سالیان سال شما را در انزوا قرار دادند آب ننوشید که بار دیگر خودشان از برق هنگفت دولتی استفاده می کنند و صدای عدالت خواهی را بلند می کنند درحالیکه خود رهبرانی که از روشنایی حرف می زنند مدت ده سال می شود از پرداخت پول برق قرضدار هستند که چند روز قبل تلویزیون طلوع این واقعیت را به نشر رساند.

آیا این رهبران درد مردم بامیان احساس کرده بودند یا خیر؟ آیا مردم بامیان برق دارد یانه؟در حالیکه که خود رهبران از حکومت استفاده سوء می کنند و در مقابل حکومت جبهه گیری را آغاز می کنند. بیاییم اول از خود شروع کنیم و هزینه برق را بپردازیم تا از آن به مال بیت المال برسد پس شانس ندهید که از احساسات پاک شما استفاده ابزاری کنند بخاطر تکیه کردن به قدرت.

خواهش من از تظاهرات میلیونی هم این است که چرا بر علیه دشمن صف نمی گیرند و همت نمی کنند که به صف اردو بایستند و علیه دشمن رویا روی بجنگند، تظاهرات که منافع قومی در آن چهره نمایان داشته باشد و به سود کشور باشد، ما اگر خود را عضو پیکری از این کشور می دانیم باید به مسایل کلان ملی همه جانبه فکر کنیم روزانه جوان هیجده ساله و هفده ساله که در جوانی قرار دارند و یک عالم رویا در سردارند در راه حفاظت از این کشور جان می دهند کسی نیست که تظاهرات میلیونی را در مقابل دشمن و غفلت حکومت راه اندازی کند.

سال ها است که بخش بزرگ کشور در اتش جنگ می سوزد کسی فریاد ملی و همه شمول بلند نکرد اما نمی دانم بحث توتاب چرا اینقدر داغ شده است و حتی منجر به رسوایی و افتضاح در بیرون و درون کشور شده است؟

در پایان می خواهم روی این نکات بحث داشته باشم که اگر شما به واقعا عدالت می خواهید بیایید روی این محورها و اساسات بچرخید.
1:افغانستان را خانه مشترک همه خوانده و در راستای اعمار مجدد و بهروزی آن خالصانه بکوشیم.
2:دشمن را درست و دقیق تعریف، شناسایی و در برابرش مشترک، منسجم و تشکیل یافته بیاستیم.
3:فرا تر از قوم، زبان، سمت، مذهب، حزب و.... بسنجیم و در عمل ثابت کنیم.
4:منافع ملی را در چارچوب منافع ملی درنظر گرفته و در صیانت آن تشریک مساعی خرج دهیم.
5:رهبران فاقد عاطفه و ضمیر را مشترکا نفرین بفرستیم و در برابرشان جسورانه بایستم تا در آینده از احساسات جمعی مردم استفاده ابزاری نکنند.
6: بیاید جنبش ضد تعصب را طوری سازماندهی کنیم که نخست تصویر همین متعصبان نفاق افکن را چاپ و به جامعه معرفی کنیم تا ملت از حرکت های نفاق افکن شان در امان بمانند.

در اخیر پیشنهاد من به حکومت وحدمت ملی این است به عوض اینکه برسر مال و اندوخته دیگران بجنگیم و ملت و اقوام را پارچه پارچه کنیم بیاییم از این امیتاز بزرگ بگذریم و هزینه ای که در این راه توتاپ مصرف می شود از بانک جهانی بدست بیاوریم و همین پول را پلان سردار داود خان که سالیان قبل طرح کرده بود در ولایت بغلان که یک بند آب گردان در گیله گی اعمار کنیم و سویچ و ساکت برق بدست خودمان باشد و مالک آن برق همیشه مردم افغانستان باشد در غیر ان ما تا چه وقت با داشتن آب و منابع فراوان برسر پس لرزه های منابع طبیعی خودمان در بین خود بجنگیم و مالک ان هم خودمان نباشیم.

ممنون همه دوستان به امید یک افغانستان سربلند واباد

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک منبع که نخواست نامش یاد شود گفته است مـحـقـق برق می خواهــــــــــــد وجناب استاد خلــیــلــی پایـــه بـــــــرق !
ر

>>>   این نظریات واقعبینانه ودور از تعصب قوم و زبان طرف تایید من و جمع دوستانیکه گرد هم نشستیه ایم است وباید اضعافه کرد که کریم خلیلی که در زمان معاونیت دوم ریاست جمهوری حامد کرزی به پیش چشم خودش چنین تصمیم مسیر لین برق از راه سالنگ گرفته شده بود لب تر نکرد و انوقت از مردم کرده چوکی برایش ارزش داشت اما امروز بخاطر اهداف خاص خودش وبدست اوردن دل مردمی که از وی بریده اند این مسله را راه انداخته ودامن میزند واز جانب دیگر با این حرکت اش میخواهد که اقای محقق را در ذهنیت دوستان وطرفدارانش منزوی کند ودیگر اینکه به دولت وحدت ملی نشان دهد که من این قدرت مردمی را در پشت سر خود دارم حساب وکتاب زمین های غصب شده تپه اسکارات که مشهور بنام شهرک حاجی نبی برادر کریم خلیلی است وموضوع غصب زمین ها در ولایت بغلان را که در زمان معاونیت ریاست جمهوری کریم خلیلی توسط حاجی نبیبرادراش غصب گردیده وملیون ها دالر از فروش ان به جیب زده درحالیکه زمین های غصب شده شان املاک دولتی ومربوط به بیت المال است با این کشاندن مردم بنام مسیر برق توتاپ از راه بامیان که در اصل این یک بهانه است واقعیت شکلیدیگری است که جلوگیری از افشای غصب زمین ها توسط حاجی نبی برادراش میباشد به اصطلاح مردم ما که میگویند ماست را خوردی ولی کنری (ظرفی که ماست در ان مایه میگیرد) با دقت به زندگی شخصی گذشته اقای خلیلی وحاجی نبی برادرش تا زندگی ودارایی امروزی شان اگر مقایسه گردد خود بخود همه چیز از غصب زمین گرفته تا استفاده ازقدرت دولتی ورهبری حزبی اقای کریم خلیلی را وبرادراش را نمایان میسازد که فرق ان از زمین تابه اسمان است . مردم نباید فریب چنین اشخاصمغرض را بخورند وبه گفته انها باور کنند .

>>>   اول: این که این همه زحمت و مقاله زیبا نوشتید بدون نام و نشان چرا؟ ثانیا: با پشنهاد اخیرتان موافق هستم که انرژی در خود افغانستان تولید شود ولی این خیالی بیش نخواهد بود چرا که کشورهای همسایه کی خواهد گذاشت که ما مستقل شویم.
سوم: مشکل برق نیست مشکل فرق است شما احتمالا درد تبعیض میان شهروندان را نچشیده اید که به چی میزان درد آور است.
چهارم: دوم لین 500 کیلو ولت مناطق مرکزی را صنعتی ساخته و معادن ارزشمند آن افغانستان را آباد خواهد ساخت. و مناطق مرکزی را به شبکه ملی برق متصل خواهد کرد. این که می گویید برق یا پایه برق یک بحث انحرافی است.
کامیاب باشید

>>>   حقیقت همین است که جناب هموطن میگوید تعدغادی از وکلای کمیشن کار خانه کمیشن کاران از هر ابی گل آلود ماهی میگیرند فقط منتظر هستند که ماجرایی را براه اندازند وسروصدا بالا کنند وکاسه داغتر از آش شوند ، آنها به فغکر منافع شخصی خود هستند تا دکانداری وکالترا حفظ کنند ،خلیلی صاحب اول مصرف برق را که پول بیت المال است بپردازد ، کسیکه بیت المال را اختلاس کند نه باید به حرف او گوش داده شود واعتماد صورت گیرد ، خلیلی چرا درزمانش صدایش رابلند نکرد؟
گیلگمش

>>>   همه نظرات هموطن عزیز صواب است اگر ظلمی صورت میگیرد خواه مظلوم او غو باشه خواه تاجیکک باشه ماباید بلدی او همدردی کنیم وظالم را محکوم کنیم نه اینکه تنها برای ازره گریه کنیم

>>>   به هم وطن عزیز خود می گوییم بامیان قطعا برق می خواهد و پایه برق وسیله برق رسانی است، اما این نکته را نباید از یاد برد که به نظر ما این وعده برق وعده سرخرمن است به یاد بیاورید که سرک کابل که به سمت بهسود قرار بود کشیده شود از سال 85 شروع شد و در سال 88 باید تکمیل می شد، اما تا هنوز نه تنها سرک نیامده بلکه الان اصلا کار نمی کند، بنابراین از کجا معلوم است این وعده برق به سرنوشت سرک گرفتار نشود؟!!

>>>   باسلام
جناب هم وطن گرامي شما و بادارانت بار ها شينيده ايد كه جنبش روشناي بخاطر
بي عدالتي ، بربريت ، نژاد پرستي و هزاران نابرابري ديگر بپا خواستن!
اين را مردم نجب أفغانستان ميدانند، كه شياطين زمان از هر راهي ممكن اراده مردم
مارا بچالس ميگرند استفاده كرده ايد گاهي بنام دين گاهي بنام سمت و عنوا و اقسام راه را بخاطر نيت پليد خود به پيش گرفته ايد...
و حال مردم ما اين ها را خوب ميدانند .
ل محسني

>>>   سخنان این نویسنده درست و مطابق با واقع است. اما به شرط اینکه دیگران هم ملی فکر کنند و بر اساس منافع ملی، به کشور خدماتی انجام دهند. من از همه شهروندان سؤال میکنم که فرق بین مردم بامیان و مردم پروان و کاپیسا چیست؟ که از بامیان نگذرد ولی از طریق سالنگ عبور کند. آیا مسیر بامیان مطمئنترین مسیر برای انتقال برق نیست؟ چرا حکومت «ستم ملی» خائنانه این پروژه را از مسیر واقعی اش تغییر دهد و در مسیر غیر مطمئن و پر خطر سوقش دهد.
قطعا، مشخصا که این تصمیم ظالمانه به خاطر تعصب قومی و نژادی گرفته شده است.!!!
آیا قوم هزاره، جنرال متخصص و مسلکی ندارد؟ که وزیر دفاع و وزیر داخله شود.... و صدها سؤال دیگر که خوانندگان محترم این مسئله را میدانند، حاجت به بیان نیست.
امروز، درد ما درد تبعیض است...
ضیایی

>>>   واقعا موضوع بسیار ارزنده بود . ایکاش تمامی ملیت های افغانستان همین احساس را دارا باشند و اگر به همان چند نکاتی فوق که اشاره شده جامعه عمل پوشانده شود به قول عامیانه افغانستان ما گل و گلزار مبشود.
موفق باشید با این نوشتار مقبول و معقول.

>>>   برای خلیلی یک پست کوچکی را در دولت بدهید همه چیز حل میشود و پلان رسیدن برق به مردم بشمول مردم بامیان بزودی اجرا میشود. سیاستمداران فقط میخواهند آب را گل آلود کرده و برای خود ماهی بگیرند اینها نه تنها بفکر وطن و مردم خود نیستند بلکه قوم و ملیت شان هم فقط یک وسیله برای کسب قدرت و اهداف شخصی است اما متأسفانه بسیاری مردم ما این موضوعات را نمیدانند و کورکورانه به آنها اعتماد میکنند.

>>>   حقیقت مطلب این است که ایشان پایه برق یعنی افزار فشاری بالای اقوام ساکن ولایت های جنوب میخواهد که دراوقات مورد نظر از این افزار اشتفاده کنند گذشته های اقای پدرام و بهزاد نیز چنین مطلب را ایفاده میکند

>>>   اگر مناطق برادران پشتون نشین ما در آتش جنگ می سوزد، مقصر این جنگ یکعده رهبران پشتون هستند که برای پاکستان، عربستان و کشورهای عربی نوکری می کنند، اینه نه تنها به پشتون ضربه می زنند بلکه به همه اقوام ضربه وارد می کنند و آرامی را از همه ملت افغانستان گرفتند. اگر به بهانه جنگ در قسمتی از کشور، ظلم و بی عدالتی را بر مناطق دیگر روا داریم دور از انصاف خواهد بود.
غیر پشتون اگر علیه این رهبران حرف بزند اتهام قومگرایی و ضد پشتون بر او وارد میکنند.
هادی علیزاده

>>>   با تشکر از برادر آقای هموطن .با حرفهایتان که همه از نیت پاک وبی آلایشی تان نوشته شده حقایق مسلم جامعه ما را بیان داشته تشکر امید وارم که جوانان و روشنفکران قوم با غیرت وشجاع هزاره که با همه محرومیت های موجود در تا ریخ سیاه شاهان گذشته باز هم سرپا ایستاده اند ودر هر زمینه فرزندان برومند تحویل این سر زمین نموده اند با یک فکر آزاد و روح بلند در تصامیم خود تجدید نظر کنند نه با تطبیق نظر ومفکوره های به کرسی نشستگان که تا به حال کدام کار مثمر برای این مردم انجام نداده اند به امید پیروزی حق بر ستم

>>>   دوست‌ عذیز‌ شما‌ راست‌ میکین‌ ما دیگر‌ حرفی‌ نداریم‌‌ ولی‌ شما‌ وطن‌ فرشان‌ نمیگذارد‌ ما‌ اگر همیه‌ حق‌ خود‌ را‌ بخواهیم‌ شما‌ چه‌ خواهین‌ گفت‌‌ به‌ همه‌ مناتق‌ هزاره‌ بروید‌ در‌ این‌ سال‌ ها‌ چه‌ کاری‌ کردید‌‌
ازمشهد

>>>   برق تا برق است۰
هدف غنی و تیم قبیلوی او فقط رساندن برق بلند ولتاژ صنعتی به جنوبی است و اگر درین راستا تاجیک ها ویا هزاره ها ویا هرکسی دیگر محروم شود برای غنی بیتفاوت است و فقط برق ۵۰۰ میا وات صنعتی باید با کمترین ضایع شدن شدت آن به جنوب و جنوب شرق برسد۰
این در حالیست که تولید چهار بند برق عمده کشور قبلن همه در خدمت جنوب و جنوب شرق قرار دارند و مناطق مرکزی روشنی هم ندارند۰

>>>   ما مردم هزاره عدالت میخواهیم .اگر برق یا هر امکانی دیگر همراه باعدالت ومساوات نه تبعیض. برای همه افغانستان. جانم فدای تک تک هموطنانم از همه اقوام این سرزمین.

>>>   از چاه آب می براید و از پایه برق می دود.
کاشناس کابل

>>>   هزاره ها برای قربانیان دیگران زیاد اعتراض کردند نمونه اش فرخنده بود اما این که دیگر اقوام برای هزاره ها اهمیت نمی دهند باعث شده است آنها هم اهمیت ندهند.

>>>   اصلآ پشتون ها همیش دعوا دارند که افغانستان خودش برق تولید نمی کند و سوچ برق ما در دست تاجکستان و از بکستان و ترکمنستان است. اگر دل شان شد برای ما برق میدهند و اگر دل شان نشد، نی.
حالا اگر پایه های برق از مناطق هزاره جات تیر شود، یک سوق دیگر برق و یا بعباره دیگر پایه برق در هزاره جات است که اگر هزاره ها دل شان شد ،پایه ها را سالم میگذارند و اگر دل شان نشد پایه های برق را چپه میکنند و پشتون ها بی برق میمانند.
پشتون ها این بی آبی را کجا ببرند که مردم بگویند، هزاره ها برق پشتون ها را قطع کرد.

>>>   ایرانی ها هیچ وقت نباید حادثه مزار و کشته شدن دیپلمات هایشان را فراموش کنند. طالب همان طالب است فرقی نکرده است.

>>>   ملت و مردم هزاره هم برق می خواهد هم پایه برق را برق بدون پایه امکان ندارد. هر دو حق ایشان است.
فرید

>>>   اگر خوب تاریخ را مطالعه کنیم در برهه های زیادی مردم هزاره مورد ظلم قرار گرفته ودیگر اقوام نه تنها انان را تنهاگذاشته بلکه شریک ان ظلمها شده اند .

>>>   مردم افغانستان به این عقیده اند که قندهار، هرات ، جلال آباد وسایر شهر های بزرگ که هم از لحاظ نفوس و هم از لحاظ داشتن صنعت وزراعت به مراتب بزرگتر و با اهمیت تر است اما برق ندارند.
این تعصب از سویی هزاره هاست که خود را مظلوم قرار میدهند وبه حق مظلومها خنجر میزنند .

>>>   انها لين برق ميخواهند چون در حدود چهل سال قبل لين برق و پايه هاي برق كه از طريق غوربند انتقال شده بود برادران باميان تمام لين ها را بردند و قاشق ساختند حالا ديگر چي ميخواهند؟

>>>   محقق برق میخواهد و خلیلی پایه برق ولی شخص دیگری بمنام احمد بهزاد تفرقه اندازی برقی میان اقوام و مذاهب

>>>   مردم بامیان در طول تاریخ فقیر ترین مردم کشور بودن و همیشه کسانی را بعنوان رهبر انتخواب کردن که اصلآ لیاقت هچ جیز را نداشتن. داشتن برق حق بامیانیان است
بدخشانی

>>>   با کمال احترام که به شما دارم ولی اینکه نمیدانم کی هستید میخواهم نکته ای را خدمت شما بزرگوار برسانم که بله ما پایه های برق میخاهیم چون این پایه های برق باعث میشود که برق کابل و بسا مناطق دیگر مانند دو سال اخیر بی برق نباشند. ما پایه های برق را میخاهیم که از دست نیرنگ های حکومت که در هر زمستان به بهانه اینکه پایه توسط نیرو های مخالف دولت انتحار شده ویا بهانه های دیگر برق کابل و مناطق دیگر را قطع کنند در امان باشیم.
ما پایه های برق را برای اینکه تمام مناطق که در گرو این پروژه هستند دارای برق باشند هستیم.
امیدوارم حکومت به اصطلاح وحدت ملی که هیچ وقت ملی بوده است بر این لجاجت خود پایان داده و به خواست های مشروع و قانونی مردم پاسخ مثبت بدهد.

>>>   نمی دانم چرا یک تعداد از هزاره های ک و د...... درک ملی ندارند ایا مردم بامیان صرف مردم هزاره اند ویا تا جکان بیچاره و مظلوم که زیر ستم جبر تعصب یک تعداد از کارمندان پو لیس . امنیت اردو در راس اینها هزاره های جاغوری غزنی بیسود شب وروز را ترس وجشت سپری می کنند بروید در تمام دوایر دولتی ملکی و عسکری حتی حقوق بشر بامیان بدون همی هزاره های ساحات دیگر کدام تاجک وظیفه رسمی دارند ایا سیما سمر ...که لاف و پتاق از حقوق بشر می زند یک مکتب ویا دیگر کار خوب رادر ساحات تاجک نشین نموده است ایا امروز همی کارمندان وسران هزاره های و.......دیگر ساحات تمام جایداد تاجکان را غصب نکرده ونمی نماید من خودم از بامیان تاجک هستم ایا مردم بامیان برق کار دارند ویا پایه های برق اگر نصب هر پایه برق مبلغ 20000 دالر با تمام تجهیزات ان براورد گردد در صورتیکه تمام پروژه های ویا شرکت سا ختمانی بدست برادر خلیلی حاجی نبی تعلق دارد اگر 1000 پایه تخمین گردد چند ملیون دالر در جیب خلیلی و دیگر ... هزاره می شود ایا خلیلی در غم جیب خود است ویا در غم مردم بامیان ایا پشک برای شکم خود موش می کیرد ویا به رضای خداوند اگر محقق .خلیلی . بهزاد ی های ... صفت بی...نا ...اگر مرد است برود ان زن بیچاره هزاره که سرگردان یک پیاله اب است خلاص کند بروید مردم سرخ قل . ملا غلام . هژدر دشت عیسی خان به صد های مناطق دیگر که مردمش تشنه یک گیلاس اب سرد اند برایش برسانید نه اینکه جیب خلیلی ویا دیگر .... هزاره را پر کنید ما مردم بامیان پایه برق را در ....وما برق اصلی که استفاده ان شود کار داریم با میان ما به هزار ها ملیون متر مکعب اب داریم اما طفل زن و ریش سفید ما سرگردان لقمه نانی و ابی هستیم اگر انوری مرد است مانند خود که در شیخ علی دو خانه ویا قصر برای عیاشی زنان خود ساخته است مرد شود ان هزاره بیچاره را از غار های بودا بیرون کند اگر خلیلی ویا دیگر هزاره های ..... مرد هستند به عوص ان هوتل های مجلل که در بامیان سا خته اند ویک شب ان 100 دالر است ایا پول ان برای طفل .زن وریش سفید هزاره که شب گرسنه اند ایا از همی پول نان پخته می شودو توزیع می کند که شکم ان بیچاره سیر گردد نه انیکه در بامیان بلند منزل بالای زمین تاجک بیچاره که به روز غصب شده اعمار می کند بس است شیطانی و در اندازی شما احمقان که کور کورانه پشت جنایت کاران را گرفته اید

>>>   کسانی که مثل ایشان بی نام و نشان حرف میزنند خطرناک است اصلا قیاس ایشان پارادوکس نماست جریان عدالت خواهی مردم چی ربطی به به قهرمان و غیره دارد.
وقت دولت حامی طالب و داعش است مردم ملکی چیکار باید بکنند. اگر مردم ما از عدالت دفاع میکنند دلیلش این است که از اول تاریخ تا کنون به بدترین ظلم ها و جنایات و محرومیت ها از حقوق اولیه‌ای شان محروم بوده. خود شما هم متاسفانه نمی فهمید یا به نفهمی زدید.
کاظمی

>>>   صبر داشته باشید هم پایه های برق برایتان داده میشود وهم لین برق به شما داده خواهد شد ،این قدر سر وصدا ونظم عامه را به هم زدن از هردو حالت بی نصیب خواهید شد .
عبدالله ریحان

>>>   نسل های نو هزاره، اوزبیک، و تاجیک باید این رهبران معامله گر و مزدور صفت فعلی خودشان را بدور بیندازند، با هم متحد شوند، وگرنه فاشیزم قومی و تمامیت خواهی پشتونها که رهبری و قدرت را فعلن در دست دارند سر خور حقوق سیاسی، هویتی، و فرهنگی شما میشود و همه چیز شما را نابود میکند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است